beantwoord

Kredietcheck FOCUM oplichters

  • 9 April 2024
  • 42 reacties
  • 1170 Bekeken

Beste, 

Als een goed burger zonder schulden, ruim inkomen en zoals gezegd als goed burgerschap sta ik in de maatschappij. Vervolgens wil ik een abonnement afsluiten gezien dat wat extra korting oplevert natuurlijk en dit alles wat makkelijker maakt. Mijn zoon draait al 4 jaar op mijn rekening en telkens wordt er al jaren saldo bijgeschreven vanuit mijn rekening automatisch zonder ooit een stornering. 

Welnu wil ik dat abonnement afsluiten en kom ik niet door de kredietcheck heen, je staat eerst verbaas maar het bedrijf FOCUM claimt mij niet als kredietwaardig waarbij mijn toegang tot de Nederlandse spoorwegen bemoeilijkt wordt en zelfs duurder. 

Na wat onderzoek blijkt FOCUM een organisatie te zijn van EDR incasso, EDR incasso is een bedrijf wat oninbare schulden, oude schulden of schulden van een bedrijf wat failliet is gegaan overkoopt voor een prikkie en dan met wat computerterroristen aan de gang gaat om mensen na jaren ( lees 10+ jaren) elke 3 jaar een brief te sturen om zo de rente te kunnen blijven claimen op ongegronde incasso's. Als burger kun je er niets aan doen als je het niet eens bent, sterker nog, intern krijg je gewoon een negatieve kredietcheck als je niet gewoon maar even betaalt. 

 

Jaren lang gezegd na dreigingen van hen, stap dan naar de kantonrechter, dit blijft dat al 10 jaar uit, want er moet nog eerst wat rente bijgeschreven worden anders loont het niet. 

 

Wat mij zeer tegen de borst stuit is dat een organisatie als NS kredietwaardigheid van burgers neerlegt bij een organisatie die diezelfde kredietwaardigheid check gebruikt om de onzinnige incasso weer te innen. 

 

We hebben in Nederland toch gewoon het BKR hiervoor? waarom niet de check daar doen maar bij oplichters? 

Ik vind het echt zeer stuitend en vraag me af of dit juridisch allemaal wel in de haak is. 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Henkpeetersen 9 April 2024, 12:29

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt bij Focum alleen een inzageverzoek indienen. Zij leveren alleen informatie. NS bepaalt of die informatie voldoende is voor een abonnement of niet. Je kunt dus niet bij Focum een bezwaar indienen. Zij bepalen niet of iemand kredietwaardig is. Dat bepaalt NS op basis van de informatie van Focum.

@Tijdvoor Ik ben… hier! :)

 

Lees nog wel mee, maar weinig waar ik inhoudelijk nog op kan reageren. Heb al tijden geen trein van binnen gezien en doe ander werk tegenwoordig. Verder nodigt het momenteel ook totaal niet uit om mee te doen.

 

Dat Focum nog niet de deur is gewezen door NS valt te betreuren.

Reputatie 7
Badge +1

Het is stuitend om te zien dat NS nog steeds geen fatsoenlijke kredietcheck heeft.

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Meldpunt: De dupe van je data | Consumentenbond

Hoe datahandelaren adressen van jou én van bedreigde personen te koop aanbieden | RTL Nieuws | RTL.nl

Om boos van te worden: de geniepige handel in gegevens over jouw gedrag – Bits of Freedom

My Data Done Right

Veel gestelde vragen | Focum

Privacyverklaring Focum uitgebreid

Uw kredietwaardigheid toetsen (kredietcheck) | Autoriteit Persoonsgegevens

 

Tja, de eerste indruk is niet al te best. 

@Lorena NS misschien kun je even de FG van de NS om een reactie vragen. Dat van die woordvoerders mag je anders toelichten En als dat niet lukt bij Wouter K. @Erryt NS en T**** hebben als het goed is email en een telefoonnummer van deze goede man. Net als Focum dat doet is deze natuurlijk ook afkomstig van een openbare bron.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De hele ellende dat mensen geen NS abonnement kunnen bestellen omdat ze niet door de kredietcheck bij Focum komen is natuulijk begonnen toen NS alle abonnementen behalve Dal Voordeel alleen nog maar als Flex abonnement ging aanbieden. Als de andere abonnement ook nog als saldo abonnement verkrijgbaar zouden zijn dan zou het niet zo'n probleem zijn want dan hebben mensen de keuze om wel of niet op rekening te reizen. 

Reputatie 7
Badge +1

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Dan kun je een bezwaar bij Focum indienen.

Dat is dus ook al onjuist NS zou dat moeten oppakken want jullie zijn de opdrachtgever.

Reputatie 7
Badge +3

Focum gebruikt bij mijn weten wel degelijk je adres als criterium

 

Klopt. Focum meldt dit zelf ook op hun site. Maar het is uiteindelijk NS die bepaalt of ze daar iets mee doen.

  • Kan ik worden afgewezen op mijn adres?

    Een bedrijf kan besluiten om niet aan u te leveren, omdat er negatieve betalingservaringen zijn op uw adres. Deze kunnen van familieleden, huisgenoten of voorgaande bewoners op het adres zijn, waarvan u wellicht niet op de hoogte bent. Een bedrijf bepaalt zelf in hoeverre zij informatie over het adres relevant vindt in de acceptatie van u als klant. In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kan Focum u geen aanvullende informatie geven over personen op het adres anders dan uzelf.

....Verder nodigt het momenteel ook totaal niet uit om mee te doen.....

Jammer, bij het doorlezen Community zag ik best goede opbouwende reacties van je.

Ik heb altijd in de spoorwereld gewerkt, vooral in het begin was het hier leuk om soms meer context of uitleg te kunnen geven waarom bepaalde zaken gebeuren, en om lering te trekken uit wat er hier besproken wordt. Naarmate er steeds meer muren zijn ontstaan en het allemaal doelloos ruziemaken is geworden, is de zin om mee te doen ook verdwenen. 
 

Inmiddels naar het buitenland verhuisd en uitgerust met een bedrijfswagen. Voltanken met diesel en 1000+ km touren is relaxt, ondanks dat ik treinreizen altijd met plezier heb gedaan.  

@SILASF 

Misschien even contact opnemen met Contactpersonen (ns.nl)?

(Focum in Combinatie met NS | NS Community)

 

Beetje vreemde manier van werken, vind je niet @Lorena NS . 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Het is stuitend om te zien dat NS nog steeds geen fatsoenlijke kredietcheck heeft.

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Ik heb er in het vorige topic heel veel tijd en moeite ingestoken maar NS wil gewoon niet reageren dus ja ja kan alleen maar weer naar een geschillencommissie stappen en als zo vaak zal NS dan wel weer zijn keutel intrekken en een abonnement geven. Een beetje triest dat het zo moet.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt bij Focum alleen een inzageverzoek indienen. Zij leveren alleen informatie. NS bepaalt of die informatie voldoende is voor een abonnement of niet. Je kunt dus niet bij Focum een bezwaar indienen. Zij bepalen niet of iemand kredietwaardig is. Dat bepaalt NS op basis van de informatie van Focum.

Dank voor de samenvatting, om het weer even scherp te krijgen.

Dus eerst een klacht bij NS. Ik zou NS dan o.a. vragen op basis van welke informatie ze veronderstellen dat je niet kredietwaardig bent. Dat mag overigens niet op basis van het adres zijn. Als volgende stap zou ik naar het Klachtenloket OV gaan.

Reputatie 7
Badge

Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij de andere topics over die kredietcheck, en begrijp dat de NS bij zo’n check alleen maar een score terugkrijgt van 1 tot 11, zonder verdere informatie hoe die score tot stand is gekomen (bijv. op basis van je naam/geboortedatum, adres of zelfs postcodegebied).

Die informatie zal je dus zelf bij Focum moeten opvragen (waarna de NS er niets mee doet, computer zegt NEE), of je zult Focum moeten bewegen om hun gegevens aan te passen (ik woon hier aantoonbaar pas een maand, oudere schulden van dit adres mogen niet meetellen). Kost een boel moeite.

En waarom zou NS dat niet moeten doen? Ik neem toch aan dat die hier verwerkingsverantwoordelijke is in de zin van de AVG en dan moet ik daar terecht kunnen en is dat NS daarvoor bij zijn verwerker Focum moet zijn niet mijn probleem.

Reputatie 7
Badge +1

@Lorena NS zou daarom beter aangeven wat je moet doen als je van mening bent dat de check van Focum je ten onrechte als niet kredietwaardig ziet.

Dan kun je een bezwaar bij Focum indienen.

Conclusie mijnerzijds: Bovenstaande reactie is dus te simpel. Je zou dus wel degelijk een klacht bij NS moeten kunnen indienen en NS dient daar ook gewoon op te reageren. Ondertussen niets meer van TS gehoord dus ik laat het even hierbij.

 

Zie het bericht op NU.nl

En verder zijn treinen in de avonduren op zaterdagavond altijd voorzien van meerdere conducteurs, zo ook hier dus.

 

Plaats dan ook even de bron @Re.tep Conducteur geschopt, geslagen en van trap geduwd door groep jongeren | Binnenland | NU.nl

De collega ging onderlangs door de trein, het slachtoffer bovenlangs…

Dan sta je er nog steeds alleen voor..

(Misschien is het beter om hier een apart topic over te beginnen. De vraag omtrent de kredietcheck van Focum is reeds beantwoord.) 

Badge +3

Dus eerst een klacht bij NS. Ik zou NS dan o.a. vragen op basis van welke informatie ze veronderstellen dat je niet kredietwaardig bent. Dat mag overigens niet op basis van het adres zijn. Als volgende stap zou ik naar het Klachtenloket OV gaan.

Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij de andere topics over die kredietcheck, en begrijp dat de NS bij zo’n check alleen maar een score terugkrijgt van 1 tot 11, zonder verdere informatie hoe die score tot stand is gekomen (bijv. op basis van je naam/geboortedatum, adres of zelfs postcodegebied).

Die informatie zal je dus zelf bij Focum moeten opvragen (waarna de NS er niets mee doet, computer zegt NEE), of je zult Focum moeten bewegen om hun gegevens aan te passen (ik woon hier aantoonbaar pas een maand, oudere schulden van dit adres mogen niet meetellen). Kost een boel moeite.

Gelukkig is er de workaround (als Focum verder helemaal niet over jouw persoontje weet maar een blokkade op adres geeft), om je adres in Mijn NS te wijzigen naar iets anders zoals familie of werk.

Focum heeft namelijk geen toegang tot de BRP (voorheen GBA) dus weet niet of je wel op dat adres woont. Als er (volgens Focum) voor jou als persoon én het opgegeven adres niets aan de hand is dan kom je door de check.

Verder heeft de NS (als je bestaande klant bent) natuurlijk intern al de nodige gegevens over je betaalmoraal (heb je ooit met een NS incassotraject te maken gehad en zo).

Die informatie is voor (big data ‘vuile was stofzuiger’) Focum natuurlijk ‘goud waard’, dus het zou me niets verbazen als die data van de NS als onderdeel van de ‘krediietcheck deal’ gewoon zonder jouw medeweten aan Focum doorverkocht wordt… en Focum die weer doorverkoopt aan (dochter)bedrijven die vorderingen opkopen om daar een slaatje uit te slaan. 🤔

Energiebedrijven, woningcorporaties, kredietaanbieders, zorgverzekeraars en zelfs online knutselwinkels kopen een check op de ‘betaalmoraal’ van hun klanten. Sommige bedrijven kopen niet, maar ruilen gegevens uit met de databrokers.

Win-win voor de NS en Focum… maar jij bent de klos.

Badge +3

In de andere topics is het al genoemd, maar lees vooral even dit artikel uit 2017 https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Aan de AVG (25 mei 2018) hebben ‘instanties’ zoals Focum blijkbaar maling. Alsof ze het BKR of de Belastingdienst zijn… 😥

Ze registreren openstaande rekeningen die je een keer over het hoofd hebt gezien. En ze knopen daar subjectieve conclusies aan vast die zeer nadelig kunnen zijn. Dat gebeurt ongezien, ongereguleerd en zonder je toestemming. Je wordt er niet eens over geïnformeerd, en dat is in schaamteloze overtreding van de wet.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben behoorlijk betrokken geweest bij de andere topics over die kredietcheck, en begrijp dat de NS bij zo’n check alleen maar een score terugkrijgt van 1 tot 11, zonder verdere informatie hoe die score tot stand is gekomen (bijv. op basis van je naam/geboortedatum, adres of zelfs postcodegebied).

Die informatie zal je dus zelf bij Focum moeten opvragen (waarna de NS er niets mee doet, computer zegt NEE), of je zult Focum moeten bewegen om hun gegevens aan te passen (ik woon hier aantoonbaar pas een maand, oudere schulden van dit adres mogen niet meetellen). Kost een boel moeite.

En waarom zou NS dat niet moeten doen? Ik neem toch aan dat die hier verwerkingsverantwoordelijke is in de zin van de AVG en dan moet ik daar terecht kunnen en is dat NS daarvoor bij zijn verwerker Focum moet zijn niet mijn probleem.

Precies. Focum gebruikt bij mijn weten wel degelijk je adres als criterium (immers, het adres aanpassen kan tot succes leiden), dus NS is hier NMBM na al die jaren nog steeds illegaal bezig.

 

 ......Iemand enig idee waar @Slidestops@Loes zijn gebleven? ​

 

Denk het wel, zie mijn topic over het nut en vooral de negatieve sfeer op deze Community waarbij de wat meer serieuzere, positive leden er wel klaar mee zijn op een gegeven moment.

Weleens van passief-agressieve reacties gehoord? Dat is jouw speciale vorm van negatief gedrag.

Reputatie 7
Badge +1

Zie dit topic

 

 

Badge +3

Dat Focum nog niet de deur is gewezen door NS valt te betreuren.

Waarvan akte, en dank voor die input @Henk_NL 🤣

We gaan er lekker toch niets mee doen, de reiziger op 1,2,3 of zo.
Maar vraag vooral niet waarom, want dat weten we niet! ❓

Oh nee wacht! Dat mogen we niet weten wegens de AVG (of een of andere non disclosure overreenkomst) of zo 🙄

Reputatie 7
Badge +1

In de andere topics is het al genoemd, maar lees vooral even dit artikel uit 2017 https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Aan de AVG (25 mei 2018) hebben ‘instanties’ zoals Focum blijkbaar maling. Alsof ze het BKR of de Belastingdienst zijn… 😥

Ze registreren openstaande rekeningen die je een keer over het hoofd hebt gezien. En ze knopen daar subjectieve conclusies aan vast die zeer nadelig kunnen zijn. Dat gebeurt ongezien, ongereguleerd en zonder je toestemming. Je wordt er niet eens over geïnformeerd, en dat is in schaamteloze overtreding van de wet.

Maar NS huurt welk zo'n club dus in om de klanten te checken, helpt dus gewoon mee en betaalt daar natuurlijk ook nog eens grif voor.

Badge +3

....Verder nodigt het momenteel ook totaal niet uit om mee te doen.....

Jammer, bij het doorlezen Community zag ik best goede opbouwende reacties van je.

Pardon @Re.tep ⁉

Als er iemand hier ‘de mol’ bij de NS zou kunnen zijn is het @Henk_NL wel.

Dat is een compliment, dus pas op de plaats graag @Re.tep voordat je een recente reactie van iemand ‘jammer’ vindt!

Anders zou @Henk_NL zich zomaar niet meer welkom kunnen voelen 🤣

Badge +3

Maar NS huurt welk zo'n club dus in om de klanten te checken, helpt dus gewoon mee en betaalt daar natuurlijk ook nog eens grif voor.

Ik (alu hoedje) denk daar wel iets over inderdaad.

Er wordt volgens mij helemaal niets betaald voor die data, want Focum (de stofzuiger) vindt het waarschijnlijk helemaal prima als ze de ‘betaalmoraal’ van NS klanten te weten krijgen!
Dan (handjeklap op de veemarkt, jij krijgt een koe en ik een paar schapen) geven we jullie (de NS dus) in ruil gewoon toegang tot ons fantastische systeem (zonder persoonsgegevens, maar score op adres en zo!)

Dus (ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen…)
Als ik elke NS factuur na alle herinneringen altijd op de laatst mogelijke dag betaal (waarbij ik er wel voor zorg dat de NS het geld dan ook echt heeft)… Dan is er voor de NS geen probleem (geen incassotraject nodig).

Maar Focum zal daarvan smullen want Robert neigt naar wanbetaling!
Incasso’s mislukken namelijk soms spontaan {dus die zal wel geen saldo hebben, ook al gaat het maar om € 0,08 of zo}

En handmatig betalen is Robert altijd rijkelijk laat mee. Ja beste NS (en Focum) dat klopt helemaal!

Jullie Bureau Nabetalingen is ook traag (bewijs van overboeking heb ik, en ‘aangekomen bij begunstigde per direct’ ook )….  🤣

Reputatie 7
Badge +1

Zie dit topic

 

 

@Tijdvoor Daar gaat het eerste topic inzake deze kwestie over. Myrthe heeft ook zelf gereageerd in dat topic.

Dat was me duidelijk @Henkpeetersen Daarom staat er ook nogmaals. Uit eigen ervaring weet ik hoe lang NS de tijd neemt om problemen op te pakken. tijdweergave op poortjes | NS Community  Denk niet dat alle gedupeerden op de hoogte zijn gesteld en enige restitutie hebben ontvangen. Vanwege privacy? Nee!!!! zie Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community 

Als het gaat om gegevens en zeker die van personen ben ik iemand die daar netjes naar kijkt. Wat iemand in de computer zet is niet altijd even objectief. Zo probeer ik er @Erryt NS al een tijdje op te wijzen dat ik het niet handig vindt dat het emailadres en werktelefoonnummer van Wouter online staat. Dat het Webhelp totaal niet uitmaakt is hun probleem. Dat reizigers hier nog steeds persoonsgegevens online publiceren ligt trouwens ook aan de NS. Zie Privé is Privé! | NS Community Ook dat kun je duidelijker communiceren!

Maar wat nog erger is, is dat de NS blijkbaar nog steeds graag werkt met een partij die er een andere moraal op na houdt. FOCUM is een partij die gretig gebruikt maakt van openbare data. Nou ik heb gelezen op internet dat het huis op nr 3 van een moderator uit 1890 stamt en dat deze moderator oorspronkelijk uit P*****de komt. blablabla. Althans dat is wat ik heb gelezen .

Daarnaast mag toch verwachten dat desnoods de voormalig FG van de NS Udo O, (en voormalig medewerker Autoriteit Persoonsgegevens) dit soort zaken oppakt als bestuurslid? Of moet dat via een woordvoerder? 

 

@Lorena NS  Gaat de NS dit toch nog oppakken, of Webhelp, of een woordvoerder, of niemand ? 

Reageer