Skip to main content

Ik heb een weekend vrij abonnement, nu ben ik gestrand in Groningen. Dat kost mij een dure hotelovernachting. Die gaat de ns niet-vergoede. Moet ik als ik maandag terugreis dan ook nog betalen voor de terugreis, of mag ik door de overmacht op mijn weekend vrij terug? Of kan ik het geld terugvragen voor de reis als ik toch betaal.

Ik ben eens gestrand (reis Beilen-Heerlen) in Amersfoort, toch geen klein station, Maar geen mens gezien die inlichtingen kon geven over mijn eventuele  verdere reis. Hotel zelf betaald en volgende morgen gewoon en kaartje moeten kopen om verder te reizen, ipv mijn vrije reisdag van de vorige dag te genieten.

Er zijn tegenwoordig steeds meer stations waar niet altijd personeel aanwezig is. In zo’n geval is de beste keuze altijd om via de telefoon of informatiezuil op het station contact opnamen met de klantenservice, dan kunnen zij je verder helpen. 


Ik ben eens gestrand (reis Beilen-Heerlen) in Amersfoort, toch geen klein station, Maar geen mens gezien die inlichtingen kon geven over mijn eventuele  verdere reis. Hotel zelf betaald en volgende morgen gewoon en kaartje moeten kopen om verder te reizen, ipv mijn vrije reisdag van de vorige dag te genieten.


Geduld Bobje… 😅

Na je eerste topics van juli 2019 toch weer iets te klagen?

Ja, het was weer eens zo ver, storingen en ander gedoe waar jij (en iedereen die zondagmiddag wilde reizen) uiteindelijk enorme hinder van hadden!

En niet omheen kon plannen met ander vervoer of een plekje om te ‘crashen’ en maandag wel verder te zien. 🙄 

Met wat geduld krijg je binnen een jaar die hotelovernachting wellicht ook nog wel vergoed!

En anders probeer het te gooien op ‘ik moest met enige spoed naar X wegens medicatie en heb maar een taxi genomen’. Dat houdt ook wel stand voor een rechter, toch?


Hopelijk heb je nog contact met ons opgenomen om een e-ticket te krijgen, Bob-J. Als je vandaag nog meer kosten hebt gemaakt dan wil ik je het advies geven om deze te laten vergoeden door middel van contact op te nemen met onze klantenservice. Dat wil ik je ook adviseren te doen voor de hotelkosten. Ik kan en mag niets toezeggen, maar je kan de claim in ieder geval indienen via onze klantenservice. Via Live-Chat, Facebook en Twitter kan je dan gelijk een bonnetje meesturen. Onze contactgegevens kan je hier vinden en via dit topic kan je meer informatie vinden over gisteren.

Ik heb sinds 6 uur vanavond geprobeerd jullie via de chat te pakken te krijgen, nu na 4 uur nog steeds geen enkele reactie terug. Dat gaat hem dus niet worden op deze manier.

Kijk even naar de tijden van mijn verzonden berichten. En een fijne reacties terug die ik heb gehad. Oh wacht die zijn er niet


Hopelijk heb je nog contact met ons opgenomen om een e-ticket te krijgen, Bob-J. Als je vandaag nog meer kosten hebt gemaakt dan wil ik je het advies geven om deze te laten vergoeden door middel van contact op te nemen met onze klantenservice. Dat wil ik je ook adviseren te doen voor de hotelkosten. Ik kan en mag niets toezeggen, maar je kan de claim in ieder geval indienen via onze klantenservice. Via Live-Chat, Facebook en Twitter kan je dan gelijk een bonnetje meesturen. Onze contactgegevens kan je hier vinden en via dit topic kan je meer informatie vinden over gisteren.

Ik heb sinds 6 uur vanavond geprobeerd jullie via de chat te pakken te krijgen, nu na 4 uur nog steeds geen enkele reactie terug. Dat gaat hem dus niet worden op deze manier.


Sinds 18u geprobeerd contact te krijgen met de klantenservice. Via de chat. Na 4 uur nog steeds geen reactie. Zal ook wel weer een strategie zijn om niet te willen betalen.

Dit kun je geen klantenservice ,eer noemen maar een middelvinger naar je klanten toe.

 

Maar NS Ik krijg nog steeds €102,89 van jullie.

 


Hopelijk heb je nog contact met ons opgenomen om een e-ticket te krijgen, Bob-J. Als je vandaag nog meer kosten hebt gemaakt dan wil ik je het advies geven om deze te laten vergoeden door middel van contact op te nemen met onze klantenservice. Dat wil ik je ook adviseren te doen voor de hotelkosten. Ik kan en mag niets toezeggen, maar je kan de claim in ieder geval indienen via onze klantenservice. Via Live-Chat, Facebook en Twitter kan je dan gelijk een bonnetje meesturen. Onze contactgegevens kan je hier vinden en via dit topic kan je meer informatie vinden over gisteren.


Gaan we nu mierenneuken? Het gaat niet alleen om deze ene storing op een zondag. Een grote storing als dit kan op iedere willekeurige dag gebeuren, dat is onvoorspelbaar. Het kan dus ook op een werkdag gebeuren wanneer forenzen wel reizen. Forenzen die de chaos van gister hebben gezien en toch al vanwege allerlei andere dingen niet zo happy waren met NS zijn nu nog minder happy. Terugwinnen van reizigers gaat wat lastiger met dit soort gepruts. 

Echt, uit de grond van mijn hart, ik ben blij dat ik niet meer iedere keer in een trein hoef te stappen, met iedere dag toch een beetje onzekerheid of ik niet veel later dan normaal thuis kom. In 27 jaar met de fiets naar werk ben ik slechts een handvol keren te laat op werk geweest, door bv verslapen of een lekke band. In de 5 jaar tijd met de trein naar werk, niet te tellen.


Zoals in een ander topic ook al gezegd, juridisch zal het allemaal wel kloppen, maar het is totale minachting van de reiziger, die omdat NS de boel verzaakt, op mag draaien voor allerlei extra kosten.

En wilde NS niet nog wat weg gegane reizigers terug winnen? Geen wonder dat forenzen die met de trein reizen vaker thuis willen gaan werken. 

Denk niet dat er op zondag veel forenzen reizen, of studenten en dagjesmensen worden ook forenzen genoemd?

 


Normaal springen er altijd NS moderators op deze topics, maar uit hun grote afwezigheid blijkt wel dat ze de opdracht hebben gekregen dit vooral doodzwijgen. En dan maar hopen dat de klachten en claims vanzelf weg ebben. Grote verrassing NS: zolang ik mijn poen terug heb blijf ik DAGELIJKS dit topic aanvullen of nieuwe openen. 

 

Welke poen? Een gisteren niet gebruikt vervoersbewijs kun je declareren en na overleg met de klantenservice mag ook een vervoersbewijs dat je vandaag gebruikt hebt, omdat je gisteren niet met weekendvrij kon reizen declareren. Overige kosten vallen onder gevolgschade en zijn alleen te declareren als NS vooraf toestemming heeft gegeven voor declaratie. Die toestemming moet wel ergens staan.


Ik begrijp dat je ontevreden en boos bent, maar kijk ook even of je iets kan met de tips van Rover. Ook, en misschien vooral, dit laatste:

Wordt je klacht afgewezen? Meld je dan bij ons via www.klachtbijrover.nl. Dan kijken we samen met OV Ombudsman of bemiddeling mogelijk is en of NS voldoende heeft gecompenseerd.

Samen sta je sterker.

https://www.rover.nl/nieuws/2056-gestrand-wat-zijn-je-rechten-op-geld-terug

 

En ik verwacht hier later nog wel een moderator. 


Normaal springen er altijd NS moderators op deze topics, maar uit hun grote afwezigheid blijkt wel dat ze de opdracht hebben gekregen dit vooral doodzwijgen. En dan maar hopen dat de klachten en claims vanzelf weg ebben. Grote verrassing NS: zolang ik mijn poen terug heb blijf ik DAGELIJKS dit topic aanvullen of nieuwe openen. 

 


Zoals in een ander topic ook al gezegd, juridisch zal het allemaal wel kloppen, maar het is totale minachting van de reiziger, die omdat NS de boel verzaakt, op mag draaien voor allerlei extra kosten.

En wilde NS niet nog wat weg gegane reizigers terug winnen? Geen wonder dat forenzen die met de trein reizen vaker thuis willen gaan werken. 


Het draait om de definitie van "reis" en een heen- en terugreis gelden nu eenmaal als twee verschillende reizen. Zonder dat zou ook onduidelijk zijn wanneer een reis eindigt, want ligt de grens bij een terugreis op dezelfde dag, of bij drie dagen of bij twee weken?

Verder heeft de thuisbrengplicht nu eenmaal alleen betrekking op mensen die tijdens hun reis vertraging oplopen en dan niet meer hun eindbestemming kunnen bereiken. 


Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.

Als NS ook die mening is toegedaan, dan ben ik benieuwd wat de rechter of geschillencommissie daarvan vindt. En of NS het aandurft om het tot een uitspraak te laten komen.

Als je NS wil.aanpakken dat moet je niet op ongeigenlijk manier proberen deze regeling op te rekken. Er was om 12.00 uur al aangegeven niet meer op reis te gaan.

Beter is het om NS aan te pakken wegens het niet nakomen van zijn vervoersplicht omdat er gisteren overduidelijk geen sprake was van overmacht maar van een keuze die het bedrijf wel makkelijk vond. Iedereen, ook uit de spoorsector zelf, geeft aan dat het geen enkel probleem was geweest om pendelvervoer te rijden.

Beide sporen worden volgens mij gevolgd. Verder vraag ik me af waarom je je mening als feiten presenteert. Of zijn er over vergelijkbare zaken al uitspraken? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.


Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.

Als NS ook die mening is toegedaan, dan ben ik benieuwd wat de rechter of geschillencommissie daarvan vindt. En of NS het aandurft om het tot een uitspraak te laten komen.

Als je NS wil.aanpakken dat moet je niet op ongeigenlijk manier proberen deze regeling op te rekken. Er was om 12.00 uur al aangegeven niet meer op reis te gaan.

Beter is het om NS aan te pakken wegens het niet nakomen van zijn vervoersplicht omdat er gisteren overduidelijk geen sprake was van overmacht maar van een keuze die het bedrijf wel makkelijk vond. Iedereen, ook uit de spoorsector zelf, geeft aan dat het geen enkel probleem was geweest om pendelvervoer te rijden.


Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.

Als NS ook die mening is toegedaan, dan ben ik benieuwd wat de rechter of geschillencommissie daarvan vindt. En of NS het aandurft om het tot een uitspraak te laten komen.


Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 

@MoDezoals je hebt kunnen lezen was TS om 08.30 uur vertrokken en om 12.00 uur aangekomen in Groningen (dus waarschijnlijk ergens vanuit bijvoorbeeld Bergen op Zoom vertrokken, reisduur 3,5 uur). Als je per reguliere bus dan naar huis moet ben je vandaag bijvoorbeeld 10 uur onderweg. Ik neem aan dat er op zondag ook een aantal bussen niet rijden, maar vanaf 17.00 uur was deze sowieso niet mogelijk. Natuurlijk doet NS personeel geen toezeggingen. Jouw oplossing is dus dat de reiziger maar op een bankje op het perron moet gaan slapen???? (het vroor overigens vannacht)

 

Net als de dame van de informatiebalie ben ik geen klantenservicemedewerker en zullen ook mijn oplossingen voor eigen kosten zijn. Wanneer je niet met de trein naar jouw bestemming kunt, zul je zelf naar andere mogelijkheden moeten zoeken. Deze storing was gecommuniceerd. Het hebben van een weekendvrij abonnement geeft geen automatisch recht op vergoedingen zonder dat aantoonbare toestemming gegeven is. 

Ik denk niet dat het onderhoudsbedrijf van mijn cv-ketel zonder overleg hotelkosten gaat vergoeden omdat ik al 4 dagen in de kou zit en een monteur pas over een week kan komen . Of NS omdat ik gisteren niet naar een logeeradres kon.


Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 

@MoDezoals je hebt kunnen lezen was TS om 08.30 uur vertrokken en om 12.00 uur aangekomen in Groningen (dus waarschijnlijk ergens vanuit bijvoorbeeld Bergen op Zoom vertrokken, reisduur 3,5 uur). Als je per reguliere bus dan naar huis moet ben je vandaag bijvoorbeeld 10 uur onderweg. Ik neem aan dat er op zondag ook een aantal bussen niet rijden, maar vanaf 17.00 uur was deze sowieso niet mogelijk. Natuurlijk doet NS personeel geen toezeggingen. Jouw oplossing is dus dat de reiziger maar op een bankje op het perron moet gaan slapen???? (het vroor overigens vannacht)

Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.


Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 

@MoDe zoals je hebt kunnen lezen was TS om 08.30 uur vertrokken en om 12.00 uur aangekomen in Groningen (dus waarschijnlijk ergens vanuit bijvoorbeeld Bergen op Zoom vertrokken, reisduur 3,5 uur). Als je per reguliere bus dan naar huis moet ben je vandaag bijvoorbeeld 10 uur onderweg. Ik neem aan dat er op zondag ook een aantal bussen niet rijden, maar vanaf 17.00 uur was deze sowieso niet mogelijk. Natuurlijk doet NS personeel geen toezeggingen. Jouw oplossing is dus dat de reiziger maar op een bankje op het perron moet gaan slapen???? (het vroor overigens vannacht)

 


Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

Ik vrees dat u die kosten wellicht zelf gaat betalen. NS is wettelijk sowieso niet verplicht vervolgschade (lees: hotel) te betalen 

Zo mag je dat niet stellen, zie EU-Verordening 1371/2007. NS is verplicht zijn gestrande reizigers te helpen met vervangend vervoer of een overnachting. Als NS dat, zoals hier, expliciet weigert, dan zit er voor die reizigers niets anders op dan zelf tegen redelijke kosten iets te regelen en dat daarna terug te claimen. Desnoods via de geschillencommissie OV of de rechter.

 

Volgens mij heeft @rvdborgt in deze gewoon gelijk. Reiziger is gestrand, heeft om hulp gevraagd. NS heeft geweigerd om de reiziger te hulp te schieten. Probleem zal alleen wel zijn om je recht te halen. Dat zal de NS kennende inderdaad wel via de geschillencommissie of de rechter moeten gebeuren.

De communicatie gisteren was ook weer behoorlijk chaotisch te noemen. (Dat zal de geschillencommissie cq. rechter in het oordeel zeker meenemen,)  


Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 


Telefonisch was NS onbereikbaar. Daarbij heeft een ns medewerkster in informatiebalie aangegeven dat ik maar een hotel boeken moest.

De vraag is alleen of ze ook gezegd heeft dat NS dat dan ging betalen.

 

Men had ook sprinters tussen grote steden heen en weer kunnen laten rijden, geen kans op botsingen, dus kul met overmacht.

Er was inderdaad geen sprake van overmacht, het veiligheidsargument is gewoon flauwekul. NS had zonder meer kun gaan pendelen maar weigerde dat net als na de storm enkele weken geleden omdat dat organisatorisch makkelijker is 

 

Waar kunnen mijn facturen heen NS?

Voorlopig naar uw eigen bankrekening vrees ik.


Die thuisbrengplicht geldt alleen als je onderweg strandt. Als NS al heeft opgeroepen om thuis te blijven (was om 12.00 uur) en je wilt daarna een reis beginnen dan geldt die thuisbrengplicht niet.

Ook deze reiziger blijkt weg van huis gestrand te zijn en was al weg van huis toen NS die oproep deed.

Hij was weg van huis maar dat is iets anders dan dat hij onderweg was toen de oproep kwam om niet meer op reis te gaan.


Telefonisch was NS onbereikbaar. Daarbij heeft een ns medewerkster in informatiebalie aangegeven dat ik maar een hotel boeken moest. Ik mag er als klant vanuit gaan dat zij namens de NS spreekt en handelde. En haar advies heb opgevolgd. Consequenties zijn dat ze nu ook verantwoordelijk zijn voor deze kosten. 

Men had ook sprinters tussen grote steden heen en weer kunnen laten rijden, geen kans op botsingen, dus kul met overmacht.

Waar kunnen mijn facturen heen NS?


Reageer