Dag community,
Ik reis voor mijn studie vaak enkele malen per week op en neer van Amsterdam naar Antwerpen. Daarbij neem ik de internationale IC Brussel.
Ik heb onderzocht wat de goedkoopste optie is voor mij en de keuze viel op een Dal vrij-abbonnement. Juist ook omdat ik niet vaak in de ochtendspits hoef te reizen en de avondspits bij internationale reizen ook binnen de daluren valt. Ik had al NS Flex, dus dit was makkelijk en snel geregeld.
Bovenop mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement koop ik losse internationale tickets via NS International, waarbij ik aangeef dat ik in Nederland 100% korting heb.
Het probleem: bij controle ziet de conducteur dat op mijn ticket dat ik 100% korting in Nederland heb aangegeven, en vraagt om mijn abonnement. Ik overhandig mijn OV-chipkaart en de conducteur scant deze. ‘Reizen op rekening’, krijgt de conducteur te zien. Ik heb hier meerdere aanvaringen over gehad, omdat de conducteur mij ervan beschuldigt dat ik helemaal geen vrij reizen heb. De conducteur zegt dat ik bij de eerste halte in Nederland moet gaan inchecken en wanneer ik hier tegenin ga voert de conducteur op haar/zijn apparaat een ‘correctie’ door waardoor ik alsnog ben ingecheckt.
Vandaag vertelde de conducteur mij dat zij dat zelfs zou mogen doen zonder dat mij te vertellen. Tot nu toe is het gelukkig niet voorgekomen, maar dat is problematisch wanneer ik in de avondspits zou reizen: dan zou die incheck mij geld kosten terwijl ik met mijn abonnement + internationaal ticket recht heb om te reizen.
Vraag: waarom geeft mijn kaart niet gewoon het juiste abonnement aan? Hoe kan ik zorgen dat de conducteur mij niet ‘stiekem’ incheckt en ik straks dubbel betaal?
Groeten,
Daniël