beantwoord

Hoezo is weekeind vrij reizen maar tot 4:00 op maandag?

  • 20 September 2023
  • 16 reacties
  • 357 Bekeken

He goede morgen,

Ik reisde afgelopen maandag om 6:19 van Amsterdam naar Groningen in de veronderstelling dat mijn weekeind vrij abonnement tot 6:30 op maandag geldig is. Maar nu zie ik dat ik voor die reis heb moeten betalen en dat weekeind vrij reizen maar tot 4:00 is volgens NS.

Echter gaat het weekeind vrij reizen wel op vrijdag 18:30 in dus hoezo niet dan ook tot 6:30 (einde daluren) tot maandag?

Want dat kost me wel weer €17,40 terwijl ik er vanuit ging dat het in het abonnement inzit.

 

Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet,

 

Ewout van Wezel

icon

Beste antwoord door mrfreeze 20 September 2023, 11:09

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Ewout524,

Dit is gewoon een keuze die door NS gemaakt is. En veel mensen zien vrijdagavond wel als weekend, maar maandagochtend niet.

Als de geldigheid verlengd zou worden, zou het abonnement ook weer duurder worden. Het is bedoeld voor weekendtrips, niet voor woon-werk/school-verkeer.

Voor € 3,40 per maand extra krijg je ook 40% korting in de daluren op weekdagen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is vervelend dat je kosten gemaakt hebt, maar de voorwaarden staan op de website genoemd.

De nieuwe dienstregeling van NS begint om 4.00 uur. En voor het weekend abonnement betekent dat deze dan niet meer geldig is.

Reputatie 2

Check de volgende keer in de nacht van zondag op maandag met je NS Weekend Vrij in voor 4AM, reis dan (binnen 30 minuten) 1 station verder en ga dan eerst (zonder uitchecken) uitgebreid ontbijten. Zo lang je reis maar eindigt voor de inchecktijd + 6 uur (dus 10AM) kun je de het hele traject gratis reizen op je incheck aan voor 4AM.

Reputatie 7
Badge +3

Tja. De laatste treinen van de zondagse dienstregeling gelden als weekend in de nacht van zondag op maandag. Verder mag je de treinen van het nachtnet gebruiken tot 4.00 uur. Vanaf 4.00 uur geldt bij NS de maandag.

Badge +3

Zuur maar waar, Weekend Vrij is in principe voor zaterdag en zondag maar de vrijdagavond krijg je cadeau (je reist toch al niet meer in de spits).

Wat @Mib zegt werkt ook niet want de maandag begint toch echt om 00:00, maar met een incheck op een late zondagavond mag je tot 04:00 op maandagochtend nog wel reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reisde afgelopen maandag om 6:19 van Amsterdam naar Groningen in de veronderstelling dat mijn weekeind vrij abonnement tot 6:30 op maandag geldig is.

 

Niet handig om dit soort veronderstellingen te doen. Op de bestelpagina in de webshop had je kunnen lezen op welke tijden Weekend Vrij geldig is. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Check de volgende keer in de nacht van zondag op maandag met je NS Weekend Vrij in voor 4AM, reis dan (binnen 30 minuten) 1 station verder en ga dan eerst (zonder uitchecken) uitgebreid ontbijten. Zo lang je reis maar eindigt voor de inchecktijd + 6 uur (dus 10AM) kun je de het hele traject gratis reizen op je incheck aan voor 4AM.

Dit is niet de bedoeling en je kunt als dit te vaak doet een brief van NS hierover krijgen.

Reputatie 3

Wat @Mib zegt werkt niet want de maandag begint toch echt om 00:00, maar met een incheck op een late zondagavond mag je tot 04:00 op maandagochtend nog wel reizen.

Niet dat ik het idee van Mib nou zo goed vindt, maar ik dacht dat de NS-”dag” wel degelijk tot 4.00 ‘s ochtends liep. Overig staat op de productpagina ook dat het abonnement geldig is tot maandag 4.00, dus dan lijkt me dat je na 00.00 alsnog kunt inchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij zou dat ook gewoon moeten werken. Maar om nou al voor 4.30 uur te vertrekken i.p.v. 6.19 uur om een paar euro te besparen vind ik ook wel weer wat. Slapen is fijn 😉
Nog los van het feit dat je bijna nergens voor 4.30 uur kunt vertrekken.

Reputatie 7
Badge +3

De meeste mensen zullen als ze tussen middernacht en 4:00 uur vertrekken gewoon zo snel mogelijk naar huis willen. Maar het kan natuurlijk dat je met het nachtnet maar tot een bepaald station komt en niet verder kan, dan zul je wel moeten wachten tot de eerste treinen in de ochtend weer gaan rijden. Het moet alleen geen doel op zich worden om maar zo lang mogelijk met je Weekend Vrij te reizen. 

Badge +3

Niet dat ik het idee van Mib nou zo goed vindt, maar ik dacht dat de NS-”dag” wel degelijk tot 4.00 ‘s ochtends liep. Overig staat op de productpagina ook dat het abonnement geldig is tot maandag 4.00, dus dan lijkt me dat je na 00.00 alsnog kunt inchecken.

Dat zou je inderdaad verwachten, net zoals je volgens de voorwaarden binnen 15 minuten na inchecken zou kunnen wisselen naar 2e klas met een 1e klas Flex incheck (maar in de praktijk niet werkt).

Ik vrees zomaar dat het niet lukt, alhoewel ik volgens mij ooit wel met een (chip) dagkaartje na 00:00 nog op pad kon.

@mrfreeze ik kwam uit Amsterdam en heb ‘s nachts wat rondgehangen op Schiphol Plaza voor de eerste trein Eindhoven (liever daar dan een paar uur op Rotterdam C).

Overstappen na 04:00 lukte uiteraard niet, dus op maandag vóór 04:00 inchecken met Weekend Vrij en dan later even uit- en weer in (vóór 06:30) gaat sowieso niet lukken.

Reputatie 7
Badge +1

Sorry maar ik vind het hele idee dat de maandag bij het weekend zou horen een zeer vreemde gedachtengang. Het weekend is nog steeds zaterdag en zondag. Dat NS bij weekend Vrij ook de vrijdagavond meepakt is mooi, maar zou ook niet hoeven.

 

De maandagochtend heeft helemaal niets met het weekend te maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Overstappen na 04:00 lukte uiteraard niet, dus op maandag vóór 04:00 inchecken met Weekend Vrij en dan later even uit- en weer in (vóór 06:30) gaat sowieso niet lukken.

Nee, als je uit- en weer incheckt niet, nee. Maar Mib zegt ook expliciet dat je niet moet uitchecken.

Reputatie 2

Overstappen na 04:00 lukte uiteraard niet, dus op maandag vóór 04:00 inchecken met Weekend Vrij en dan later even uit- en weer in (vóór 06:30) gaat sowieso niet lukken.

Nee, als je uit- en weer incheckt niet, nee. Maar Mib zegt ook expliciet dat je niet moet uitchecken.

Je kunt na een incheck met 100% korting tot 6 uur na de inchecktijd op een ander station uitchecken en dan direct weer met 100% korting inchecken (Melding: Overstap OK)

Let op: als je op maandagochtend na 06u40 bij een andere vervoerder ook incheckt, krijg je geen 100% maar 0% korting met een NS Weekend Vrij

 

Uitleg: Vorig jaar miste ik zondagavond laat mijn laatste trein naar huis.

Daarom de nachttrein naar Schiphol genomen.

Daar een paar uurtjes kunnen slapen. Om 03u55 bij NS ingecheckt.

Vervolgens de nachttrein genomen naar Utrecht.

Daar proberen te slapen, tot mijn eerste trein naar huis.

Tussendoor om 5 AM nog gewekt, want slapen in de vertrekhal mocht niet. 

Reputatie 2

Niet dat ik het idee van Mib nou zo goed vindt, maar ik dacht dat de NS-”dag” wel degelijk tot 4.00 ‘s ochtends liep. Overig staat op de productpagina ook dat het abonnement geldig is tot maandag 4.00, dus dan lijkt me dat je na 00.00 alsnog kunt inchecken.

Dat zou je inderdaad verwachten, net zoals je volgens de voorwaarden binnen 15 miuten na inchecken zou kunnen wisselen naar 2e klas met een 1e klas Flex incheck (maar in de praktijk niet werkt).

Ik vrees zomaar dat het niet lukt, alhoewel ik volgens mij ooit wel met een (chip) dagkaartje na 00:00 nog op pad kon.

@mrfreeze ik kwam uit Amsterdam en heb ‘s nachts wat rondgehangen op Schiphol Plaza voor de eerste trein Eindhoven (liever daar dan een paar uur op Rotterdam C).

Overstappen na 04:00 lukte uiteraard niet, dus op maandag vóór 04:00 inchecken met Weekend Vrij en dan later even uit- en weer in (vóór 06:30) gaat sowieso niet lukken.

Deze bewering klopt niet. Na de eerste incheck heb je bij dezelfde vervoerder 6 uur de tijd om uit- en dan weer in te checken (tot uiterlijk 10u00)

Badge +3

Deze bewering klopt niet. Na de eerste incheck heb je bij dezelfde vervoerder 6 uur de tijd om uit- en dan weer in te checken (tot uiterlijk 10u00)

Na een eerste incheck (vóór 04:00) zal het wel goed gaan, je mag je reis dan afmaken en een uitcheck is gewoon geldig. Maar of een (NS-NS) overstap na 04:00 dan nog geldig is betijfel ik, denk dat je daarvoor afgerekend wordt op het tarief van ‘de volgende dag’ (en een dagkaartje met chip weigert).

Reageer