beantwoord

Boeken van e-ticket met 40% korting daluren

  • 15 December 2023
  • 14 reacties
  • 551 Bekeken

Ik heb een abonnement 40% korting tijdens daluren en heb geprobeerd hiermee een e-ticket te boeken. Tijdens het boeken werd de normale prijs aangegeven, er was alleen een optie korting als samenreiskorting aangegeven. Maar ik reis niet samen, ik heb gewoon de 40% korting op mijn eigen naam. Dit vind ik vreemd. Mag ik gewoon de optie samenreiskorting aanvinken?

icon

Beste antwoord door Thom 15 December 2023, 00:20

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wat u wilt, kan niet. Het is ook nergens voor nodig. U krijgt uw korting als u incheckt met uw ov-chipcard. Zo werkt het hele systeem. U mag de optie samenreiskoring niet aanvinken, en dat heeft ook geen enkel nut.  U kunt niet met zichzelf samenreizen, u krijgt uw korting automatisch als u incheckt in de daluren. Daarvoor heeft u helemaal geen extra kaartje nodig, wat u mogelijk veronderstelt.

Dank je, Thom.

Dus als ik met mijn ov chipkaart incheck wordt voor de reis automatisch de 40% afgetrokken van de totale prijs?

Reputatie 7
Badge +4

Ja, zonder meer.

Als u Flex heeft, en dat is tegenwoordig bijna altijd zo, dan krijgt u als u incheckt “Reizen op rekening” te zien. U kunt op de maandelijkse afrekening duidelijk aflezen dat de korting is toegepast. U hoeft zich geen zorgen te maken, het werkt perfect, ook al ziet u het niet direct.  Check wel in tijdens de daluren uiteraard.

 

Als u incheckt, heeft u een geldig vervoersbewijs. Uw incheck wordt doorgestuurd naar een computer en die ziet dat u met korting reist. Uitchecken is eigenlijk het juiste bedrag van de reis vaststellen en dat bedrag komt op een rekening te staan, die u aan het eind van de maand automatisch betaalt. U hoeft eigenlijk niets te doen behalve inchecken en aan het eind van de reis uitchecken, dan doet het systeem de rest.

 

Ik reis er drie á vier keer per week al jarenlang probleemloos mee.. Het is nog nooit fout berekend en ik krijg de korting altijd.

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie! Nu ben ik gerust!

Prettig weekend.

Maar, wat als je, zoals ik, probeert een ETICKET via de NS app te kopen, die gekoppeld is aan mijn OV kaart met Dal voordeel, dat zie ik ook staan in mijn app. Dan kan ik alsnog geen kaart met 40% korting kopen, ik zie enkel vol tarief. Wat gaat er mis?

 

(Ik ben mijn kaart kwijt en ik moet inderdaad een nieuwe bestellen, maar ik reis zo weinig dat ik er steeds pas aan denk als ik bij het station sta)

Badge +3

Abonnementhouders kunnen niet reizen met losse kaartjes, maar moeten altijd inchecken met de OV-chipkaart waarop het abonnement staat om van de korting te profiteren. Als u in de daluren incheckt, dan krijgt u met Dal Voordeel automatisch 40 procent korting op de ritprijs.

Als u uw OV-chipkaart niet meer hebt, dan kunt u voor nu een kaartje vol tarief kopen en achteraf een beroep doen op de regeling Geld terug bij vergeten abonnement. Zie verder deze pagina voor informatie over hoe u een vervangende OV-chipkaart regelt na verlies.

Maar, wat als je, zoals ik, probeert een ETICKET via de NS app te kopen, die gekoppeld is aan mijn OV kaart met Dal voordeel, dat zie ik ook staan in mijn app. Dan kan ik alsnog geen kaart met 40% korting kopen, ik zie enkel vol tarief. Wat gaat er mis?

 

(Ik ben mijn kaart kwijt en ik moet inderdaad een nieuwe bestellen, maar ik reis zo weinig dat ik er steeds pas aan denk als ik bij het station sta)

Dit kan dus helemaal niet. U moet gewoon een nieuwe bestellen en dat niet alsmaar uitstellen.

Goedemorgen, ik lees deze reacties met veel interesse en ben toch enigszins geschokt. Ik reis namelijk al jaren met een e-ticket omdat ik vind dat het de NS niets aangaat hoelaat ik precies met de trein ga en waar ik tussendoor in of uitstap. Bizar dat je zoveel van je privacy moet inleveren als je met een abonnement reist en dat er geen mogelijkheid is een sticker met korting te kopen. Is er een mogelijkheid bij NS dat je bewegingen een dag later weer gewist worden? 

Goedemorgen, ik lees deze reacties met veel interesse en ben toch enigszins geschokt. Ik reis namelijk al jaren met een e-ticket omdat ik vind dat het de NS niets aangaat hoelaat ik precies met de trein ga en waar ik tussendoor in of uitstap. 

Dat u al jaren weigert de regels te respecteren betekent niet dat u geschokt moet zijn als dat nu geblokkeerd wordt. Inchecken dient mede voor tijdcontrole zodat u niet kunt sjoemelen met de daluren (wat meestal het motief is voor de procedure die u volgt).

Uw bezorgdheid over privacy is zwaar overdreven want waarom gebruikt u dan internet? Iedere letter die u daar intikt wordt regelrecht doorgestuurd naar zowel de Nederlandse als de Amerikaanse inlichtingdiensten. En via uw mobiele telefoon wordt uw locatie 24/7 gevolgd. Privacy in Nederland is een naïeve illusie.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen, ik lees deze reacties met veel interesse en ben toch enigszins geschokt. Ik reis namelijk al jaren met een e-ticket omdat ik vind dat het de NS niets aangaat hoelaat ik precies met de trein ga en waar ik tussendoor in of uitstap. Bizar dat je zoveel van je privacy moet inleveren als je met een abonnement reist en dat er geen mogelijkheid is een sticker met korting te kopen. Is er een mogelijkheid bij NS dat je bewegingen een dag later weer gewist worden? 

Ik ben eerlijk gezegd geschokt over het feit dat abonnementhouders oneigenlijk gebruik maken van samenreistickets.

Een abonnement is geldig wanneer er mee in- en uitgecheckt wordt. Dat staat o.a. in de abonnementsvoorwaarden waarmee men bij het afsluiten akkoord gaat. Wil je je niet houden aan doe voorwaarden maak dan geen gebruik van een abonnement.

Het is een flauwekul argument door te zeggen dat vanwege privacy er samenreistickets gekocht worden om reisgegevens niet prijs te willen geven. Op een ticket staan datum, traject en naam en daarnaast zal er via bank betaald worden. Hoezo privacy?

 

Reputatie 2

Ik gebruik ook wel eens e-tickets waarbij ik de 40% korting van m’n abonnement als “samenreiskorting” aankruis. Dan heb ik namelijk één vervoerscontract, in tegenstelling tot bij de ov-chipkaart, bij het overstappen naar een andere vervoerder. NS komt standaard te laat waardoor ik mijn aansluiting mis, maar ik krijg daar meestal geen GTBV voor. Dat lukt wel als ik een e-ticket voor de gehele reis heb.

 

Zolang NS zich zelf niet aan de Europese verordening houdt vind ik dit gerechtvaardigd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik ook wel eens e-tickets waarbij ik de 40% korting van m’n abonnement als “samenreiskorting” aankruis. Dan heb ik namelijk één vervoerscontract, in tegenstelling tot bij de ov-chipkaart, bij het overstappen naar een andere vervoerder. NS komt standaard te laat waardoor ik mijn aansluiting mis, maar ik krijg daar meestal geen GTBV voor. Dat lukt wel als ik een e-ticket voor de gehele reis heb.

 

Zolang NS zich zelf niet aan de Europese verordening houdt vind ik dit gerechtvaardigd.

En weer een die zijn eigen regels maakt. Wil je een e-ticket voor de hele reis, dan koop je die tegen vol tarief. Wil je gebruik maken van de korting van jouw abonnement dan check je in.

Wat begrijp je niet van het woord samenreizen?

Met dank aan mensen zoals jij is het gebruiken van samenreiskorting voor de goedwillende reiziger lastiger geworden. Bedankt!

Ik gebruik ook wel eens e-tickets waarbij ik de 40% korting van m’n abonnement als “samenreiskorting” aankruis. Dan heb ik namelijk één vervoerscontract, in tegenstelling tot bij de ov-chipkaart, bij het overstappen naar een andere vervoerder. NS komt standaard te laat waardoor ik mijn aansluiting mis, maar ik krijg daar meestal geen GTBV voor. Dat lukt wel als ik een e-ticket voor de gehele reis heb.

Fraude blijft fraude, ook als u het recht praat.

Badge +3

Bizar dat je zoveel van je privacy moet inleveren als je met een abonnement reist en dat er geen mogelijkheid is een sticker met korting te kopen. Is er een mogelijkheid bij NS dat je bewegingen een dag later weer gewist worden? 

Nee, transacties worden 18 maanden bewaard. Na een dag wissen is niet mogelijk want ze zijn ook nodig om facturen op te stellen (tenzij je Dal Voordeel op saldo hebt). Voor de rest zijn ze nodig bij claims voor bijv. vertraging of om (dure) gemiste in/uitchecks te corrigeren.

Zorgen over je privacy zijn onnodig, want mochten OV-chipkaart (die alle transacties kent) of de NS (die bij reizen op saldo alleen je NS transacties kennen) jouw gegevens gebruiken voor grootschalige analyse of andere doeleinden, dan worden ze ganonimiseerd. Dat zijn ze verplicht.

Wel kan men je op basis van je reisgegevens bepaalde aanbiedingen doen, maar dat kan je gewoon uit zetten in Mijn NS.

Reageer