Hey,
Ik startte mijn treinreis voor de spits (06.33 incheck) en heb toen tot Rotterdam Centraal ook "gratis" gereisd. Op Rotterdam checkte ik uit om koffie te halen en checkte binnen 15 minuten weer in om mijn reis naar Utrecht te vervolgen.
Echter is nu voor het stuk Rotterdam-Utrecht ineens vol tarief gerekend. Dit terwijl NS aangeeft dat de start van de reis het tarief bepaalt (bij mij dus dal, dus gratis want dal vrij) mits er niet meer dan 35 minuten tussen tussentijds uit- en inchecken zit.
Hoe zit dit en hoe voorkom ik dit in het vervolg? Want ik zou toch graag een kop koffie halen (en vapen buiten het station nu dit niet op de perrons meer mag) tijdens mijn 2.5 uur durende reis.
En hoe vraag ik nu voor deze reis mijn geld terug? Want ik kan enkel geld terugvragen bij vertraging..
Er wordt toch ook helemaal niet gezegd dat je geen koffie op het perron mag kopen? Die opmerking gaat over vapen (elektronisch roken).
Bij uit- en binnen 35 minuten weer inchecken zou inderdaad het tarief van het eerste deel moeten gelden.
Misschien kun je een screenshot van de reishistorie uit Mijn NS laten zien? Dan kunnen we iets gerichter meedenken.
Om geld terug te vragen, zul je rechtstreeks contact op moeten nemen met de klanteNService.
Okee, dat van die 5 minuten was ik vergeten. In Rotterdam Centraal hoef je toch niet uit te checken als je iets te eten en drinken wil kopen? Volgens mij zitten in de tunnel binnen de poortjes heel wat winkels. Of is dat niet meer? Ben al bijna 2 jaar niet meer op dat station geweest.
Dat vapen had ik even over het hoofd gezien. Wist trouwens ook niet wat het was.
Ik wist ook niet wat vapen was 
OF heeft Sjoke nog een oude stijl DV? Of kan dat inmiddels niet meer?
De beschreven gang geldt enkel als je FLEX hebt
TS hanteert zelf de Flexregel, maar als hij nog een oud Dalvrij heeft, kan dat. Gesteld dat nog niet alles bij Dalvrij is omgezet naar Flex. Dan is geld terug niet aan de orde, al kan ik me coulance wel voorstellen. Iemand die oud Dalvrij heeft, weet uit ervaring dat het anders werkt dan bij Flex, ik kan me haast niet voorstellen dat een gebruiker dit niet weet na al die tijd. Je weet of je Flex hebt of niet. Er moet meer tijd tussen zitten dan wordt aangegeven.
Zeker en ik denk dat er iets anders is misgegaan. In beide gevallen moet het goed werken, zowel bij oud of nieuw. Ik vraag me trouwens af hoeveel ‘oude’ Dalvrijabonnementen er nog zijn. Ik ben er niet zeker van dat ze allemaal zijn uitgefaseerd. Bij TrajectVrij loopt het omzetten nog.
Ik ben wel benieuwd naar de Reishistorie en of het paaltje op het perron er bij betrokken is. In Rotterdam maar eens uitproberen of het hetzelfde werkt als in Leeuwarden. In Rotterdam is de situatie in theorie iets anders. Het regent me nu te veel.
Zonder tijdsoverschrijding kan dit niet, oud of nieuw.
Ik reageer straks even met een screenshot van mijn reishistorie. Om het nu iets duidelijker te maken:
Ik checkte in tijdens dal van Breda naar Rotterdam. Die reis staat ook als 0 euro op mijn overzicht. Om koffie te kopen bij de Starbucks moet je uitchecken in de stationshal (je moet door poortjes). Ik ben koffie gaan halen bij de Starbucks en ben via de schuifdeuren het station uitgelopen om daar elektronisch te roken. Ik ben vervolgens na ongeveer 15 minuten weer bij dezelfde poortjes in de stationshal ingecheckt. En toen moest ik ineens vol tarief betalen voor mijn vervolgreis naar Utrecht.
Ik heb geen Flex abo maar een reguliere. Voor zover ik weet maakt dat niet uit in dit geval, en geldt in beide gevallen dat het moment van 1e incheck de prijs bepaalt mits er niet meer dan 35 minuten tussen tussendoor uit- en weer inchecken zit.
Ik heb niets gedaan met paaltjes op perrons.
Je hebt gewoon 100% recht op geld terug voor Rotterdam - Utrecht, en dat van die oplaadtransactie zette ik er maar even bij omdat daar soms vragen over zijn.
Was wel benieuwd hoe ze dat tegenwoordig oplossen, ik neem aan gewoon een overboeking (want je bent abonnementhouder) maar saldo-bestelling kan in jouw geval dus ook, moet je alleen even langs een ophaalpunt.
Welkom bij de NS Community!
Als de rit Breda - Rotterdam correct in je reishistorie staat (€ 0,00) dan zouden er bij een ‘overstap’ (check-uit en binnen 35 minuten weer een incheck) voor Rotterdam - Utrecht geen kosten berekend mogen worden, ongeacht Flex of klassiek abonnement.
Misschien dat de automatisch saldo laden transactie in de weg zit? Neem vooral contact op met de Klantenservice.
@Robert Klopt. Vandaar dus ook mijn vraag waarom dit het geval wel is (zie screenshot reishistorie).
Hmm bijzonder. Zou natuurlijk ook zomaar weer eens een ict-probleem bij NS kunnen zijn. Ik zou in elk geval de factuur even afwachten en kijken wat daar op staat.
edit: Geen flex, dus ook geen factuur. Neem inderdaad contact op met de klanteNService.
Ik heb overigens toen al direct gepoogd contact op te nemen met de klantenservice. Maar kreeg via chat 0 reactie.
Hmm bijzonder. Zou natuurlijk ook zomaar weer eens een ict-probleem bij NS kunnen zijn. Ik zou in elk geval de factuur even afwachten en kijken wat daar op staat.
Bij Reizen op Saldo krijg je geen factuur, reiskosten gaan van saldo af.
@mrfreeze Ik heb het al betaald. Er is geen sprake van een factuur want ik heb geen Flex. Ik heb de 11+ euro al afgerekend via saldo op mijn kaart (daarom werd er tussendoor automatisch opgeladen op het overzicht).
Ben wel benieuwd hoe ze dit afhandelen, dus via een saldo-bestelling of een overboeking op je IBAN. Laat maar weten.
Terzijde: De oplaadtransactie voor de passage in Utrecht is overigens terecht, want bij het inchecken heb je €6 saldo nodig en een poortje weet natuurlijk niet dat je alleen maar door het station wil lopen.
Edit: Er had nooit om saldo gevraagd moeten worden om 7:42 in Utrecht, want je overstap zou recht moeten geven op Dal Vrij.