Gorinchem - Amsterdam, NS flex dal vrij | NS Community

Gorinchem - Amsterdam, NS flex dal vrij


I want to go from Gorinchem to Amsterdam. I have NS Flex Dal vrij. I check in in Gorinchem in daluur, take Qbuzz train to Geldermalsen, there I overstep to NS train during spitsuur, and then I checked out in Amsterdam.

Question: will this trip be free for me? Because I started the trip in daluur and I have NS Flex Dal vrij. Or I will pay the full price, because I change from Qbuzz train to NS train during spitsuur?

Stijn NS 3 jaar geleden

Update: Helaas moet ik wederom meedelen dat ik geen reactie heb gekregen. Bij deze ga ik dit topic vanuit mijn kan ook afsluiten. Ik heb mijn uiterste best gedaan om het probleem (nogmaals) onder de aandacht te brengen en om daarna regelmatig updates te geven. Ik heb echter gedurende meerdere maanden geheel geen reactie meer gekregen van de betreffende afdeling, dus dan houd het voor mij ook op.

Het enige wat ik kan aangeven is dat het probleem bekend is en voor zover ik weet zal het op den duur ook vast wel opgelost worden. Reizigers die merken dat ze meer kosten kwijt zijn dan wat het hoort te zijn kunnen contact op nemen met onze Klantenservice om daar een compensatie voor te krijgen. Dit is ook wat mij begin dit jaar is aangegeven als tussentijdse oplossing door de betreffende afdeling.

Mochten er alsnog updates wenselijk zijn dan staan jullie vrij om via andere kanalen of routes een poging te wagen. Via de Community zullen er over dit onderwerp geen updates meer volgen.

Bekijk origineel

91 reacties

Reputatie 7
Badge +4
With Flex Dalvrij this trip is free. Be sure of that, with the classical subscription of Dalvrij it is not. Check in at Geldermalsen within 35 minutes. It is confusing, but it how the cookie crumbles.
Remember that it works two ways. When you check in during peek hours and check in at Geldermalsen during off-peak hours, you will pay the price for traveling in peek hours, as you checked in at Gorincheck during peek hours.

Now it is an advantage, in the latter case it is not. There are, with some effort, legal tricks to handle this, though.
Thank you. I did. For trip from Gorinchem to Amsterdam it works. But for trip from Amsterdam to Gorinchem - not! How can I correct this? I use this route every day

Hello burivykh and welcome to the NS Community.

I can see that Thom already provided you with a response. If I check your picture, you checked in on Geldermalsen during the peak hours. That is why you paid for that journey. The peak hours are on workdays from 06:30-09:00 and from 16:00-18:30.
Badge +3
The trip from Geldermalsen to Dordrecht was the second part of a larger trip, from Amsterdam Zuid to Dordrecht. Since burivykh checked in during the off-peak hours at Amsterdam Zuid and he has NS Flex Dal Vrij, he should not have been charged for Geldermalsen-Dordrecht.
The trip from Geldermalsen to Dordrecht was the second part of a larger trip, from Amsterdam Zuid to Dordrecht. Since burivykh checked in during the off-peak hours at Amsterdam Zuid and he has NS Flex Dal Vrij, he should not have been charged for Geldermalsen-Dordrecht.

You are correct sir. @burivykh I would urge you to contact our Customer Service about this matter and let them check it for you! The best way to contact the customer service is Social Media!
Badge +3
This is a known issue with Qbuzz (Merwede-Lingelijn) in combination with NS Flex, and should be corrected.
Badge +3
Possibly (as with Connexxion on the Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen) this can be solved by adding the product Reizen op Saldo NS to your card.

This sounds weird, because you need no saldo (balance) but it seems to help to have Flex recognized correctly.
Possibly (as with Connexxion on the Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen) this can be solved by adding the product Reizen op Saldo NS to your card.

This sounds weird, because you need no saldo (balance) but it seems to help to have Flex recognized correctly.

Thank you for your advise! How can I add this product? I do not see this option in MyNS..
Is er enige vooruitgang met het corrigeren van dit probleem?
Helaas hebben wij vooralsnog geen verdere informatie gekregen hierover, Eugene Gvozdetsky. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt.
Dank je wel! Omdat ik ook bijna elke dag op dezelfde route reis, en tot nu toe moet ik elke paar dagen een servicecentrum bellen om dit te corrigeren.
Reputatie 5

Twee maanden verder en schijnbaar nog steeds geen oplossing. Reis dagelijks van Gorinchem naar Den Haag met NS Flex Dalvrij abonnement. In de ochtend vroeg genoeg om de hele reis in daltijd af te leggen, maar in de middag wordt het stukje Dordrecht - Gorinchem elke keer in rekening gebracht, terwijl ik toch echt voor 16.00 incheck bij NS.

Is er al zicht op een definitieve oplossing voor dit probleem? 

Ik ben bang dat Qbuzz de schuld geeft aan NS en vice versa. Als reiziger wordt je daar natuurlijk wel moedeloos van. Dit zou nu juist één van de voordelen van Flex moeten zijn (overstappen van de ene vervoerder naar de andere vervoerder zonder dat je de dalkorting verliest) en dan wordt er zo mee omgesprongen.

 

Zoets zou toch echt wel binnen 2 maanden dienen te worden opgelost. Kunnen de reizigers een terugkoppeling krijgen waarom dit nu nog steeds niet is opgelost. 

 

Tot slot: Dit dient de Flex-afdeling gewoon vanuit zichzelf te corrigeren en hier hoeft niet telkens de klantenservice voor te worden gebeld. 

Reputatie 5

Twee maanden? Als ik dit draadje mag geloven, dan zijn de problemen begonnen toen de lijn is overgegaan van Arriva naar Qbuzz. Dat is inmiddels al bijna een jaar geleden. #kansloos

Hi Toefor, ik zie het nu ook. Dit is wel buitengewoon treurig en ook de opstelling van NS in deze 2 dossiers erg lankmoedig. Ik heb per mail een klacht verstuurd naar Qbuzz. Indien er gereageerd wordt zal ik dit hier zeker plaatsen.

Helaas hebben wij vooralsnog geen verdere informatie gekregen hierover, Eugene Gvozdetsky. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt.

 

@Stijn NS : ik neem aan dat inmiddels bovenstaande niet meer van toepassing is. (Er wordt hard aan gewerkt).

Zou je kunnen aangeven wat er nu met deze casus gaande is. Het kan toch echt niet dat reizigers telkenmale contact moeten zoeken met vervoersmaatschappijen omdat deze onwillig zijn om dit soort problemen op te lossen.

 

Graag actie.

Ik ga hier met @Stijn NS over in gesprek. We komen hier op terug.

@Stijn NS : Mag ik vragen wanneer jullie hier op terug komen. Ik persoonlijk vind 2 maanden om dit uit te zoeken al aan de ruime kant.

Ik was nog niet benaderd door mijn collega hierover, vandaar dat ik de vraag ook nog niet had gezien. Ik heb er destijds vrij weinig informatie over gekregen, maar ik zal eens een poging wagen om meer informatie te krijgen vanuit onze NS Flex afdeling.

Ik zou graag zien dat er iets meer dan een poging gewaagd wordt. Hier hebben reizigers op dit traject dagelijks last van en deze moeten dus allemaal weer contact opnemen met de klantenservice, die mede door dit soort “veel te lang lopende topics” overbelast is. Tot slot vind ik het jammer dat je collega geen contact heeft opgenomen. Maar zoals je zelf al 2 maanden geleden aan gaf.

 

Helaas hebben wij vooralsnog geen verdere informatie gekregen hierover, Eugene Gvozdetsky. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt.

Badge +3

Heeft er al iemand getest of het toevoegen van het product Reizen op Saldo NS (óók bij Flex!) op een ov-chipkaart het probleem oplost?

Zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar wellicht handig als ‘workaround’ totdat Qbuzz het zelf fixt. 

Reputatie 5

Heeft er al iemand getest of het toevoegen van het product Reizen op Saldo NS (óók bij Flex!) op een ov-chipkaart het probleem oplost?

Zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar wellicht handig als ‘workaround’ totdat Qbuzz het zelf fixt. 

Aangezien ik één van die jojo's ben die bijna dagelijks contact opneemt met de NS klantenservice, wil ik deze workaround wel proberen.

Mocht het werken, dan vind ik het overigens nog geen definitieve oplossing. Het zou namelijk niet nodig hoeven zijn.

Ik weet niet of dit door Qbuzz gefixt moet worden of door NS. Eigenlijk maakt me dat als klant ook niet echt uit. Mijn abonnement is NS Flex dal vrij, dus NS lijkt me voor mij het primaire aanspreekpunt. Als zij met Qbuzz moeten schakelen om dit definitief goed ingeregeld te krijgen, dan wil ik ze aanmoedigen om dat vooral te doen.

Fijn dat je wil testen: Ik heb nog geen enkele reactie vanuit Qbuzz ontvangen overigens. Probleem is natuurlijk dat zelfs als de oplossing van @Robert B werkt, er toch weinig mee gedaan kan worden omdat NS vanwege de privacywetgeving dit niet met de betrokkenen kan communiceren. Zou dan alleen in algemene zin kunnen en via posters e.d. 

Daarbij geef ik je gelijk het is een NS-Flex product waar je mee reist en dit zou gewoon moeten werken.

Reputatie 5

Kwam erachter dat het product NS reizen op saldo nog steeds op mijn kaart staat. Kon dit bij de automaat niet verwijderen of opnieuw activeren. Dit lijkt dus geen werkbare workaround. ☹️

Wellicht heeft @Stijn NS inmiddels al iets gehoord van de Flex afdeling. Als NS volgend jaar bijna alle abonnementen Flex wil maken, dan moeten zulke structurele issues er toch echt uit zijn, lijkt me.

De NS klantenservice helpt me vooralsnog prima en corrigeren het bedrag elke dag (nadat ik contact met ze zoek). Zij zouden het overigens ook fijn vinden als dit issue wordt opgelost. 

Badge +3

Dank voor de terugkoppeling!

Dan speelt dat probleem met een ontbrekend ‘Reizen op Saldo’ product dus niet bij Qbuzz/R-Net (Merwedelingelijn Dordrecht - Geldermalsen).

Of het (door Connexxion) op de Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen al opgelost is weet ik niet, maar dat was toen de geadviseerde ‘workaround’. De pagina op hun website daarover is trouwens weg, dus daar zal het inmiddels ook wel werken.

Reageer