beantwoord

factuur

  • 18 February 2023
  • 11 reacties
  • 947 Bekeken

Ik heb niet genoeg geld om de rekening te betalen. Wat gebeurt er in dit geval

icon

Beste antwoord door Robert B 18 February 2023, 19:01

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je zult een herinnering per e-mail krijgen die je binnen 7 dagen kunt betalen via de link/knop in de mail.

Na die 7 dagen vervalt de link en krijg je een brief met acceptgiro (kenmerk 16 cijfers) die je binnen 14 dagen moet betalen.

Dan volgt nog een laatste e-mail met een betaaltermijn van 5 dagen.

Daarna wordt je abonnement geblokkeerd en gaat het naar een incassobureau (met 40 euro incassokosten erbij).

Reputatie 1

Als je misschien een Dal Voordeel abonnement hebt dan kun je ook voor kiezen om reizen op saldo te nemen. Dan kun je altijd gaan bekijken of je het meteen van kunt betalen. Reizen op rekening dus achteraf betalen is denk ik voor jou geen goed idee. Maar ik hoop dan niet dat je een (peper)dure NS Flex abonnement voor hebt afgesloten als je dat niet van kunt betalen. Ik zou zelf ook bijvoorbeeld een NS Flex Dal Vrij abonnement willen gaan nemen, maar als ik dat niet van kan betalen doe ik dat ook niet. Je moet ook gaan realiseren of je het ook daadwerkelijk uithaal of niet.

Reputatie 1

Ik ben nog eventjes weer. Ik heb het even voor de zekerheid voor je nagevraagd. Bij het afsluiten van je NS Flex abonnement kun je wel nog binnen 14 dagen gaan herroepen. Als je naar dit nummer belt 030 751 51 55 kan dit abonnement wel worden stopgezet. Maar na die 14 dagen niet meer en dan zul je het toch de rekening moeten gaan betalen. 

Ik kreeg een mail dat ik binnen een week moet betalen en dat anders mijn abonnement wordt stopgezet. Dus niet met 1 of 2 betalingsherinneringen.

 

klopt het dat het inmiddels maar 1 week is en dat dan je abonnement wordt stopgezet ?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi PuckdK,

Als dit de eerste herinnering was, zou het nog niet direct stopgezet moeten worden.

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt. In de eerste herinnering, die ik op 6 augustus kreeg, stond de tekst:
Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 11 augustus dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd.

Maar daarna volgden nog twee herinneringen.

Wettelijk moet een bedrijf je na een (eerste) herinnering/aanmaning ook minimaal 14 dagen de tijd geven om alsnog te betalen.

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat zoals @Robert B hierboven beschreven heeft, de taal van de brief is wat dreigend. Als het de eerste is, ongeveer een week na uw oorspronkelijk overeengekomen betaaldatum, wordt het nog niet stopgezet. De derde herinnering is wel echt de laatste en ik zou eerder dan met vijf dagen betalen.Als u mogelijk herinneringen gemist heeft: de laatste komt ongeveer een maand nadat u al had moeten betalen en dan bent u echt laat.

U bent overeengekomen dat u op de afgesproken dag betaalt, aan die overeenkomst moet u zich houden. Als u het niet kunt betalen is het wijs via een ander kanaal aan wat geld te komen, te betalen  en mogelijk het abonnement te stoppen. Als u nu al moeite heeft met vereffenen, komt de veertig euro kosten vaak helemaal hard aan en u bent uw abonnement nog kwijt ook. En NS doet dat echt na wanbetaling..

Bij mij gaat het om een gestorneerde incasso. Ik kreeg dus gelijk een mail met een acceptgiro. Kan het zijn dat de regeling bij een gestorneerd incasso anders is? Deze tekst stond er. Ik kan hem alleen helaas pas de 25ste betalen.

 

Betaal tijdig – voorkom extra kosten en abonnementsbeëindiging 
Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 24 januari 2023 dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is precies dezelfde tekst die ik in de eerste herinnering kreeg. Bij de laatste herinnering was het onderwerp van de e-mail “Laatste betalingsherinnering” en stond er de tekst:

Laatste herinnering! Zorg dat wij uw betaling vóór 30 augustus xxxx ontvangen hebben.
Wij verzoeken u het verschuldigde bedrag van € xx,xx over te maken op rekeningnummer (IBAN) NL14ABNA0576850675 ten name van NS Groep inzake NS Reizigers te Utrecht onder vermelding van omschrijving 410003832599.
Uw betaling dient vóór 30 augustus xxxx op onze bankrekening te zijn bijgeschreven.
 
Indien u niet op tijd betaalt, dragen wij de vordering over aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten. 
Ook beëindigen wij uw abonnement en vanaf 30 augustus xxxx kunt u hier niet meer mee reizen.

Die laatste herinnering is dus nog een stuk dwingender en concreter.

Bij mij staat er dus geen eerste herinnering maar gewoon de link met de acceptgiro en dan die tekst. 
 

Ik maak hieruit op dat wanneer ik niet binnen een week betaal dat dan al het incassobureau wordt ingezet en mijn abonnement wordt beëindigd. Klopt dat dan niet?

Reputatie 7
Badge +3

Ze zetten natuurlijk niet “eerste herinnering” in de tekst, omdat je dan sowieso al weet dat er meer zullen volgen. De dreigende tekst is natuurlijk bedoeld om je zo snel mogelijk te laten betalen.
Maar de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Zoals eerder al aangegeven is het zelfs wettelijk verplicht om je minimaal 14 dagen te geven alsnog te betalen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/wanneer-incassobureau

Badge +3

Staan er in die e-accept (7 dagen geldig) mail niet ook instructies om handmatig te betalen?

Dan hoef je niet op de brief te wachten en kan je de overboeking gewoon na de 25e inplannen en dan is het verder prima.

Ik neem aan dat het om een mislukte incasso gaat, en geen handmatige stornering?

Reageer