beantwoord

Kredietcheck FOCUM oplichters

  • 9 April 2024
  • 42 reacties
  • 1209 Bekeken

Beste, 

Als een goed burger zonder schulden, ruim inkomen en zoals gezegd als goed burgerschap sta ik in de maatschappij. Vervolgens wil ik een abonnement afsluiten gezien dat wat extra korting oplevert natuurlijk en dit alles wat makkelijker maakt. Mijn zoon draait al 4 jaar op mijn rekening en telkens wordt er al jaren saldo bijgeschreven vanuit mijn rekening automatisch zonder ooit een stornering. 

Welnu wil ik dat abonnement afsluiten en kom ik niet door de kredietcheck heen, je staat eerst verbaas maar het bedrijf FOCUM claimt mij niet als kredietwaardig waarbij mijn toegang tot de Nederlandse spoorwegen bemoeilijkt wordt en zelfs duurder. 

Na wat onderzoek blijkt FOCUM een organisatie te zijn van EDR incasso, EDR incasso is een bedrijf wat oninbare schulden, oude schulden of schulden van een bedrijf wat failliet is gegaan overkoopt voor een prikkie en dan met wat computerterroristen aan de gang gaat om mensen na jaren ( lees 10+ jaren) elke 3 jaar een brief te sturen om zo de rente te kunnen blijven claimen op ongegronde incasso's. Als burger kun je er niets aan doen als je het niet eens bent, sterker nog, intern krijg je gewoon een negatieve kredietcheck als je niet gewoon maar even betaalt. 

 

Jaren lang gezegd na dreigingen van hen, stap dan naar de kantonrechter, dit blijft dat al 10 jaar uit, want er moet nog eerst wat rente bijgeschreven worden anders loont het niet. 

 

Wat mij zeer tegen de borst stuit is dat een organisatie als NS kredietwaardigheid van burgers neerlegt bij een organisatie die diezelfde kredietwaardigheid check gebruikt om de onzinnige incasso weer te innen. 

 

We hebben in Nederland toch gewoon het BKR hiervoor? waarom niet de check daar doen maar bij oplichters? 

Ik vind het echt zeer stuitend en vraag me af of dit juridisch allemaal wel in de haak is. 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 9 April 2024, 12:29

Bekijk origineel

42 reacties

Zie het bericht op NU.nl

En verder zijn treinen in de avonduren op zaterdagavond altijd voorzien van meerdere conducteurs, zo ook hier dus.

 

Plaats dan ook even de bron @Re.tep Conducteur geschopt, geslagen en van trap geduwd door groep jongeren | Binnenland | NU.nl

De collega ging onderlangs door de trein, het slachtoffer bovenlangs…

Dan sta je er nog steeds alleen voor..

(Misschien is het beter om hier een apart topic over te beginnen. De vraag omtrent de kredietcheck van Focum is reeds beantwoord.) 

Reputatie 6

Zie het bericht op NU.nl

En verder zijn treinen in de avonduren op zaterdagavond altijd voorzien van meerdere conducteurs, zo ook hier dus.

 

......Je moet als werkgever toch ballen hebben om een vrouw 's avonds alleen te laten patrouillieren. Maar ja, dat is hoe ik er in sta.....

 

Meer dan verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Maar voordat je met beschuldigingen komt richting haar werkgever, wat is je (onjuiste) bron dat zij alleen was ?

Of zij in dit geval alleen was? Geen idee, maar jij hebt een bron dat het niet zo was? Je mag best weten dat ik aardig wat kilometertjes 's avonds in de trein heb doorgebracht. De laatste tijd wat minder omdat de auto zo zijn voordelen heeft. En net als Henk heb ik altijd met veel plezier met de trein mijn tochtjes gemaakt. Wat me wel opgevallen is, is dat ik zelden nog koppels zag. Dat is een feit. Ik kan moeilijk van één HC er twee maken. Beschuldiging? Welnee, doe niet zo raar. Ik kijkt uit naar de bronnen die jij aanlevert dat het anders is. Misschien pak ik dan wel weer eens de trein. 

Reputatie 6

......Je moet als werkgever toch ballen hebben om een vrouw 's avonds alleen te laten patrouillieren. Maar ja, dat is hoe ik er in sta.....

 

Meer dan verschrikkelijk dat dit is gebeurd. Maar voordat je met beschuldigingen komt richting haar werkgever, wat is je (onjuiste) bron dat zij alleen was ?

Denk dat deze cursus niet voor iedereen geschikt is. Conducteur NS mishandeld in trein, 'van trap gegooid, geschopt, geslagen' (nos.nl)

Tijd dat dit soort idioten binnen vier muren hun plekje vinden.

 

(Je moet als werkgever toch ballen hebben om een vrouw 's avonds alleen te laten patrouillieren. Maar ja, dat is hoe ik er in sta.)

 

Reputatie 7

https://www.relaxedruziemaken.nl/

 

....Verder nodigt het momenteel ook totaal niet uit om mee te doen.....

Jammer, bij het doorlezen Community zag ik best goede opbouwende reacties van je.

Ik heb altijd in de spoorwereld gewerkt, vooral in het begin was het hier leuk om soms meer context of uitleg te kunnen geven waarom bepaalde zaken gebeuren, en om lering te trekken uit wat er hier besproken wordt. Naarmate er steeds meer muren zijn ontstaan en het allemaal doelloos ruziemaken is geworden, is de zin om mee te doen ook verdwenen. 
 

Inmiddels naar het buitenland verhuisd en uitgerust met een bedrijfswagen. Voltanken met diesel en 1000+ km touren is relaxt, ondanks dat ik treinreizen altijd met plezier heb gedaan.  

Je kan volgens de GDPR eisen dat dit bedrijf je gegevens verwijdert, immers vallen zij niet onder de uitzondering waar overheids en overheids-lite diensten zoals Belastingdienst en BKR onder vallen en heb je dit bedrijf nooit toestemming verleend voor het bijhouden van jouw gegevens. Als ze weigeren, kan je ze dagvaarden, maar daarvoor moet je wel geld hebben. Veel succes!

Badge +3

....Verder nodigt het momenteel ook totaal niet uit om mee te doen.....

Jammer, bij het doorlezen Community zag ik best goede opbouwende reacties van je.

Pardon @Re.tep ⁉

Als er iemand hier ‘de mol’ bij de NS zou kunnen zijn is het @Henk_NL wel.

Dat is een compliment, dus pas op de plaats graag @Re.tep voordat je een recente reactie van iemand ‘jammer’ vindt!

Anders zou @Henk_NL zich zomaar niet meer welkom kunnen voelen 🤣

Reputatie 6

....Verder nodigt het momenteel ook totaal niet uit om mee te doen.....

Jammer, bij het doorlezen Community zag ik best goede opbouwende reacties van je.

Badge +3

Dat Focum nog niet de deur is gewezen door NS valt te betreuren.

Waarvan akte, en dank voor die input @Henk_NL 🤣

We gaan er lekker toch niets mee doen, de reiziger op 1,2,3 of zo.
Maar vraag vooral niet waarom, want dat weten we niet! ❓

Oh nee wacht! Dat mogen we niet weten wegens de AVG (of een of andere non disclosure overreenkomst) of zo 🙄

@Tijdvoor Ik ben… hier! :)

 

Lees nog wel mee, maar weinig waar ik inhoudelijk nog op kan reageren. Heb al tijden geen trein van binnen gezien en doe ander werk tegenwoordig. Verder nodigt het momenteel ook totaal niet uit om mee te doen.

 

Dat Focum nog niet de deur is gewezen door NS valt te betreuren.

 

 ......Iemand enig idee waar @Slidestops@Loes zijn gebleven? ​

 

Denk het wel, zie mijn topic over het nut en vooral de negatieve sfeer op deze Community waarbij de wat meer serieuzere, positive leden er wel klaar mee zijn op een gegeven moment.

Weleens van passief-agressieve reacties gehoord? Dat is jouw speciale vorm van negatief gedrag.

Reputatie 6

 

 ......Iemand enig idee waar @Slidestops@Loes zijn gebleven? 

 

Denk het wel, zie mijn topic over het nut en vooral de negatieve sfeer op deze Community waarbij de wat meer serieuzere, positive leden er wel klaar mee zijn op een gegeven moment.

@Robert B 

LinkedIn is een goede bron Robert. Met je kennis van mailsystemen altijd handig. Wat @Erryt NS met mijn adviezen doet, moet hij zelf maar uitzoeken. SC was indertijd wel blij met mijn advies om haar LinkdIn profiel aan te passen. Erryt heeft mijn emailadres, maar heeft geen ballen om mee te spelen. Ik bedoel hiermee niet dat hij van voetbal houdt of iets dergelijks. Ik bedoel het natuurlijk figuurlijk, want verder dan doorzitten, ….zetten zit er niet in Misschien is hij mijn emailadres vergeten. 💋 (principe)

Voor een partij als Focum is openbare data altijd interessant. Nou, dan heb je zeker wat aan Lin.;) 

Persoonlijk probeer ik mensen hier op het forum o.a. te appreciëren en te behoeden voor gebruik en misbruik van gegevens die ze hier plaatsen. En wat ze op X, FB en andere sites plaatsen moet iedereen maar zelf weten Robert. ;)

(Iemand enig idee waar @Slidestops, @Loes zijn gebleven? @Momo@Henk_NL, @Thom ..Enig idee?)

 

Badge +3

 

Als het gaat om gegevens en zeker die van personen ben ik iemand die daar netjes naar kijkt. Wat iemand in de computer zet is niet altijd even objectief. Zo probeer ik er @Erryt NS al een tijdje op te wijzen dat ik het niet handig vindt dat het emailadres en werktelefoonnummer van Wouter online staat.

Joh, @Tijdvoor Wie is Wouter ❓

Oh, wacht… als je Wouter Koolmees bedoelt dan zeg dat ook even tegen LinkedIn en zo, dat ze zijn gegevens verwijderen of anonimiseren.

Daar kan je @Erryt NS op wijzen zoveel je wilt, maar die gaat dat niet voor je doen denk ik zomaar 🙄

Dat was me duidelijk @Henkpeetersen Daarom staat er ook nogmaals. Uit eigen ervaring weet ik hoe lang NS de tijd neemt om problemen op te pakken. tijdweergave op poortjes | NS Community  Denk niet dat alle gedupeerden op de hoogte zijn gesteld en enige restitutie hebben ontvangen. Vanwege privacy? Nee!!!! zie Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community 

Als het gaat om gegevens en zeker die van personen ben ik iemand die daar netjes naar kijkt. Wat iemand in de computer zet is niet altijd even objectief. Zo probeer ik er @Erryt NS al een tijdje op te wijzen dat ik het niet handig vindt dat het emailadres en werktelefoonnummer van Wouter online staat. Dat het Webhelp totaal niet uitmaakt is hun probleem. Dat reizigers hier nog steeds persoonsgegevens online publiceren ligt trouwens ook aan de NS. Zie Privé is Privé! | NS Community Ook dat kun je duidelijker communiceren!

Maar wat nog erger is, is dat de NS blijkbaar nog steeds graag werkt met een partij die er een andere moraal op na houdt. FOCUM is een partij die gretig gebruikt maakt van openbare data. Nou ik heb gelezen op internet dat het huis op nr 3 van een moderator uit 1890 stamt en dat deze moderator oorspronkelijk uit P*****de komt. blablabla. Althans dat is wat ik heb gelezen .

Daarnaast mag toch verwachten dat desnoods de voormalig FG van de NS Udo O, (en voormalig medewerker Autoriteit Persoonsgegevens) dit soort zaken oppakt als bestuurslid? Of moet dat via een woordvoerder? 

 

@Lorena NS  Gaat de NS dit toch nog oppakken, of Webhelp, of een woordvoerder, of niemand ? 

Focum kijkt helemaal niet naar de prijs van het abonnement dat je wilt aanvragen, maar naar (oude) schulden op jouw naam, adres of zelfs postcodegebied.

Dus zelfs al wil je Flex Basis (gratis, maar natuurlijk wel achteraf je reiskosten betalen) gaat dat niet lukken als Focum ook maar iets aan ‘vuile was’ van jou of je huisgenoten (of je buren) kan vinden.

Aan Flex Basis heb je overigens niets, dan kan je net zo goed een persoonlijke kaart met automatisch saldo laden nemen, of reizen op je bankpas.

 

O ya @Robert B dan kan dat nog veel verder gaan. Dus als ik bijvoorbeeld op postcodegebied 1234 AB in Driebergen woon en mijn buurvrouw paar huizen verderop heeft grote schulden (dus ik woon bijvoorbeeld op huisnummer 1 en zij woont bijvoorbeeld op huisnummer 5) betekent dan werkelijkheid dat ik dan geen NS Flex abonnement kan nemen?  Lijkt mij sterk. Want ik ga namelijk nooit over de financiën van mijn buren. Zelfs niet als mijn buurman of buurvrouw bijvoorbeeld aan iets verslaafd aan is (gokken, roken sigaretten,  alcohol, drugs e.d.) . Gelukkig in mijn situatie tot nu toe nog niet voorgekomen.

Reputatie 7
Badge +1

Zie dit topic

 

 

@Tijdvoor Daar gaat het eerste topic inzake deze kwestie over. Myrthe heeft ook zelf gereageerd in dat topic.

@Lorena NS 

Nogmaals, 

@Lorena NS misschien kun je even de FG van de NS om een reactie vragen. Dat van die woordvoerders mag je anders toelichten En als dat niet lukt bij Wouter K. @Erryt NS en T**** hebben als het goed is email en een telefoonnummer van deze goede man. Net als Focum dat doet is deze natuurlijk ook afkomstig van een openbare bron.

Het blijkt al wat langer een probleem te zijn. 😥

Zo werd Myrthe Reuver de dupe van haar data: ‘Ze geloven in eerste instantie het systeem’ | Trouw

Myrthe Reuver op LinkedIn: Ik kon door een automatische "kredietcheck" geen NS abonnement afsluiten… | 87 commentaren

 

Badge +3

Focum kijkt helemaal niet naar de prijs van het abonnement dat je wilt aanvragen, maar naar (oude) schulden op jouw naam, adres of zelfs postcodegebied.

Dus zelfs al wil je Flex Basis (gratis, maar natuurlijk wel achteraf je reiskosten betalen) gaat dat niet lukken als Focum ook maar iets aan ‘vuile was’ van jou of je huisgenoten (of je buren) kan vinden.

Aan Flex Basis heb je overigens niets, dan kan je net zo goed een persoonlijke kaart met automatisch saldo laden nemen, of reizen op je bankpas.

Als ik dit zo lees lijkt het erop om vooral door Focum alle wanbetalers te gaan weigeren. Gelukkig vraag ik verder nooit (peper)dure NS Flex abonnementen aan als ik dat niet van kan betalen. Dus stel een NS Flex Altijd Vrij is voor mij niet te betalen dus als ik dat klakkeloos ga aanvragen lijkt mij dat ik zeker als wanbetaler wordt gezien door Focum?? Maar gelukkig heb ik een NS Flex Dal Voordeel abonnement dus ik schiet dat bedrag dan even voor en de reiskosten worden vergoed als ik naar Dagbesteding ga. Maar misschien voelt dat niet goed en had ik anders wel beter een Dal Voordeel Reizen op Saldo moeten aanvragen. Maar het lijkt mij achteraf gepraat want hoe je went of keert betalen moet je dan toch.

Reputatie 7
Badge +1

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Dan kun je een bezwaar bij Focum indienen.

Conclusie mijnerzijds: Bovenstaande reactie is dus te simpel. Je zou dus wel degelijk een klacht bij NS moeten kunnen indienen en NS dient daar ook gewoon op te reageren. Ondertussen niets meer van TS gehoord dus ik laat het even hierbij.

 

Reputatie 7
Badge +3

Focum gebruikt bij mijn weten wel degelijk je adres als criterium

 

Klopt. Focum meldt dit zelf ook op hun site. Maar het is uiteindelijk NS die bepaalt of ze daar iets mee doen.

  • Kan ik worden afgewezen op mijn adres?

    Een bedrijf kan besluiten om niet aan u te leveren, omdat er negatieve betalingservaringen zijn op uw adres. Deze kunnen van familieleden, huisgenoten of voorgaande bewoners op het adres zijn, waarvan u wellicht niet op de hoogte bent. Een bedrijf bepaalt zelf in hoeverre zij informatie over het adres relevant vindt in de acceptatie van u als klant. In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kan Focum u geen aanvullende informatie geven over personen op het adres anders dan uzelf.

Badge +3

Precies. Focum gebruikt bij mijn weten wel degelijk je adres als criterium (immers, het adres aanpassen kan tot succes leiden), dus NS is hier NMBM na al die jaren nog steeds illegaal bezig.

Focum denkt mijn adres te weten, maar dat weten ze helemaal niet! Wat ze over mijn adres weten is helemaal niet van belang.

De NS geeft aan Focum een naam (en geboortedatum) en adres… en dan vindt Focum daar misschien iets van 🙄

Mijzelf boeit het minder dan niets, want Focum kent mij niet (als persoon, graaf je rot!) en dat adres kan elk adres zijn. 

Maar je postcode heeft natuurlijk wel een bepaalde score op hun ‘stoplicht’ met die score van 1 tot 11 😅

Wanbetalers om mij heen (de overburen, of zelfs huisgenoten!) mogen dan misschien geweigerd worden voor NS Flex (wegens reiskosten achteraf, maar het Dal Vrij of ander abonnement is al vooruit betaald!) ❓

Dat heeft dus niets met jouw eigen ‘betaalmoraal’ of kredietwaardigheid te maken. Snel mee stoppen dus die kredietcheck (mijn mening). 😴

Reageer