Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen? | NS Community
beantwoord

Hoe kan iemand anders een abonnement voor mij betalen?

  • 18 October 2021
  • 65 reacties
  • 2857 Bekeken

Reputatie 1

Ik ben een student die geen recht meer heeft op studentenreisproduct. Omdat ik toch wekelijks op en neer moet van Groningen naar Leiden heb ik besloten om een Dal Vrij abonnement af te sluiten, dit zou de goedkoopste oplossing zijn.

Helaas gaf NS aan dat ik niet door de kredietcheck ben gekomen en kan ik dit abonnement nu niet afsluiten. Geen idee waarom ik niet door de check ben gekomen, maar het zorgt er nu dus wel voor dat ik een behoorlijk duur probleem heb. Ik zou graag willen dat iemand anders dan het abonnement voor mij afsluit, maar weet iemand hoe dat moet? Ik zag wel een optie om een abonnement af te sluiten voor je kind, maar ik heb geen idee of ik die ook kan gebruiken. Moet de persoon die voor mij betaalt een Mijn NS account hebben?

icon

Beste antwoord door Denice NS 19 October 2021, 12:50

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7

@IreneRde opmerking dat niet iedereen het privilege heeft van een goede baan en gevulde spaarrekening zegt al iets over hoe jij denkt over het (gemak van) aangaan van schulden. Een minder gevulde bankrekening is geen reden om dan maar vrij baan te geven om alles met achteraf betalen te doen. Neemt niet weg dat een kredietcheck alleen op adres en niet op persoon hoort plaats te vinden.

 

Een kredietcheck dient juist op de persoon en niet op adres plaats te vinden.

Reputatie 1

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

Wat ontzettend vervelend voor je, Myrthe! Ik hoop echt dat het snel geregeld is. Dat we al bij voorbaat als schuldig worden aangewezen is toch wel de omgekeerde wereld.

Reputatie 7

Beste Irene,

Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Focum en de NS! Ook ik wil een abonnement afsluiten, maar kan dit niet doen door het falen van de kredietcheck - ondanks dat ik geen schulden, betaalachterstanden, of wat dan ook in die trant heb. Zie deze Twitter berichten: https://twitter.com/myrthereuver/status/1450398986980974595

Ik vermoed dat de voormalig huurder van mijn woning hier wel eens de oorzaak van kan zijn, die kreeg Vesting incassos geadresseerd en zo.

Inmiddels ben ik een soortgelijke aanvraag aan het doen bij Focum, om die informatie in te zien en recht te zetten - maar ik lees dat dat nogal moeizaam gaat?

Inmiddels kost dit mij trouwens best veel geld, het reizen op saldo is aanzienlijk duurder dan het Dal Vrij abonnement dat ik wilde aanschaffen (dus het moet voor de NS ook duidelijk zijn dat ik dit wel kan betalen - ik betaal nu immers MEER dan ik met een abbo zou doen).

Ik denk er ook over om, naast een klacht bij de NS over de procedure, ook een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij de instanties die hierboven genoemd worden - dit is inderdaad de verkoop van (foutieve!) persoonsgegevens door een bedrijf zonder mijn toestemming! Echt bizar dat de NS hiermee in zee gaat.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

 

Ik zou jullie willen adviseren dit bij de belbus van Kassa aan te brengen. Ook Tros Radar is een mogelijkheid. Ik vind mensen uitsluiten op basis van postcode wel heel erg ver gaan.

Badge +3

Ik zou bij Focum vragen om je recht op vergetelheid, neem zomaar aan dat ze daar aan mee moeten werken (AVG) maar dat zal wellicht niet gelden over hun gegevens over een adres (of de buurt waarin je woont, wat is dat nu voor suffe toetsing!). Geef in ieder geval aan dat je daar pas enkele maanden woont en alle oudere gegevens gewist mogen worden.

Voor zowel @MyrtheER en @IreneR, ik zou gewoon NS Flex aanvragen op een ander adres (van je ouders of ander familielid of van je werk of zo) en daarbij aanmelden als nieuwe klant (ander e-mail adres gebruiken).

Het feit dat je nu aan reiskosten (met Dal Voordeel) meer kwijt bent dan aan een Flex Dalvrij abonnement zegt in principe genoeg over je financiële draagkracht.

Lukt het trouwens niet om een Dal Vrij op Saldo om te zetten naar Flex? Dat ging een tijd terug prima (ook al gaf Focum eerder een NEE), en NS zelf zei ook dat een bestaande klant bij een (gedwongen) overstap naar Flex niet met strenge kredietchecks te maken zou krijgen.

Badge +3

Een horror-artikel dat al eerder genoemd is:

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst (Vesting wordt daar ook genoemd, dat is onderdeel van Focum dus?).

Incassokantoren hebben stilletjes grote zwarte lijsten aangelegd van bijna iedereen die in Nederland wel eens een rekening vergat te betalen. Talloze energiebedrijven, webwinkels en telefoonmaatschappijen checken de betaalmoraal van hun klanten – geheel in strijd met de wet.

Reputatie 7

Als de NS cliënten op kredietwaardigheid bij Focum blijft checken dan moeten ze direct naast flex abonnementen weer de betalen op saldo abonnementen invoeren om uitsluiting te voorkomen. Iedereen moet in staat zijn ieder abonnement aan te schaffen.

Reputatie 3

Inmiddels heb ik een inzageverzoek aangevraagd en heb ik, op aanraden van mensen hier, bij verschillende instanties een klacht ingediend (de OV ombudsman, de NS zelf, de consumentenbond en de autoriteit persoonsgegevens).

 

De NS moet echt deze procedure herzien. Dit schimmige bedrijf, Focum, gebruikt zonder toestemming persoonsgegevens en foutieve informatie waardoor ik geen abonnement kan afsluiten, en zo’n inzage verzoek + herziening van de informatie duurt minstens 4 weken - potentieel dus maanden waarin ik meer betaal dan de kosten van het abonnement dat ik wil afsluiten.

 

Die kosten ga ik, mocht dat mogelijk zijn, proberen ook terug te krijgen van de NS. Echt een absurde en bizarre situatie.

Reputatie 3

Een korte update: de OV ombudsman zegt dat zij over dit fenomeen (krediet-check voor abonnementen waardoor mensen geen abbo kunnen afsluiten) meerdere klachten hebben gekregen, maar niet helpen in een klacht over de procedure met de krediet-check, omdat de NS hierover niet ontvankelijk blijkt voor bemiddeling en zegt niks te kunnen, omdat Focum de prive-gegevens heeft over het individu.

De OV ombudsman geeft het advies per maand een abonnement af te sluiten bij een automaat, wat blijkbaar wel kan zonder krediet-check. 

Ik ben echter nog steeds vrij verbolgen over deze procedure, en hoop dat een klacht bij een andere instantie wel iets uit gaat halen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de automaat zijn geen abonnementen te koop, daar zijn alleen pre-paid maandkaarten en 3-maandenkaarten te koop. Omdat je het al vooruit betaalt en niet op rekening reist (bij Traject Vrij maand/3-maandenkaart heb je dan ook geen 40% buiten je traject) is er dus geen krediet check nodig. Maar bij de automaat zijn die maandkaarten alleen voor Traject Vrij en Altijd Vrij. te koop. De maandkaarten zijn 20% duurder dan de Flex varianten en de beschikbaar. Als je alleen in de daluren reist en geen Flex kan afsluiten, heb je dus niet de mogelijkheid om Dal Vrij als maandkaart bij de automaat te kopen.

Reputatie 7

Ik vind het antwoord van Denice overigens nog steeds volstrekt onvoldoende. Er heeft dus een check op basis van postcode huisnummer plaatsgevonden en blijkbaar heeft iemand die voor jouw op dat adres woonde schulden gemaakt. Dit kan echt niet als gegronde reden worden gesteld om dan aan een heel nieuw persoon die toevallig op dat adres woont een Flex abonnement te onthouden.

 

Ook zou NS eens de reden kunnen geven waarom zij met zo'n schimmig bedrijf zaken doen. Zoals Robert R hierboven al aangaf

 

Talloze energiebedrijven, webwinkels en telefoonmaatschappijen checken de betaalmoraal van hun klanten – geheel in strijd met de wet.  

 

Kan NS misschien aangeven waarom zij willens en wetens handelen in strijd met de wet????

Reputatie 3

Inmiddels heb ik ook mijn antwoord van Focum, dat mijn kredietscore enkel verband heeft met mijn adresgegevens. De brief zegt expliciet dat er geen informatie over mijn persoon is, en dat ze zelfs niet kunnen melden welke schulden er waar eerder op dit adres gemaakt zijn omdat dit (hou je vast) geen persoonlijke gegevens van mij zijn.

 

Ik heb Focum nu gecontacteerd dat het waarschijnlijk om die oud-huurder van mijn woning gaat, en dat deze informatie geen enkel verband heeft met mij of mijn financiële of persoonlijke situatie. 

Reputatie 7

Inmiddels heb ik ook mijn antwoord van Focum, dat mijn kredietscore enkel verband heeft met mijn adresgegevens. De brief zegt expliciet dat er geen informatie over mijn persoon is, en dat ze zelfs niet kunnen melden welke schulden er waar eerder op dit adres gemaakt zijn omdat dit (hou je vast) geen persoonlijke gegevens van mij zijn.

 

Ik heb Focum nu gecontacteerd dat het waarschijnlijk om die oud-huurder van mijn woning gaat, en dat deze informatie  geen enkel verband heeft met mij of mijn financiële of persoonlijke situatie. 

Dat vermoeden had ik al. Des te verontrustender dat NS van zo'n bedrijf gebruik blijft maken om de kredietwaardigheid van mensen te checken. 

Reputatie 7

Als focum gebruik maakt van verouderde gegevens en deze gebruikt voor huidige aanvragen dan is het einde zoek en dient NS direct de samenwerking te verbreken want deze gegevens zijn niets waard en geven geen inzicht.

Even een kijkje op internet op deze instelling maak je niet vrolijker en maakt de vraag dwingender waarom NS hiervan gebruik maakt

 

Want zoals Focum nu omgaat met informatie op postcode en niet op naam komt er dadelijk in de grote steden niemand meer in aanmerking voor een Flex abonnement en dat kan toch niet de bedoeling zijn dan kan je de O van openbaar vervoer schrappen.

 

 

 

 

Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.

Reputatie 7

Och dit is al jaren een ding, telecomproviders doen het al een jaar of 10, en daar is ook al een jaar of 10 gedoe om. NS Zakelijk heeft het lange tijd gedaan via Graydon, die resultaten sloegen vaak ook nergens op (gebaseerd op hele oude jaarcijfers e.d.). Inmiddels is die check soepeler gelukkig.

Ja ik heb de topics inmiddels ook al gevonden. Alleen waarom doet NS daar dan niets mee vraag ik mij af. Een check uitsluitend op postcode huisnummer is natuurlijk de stupiditeit ten top. Zelfs NS zou dat moeten begrijpen. Adressen maken geen schulden. Mensen maken schulden. Toetsing dient dus op natuurlijke personen plaats te vinden en niet op basis van adressen. Hele foute club dat focum.

 

*aangepast door moderator.

Ik vond deze best wel grappig: 

 

Hoe zeer ik kredietchecks ook begrijp, zijn dit soort enorme systemen een enorm gedrocht imo. En zodra een partij je een markering oplevert trekt iedereen er ineens de handen af en kan men niks want “privacy”. Da’s wel lekker makkelijk natuurlijk.

Tijd om aangifte te doen bij de politie vanwege discriminatie.

Het Juridisch Loket kan u adviseren over eventuele vervolgstappen. https://www.juridischloket.nl/contact/

Een andere optie - u bent student - is om een jurist op te sporen bij uw studentenvereniging o.i.d. die u kan helpen hiermee..

Ik zou zeker eens informeren bij het Juridisch Loket. Dan weet u of en zo ja, hoeveel, tijd en geld het gaat kosten. U kunt dan altijd nog beslissen om stappen te ondernemen of niet.

Ik denk dat een correctieverzoek heel wat makkelijker is en minder tijd in beslag neemt dan een aangifte doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk in kosten en dan kom je zeker tot het gewenste resultaat.

Badge +3

Ik denk dat een correctieverzoek heel wat makkelijker is en minder tijd in beslag neemt dan een aangifte doen. Dit scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk in kosten en dan kom je zeker tot het gewenste resultaat.

Moet Focum wel meewerken aan dat correctieverzoek (gegevens wissen over jouw adres of zelfs de postcode/wijk)…

Aangifte doen is overigens kosteloos, maar ja daarmee heb je nog geen NS Flex abonnement.

De opmerking “ik heb nu maar Dal Voordeel genomen (op saldo) en aanzienlijk meer reiskosten dan ik met Dal Vrij zou hebben” vind ik wel tekenend.

Think again of geef mensen die de Focum informatie opvragen (waarin alleen maar iets staat over jouw adres of wijk) gewoon de mogelijkheid om alsnog NS Flex te bestellen.

Of gebruik gewoon een ander adres (familie, werk…) dan lukt het ook.

De NS beweerde eerder dat een correctieverzoek ingediend kon worden als de gegevens bij Focum incorrect zijn. Dat is niet het geval, dus ik denk niet dat een correctieverzoek veel zin heeft.

Een ander adres gebruiken is waarschijnlijk de handigste stap, als dat mogelijk is.

Mag ik vragen waarom je denkt dat dat niet het geval is?

Bij Focum moet je natuurlijk aantonen dat de gegevens werkelijk onjuist zijn, anders zou iedereen met een rommelig betaalverleden om correctie kunnen vragen. En dat is in veel gevallen erg lastig. Helemaal wanneer het om een postcode/huisnummer combinatie gaat. Hoe toon je aan dat jouw postcode wel degelijk kredietwaardig is? De beantwoording van een inzageverzoek is al erg summier.

 

Ben benieuwd wat men doet als je vraagt om inzage en een dump met het oog op dataportabiliteit. Zou je dan ten minste een fatsoenlijke databasedump krijgen? Vast niet. Eens proberen!

Badge +3

Bij Focum moet je natuurlijk aantonen dat de gegevens werkelijk onjuist zijn, anders zou iedereen met een rommelig betaalverleden om correctie kunnen vragen. En dat is in veel gevallen erg lastig. Helemaal wanneer het om een postcode/huisnummer combinatie gaat. Hoe toon je aan dat jouw postcode wel degelijk kredietwaardig is?

Nou, ehh niet dus tenzij ze een bewijs accepteren dat je pas sinds datum X op dat adres woont.

Bij Focum (i.t.t. BKR en Belastingdienst e.d.) zou je volgens mij wel recht hebben op vergetelheid, dus dat ze in ieder geval je persoonsgegevens wissen.

Maar ja, de ‘betaalmoraal’ historie van een adres is geen persoonsgegeven. Snel mee stoppen!

@Henk_NL voor inzage willen ze natuurlijk ook nog eens een kopie van een id, maar ga je gang (bsn en zo natuurlijk gummen).

Verzoek is al gedaan, ben erg benieuwd. Inclusief dataportabiliteit. Al zouden er maar kolomnamen in zitten, dat is al interessant. We gaan het meemaken.

 

Focum biedt wel degelijk de mogelijkheid tot correctie, wanneer aangetoond wordt dat de gegevens feitelijk onjuist zijn. Dat is dus lastig bij een postcode bijvoorbeeld!

Badge +3

Goede kans dat je voor een dump een .json bestand of zo krijgt.

Weet jij wel raad mee natuurlijk, dus benieuwd. :sweat_smile:

Reageer