Beste NS,
Kunnen jullie de gehele incassoprocedure aangeven vanaf het moment dat de betaling niet van de bankrekening kan worden afgeschreven?
Met vriendelijke groet,
Roos
Bladzijde 2 / 2
Ik heb niets gezegd over dat ik het voor een vriend vraag of mijn dochter. En dit heeft niets te maken met de staking. Ik snap wel dat je herinneringen etc. krijgt en dat er een uiterste betaaldatum is aangegeven, maar dat is op dit moment mijn vraag niet.
Volgens Danny NS krijg ik mijn eerste acceptmail 14 dagen na vervaldatum van de incasso/factuur. Ik wil graag weten waar ik bovengenoemde vervaldatum kan vinden. Vanaf welke datum gaan de eerste 14 dagen tellen, zodat ik een acceptmail ontvang? Vanaf de incassodatum, factuurdatum, wanneer NS bericht krijgt dat de incasso niet is gelukt etc.?
Op de factuur staat alleen dat het omstreeks de 16e wordt afgeschreven. Moet ik misschien de 16e aanhouden als vervaldatum van de incasso/factuur?
Die vervaldatum is de datum waarop wij bericht hebben dat de incasso niet is gelukt, of dat de factuur weer open staat. Wanneer iemand handmatig het bedrag terug boekt kan dat natuurlijk al een paar werken na het oorspronkelijke afschrijven zijn.
Als je onvoldoende saldo hebt en de oorspronkelijke afschrijving überhaupt niet succesvol wordt uitgevoerd, dan is het inderdaad verstandig om de datum van die afschrijving aan te houden.
Als je onvoldoende saldo hebt en de oorspronkelijke afschrijving überhaupt niet succesvol wordt uitgevoerd, dan is het inderdaad verstandig om de datum van die afschrijving aan te houden.
Indien een betaling binnen 30 dagen na factuurdatum voldaan moet zijn, dan heeft NS in mijn geval de incassoprocedure te vroeg gestart.
Punt is dat in de voorwaarden alleen staat dat je binnen de gestelde termijn moet betalen. Maar als ik jou was zou ik de NS vragen waar die termijn gedefinieerd. Waarschijnlijk gebruikt de NS nu een termijn van 0 dagen, maar of dat mag zonder dat in de voorwaarden op te nemen weet ik niet.
Een factuur heeft altijd een vaste factuurdatum en een vaste vervaldatum.
Er gaat doorgaans nog een aantal dagen overheen voordat een gefaalde oorspronkelijke automatische incasso als zodanig wordt verwerkt en het traject gestart wordt van betalingsherinneringen. Het is dus niet vreemd dat de aangegeven termijnen niet 100% kloppen als je uit gaat van de datum van afschrijving. Los van de exacte termijnen staat er in elke herinnering wel een deadline aangegeven. In de laatste herinnering staat duidelijk aangegeven wat de gevolgen zijn van het nog steeds uitblijven van de betaling, dus je kunt ook gewoon van de data in de herinneringen uit gaan.
Mijn suggestie om het traject te baseren op de oorspronkelijke datum van afschrijven is omdat je dan altijd veilig zit. Het proces kan iets later worden gestart, maar niet eerder.
Mijn suggestie om het traject te baseren op de oorspronkelijke datum van afschrijven is omdat je dan altijd veilig zit. Het proces kan iets later worden gestart, maar niet eerder.
Op mijn eerste factuur staat geen vervaldatum. Daarom is het voor mij moeilijk in te schatten wanneer de vervaldatum ingaat.
Ik heb even gekeken op mijn facturen, maar daar staan geen vervaldatum op. In de voorwaarden abonnement wordt geschreven dat je dat factuur dient te betalen binnen de gestelde termijn, helaas is in de voorwaarden zelf nergens de gestelde termijn gedefinieerd.
Meest voorkomend is dan dat de vervaldatum 30 dagen na de factuurdatum ligt. Dus bij factuurdatum 9 mei zou de vervaldatum dus 9 juni zijn en zou dan het incassotraject gestart worden.
Ik snap het ook niet meer eigenlijk, maar weet (eigen ervaring, maar van alweer een tijdje geleden) dat als een incasso mislukt je toch echt wel binnen enkele dagen een e-accept ontvangt, die je dus vervolgens binnen een week kunt voldoen via iDeal. Daarna verloopt de link en volgen andere e-mails en uiteindelijk een brief.
Zo ver heb ik het nooit laten komen, maar baseer me op andere topics en reacties hier. Maar goed, als de factuurdatum dus bijv. de 11e is, met incasso(poging) rond de 15e, dan heb je rond de 20e wel bericht daarover.
In eerste instantie per e-mail dus. Een brief volgt enige tijd later en is de laatste stap voordat NS de vordering uit handen geeft aan een incassobureau. Voorheen kreeg je eerst nog te maken met een verhoging door NS zelf (zoals bij een verkeersboete), maar voor zover ik weet doen ze dat niet meer.
En nogmaals, bij NS Flex is de procedure een stuk korter want ze kunnen je abonnement eigenlijk per direct administratief stoppen. Dat is dus het verschil tussen een week of 6 en die 25 dagen.
Zo ver heb ik het nooit laten komen, maar baseer me op andere topics en reacties hier. Maar goed, als de factuurdatum dus bijv. de 11e is, met incasso(poging) rond de 15e, dan heb je rond de 20e wel bericht daarover.
In eerste instantie per e-mail dus. Een brief volgt enige tijd later en is de laatste stap voordat NS de vordering uit handen geeft aan een incassobureau. Voorheen kreeg je eerst nog te maken met een verhoging door NS zelf (zoals bij een verkeersboete), maar voor zover ik weet doen ze dat niet meer.
En nogmaals, bij NS Flex is de procedure een stuk korter want ze kunnen je abonnement eigenlijk per direct administratief stoppen. Dat is dus het verschil tussen een week of 6 en die 25 dagen.
Ik stel deze vraag om na te kijken of NS wel de juiste termijnen in mijn geval heeft gehanteerd, maar dat gaat lastig om dat ten eerste geen vervaldatum op de eerste factuur wordt aangegeven en ten tweede hoe weet ik zonder vervaldatum op de eerste factuur of jullie wel op de juiste datum een herinnering versturen? Je kan pas een herinnering sturen als de vervaldatum is verlopen.
Welkom bij de NS Community!
In een notedop, zie dit topic.
Je krijgt bij een mislukte incasso dus (achtereenvolgens):
De NS hebben het dan 'uit handen gegeven' en kunnen vervolgens niets (of bijzonder weinig) meer voor je doen.
In totaal heb je bij NS Flex (reizen op rekening/krediet) ca. 25 dagen om alsnog te betalen. Bij klassieke abonnementen (op saldo met korting of vrij reizen) tot ca. 6 weken.
In een notedop, zie dit topic.
Je krijgt bij een mislukte incasso dus (achtereenvolgens):
- Een e-accept (mail) met een link om de betaling alsnog te doen via iDeal. Daar heb je een week de tijd voor.
- Een e-mail met een herinnering om alsnog (ik meen binnen 10 dagen) te betalen.
- Een brief met een acceptgiro en uiterste betalingsdatum.
De NS hebben het dan 'uit handen gegeven' en kunnen vervolgens niets (of bijzonder weinig) meer voor je doen.
In totaal heb je bij NS Flex (reizen op rekening/krediet) ca. 25 dagen om alsnog te betalen. Bij klassieke abonnementen (op saldo met korting of vrij reizen) tot ca. 6 weken.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.