beantwoord

Keuzedag wel opgehaald, maar niet gebruikt, volledig in daluren gereisd

  • 9 December 2023
  • 24 reacties
  • 341 Bekeken

  • Reisadviseur*
  • 3 reacties

Op 8.12.23 op station Rotterdam Blaak keuzedag 4 opgehaald om 9.25 uur. Bij inchecken bleek ik met 40% korting te reizen op VDU abonnement. De terugreis uit Haarlem (vertrek 14.51uur) idem gereisd met 40% korting. WAAROM IS MIJN KEUZEDAG NIET GEBRUIKT?

Bij mijn eerstvolgende reis in de daluren wil ik zeker weten dat de KEUZEDAG WEL gebruikt wordt.

Graag een antwoord. NvO

icon

Beste antwoord door NvO 11 December 2023, 16:21

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi NvO,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen uiteraard niet bij je gegevens. Je kunt het beste even contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Was de Keuzedag al wel geldig? Ik ben geen expert in Keuzedagen, maar dacht dat ze altijd al een dag voor de geldigheid beschikbaar komen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Klopt (als ik het goed begrepen heb), en speelt met name bij reizigers voor wie de Keuzedagen nog per 2 maanden beschikbaar komen. 

Een Keuzedag wordt tegenwoordig (dat is nieuw sinds juli 2023?) en de oorzaak van heel het probleem de dag voorafgaand aan de geldigheidsdatum al klaar gezet.

Handig toch? Nee, want wat is het voordeel daarvan? Je kunt hem voorafgaand aan je reis net zo goed even laden bij een automaat, zelfde handeling en je bent er toch (op een station).

In de e-mail die je krijgt staat “hij staat klaar maar je kunt er morgen pas mee reizen” (of iets van die strekking).

Er staat tegenwoordig altijd maar één Keuzedag klaar om op te halen, dus die dag kan je niet met de betreffende Keuzedag reizen (lees: de vorige is niet meer op te halen, ook al was die nog maandenlang geldig).

De Klantenservice ‘weet ervan’ en kan je voorzien van een couponcode voor die dag (of enkele dagen geldig)

Wordt vervolgd… 😥

Ik vermoed dat @NvO graag Keuzedag 3 had willen gebruiken (als die nog niet gebruikt was). @MoDe is de ‘expert’ en zei dat de kortst geldige Keuzedag klaar zou moeten staan.

Reputatie 7
Badge +3

De keuzedag wordt sinds ik een keuzedagenabonnement heb en dat is sinds een paar jaar 1 dag van te voren klaargezet. Het probleem is onstaan toen door de pandemie ouderen en kwetsbaren werd geadviseerd om.niet met OV te reizen en de keuzedagen 1 jaar geldig werden. De keuzedagen stapelden op, waarbij men soms voor een jaar aan keuzedagen had staan. Toen bleek dat je op de laatste geldigheidsdag de keuzedag niet meer op te nemen was.

Ik vermoed dat TS een keuzedag op de kaart heeft gezet die pas de volgende dag te gebruiken is.

Badge +3

Ik vermoed dat@NvO een keuzedag op de kaart heeft gezet die pas de volgende dag te gebruiken is.

Precies, dus als Keuzedag 3 eigenlijk ook nog geldig was (en de opgehaalde Keuzedag 4 pas vanaf ‘morgen’ 9 december)… 🤔

Doe mij maar het overzicht van @Thom Welke en hoe veel wil je er laden? 😂

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat@NvO een keuzedag op de kaart heeft gezet die pas de volgende dag te gebruiken is.

Precies, dus als Keuzedag 3 eigenlijk ook nog geldig was… 🤔

Nee die is sinds de tekstwijziging geldig tot en niet meer tot en met 😉 en was vermoedelijk al gebruikt. Ik kon toen ik de keuze dag niet op de laatste (tot en met) dag op te halen was de volgende gelijk ophalen omdat die al maanden klaarstond.

 

Badge +3

Nee die is sinds de tekstwijziging geldig tot en niet meer tot en met 😉 en was vermoedelijk al gebruikt. Ik kon toen ik de keuze dag niet op de laatste (tot en met) dag op te halen was de volgende gelijk ophalen omdat die al maanden klaarstond.

Ook prima, maar die moet op de dag van ophalen wel geldig zijn natuurlijk (dus niet pas morgen, zoals in de mail staat en @NvO blijkbaar ondervonden heeft).

👇 Screenshot e-mail (die iemand 20 oktober kreeg): 👇

Let op de tekst ‘Ermee reizen kan pas vanaf…’

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat TS geen berg aan keuzedagen had en keuzedag 3 al verbruikt had. In de mail van 4e keuzedag op 8-12-23 zal hebben gestaan dat de keuzedag op te halen is maar dat ermee reizen vanaf 9-12-23 kan.

Misschien kan @NvO hier meer over zeggen?

Badge +3

Een Keuzedag die geldig is vanaf 9 december zou je eigenlijk niet moeten kunnen ophalen op 8 december.

Waarom zou je dat in hemeltjesnaam willen, het is geen op=op actie!?

“Oh ja, ik kreeg die mail en was toevallig bij de supermarkt die dag…”

Maar je bent ook op een station op de datum van je reis (morgen). En het is precies dezelfde handeling.

Een Keuzedag die ‘geldig is vanaf morgen’ ophalen dient dus geen enkel doel!

Net zomin als een e-ticket van tevoren bestellen (als de prijs op de reisdatum zelf toch hetzelfde is).

Badge +3

En als antwoord op de vraag van @NvO 

Bij mijn eerstvolgende reis in de daluren wil ik zeker weten dat de KEUZEDAG WEL gebruikt wordt.

Ja (tot de uiterste geldigheidsdatum natuurlijk, dus ergens in december 2024).

Soortgelijk (zojuist een abonnement gestopt dat anders automatisch vernieuwd zou worden):

Uit ervaring weet ik dat dit tot en met (uiterlijk) 28 december nog gewoon werkt.

Reputatie 5

Een Keuzedag die geldig is vanaf 9 december zou je eigenlijk niet moeten kunnen ophalen op 8 december.

Waarom zou je dat in hemeltjesnaam willen, het is geen op=op actie!?

Maar je bent ook op een station op de datum van je reis (morgen). En het is precies dezelfde handeling.

Een Keuzedag die ‘geldig is vanaf morgen’ ophalen dient dus geen enkel doel!

Keuzedagen eerder ophalen kan zin hebben. Omdat al tweemaal de enige automaat op Groningen Noord defect was, of aan het resetten was, toen ik mijn keuzedag direct voor vertrek wilde ophalen, doe ik dat zo mogelijk de avond van te voren.

Als aanvulling op mijn vraag betr. het niet gebruiken van de keuzedag: deze keuzedag nr. 4 was al beschikbaar vanaf 18 november. Misschien moet ik toch naar de Klantenservice? NvO

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me wel het handigst. Ik heb er dan zo gauw geen verklaring voor.

Reputatie 7
Badge +3

Als aanvulling op mijn vraag betr. het niet gebruiken van de keuzedag: deze keuzedag nr. 4 was al beschikbaar vanaf 18 november. Misschien moet ik toch naar de Klantenservice? NvO

Dat zou ik zeker doen.

Reputatie 7
Badge +4

Als de Keuzedag correct wordt opgehaald, werkt hij ook.

Ik denk dat @NvO  hem wel heeft opgehaald, maar de chipkaart niet aan het eind nog tegen de lezer heeft gehouden. Dan komt de keuzedag er niet op te staan en wordt gewoon het 40 procent kortingstarief gerekend.

 

TS heeft daardoor wel gedacht het te hebben opgehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Als de Keuzedag correct wordt opgehaald, werkt hij ook.

Ik denk dat TS hem wel heeft opgehaald, maar de chipkaart niet aan het eind nog tegen de lezer heeft gehouden. Dan komt de keuzedag er niet op te staan en wordt gewoon het 40 procent kortingstarief gerekend.

 

TS heeft daardoor wel gedacht het te hebben opgehaald.

In dat geval staat hij nog steeds klaar en kun je dat ook zien in mijnNS.

Daarbij krijg je als de keuzedag op de kaart staat dit te zien bij het inchecken in de daluren. Je checkt dan in met keuzedag en niet met korting.

Reputatie 7
Badge +4

 @MoDe Mijn verhaal gaat over heel wat anders. Ik geef aan waarom de keuzedag mogelijk niet op de kaart stond terwijl TS dat wel dacht.

Reputatie 7
Badge +3

 @MoDe Mijn verhaal gaat over heel wat anders. Ik geef aan waarom de keuzedag mogelijk niet op de kaart stond terwijl TS dat wel dacht.

En daarop reageer ik dat hij dan dus nog steeds klaar staat en dat hij bij inchecken had kunnen zien dat hij niet op een keuzedag reisde.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft hij toch ook gezien?

Bij inchecken bleek ik met 40% korting te reizen op VDU abonnement. De terugreis uit Haarlem (vertrek 14.51uur) idem gereisd met 40% korting.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft hij toch ook gezien?

Bij inchecken bleek ik met 40% korting te reizen op VDU abonnement. De terugreis uit Haarlem (vertrek 14.51uur) idem gereisd met 40% korting.

 

 

Je hebt gelijk, maar dan had hij beter op dat moment contact kunnen opnemen met NS klantenservice.

Om te weten of de keuzedag de volgende keer wel gebruikt kan worden, kan eerst mijnNS gecheckt worden. Staat hij daar nog, dan de volgende keer ophalen en alle aanwijzingen op de automaat volgen. Staat hij er niet meer, dan contact opnemen met ns klantenservice.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, want @NvO heeft gedacht te keuzedag op te halen maar nagelaten na het ophalen de kaart nog eens voor de lezer te houden, waarmee hij er wordt opgezet. Doe je dat niet dan staat de keuzedag er niet op en reis je met 40 procent korting en dat is precies wat er is gebeurd. Ik kan anders niet verklaren waarom @NvO  gedacht kan hebben dat de keuzedag er op stond, terwijl dat nadrukkelijk niet het geval was.

@NVO had dit bij het inchecken kunnen zien. Er zijn wel andere opties van veronderstellen dat de keuzedag er niet op stond terwijl die is gebruikt of is vervallen, maar dat is speculatie.

Badge +3

Eventueel zou je nog kunnen kijken bij OV-chipkaart wat er precies gebeurd is, maar als de Keuzedag nog als beschikbaar in Mijn NS staat zal Thom het bij het rechte eind hebben. Die is dus niet correct op de kaart terecht gekomen.

Ik zat te denken aan die automaten in winkels waar je de kaart in moet steken, daar kan eigenlijk weinig mis gaan (als je de instructies volgt, en al helemaal omdat je tegenwoordig maar één Keuzedag tegelijk kunt ophalen).

Beste, Vandaag bij Service en Tickets geweest op Rotterdam Centraal. De bewuste keuzedag (nr. 4) is daar op mijn OV chipkaart gezet, zodat ie bij de eerstvolgende treinreis gebruikt kan worden. Het probleem was inderdaad dat de bevestiging op de lezer van de kaartautomaat niet goed ‘gepakt’ heeft. Correct geholpen door NS. Dank voor het meedenken. NvO

Einde discussie. NvO

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem was inderdaad dat de bevestiging op de lezer van de kaartautomaat niet goed ‘gepakt’ heeft. Correct geholpen door NS. Dank voor het meedenken. NvO

 

Het kon haast niet anders zijn dan wat ik veronderstelde en aangaf, al werd het merkwaardigerwijs niet als plausibel gezien. . Zo ziet u maar, dit forum heeft nut, ook al wordt het niet direct gevonden. Een flink aantal mensen denkt met uw probleem mee tot dat wel het geval is. Mooi dat het werd opgelost. 

Reageer