Klassewissel NS Flex (Traject Vrij)

  • 20 October 2021
  • 13 reacties
  • 333 Bekeken

Badge +3

Op de Klassewissel pagina staat een foutje, plus iets om rekening mee te houden:

Dal Vrij, Weekend, Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij

Let op: buiten je vrij-abonnement reis je standaard 2e klas, zonder korting.

Dat klopt niet voor Weekend (komma) Vrij met Dalkorting, je reist dan standaard 2e klas maar krijgt wél korting bij inchecken buiten de spits. Klein detail, maar toch…

Het volgende is wel een dingetje:

Met NS Flex Traject Vrij reis je buiten je vaste traject standaard in de daluren met 40% korting in de klasse van je abonnement. Heb je bijvoorbeeld NS Flex Traject Vrij 1e klas? Dan reis je ook buiten het traject in de 1e klas.

Dat is logisch voor een reis die begint of eindigt buiten je (1e klas) traject, maar onhandig als je een keer een reis wilt maken die geheel buiten je traject valt.

Zou in dat geval het systeem niet zo aangepast kunnen worden dat in zo’n geval het ‘schuifje’ 1e/2e klas in de NS app of Mijn NS geldt (zoals bij de andere abonnementen)? Of kan dat al?


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Standaard! Weekend vrij geeft standaard geen dal-urenkorting. Deze moet je apart aanvinken.

Badge +3

Klein detail zei ik al (dalkorting is inderdaad optioneel maar wel ‘onderdeel van’ Weekend Vrij).

Maar het ging mij om 1e klas Traject Vrij waarbij je (óók Flex) blijkbaar altijd verplicht 1e klas reist buiten je traject (uiteraard wel met 40% korting, en in het weekend betaal je uiteindelijk 30% meer dan 2e klas voltarief).

Op de Klassewissel pagina staat een foutje, plus iets om rekening mee te houden:

Dal Vrij, Weekend, Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij

Let op: buiten je vrij-abonnement reis je standaard 2e klas, zonder korting.

Dat klopt niet voor Weekend (komma) Vrij met Dalkorting, je reist dan standaard 2e klas maar krijgt wél korting bij inchecken buiten de spits. Klein detail, maar toch…

Ik heb de kommafout en het verzoek om de extra informatie over Weekend Vrij met dalurenkorting toe te voegen doorgezet.

Het volgende is wel een dingetje:

Met NS Flex Traject Vrij reis je buiten je vaste traject standaard in de daluren met 40% korting in de klasse van je abonnement. Heb je bijvoorbeeld NS Flex Traject Vrij 1e klas? Dan reis je ook buiten het traject in de 1e klas.

Dat is logisch voor een reis die begint of eindigt buiten je (1e klas) traject, maar onhandig als je een keer een reis wilt maken die geheel buiten je traject valt.

Zou in dat geval het systeem niet zo aangepast kunnen worden dat in zo’n geval het ‘schuifje’ 1e/2e klas in de NS app of Mijn NS geldt (zoals bij de andere abonnementen)? Of kan dat al?

Op dit moment is er geen 'schuifje’ en ik weet ook niet of dit er komt. Als je deels over je traject gaat, zit je dan het eerste deel in de eerste klas en het deel buiten je traject in de 2e klas? Lijkt me lastig vorm te geven, maar ik zet je suggestie natuurlijk graag door.

Badge +3

Lastig inderdaad, maar voor klassieke abonnementen was het niet anders.

Buiten je 1e klas vrij reizen periode reisde je dan altijd al op het tarief van je abonnement (bij 2e klas de upgrade naar 1e bij een automaat voor vast bedrag, direct te betalen)

Dus bij Weekend Vrij 1e klas ook altijd 1e klas doordeweeks, toen.

Bij NS Flex 1e klas vrij is het juist zo handig dat je dan 2e klas kunt reizen als je dat wilt, maar voor Traject Vrij is dat blijkbaar lastig(er).

Het is maar iets om rekening mee te houden dus, juist omdat je dat bij NS Flex niet verwacht (wegens dat schuifje 1e/2e klas in Mijn NS of de NS app voor buiten je vrij reizen periode).

Bij Traject Vrij is dat dus anders, het gaat om vrij reizen of niet vrij reizen maar die ‘periode’ is er simpelweg niet, ook al krijg je bij een incheck buiten de spits gewoon 40% korting buiten je traject.

Ben wel benieuwd hoe je Mijn NS dashboard (of NS app) er uit ziet met Flex Traject Vrij, en of dat 1e/2e klas schuifje (en Samenreiskorting aan/uit) daar gewoon in staat, zoals bij alle Flex abonnementen tot Altijd Vrij aan toe.

Reden van dit topic: Bij Flex Traject Vrij zie je in Mijn NS of de NS app dus opties die niets doen, want je reist altijd op 1e klas tarief, ook buiten je traject.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een klassiek Traject Vrij 1e klas kon je ook niet buiten je traject 2e klas reizen. Zijn meerdere keren topics over geweest. De hoop was dat met Flex dit wel zou kunnen, want met Flex kun je flexibel reizen, maar dit blijkt (in ieder geval voor Traject Vrij) net zo flexibel als een loden deur te zijn.

 

Badge +3

Bij een klassiek Traject Vrij 1e klas kon je ook niet buiten je traject 2e klas reizen. Zijn meerdere keren topics over geweest. De hoop was dat met Flex dit wel zou kunnen, want met Flex kun je flexibel reizen, maar dit blijkt (in ieder geval voor Traject Vrij) net zo flexibel als een loden deur te zijn.

Dat dus, maar dat was dus al 7 jaar geleden...

Reputatie 7
Badge +3

Dat was al zo sinds Traject Vrij bestaat (9 juli 2014). Ook kon je met een Traject Vrij 2e klas alleen een hele dag voor een vast bedrag 1e klas reizen. Een klein stukje reizen in de 1e klas tijdens de spits kostte dan 25 euro extra.

Voor die tijd kon je met een jaarrajectkaart voor een reis buiten je traject een los kaartje uit de automaat kopen en per keer dus bepalen of je buiten je traject 1e of 2e klas wilde reizen.

Badge +3

Voor die tijd kon je met een jaarrajectkaart voor een reis buiten je traject een los kaartje uit de automaat kopen en per keer dus bepalen of je buiten je traject 1e of 2e klas wilde reizen.

Kan nog steeds, maar tegenwoordig alleen zonder korting.

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik het dan zo stellen, voor die tijd moest je een los kaartje kopen. Het was niet zo dat je op je beginstation incheckte en op je bestemming uitcheckte en dat er dan werd gekeken welk deel binnen je traject en welk deel buiten je traject waarbij er mogelijk ook nog korting werd berekend omdat de incheck in de daluren was, wat wel bij Traject Vrij het geval is. Wel had je met het oude jaartrajectabonnement buiten je traject die korting in de voordeeluren ipv daluren.

Badge +3

Mijn insteek was dat het op zich logisch is om het deel van een reis buiten je 1e klas traject bij een langere reis af te rekenen als één reis 1e klas (liefst met langeafstandskorting).

Maar omdat het schuifje in Mijn NS gewoon bestaat bij Flex (en bedoeld is voor reizen buiten je vrij reizen periode), een reis die geheel buiten je traject valt af te rekenen op de klasse die je daar kiest.

Bovendien, reizen buiten je traject wordt al gezien als een losse reis dus langeafstandskorting geldt ook al niet.

Maar ja, dan moet je wel (het deel) buiten je traject naar de 2e klas verkassen. :sweat_smile:

net zo flexibel als een loden deur te zijn.

Dat krijg je, als je een loden deur probeert te verkopen als flexibel douchegordijn.

 

Ik voorzie allerlei praktische problemen bij controle onderweg wanneer men dit invoert.

Op de Klassewissel pagina staat een foutje, plus iets om rekening mee te houden:

Dal Vrij, Weekend, Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij

Let op: buiten je vrij-abonnement reis je standaard 2e klas, zonder korting.

Dat klopt niet voor Weekend (komma) Vrij met Dalkorting, je reist dan standaard 2e klas maar krijgt wél korting bij inchecken buiten de spits. Klein detail, maar toch…

De info op de site hieromtrent is aangepast! 

 

Badge +3

Mooi zo! Ik heb nog een 'foutje’ ondekt in de pdf op de tarievenpagina:

Op pagina 17 onderaan staat voor Maandkaart Traject Vrij (2e klas) als opmerking *Dit product is nog niet te koop.

Reageer