beantwoord

Ineens vol tarief betalen (Dal vrij abo) bij uitchecken en weer inchecken

  • 3 October 2021
  • 42 reacties
  • 1405 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Badge +3

Ben wel benieuwd hoe ze dit afhandelen, dus via een saldo-bestelling of een overboeking op je IBAN. Laat maar weten.

Terzijde: De oplaadtransactie voor de passage in Utrecht is overigens terecht, want bij het inchecken heb je €6 saldo nodig en een poortje weet natuurlijk niet dat je alleen maar door het station wil lopen.

Edit: Er had nooit om saldo gevraagd moeten worden om 7:42 in Utrecht, want je overstap zou recht moeten geven op Dal Vrij.

Badge +3

Je hebt gewoon 100% recht op geld terug voor Rotterdam - Utrecht, en dat van die oplaadtransactie zette ik er maar even bij omdat daar soms vragen over zijn.

Was wel benieuwd hoe ze dat tegenwoordig oplossen, ik neem aan gewoon een overboeking (want je bent abonnementhouder) maar saldo-bestelling kan in jouw geval dus ook, moet je alleen even langs een ophaalpunt.

Reputatie 7
Badge +3

Maar die transactie automatisch opladen is pas nodig op het moment dat er voor de rit een instaptarief wordt berekend en het saldo op de kaart niet genoeg is daarvoor. Dan is dat automatisch opladen een gevolg van het berekenen van de rit en niet andersom. Anders heb je een kip-ei verhaal. :grin:

Zou dan wel eenzelfde reis willen zien maar dan met genoeg saldo.

Reputatie 7

Maar die transactie automatisch opladen is pas nodig op het moment dat er voor de rit een instaptarief wordt berekend en het saldo op de kaart niet genoeg is daarvoor. Dan is dat automatisch opladen een gevolg van het berekenen van de rit en niet andersom. Anders heb je een kip-ei verhaal. :grin:

Zou dan wel eenzelfde reis willen zien maar dan met genoeg saldo.

Ben het wel met je eens maar dit is de enige afwijking die ik zie. Ben heel nieuwsgierig naar de verklaring van NS. Ben bang dat dat wel weer een tijdje gaat duren.

Badge +3

Bij trein-bus-trein gaat het soms ook mis, dan zit de busrit de treinreis in de weg, ook al vervolg je binnen 35 minuten je treinreis.

Volgens de voorwaarden (OV-chipkaart) mag dat, dus je hebt recht op vergoeding voor het tweede deel van je NS treinreis.

Bij NS Flex nog vreemdere zaken, maar dat is hier niet eens van toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook nieuwsgierig naar de verklaring. Als het inderdaad zou komen door die transactie automatisch opladen zou dit toch veel meer reizigers ooit eens moeten zijn overkomen?

Reputatie 7
Badge +3

Bij trein-bus-trein gaat het soms ook mis, dan zit de busrit de treinreis in de weg, ook al vervolg je binnen 35 minuten je treinreis. Volgens de voorwaarden (OV-chipkaart) mag dat niet, dus je hebt recht op vergoeding.

Bij NS Flex nog vreemdere zaken, maar dat is hier niet eens van toepassing.

Met trein-bus-trein gaat het toch vooral fout met NS Flex en niet met RoS? 

 

Reputatie 7

Bij trein-bus-trein gaat het soms ook mis, dan zit de busrit de treinreis in de weg, ook al vervolg je binnen 35 minuten je treinreis. Volgens de voorwaarden (OV-chipkaart) mag dat niet, dus je hebt recht op vergoeding.

Bij NS Flex nog vreemdere zaken, maar dat is hier niet eens van toepassing.

Met trein-bus-trein gaat het toch vooral fout met NS Flex en niet met RoS? 

 


dat is dus bus-trein-bus en niet trein-bus-trein. Dat laatste komt zelden voor in Nederland denk ik.

Badge +3

Voor BTM-Trein-BTM zijn er al genoeg voorbeelden waar het NS Flex systeem de mist in gaat.

Maar ja, dat gaat op saldo soms ook fout (GVB-Connexxion NH, de andere kant op gaat prima).

Zoek het maar uit dus, beste reiziger op 1, 2 en 3

Vandaag weer exact hetzelfde probleem. Dus heb zojuist nogmaals een chat geopend met NS. Nu hopen dat ze dit keer wel reageren.

 

Wordt toch een irritant verhaal als ik letterlijk 5 dagen per week geld moet gaan terugvragen. ...

@Momo Exact! Het is best raar en vervelend als er ineens 10 euro op mijn kaart moet staan voor een overstap en die transactie de overstap dan in de weg zit. 

 

Ik snap dan ook niet waarom hier niet meer klachten over zijn. Als het zo'n soort probleem is ben ik zeker weten niet de enige. 

Goedemorgen Sjoke90. Wat vreemd! Ik duik graag even je OV-chipkaartgegevens in om te puzzelen. Stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, e-mailadres en OV-chipkaartnummer?

PS. Ik ben enkel op maandag van 09:00-15:00 uur aanwezig op de Community, dus een reactie kan even op zich laten wachten helaas.

Reputatie 7

Goedemorgen Sjoke90. Wat vreemd! Ik duik graag even je OV-chipkaartgegevens in om te puzzelen. Stuur je mij een privébericht met daarin je NAW-gegevens, e-mailadres en OV-chipkaartnummer?

PS. Ik ben enkel op maandag van 09:00-15:00 uur aanwezig op de Community, dus een reactie kan even op zich laten wachten helaas.

Dan laat je dat toch door een collega afhandelen. Nu lijk je met je reactie aan te geven dat de klantenservice alleen maandag. Van 9 tot 3 geopend is.

Oja, want een collega kan bij mijn privéberichten. ;) Omdat Sjoke90 reeds contact heeft gehad met de Klantenservice, wat niet geweldig is verlopen, bied ik aan om het persoonlijk af te handelen. Op het moment dat ik het persoonlijk afhandel heb ik daar op maandag van 09:00-15:00 uur de tijd voor. Geloof het of niet, de rest van de week ben ik druk met overige werkzaamheden. 

Ik heb tot op heden geen reactie van Sjoke90 mogen ontvangen. 

Badge +3

Het lijkt er inderdaad op dat een handeling bij een NS automaat je rit-naar-reis verstoort.

Andere handelingen bij een NS automaat (zoals een Klassewissel) doen dat ook, maar dat is op zich nog wel logisch.

Het ophalen van een bestelling (OV-fiets) is dat niet… want dat hoef je niet op te halen.

Voor de rest, als je net voor de spits incheckt en daarna binnen 60 minuten bijv. aan de andere kant van een station nog even naar buiten gaat, dan annuleer je je incheck, en is een volgende incheck (vanaf 6:35) géén overstap maar een nieuwe incheck (op spitstarief).

Reputatie 7
Badge

Normaal werkt even uitchecken tijdens de reis prima om kort daarna de reis weer te vervolgen.

Een keer werkte het bij mij ook niet, toen ik buiten de poortjes een bestelling ophaalde bij de kaartautomaat om OV fiets op de kaart te zetten. Toen leek mijn kaart een soort gereset te worden gold en de 35 minuten overstap niet meer. Omdat ik geen automatisch opladen op die bewuste kaart met dalvrij had, kwam ik niet door het poortje (saldotekort) dus merkte ik het gelijk.

Lijkt mij een slim idee om automatisch opladen te verwijderen en tot die tijd niet meer buiten het poortje te gaan op de ‘grens’ met de spits.

Reageer