Mijn reis naar de keuzedagen | NS Community

Mijn reis naar de keuzedagen

  • 13 September 2022
  • 9 reacties
  • 222 Bekeken

Toen enige jaren geleden Flex beschikbaar kwam hoefde ik niet lang na te denken want: Handig. Ik reisde toen op kosten van de zaak en ben inmiddels gepensioneerd. Meende te begrepen te hebben dat Keuzedagen uitgefaseerd werden en kwam kortgeleden tot de ontdekking dat dat dus niet zo is. Ik wil ook keuzedagen. Als je dan denkt dat dat ff appeltje eitje geregeld kan worden... Gaat u even mee.

Omzetten van een Flex abonnement gaat niet lukken. Je moet eerst je Flex abonnement opzeggen. Dan naar een paal om dat van je chipkaart te wissen. Dan een dalvoordeel abbonnement op saldo aanvragen dat minstens een dag later aanvangt. Kun je tegelijkertijd Keuzedagen bestellen. Ben ik al doende trial & error achter gekomen. Ook dat mijn OVfiets abbo aan het flex abbo gekoppeld was en ik dat er opnieuw op moest zetten. Doe er uw voordeel mee. Nu weer naar die paal. 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Makkelijker was geweest Dal voordeel & keuzedagen op een nieuwe kaart te bestellen en het flexabonnement naar basis te zetten. 2 kaarten hebben kan soms handig zijn.

Makkelijker was geweest Dal voordeel & keuzedagen op een nieuwe kaart te bestellen en het flexabonnement naar basis te zetten. 2 kaarten hebben kan soms handig zijn.

Tuurlijk, ik heb ook twee fietsen ;/

Voor aankomende switchers is bovenstaande info iig handig om te weten vooraf.

@snarfl 

Het was de bedoeling de keuzedagen uit te faseren en te vervangen door iets anders dat wel binnen het Flex-systeem zou passen. Door corona en de financiële nasleep daarvan is dat allemaal de vrieskast in gegaan. Hoe het nu in de toekomst verder gaat is gezien de grote financiële nood bij NS afwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Makkelijker was geweest Dal voordeel & keuzedagen op een nieuwe kaart te bestellen en het flexabonnement naar basis te zetten. 2 kaarten hebben kan soms handig zijn.

Tuurlijk, ik heb ook twee fietsen ;/

Voor aankomende switchers is bovenstaande info iig handig om te weten vooraf.

Ik heb heb zelfs 3 fietsen (maar geen auto).

Een 2e kaart is zeker naast een kortingsabonnement geen overbodige luxe als je soms in de spits vertrekt. Je kunt dan het spitsgedeelte met de ene kaart reizen en vervolgens met korting op de andere kaart verder reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Makkelijker was geweest Dal voordeel & keuzedagen op een nieuwe kaart te bestellen en het flexabonnement naar basis te zetten. 2 kaarten hebben kan soms handig zijn.

Tuurlijk, ik heb ook twee fietsen ;/

Wat is er mis met 2 fietsen hebben? Lange tijd had ik er ook 2, altijd handig om een extra fiets te hebben als je er dagelijks van afhankelijk bent om naar werk te gaan. Momenteel heb ik er zelfs 3, de stationsfiets is niet meer nodig op het station en staat nu ook hier in de schuur.

Verschil tussen fietsen en OV-chipkaarten is wel dat bij bestellen van een nieuw abonnement de kaart gratis is en extra fiets is dat niet.

Wat betreft wijzigen van abonnementstypes (Flex of saldo) kan het wel in één handeling als je van saldo abonnement naar Flex gaat, maar helaas dus niet als je van Flex naar saldo abonnement gaat. 

Ik kwam er net achter dat ook stallen op rekening niet meer op mijn kaart staat, gelukkig had ik twéé kaarten bij me waarvan een van de bank. ;D

Reputatie 7
Badge +4

Bij Flex staat hij automatisch op uw kaart, net als ov-fiets, Bij een Dalvoordeelabonnement met keuzedagen moet u beide aanvragen en als dat is gelukt, moet u het nog op een automaat bevestigen. Beide abonnementen zijn gratis.

Badge +3

Bij Flex staat hij automatisch op uw kaart, net als ov-fiets, Bij een Dalvoordeelabonnement met keuzedagen moet u beide aanvragen en als dat is gelukt, moet u het nog op een automaat bevestigen. Beide abonnementen zijn gratis.

Fiets-gerelateerde producten (o.a. OV-fiets en Stallen op Rekening) staan niet op een kaart maar zijn een administratieve koppeling met je kaartnummer.

Als je NS Flex (waarbij deze producten inbegrepen zijn) opgezegd hebt zul je ze inderdaad even opnieuw moeten bestellen, maar je hoeft daarna niet langs een automaat om ze op te halen.

Reputatie 7
Badge +4

Dat wist ik natuurlijk nog niet.

Reageer