Klacht: waarom kan ik als buitenlander niet zelfstandig een NS abonnement kopen/wijzigen? | NS Community
beantwoord

Klacht: waarom kan ik als buitenlander niet zelfstandig een NS abonnement kopen/wijzigen?

  • 18 August 2021
  • 11 reacties
  • 934 Bekeken

Beste NS moderator,

 

Tot begin 2020 kon ik zonder problemen mijn NS Flexabonnement wijzigen in Mijn NS. 

 

Door de lockdown heb ik mijn abonnement meer dan 3 maanden op Flex Basis/zonder abonnement gezet. Nu moet ik steeds NS via Facebook Messenger vragen om mijn abonnement te wijzigen. 

 

Op het forum zie ik regelmatig berichten terugkomen van buitenlanders die problemen hebben met het kopen van een NS abonnement. Volgens deze link zou het niet moeilijk zijn.

 

Kan je hiervoor voor mij een klacht indienen? Ik ga proberen de vraag wekelijks te stellen (zolang mijn account actief is).

 

Voor de liefhebbers wat printscreens uit Messenger.  

 

 

Ik denk dat @Pascal S, @Ulrich_Cloos, @UlrichCloos, @Steffen T. en @jonas.kodrun hier ook al problemen mee hadden. 

 

Ter info: bij een Flexabonnement vanaf 5,00 euro de maand is de persoonlijke kaart normaal gezien gratis. Lukt dit niet wegens “buitenland”, vraag dan uit coulance de kosten voor de persoonlijke kaart terug bij de klanteNService. :slight_smile:

icon

Beste antwoord door Denice NS 19 August 2021, 14:33

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Reactie van zunne Ollaander:

NS is vooral als de dood voor wanbetalers en de praktische onmogelijkheid een opgelopen schuld effectief via incasso te innen in het buitenland. Want anders zet je natuurlijk de poort wagenwijd open voor frauduleus gedrag. Vaak is het een reactie op een geconstateerde loophole van bedrog en zoals zo vaak benadeelt dat dan weer de meerderheid van goedwillend clienteel.

Maar klopt dat dit opmerkelijk anders is als de nabijliggende buitenlanden-zelf heb ik af en toe voor kortere periodes een Duits ABO en dat gaat altijd prima-maar dat is ook altijd vooruitbetalen en meteen absperren als dat niet goed gaat. Hoe de NMBS er mee handelt onttrekt zich aan mijn kennis.

Reputatie 7

Reactie van zunne Ollaander:

NS is vooral als de dood voor wanbetalers en de praktische onmogelijkheid een opgelopen schuld effectief via incasso te innen in het buitenland. Want anders zet je natuurlijk de poort wagenwijd open voor frauduleus gedrag. Vaak is het een reactie op een geconstateerde loophole van bedrog en zoals zo vaak benadeelt dat dan weer de meerderheid van goedwillend clienteel.

Maar klopt dat dit opmerkelijk anders is als de nabijliggende buitenlanden-zelf heb ik af en toe voor kortere periodes een Duits ABO en dat gaat altijd prima-maar dat is ook altijd vooruitbetalen en meteen absperren als dat niet goed gaat. Hoe de NMBS er mee handelt onttrekt zich aan mijn kennis.

 

Abonnementen van NS worden allemaal verflext. Daar kiest het bedrijf zelf voor. En als het daarvoor kiest moet je iedereen gelijkwaardig behandelen. Dus of de persoon nu in Roosendaal of in Essen (B) woont mag geen verschil maken. NS wil hier duidelijk wel verschil in aanbrengen. Dat is gewoon niet toegestaan, maar NS vind dat het blijkbaar wel kan.

 

Zou toch wel eens de juridische grondslag willen zien op basis waarvan NS vind dat dit allemaal wel kan.

Erg vervelend dat je nu elke keer contact op moet nemen met de Klantenservice om je abonnement te wijzigen terwijl je dit natuurlijk het liefste gewoon zelf wil kunnen doen.

Helaas kan ik dit niet voor je oplossen maar uiteraard zet ik de klacht (opnieuw) door naar het team dat over Mijn NS gaat.

Reputatie 7

Dat zou een logische verklaring zijn, bahnrider. Ze kunnen het geld niet terug halen bij de buitenlanders.

Maar ik vrees ervoor. Ik denk, dat de programmeurs gewoon lomp geweest zijn en die vakjes zo hebben ingesteld, dat er geen buitenlandse dingen in passen (telefoonnummer, postcode, rekeningnummer zonder “NL”). Het concept ‘rest van de wereld’ wordt door de Nederlander meestal niet zo goed begrepen.

 

Reputatie 7

Dat zou een logische verklaring zijn, bahnrider. Ze kunnen het geld niet terug halen bij de buitenlanders.

Maar ik vrees ervoor. Ik denk, dat de programmeurs gewoon lomp geweest zijn en die vakjes zo hebben ingesteld, dat er geen buitenlandse dingen in passen (telefoonnummer, postcode, rekeningnummer zonder “NL”). Het concept ‘rest van de wereld’ wordt door de Nederlander meestal niet zo goed begrepen.

 


Incassoburo's hebben ook wel ervaringen met iemand die 5 km over de grens woont hoor. Overigens dat in systemen vakjes niet gevuld kunnen worden is wel logisch omdat elk land zijn eigen postcodesysteem heeft. Vaak werkt de straatnaam inderdaad via postcode en huisnummer. Maar bij NS moet je zo’n beetje alles hebben voor aanschaf van een abonnement (Nederlands adres Nederlandse bankrekening en dan ook nog Ideal). Het lijkt er zo toch wel heel sterk op dat NS geen buitenlandse klanten wil. Der afgelopen 7 jaar is er ook bijzonder weinig verbetering in deze te zien bij NS.

Beste NS moderator,

 

Tot begin 2020 kon ik zonder problemen mijn NS Flexabonnement wijzigen in Mijn NS. 

 

Door de lockdown heb ik mijn abonnement meer dan 3 maanden op Flex Basis/zonder abonnement gezet. Nu moet ik steeds NS via Facebook Messenger vragen om mijn abonnement te wijzigen. 

 

Op het forum zie ik regelmatig berichten terugkomen van buitenlanders die problemen hebben met het kopen van een NS abonnement. Volgens deze link zou het niet moeilijk zijn.

 

Kan je hiervoor voor mij een klacht indienen? Ik ga proberen de vraag wekelijks te stellen (zolang mijn account actief is).

 

Voor de liefhebbers wat printscreens uit Messenger.  

 

 

Ik denk dat @Pascal S@Ulrich_Cloos@UlrichCloos@Steffen T. en @jonas.kodrun hier ook al problemen mee hadden. 

 

Ter info: bij een Flexabonnement vanaf 5,00 euro de maand is de persoonlijke kaart normaal gezien gratis. Lukt dit niet wegens “buitenland”, vraag dan uit coulance de kosten voor de persoonlijke kaart terug bij de klanteNService. :slight_smile:

Nee, dat is ook niet mogelijk.Enkele maanden geleden belde ik met de NS Klantenservice maar het lukte ook niet.

Badge +3

Ik vind het vreemd dat men zegt dat je voor het wijzigen van NS Flex niet je gegevens opnieuw hoeft in te vullen (hetgeen klopt), maar je op één of andere manier op de bestelpagina terecht bent gekomen.

Dat laatste ontkom je namelijk niet aan, wijzigingen in Flex gaan namelijk al een jaar of langer via… (tromgeroffel) de bestelpagina/webshop, i.p.v. een ‘tabblad’ in Mijn NS.

En de bestelpagina snapt je (keurig vooraf ingevulde) buitenlandse gegevens dus niet!

Beste moderatoren,

Het lukt me nog altijd niet om online een NS abonnement te kopen of een abonnement te wijzigen. Kunnen jullie hiervoor opnieuw een klacht indienen? 

Kunnen jullie binnen de NS de interne kennisbank onder de aandacht brengen? Dan kan @jonas.kodrun misschien eindelijk zijn NS abonnement bemachtigen? 

Ik vraag me ook af waarom TLS en NS wel een kaartvernieuwing mogelijk maken (met verzending van een nieuwe OV-chipkaart met actief Flex-abonnement naar België), maar dezelfde TLS en NS het onmogelijk maken om een (nieuwe kaart met) NS abonnement online te kopen met adres in België, Luxemburg of Duitsland. 

Er zijn echt wel manieren te bedenken om dit technisch mogelijk te maken zonder te veel risico’s voor de NS. Ik vrees gewoon dat de wil niet heeft. En dan discrimineert NS. 

 

Ik heb opnieuw een klacht hierover doorgezet met enerzijds het verzoek om betalingen met andere methodes vanuit het buitenland mogelijk te maken en anderzijds Mijn NS niet-Nederlandse gegevens te laten accepteren. 

Beste moderatoren, @Lorena NS,

Ik krijg nog steeds een foutmelding als ik mijn abonnement in Mijn NS wil wijzigen.

Rond middernacht heb ik via Messenger gevraagd om mijn Weekend Vrij weer te activeren. Door de lange wachtrijen i.v.m. 3 april heb ik nog geen antwoord ontvangen.

Lorena, 

Wil je me helpen bij deze wijziging? Anders ga ik via Messenger vragen om mijn bericht te negeren. Dan wordt het te laat om vandaag het abonnement nog te gebruiken. 

Reputatie 6
Badge +2

Beste moderatoren, @Lorena NS,

Ik krijg nog steeds een foutmelding als ik mijn abonnement in Mijn NS wil wijzigen.

Rond middernacht heb ik via Messenger gevraagd om mijn Weekend Vrij weer te activeren. Door de lange wachtrijen i.v.m. 3 april heb ik nog geen antwoord ontvangen.

Lorena, 

Wil je me helpen bij deze wijziging? Anders ga ik via Messenger vragen om mijn bericht te negeren. Dan wordt het te laat om vandaag het abonnement nog te gebruiken. 

Het is inderdaad erg druk door de storing. Zou je mij een privéberichtje willen sturen? Dan hoop ik het nog op tijd voor je te kunnen wijzigen.

Reageer