beantwoord

In/uit check op Almere-Muziekwijk wordt niet geregistreerd

  • 29 August 2023
  • 22 reacties
  • 511 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Mijn dochter reist iedere dag voor haar werk tussen Lelystad en Almere - Muziekwijk. Maar als ze in / uit checkt gaat het poortje open maar registreert het systeem dat niet waardoor in de app staat dat ze niet heeft in/uitgecheckt. We hebben hierover geprobeerd te chatten maar Jesse begrijpt het niet, en als je dan een medewerker krijgt en alle gegevens hebt ingegeven, hoor je er niets meer op. 
Wie kan ons helpen, want we willen niet voor iedere reis (2x per dag) 20 euro afrekenen.

 

icon

Beste antwoord door Daniel 29 August 2023, 20:21

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is verstandig bij het inchecken altijd op het display te kijken. Als daar staat ‘Ingecheckt’ dan moet de reis geregistreerd zijn. Met Flex is dat niet meteen zichtbaar op Mijn NS. Dat kan in een enkel geval bij NS een dag of drie duren.

NS kan op afstand zien of een poortje defect is en daarmee deze melding nalopen en verder onderzoeken. Gezien het hoge aantal malen dat er correctietarieven te zien zijn, zou dat voor u voordeel kunnen opleveren. 

@Thom Je bedoelt zo? En nu dan, volgens mij is de poort kapot. Je krijgt alleen geen contact met de NS. Zit aan de telefoon, en net wordt gewoon de verbinding verbroken.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat het in dit geval inderdaad een kwestie is van afwachten tot de reizen goed in Mijn NS staan. Zoals Thom aangaf kan dit soms een tijdje duren, in extreme gevallen tot een paar weken.

Reputatie 7
Badge +4

De vraag is natuurlijk aan welke incheck in het overzicht de foto gekoppeld is. Met deze melding zou er geen incheckfout geregistreerd behoren te zijn voor de incheck op dit tijdstip. Dat is na te gaan.

NS heeft het druk en de wachttijden zijn lang. Geduld is het enige dat werkt. Verbindingen worden zelden door NS verbroken, al kan het met telefoneren altijd wel eens misgaan. 

NS heeft een storing gemeld en gaat kijken. 

Badge +3

Ja, die foto van het poortje is dan een incheck op Muziekwijk om 16:09, waarbij de uitcheck om 16:44 op Oostvaarders wel geregistreerd is.

Het lijkt om een Flex Traject Vrij abonnement te gaan, dus als het zich niet uitmiddelt is er in ieder geval reden voor coulance omdat uit de tijden van andere transacties overduidelijk blijkt dat het om woon-werk gaat.

Chatbot JeNS zal dat inderdaad niet begrijpen.

Voor de rest ontbreekt de terugreis van 25 augustus, of was die er niet?

Reputatie 7
Badge +2

Lijkt er sterk op dat er op Almere Muziekwijk ergens een kabel beschadigd is waardoor check-outs wel in het poortje worden verwerkt (en op de kaart opgeslagen, dat zou je bij een automaat moeten kunnen zien), maar nooit naar de systemen van NS zijn verzonden.

Hoe ik daarop kom: ik zag vanmiddag toevallig een post op X langskomen waarin iemand meldt dat op Almere Muziekwijk alle kaartautomaten en oplaadpunten binnen de poortjes buiten werking zijn.

Badge +3

Hoe ik daarop kom: ik zag vanmiddag toevallig een post op X langskomen waarin iemand meldt dat op Almere Muziekwijk alle kaartautomaten en oplaadpunten binnen de poortjes buiten werking zijn.

Ah, die zie ik nu. Had wel een oude gevonden van 28 april over poortjes die niet werkten en wagenwijd open stonden.

Badge +3

De volgende? https://twitter.com/NoellaDilber/status/1696959641228300618

Vandaag heb ik 2 keer een boete gekregen voor niet in en uit checken?! Terwijl ik dit wel heb gedaan. Nu moet ik 40 euro betalen. Kunnen jullie dit alsjeblieft oplossen.

Vaartsche Rijn trouwens ook, maar dat was een stroomstoring dus die paaltjes deden het gewoon niet.

Reputatie 1

Vandaag twee mails van NS ontvangen: ‘u heeft vergeten in- of uit te checken’. Idem mijn echtgenote. Dat had allemaal te maken met het gedurende twee dagen - in ieder geval op 25 en 26 augustus - niet goed functioneren van de apparatuur op Almere Muziekwijk.
Daarvan was voor de reiziger niets te merken: het display reageerde normaal, de poortjes gingen normaal open. Pas na het ontvangen van de NS mail werd duidelijk dat er iets fout was.
Extra raar: in mijn NS-reisgeschiedenis staat dat ook het inchecken gemist is. Op de reishistorie van ‘Mijn OV-chipkaart’ staat dat ‘inchecken’ ook niet vermeld. Maar desondanks is toch het juiste bedrag afgeschreven. 
Kortom: het systeem was danig is de war, alleen kom je daar als reiziger pas achteraf achter. Bij zo’n 6500 reizigers per dag via dit station zou dat, gerekend over twee dagen al snel 13.000 probleemgevallen kunnen opleveren. En niet iedereen krijgt daarover een mailtje. 
Ik hoop dat mijn suggestie aan klantenservice, dat hier via de software toch echt wel wat aan te doen zou moeten zijn (minimaal: een melding dat er iets fout is met het systeem), wordt opgevolgd. 

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag twee mails van NS ontvangen: ‘u heeft vergeten in- of uit te checken’. Idem mijn echtgenote. Dat had allemaal te maken met het gedurende twee dagen - in ieder geval op 25 en 26 augustus - niet goed functioneren van de apparatuur op Almere Muziekwijk.
Daarvan was voor de reiziger niets te merken: het display reageerde normaal, de poortjes gingen normaal open. Pas na het ontvangen van de NS mail werd duidelijk dat er iets fout was.
Extra raar: in mijn NS-reisgeschiedenis staat dat ook het inchecken gemist is. Op de reishistorie van ‘Mijn OV-chipkaart’ staat dat ‘inchecken’ ook niet vermeld. Maar desondanks is toch het juiste bedrag afgeschreven. 
Kortom: het systeem was danig is de war, alleen kom je daar als reiziger pas achteraf achter. Bij zo’n 6500 reizigers per dag via dit station zou dat, gerekend over twee dagen al snel 13.000 probleemgevallen kunnen opleveren. En niet iedereen krijgt daarover een mailtje. 
Ik hoop dat mijn suggestie aan klantenservice, dat hier via de software toch echt wel wat aan te doen zou moeten zijn (minimaal: een melding dat er iets fout is met het systeem), wordt opgevolgd. 

 

Ik zou mij maar voorbereiden op een grote teleurstelling. Er zijn op dit forum al heel veel goede dingen gedropt. In het algemeen gezegd, gebeurt daar vanuit NS bijzonder weinig mee. 

Reputatie 7
Badge +3

Zo strompelen we van de ene kleine teleurstelling naar de andere. Met af en toe een lichtpuntje op ons door allerlei (bureaucratische) hindernissen bezaaide pad.

Badge +3

Extra raar: in mijn NS-reisgeschiedenis staat dat ook het inchecken gemist is. Op de reishistorie van ‘Mijn OV-chipkaart’ staat dat ‘inchecken’ ook niet vermeld. Maar desondanks is toch het juiste bedrag afgeschreven.

De poortjes gaven gewoon geen transacties door, dus zowel NS en TLS/OV-chipkaart wisten daar niets van (hopelijk inmiddels wel).

Dat het juiste bedrag is afgeschreven (bij reizen op saldo) komt omdat een poortje een incheck op Muziekwijk wél kan zien (want die staat op de kaart zelf) en omgekeerd ook, bij uitchecken op Muziekwijk heeft een poortje geen verbinding nodig om te kijken waar je vandaan komt (mits aanvang reis bij NS).

Bij NS Flex maakt het systeem een schatting op basis van je reishistorie, dus als je vaker op een bepaalde tijd van/naar Muziekwijk reist corrigeert men dat, maar dan zou in Mijn NS ook die gemiste in/uitcheck moeten verdwijnen. Bij OV-chipkaart blijft het zo staan.

Reputatie 7
Badge

Mij viel eerder niks op omdat MijnNS bij mij vaker geen dagen zoals veel mensen zeggen maar weken achterloopt met het weergeven van in- en uitchecks maar nu zie ik de laatste (van vanmiddag) wel goed en de dagen daarvoor consequent op Muziekwijk niet en dat is ook voor mij wel voor het eerst. Ook op ov-chipkaart.nl nlijken de ontbrekende transacties inderdaad nu eveneens te ontbreken en ook dat wijkt af, normaal is alleen NS zo traag.

Ik ben benieuwd wat er straks automatisch gecorrigeerd wordt en waar ik zelf ga moeten corrigeren.

Reputatie 7
Badge

De eerste mail over een correctietarief is inmiddels binnen. Corrigeren zoals in de mail aangegeven kan echter nog niet, want de betreffende reizen zijn in op de website van MijnNS waar daarvoor naar verwezen wordt nog niet zichtbaar, ondanks dat ik ze in de app wel (steeds zonder de in- of uitcheck op Muziekwijk) 'al' zie. Ik wacht nog maar even af.

Badge +3

Ja, het ontbreken van de transacties bij OV-chipkaart geeft al aan dat Muziekwijk een flinke storing had. Mogelijk zijn daarbij transacties verloren gegaan, met alle gevolgen van dien als je reist met Flex.

De laatste transacties (alleen NS?) die je in de app ziet zouden de volgende dag in je Reishistorie/Mijn Reizen moeten staan (met prijs), maar dat duurt soms dus ook veel langer omdat er mogelijk ook nog met andere vervoerders gereisd is, en de prijs dus niet definitief is.

Als er ook met andere vervoerders gereisd is weet men dat op zich (tariefeenheden bij aanvang/incheck), maar waar je vandaan kwam weet men niet totdat de andere vervoerders dat aangeleverd hebben (bij TLS/OV-chipkaart, die het weer doorstuurt naar NS).

Reputatie 7
Badge

De eerste mail over een correctietarief is inmiddels binnen. Corrigeren zoals in de mail aangegeven kan echter nog niet, want de betreffende reizen zijn in op de website van MijnNS waar daarvoor naar verwezen wordt nog niet zichtbaar, ondanks dat ik ze in de app wel (steeds zonder de in- of uitcheck op Muziekwijk) 'al' zie. Ik wacht nog maar even af.

Zie ook https://community.ns.nl/mijn-ns-53/kosten-gemiste-check-uit-niet-op-site-mijnns-82172?postid=583384#post583384. De reizen zonder geregistreerde check in zijn nog steeds wel in de NS app maar niet op de site van mijnNS te zien. Dat lijkt een consequenter probleem en correctietarieven terugvragen lukt hierdoor dus ook nog altijd niet. Ik ben benieuwd wat er straks op mijn factuur staat.

Reputatie 7
Badge

En alweer een update: ik heb nu ook mijn factuur met deze periode binnen. Wat blijkt: ook daarop geen spoor van de reizen met ongeregistreerde check in op Muziekwijk in deze periode, net als op de site van MijnNS. Ook net als daar zie ik de reizen terug wel allemaal, elk voor een correctietarief van €0. In de app van NS zie ik de reizen de andere kant op wel ook nog altijd en daarvoor is volgens de app het instaptarief van €20 berekend. Ik ben benieuwd of ik die ooit nog op de site of op een factuur terug ga zien. Dat laatste hoop ik overigens eigenlijk niet. Zal wel weer ellenlang duren tot ik dat geld terug heb als NS toch nog besluit het af te gaan schrijven.

Reputatie 7
Badge

Ah, de reizen zonder check-in zijn nu gecorrigeerd o.b.v. de reis die ik vrijwel elke dag maak met een fictieve check-in om dezelfde tijd als de check-uit. Daarmee zijn ze ook op de site zichtbaar geworden. Overigens heeft dat dus wel bijna vier weken geduurd.

Badge +3

Ah, de reizen zonder check-in zijn nu gecorrigeerd o.b.v. de reis die ik vrijwel elke dag maak met een fictieve check-in om dezelfde tijd als de check-uit. Daarmee zijn ze ook op de site zichtbaar geworden. Overigens heeft dat dus wel bijna vier weken geduurd.

Dat is fijn, en bij OV-chipkaart staat waarschijnlijk niets?

Reputatie 7
Badge

Ah, de reizen zonder check-in zijn nu gecorrigeerd o.b.v. de reis die ik vrijwel elke dag maak met een fictieve check-in om dezelfde tijd als de check-uit. Daarmee zijn ze ook op de site zichtbaar geworden. Overigens heeft dat dus wel bijna vier weken geduurd.

Dat is fijn, en bij OV-chipkaart staat waarschijnlijk niets?

Dat klopt

Badge +3

Dat is fijn, en bij OV-chipkaart staat waarschijnlijk niets?

Dat klopt

Zorgelijk, want voor veel anderen (die niet regelmatig van/naar Muziekwijk reizen) zal het niet zomaar opgelost zijn/gecorrigeerd worden.

Reageer