Skip to main content
Beste NS,



Kunnen jullie de gehele incassoprocedure aangeven vanaf het moment dat de betaling niet van de bankrekening kan worden afgeschreven?



Met vriendelijke groet,



Roos
Let op: Wat Danny beschrijft, is de procedure bij een klassiek abonnement.



Voor Flex geldt dit zeker niet. U krijgt uiteraard wel enkele herinneringen. Dan moet het geld 25 dagen na de maandelijkse vervaldatum op de rekening van NS staan. Zo niet, dan wordt uw abonnement geblokkeerd, gaat het naar het incassobureau voor minimaal 40 euro extra, en bovendien krijgt u de eerste zes maanden geen Flexabonnement meer.



Edit: Het is hier op het forum althans altijd zo gecommuniceerd en ik neem aan dat het juist is.



Op tijd betalen is altijd het goedkoopste.
In een ander topic gaf een moderator vandaag (6 juli 2019) aan dat je die acceptmail al (binnen) een week na een misluke incasso krijgt. šŸ¤”









Je hebt dan wel 7 dagen om die te voldoen (via iDeal), daarna is hij niet meer geldig.


In mijn geval 6 dagen na de standaard incassodatum, met een betaaltermijn van 7 dagen. NS had door haar eigen gepruts geen incassopoging gedaan die maand, dus die termijn heb ik met een korrel zout genomen.



Wanneer je geen iDEAL gebruikt blijft die balk bovenaan rood overigens, die is bij mij nog steeds rood en staat op "vervallen" namelijk.
@tridek_ok



Deze termijnen zijn voorzover ik weet nergens te vinden. Alleen dat de financiƫle afdeling heeft aangegeven dat deze termijnen worden gehanteerd.



Echter in mijn geval zijn deze termijnen niet gehanteerd en daarvoor zal ik contact met de klantenservice moeten opnemen (zal ik ook doen en het antwoord zal ik in dit topic ook vermelden).
Ja, die had ik ook gevonden, vandaar de vraag of deze termijnen ergens zijn terug te vinden, anders dan nu in dit topic maar daar zijn vrij weinig rechten aan te ontlenen.
@Robert B



Ik heb inderdaad een acceptmail ontvangen met een termijn om te betalen. Voordat voornoemde betaaltermijn afliep, kreeg ik al een tweede herinnering dat mijn abonnement wordt stopgezet en dat het incassobureau zal worden ingeschakeld wanneer ik niet op tijd betaal.



Vandaar dat mijn vraag is wanneer vervalt de betalingstermijn van een factuur voordat een herinnering (acceptmail) kan worden verstuurd, een tweede herinnering en dat het door kan gaan naar het incassobureau met incassokosten?



Wanneer de eerste herinnering te vroeg wordt verstuurd, dan klopt de termijn van de tweede herinnering ook niet. Het abonnement kan dan niet worden stopgezet of het incassobureau kan niet worden ingeschakeld.



Een betalingsherinnering kan alleen verstuurd worden als de vervaldatum van de factuur is verlopen, maar wanneer is de vervaldatum verlopen?



Ik merk ook uit andere topics dat er sprake is van betalingsherinneringen en dat abonnementen zelfs zijn beƫindigd, maar dat er geen duidelijke incassoprocedure door NS wordt gehanteerd.



Hier wil ik graag meer duidelijkheid over hebben.
@marv87



Bedankt voor het idee.



Misschien dat een van de moderators het ook kunnen navragen bij de financiƫle afdeling?
Ik ben geen financieel expert en ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat de 'vervaldatum' de datum is die wij hanteren als zijnde waarop de betaling als onvoltooid is geregistreerd. Ik ben er even wat over gaan opzoeken en dat is dus niet per definitie het geval. Wat wij exact hanteren als vervaldatum durf ik niet te zeggen, ik weet ook niet wat daarbij de regelgeving is. Die vraag heb ik momenteel uitstaan en zal daarop terugkomen wanneer ik meer weet.



In hoeverre het proces in jouw geval juist is verlopen durf ik niet te zeggen, Roos55, ik weet de situatie en de data niet. Hiervoor kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice zodat jouw specifieke situatie bekeken kan worden, alhoewel ik wel kan aangeven dat de exacte data veel minder relevant zijn dan het feit dƔt je de herinneringen hebt gekregen. Uiteraard is het wel de bedoeling dat de aangegeven deadlines ook als zodanig worden gehanteerd.


@Stijn NS



Ik denk wel dat de exacte datum relevant is, omdat als de herinneringen op een onjuiste datum (te vroeg) zijn verstuurd, dan klopt de uiterste betaaldatum ook niet.



Zoals eerder aangegeven kan een herinnering worden verstuurd, nadat de vervaldatum is verlopen. Maar dan moet wel duidelijk zijn wanneer de vervaldatum van de eerste factuur verloopt.

Zodra dit duidelijk is, kan ik voor mezelf nagaan of de eerste en tweede herinnering op de juiste datum is verstuurd.



Overigens is de tweede betalingsherinnering al ontvangen, terwijl de eerste betalingstermijn nog niet voorbij was, dus ik wil ook nagaan of dit bij het incassotraject van NS hoort.



Dus vandaar dat ik de vaste richtlijn met termijnen voor een incassoprocedure wil weten.

Wanneer verloopt de vervaldatum van de eerste factuur, wanneer wordt een eerste herinnering verstuurd, welke betaaltermijn krijg je, wanneer wordt een tweede herinnering gestuurd, wanneer wordt je abonnement beƫindigd, hoeveel herinneringen worden er verstuurd etc.?

Ik neem aan dat er wel vaste brieven en termijnen hiervoor worden gehanteerd?
De termijnen die wij hanteren heeft mijn collega Danny al aangegeven. Dat zijn de vaste termijnen die spelen in ons incassotraject. Als die bij jou niet kloppen, dan kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice.


Zijn deze termijnen ergens in de voorwaarden terug te vinden?
@Stijn NS



Danny NS gaf het volgende antwoord:




  • 14 Dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een acceptmail.
  • 28 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een aanmaning en tevens laatste reminder.
  • 33 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur zal het abonnement worden stopgezet en zal de zaak worden overgedragen aan ons incassobureau

Bij het eerste punt denk ik dat het om de vervaldatum van de eerste factuur gaat ( dit wordt als het goed is uitgezocht)



Maar wat bedoel je ermee met de vervaldatum bij het tweede punt? Is dit de vervaldatum van de eerste factuur of de vervaldatum van de eerste herinnering van punt 1?



Idem voor punt 3.
@tridek_ok



In de voorwaarden staat alleen het volgende opgenomen:



Indien u het verschuldigde bedrag niet binnen de daarvoor gestelde termijn betaalt, bent u in verzuim.
@marv87



Indien een betaling binnen 30 dagen na factuurdatum voldaan moet zijn, dan heeft NS in mijn geval de incassoprocedure te vroeg gestart.
Update: Ik heb een reactie ontvangen over wat wij hanteren als vervaldatum. Bij onze consumenten abonnementen staat deze vervaldatum standaard op 0 dagen, oftewel de factuur vervalt direct op het moment dat de afschrijving plaatsvindt. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat de betaalmethode bij consumentenabonnementen standaard een automatische incasso is en niet een werkelijke factuur die handmatig betaalt moet worden. Zodra de incasso niet lukt wordt daardoor het aanmaningstraject gestart.



In het geval dat de factuur succesvol wordt betaald en er later een storno plaatsvind, dan zal het aanmaningsproces worden gestart vanaf het moment van de storno.



Voor de volledigheid ook nog even een herhaling van het bericht van Danny over de termijnen.

Ik heb na aanleiding van het bericht van Thom nog navraag gedaan bij de financiƫle afdeling. Zij geven ook aan dat je het door mij eerder genoemde data kan aanhouden.



Dus voor zowel reguliere als NS Flex contracten:




  • 14 Dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een acceptmail.
  • 28 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een aanmaning en tevens laatste reminder.
  • 33 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur zal het abonnement worden stopgezet en zal de zaak worden overgedragen aan ons incassobureau.





In een ander topic gaf een moderator vandaag (6 juli 2019) aan dat je die acceptmail al (binnen) een week na een misluke incasso krijgt. šŸ¤”



Je hebt dan wel 7 dagen om die te voldoen (via iDeal), daarna is hij niet meer geldig.
In een ander topic gaf een moderator vandaag (6 juli 2019) aan dat je die acceptmail al 7 dagen na een misluke incasso krijgt. šŸ¤”





Je hebt dan wel 7 dagen om die te voldoen (via iDeal), daarna is hij niet meer geldig.




In welk topic staat dit? Heb je een link voor mij? Ik ben vandaag als enige moderator aanwezig maar niks gezegd over incassodata.
In een ander topic gaf een moderator vandaag (6 juli 2019) aan dat je die acceptmail al (binnen) een week na een misluke incasso krijgt. šŸ¤”





Bij NS Flex zit er inderdaad minder dan een week tussen mislukte incasso en acceptmail. Heb even teruggekeken, is mij een keer gebeurd en toen had ik na twee dagen na de mislukte incasso een acceptmail.

Ik krijg nu opeens 7 maanden later een AcceptMail over facturen die zouden zijn kwijtgescholden wegens overstappen naar duurder abonnement. Zie mijn topic aub.


Als ik de datum van afschrijving moet aanhouden, dan klopt het verhaal van de incassoprocedure van Danny NS in mijn geval niet.

Hebben jullie hier geen vaste richtlijnen met duidelijke termijnen voor wanneer een herinnering, aanmaning oid wordt verstuurd?

Ik neem aan dat bij elke klant hetzelfde incassotraject wordt gehanteerd.
Hoi Roos55 en welkom bij de NS Community!



Allereerst wil ik je graag meegeven dat ik wil adviseren in alle gevallen tijdig te betalen. Dit voorkomt teleurstellingen als een betaling toch net te laat is.




  • 14 Dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een acceptmail.
  • 28 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een aanmaning en tevens laatste reminder.
  • 33 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur zal het abonnement worden stopgezet en zal de zaak worden overgedragen aan ons incassobureau.



Dit geldt ook voor NS Flex. Let wel, bij het stopzetten van je NS Flex contract kan je een halfjaar geen NS Flex meer bestellen.


Ik heb na aanleiding van het bericht van Thom nog navraag gedaan bij de financiƫle afdeling. Zij geven ook aan dat je het door mij eerder genoemde data kan aanhouden.



Dus voor zowel reguliere als NS Flex contracten:




  • 14 Dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een acceptmail.
  • 28 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur ontvang je een aanmaning en tevens laatste reminder.
  • 33 dagen na de vervaldatum van de incasso/factuur zal het abonnement worden stopgezet en zal de zaak worden overgedragen aan ons incassobureau.

Bedankt voor alle reactieā€™s!



Ik heb nog een vraag: Waar kan ik de vervaldatum van een incasso/factuur vinden?


Ik heb nog een vraag: Waar kan ik de vervaldatum van een incasso/factuur vinden?




Heb je een regulier of een NS Flex abonnement?
Ik heb een regulier abonnement.
Ik heb een regulier abonnement.

Dan houd gewoon je e-mail of brievenbus in de gaten, Een maandje na factuurdatum betalen (desnoods voor iemand anders) is op zich geen probleem!



Tegen de tijd dat ze iets sturen met 'uitertelijk per datum X op onze rekening' ben je dus 6 weken verder, en rijkelijk te laat. Zie ook dit topic (met name voor NS Flex).

Reageer