Onduidelijk wat ik gebruik | NS Community
beantwoord

Onduidelijk wat ik gebruik


Sinds een paar dagen heb ik NS Flex. Niet omdat ik daarom gevraagd heb, maar omdat ik mijn dalvrij wilde omzetten naar 1e klas.

Gisteren checkte ik voor het eerst in, en tot mijn verbazing krijg ik alleen maar te zien: “reizen op rekening”. Ook bij het uitchecken en in de tram.

Ook in mijn reishistorie zie ik niets over de kosten die ik maak, geen inzicht in de te verwachten factuur. En dus ook geen waarschuwing als ik per ongeluk iets te vroeg of te laat incheck voor de daluren?

Bij de info balie kon men mij ook niet vertellen of ik nu wel of niet in de 1e klas mag reizen.

 

Kortom, stressen in de trein, niet fijn!

 

PS weet iemand of ik nu nog een OV-fiets abonnement heb? Ook al niet duidelijk

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 June 2021, 11:48

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

Bij NS Flex staat niet het abonnement zelf op de kaart, maar alleen het generieke product “Reizen op rekening”. Eigenlijk staat dat er twee keer op, een keer voor de trein en een keer voor bus, tram en metro.

De paaltjes en poortjes kunnen bij in- en uitchecken dan ook niet uw abonnement tonen: zij lezen alleen uit welk product er op uw kaart staat, en dat is dus niet het abonnement. Voor de klasse geldt hetzelfde: ook die staat niet op de kaart zelf, maar alleen in een achterliggend systeem.

Deze aanpak maakt het mogelijk om nog na het inchecken van klasse te wisselen, en ook om een abonnement te wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. Maar het is wel iets lastiger om daardoor te weten met welk abonnement en in welke klasse gereisd wordt. En het is inderdaad zaak goed op te letten hoe laat u incheckt.

In Mijn NS (de website, niet de app) kunt u zien welk abonnement u hebt. Het zien van de klasse van uw abonnement is lastiger. Dat kunt u eigenlijk alleen maar afleiden uit de abonnementsprijs die daar genoemd is. Kennelijk vindt NS het niet belangrijk dat duidelijker zichtbaar te maken, hoewel er vaker over geklaagd is. In welke klasse u reist buiten de tijden dat uw abonnement geldig is, kunt u eveneens zien in Mijn NS, maar dat kan wel ook in de app.

De kosten komen wel in de reishistorie te staan, maar het duurt bij NS Flex enige dagen voordat reizen daar zichtbaar zijn.

OV-fiets is onderdeel van NS Flex, dus u kunt nog gewoon fietsen huren. De kosten daarvoor komen bij de reis- en abonnementskosten op de factuur te staan.

Reputatie 5

Hallo @Lies Muller,

 

“reizen op rekening" geeft die standaard weer bij het in of uitchecken als je ns flex hebt.

Bij ns flex staat je abonnement niet meer op je kaart maar in de backoffice. Hierdoor hoef je dus ook niet meer naar een kaartautomaat als je van abonnement gewisseld bent.

 

Ook kun je als je geen eerste klas abonnement hebt tot 15 minuten na inchecken upgraden naar de 1e klas.

 

De berekening van de prijzen bij ns is meestal binnen 48 uur zichtbaar. Andere treinvervoerder kan het iets langer duren.

 

Met bus, tram en metro kan dit nog enkele dagen langer duren.

Het gekke is dat ik bij mijn NS ook niet zie welke klasse ik heb. Alleen in de mail die ik ontving.

Begrijp ik dat de conducteur dus wel in het achterliggend systeem kijkt??

Dat in en uitchecken blijft een zware last, voor een verstrooid iemand. Op Utrecht CS - mijn standaard station - is er natuurlijk geen probleem, ook de tijd is daar makkelijk af te stemmen. Maar op andere stations staan de paaltjes nu eens binnen, dan weer buiten en soms goed verstopt.

De bus komt wel eens te vroeg aan, zodat je ZORGVULDIG moet wachten met inchecken en het ook weer niet moet vergeten.

Niet blij dus

Badge +3

In Mijn NS ziet u het volgende:
 


Als u NS Flex Dal Vrij voor de 2e klas hebt, dan is de klasse die u hier ziet, de klasse waarin u altijd reist. U kunt hier van klasse wisselen voor een vaste periode of voor langere tijd. Als u NS Flex Dal Vrij voor de 1e klas hebt, dan is de klasse die u hier ziet alleen de klasse waarin u in de spitsuren reist. In de daluren reist u dan immers altijd 1e klas.

Als u klikt op Bekijk en wijzig abonnement, dan ziet u de prijs van uw abonnement. Als dat 134 euro is, dan hebt u een abonnement voor de 1e klas. Als de prijs 106 euro is, dan hebt u een abonnement voor de 2e klas. Zoals ik al zei is de vraag om duidelijker aan te geven wat de klasse van het abonnement is, al vaker bij NS neergelegd, maar dat heeft er nog niet toe geleid dat NS dit ook heeft doorgevoerd.

Het controleapparaat van de conducteur haalt inderdaad wel de gegevens over uw abonnement en reisklasse op uit het achterliggende systeem via een gegevensverbinding.

Reputatie 7
Badge +1

 

Begrijp ik dat de conducteur dus wel in het achterliggend systeem kijkt??

Niet blij dus

Enkel de vlijtige-als er überhaupt al gecontroleerd wordt, of de dienstkloppers. Men moet dan nl een extra handeling doen, net zoals wij dat soms moeten bij sommige functies van je mobiel. Het wemelt op dit forum van klachten van mensen die onterecht ´beboet´ worden als hebbende gereisd 1e klasse en daar niet voor betaald zouden hebben maar het wel gedaan hebben. Dus ook hiervoor; Veel succes gewenst. Wel lijkt het erop, dit ter geruststelling, dat het ´systeem´ inmiddels zover is opgetuigd dat het in die gevallen van melding eerst zelf gaat controleren of dit klopt. en daardoor veel onterechte boetes/aanmaningen al vervallen.

Uw klacht klotp helemaal, vindt dit zelf ook vergeleken met het oude weekendvrij een verslechtering. Maar het is de toekomst: er wordt hard aan gewerkt dat die chipkaart weg gaat en men met bankpas of telefoon met een dito hele smarte chip dat in/uitsjekgedoe kan verrichten. Heeft U nog meer te klagen….…..

Badge +3

Het op de juiste tijd inchecken heeft op zich weinig te maken met NS Flex, want aan de tijd rechtsboven op het schermpje van een paaltje/poortje kun je natuurlijk zien of het spits of dal is.

Er is een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger, dus inchecken op dal(vrij) tarief kan tot 6:34, vanaf 8:55, tot 16:04 en vanaf 18:25 (de weergegeven tijd op het incheckpunt dus).

Misschien een idee om naast de tijd op een poortje/paaltje nog de tekst spits/dal/weekend (evt. feestdag) te tonen, dan weet je het in ieder geval zeker.

Of na het inchecken die tekst te tonen, waar je voorheen (zonder NS Flex) te zien kreeg ‘vol tarief’, ‘40% korting’ of ‘vrij reizen’. Krijg je dan ‘spits’ te zien dan kan je weer uitchecken en wachten tot de daluren.

In Utrecht zou je dan (spits) ook nog aan de andere kant van een poortje kunnen uitchecken (incheck geannuleerd) en op het perron bij een overstappaal weer inchecken, die staan in ieder geval op spoor 5/7 en 18/19.

De klasse weergeven bij het inchecken is inderdaad niet mogelijk zonder het achterliggende systeem te raadplegen, en dat kost te veel tijd want je wilt natuurlijk niet te zien krijgen “momentje, uw gegevens worden opgehaald” voordat een poortje opent.

Voor de rest, wat @Tochjo zegt.

Reputatie 1

Ook ik heb sinds een paar dagen NS Flex. Niet omdat ik daarom gevraagd heb, maar omdat ik verplicht werd mijn dalvrij bijabonnement over te zetten naar DalVrij Flex. 

Het omzetten was een heel gedoe. De stapsgewijze instructie in de mail klopte gewoonweg niet en de baliemedewerker wist het ook niet hoe het moest.

Ik moet voor Flex 2 keer zoveel voor betalen (oke, het 1e jaar 1,5x zoveel) dan het bijabonnement en je krijgt er niks meer voor terug. Sterker nog Flex is alleen maar onduidelijker. Ik vind het ook zeer vervelend en stressvol om bij het uitchecken niet te kunnen zien wat de rit kost me gekost heeft. Je hebt dus totaal geen inzicht wat je aan het eind van de maand moet betalen. Het zou een hoop schelen als je dit direct in de App kan inzien ipv dagen te moeten wachten en dan pas je MijnNS checken.

Eigenlijk schandalig dat er nog zoveel klachten zijn, 3 jaar na de introductie van Flex. :(   Maar wel reclame maken dat Flex het allemaal veel makkelijker maakt voor de klant.

Spijtig dat je dat zo ervaart, rick01. Onze app heeft een handige tool, de kostenteller, waarmee je alle gemaakte kosten inclusief abonnementskosten kan inzien zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Badge +3

Spijtig dat je dat zo ervaart, rick01. Onze app heeft een handige tool, de kostenteller, waarmee je alle gemaakte kosten inclusief abonnementskosten kan inzien zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Voor reiskosten (gele balkje) klopt dat tellertje eigenlijk altijd wel, maar het probleem is dus dat je reizen pas een dag of twee later verwerkt worden, en tot die tijd de prijs niet bekend is.

Voor een reis met (alleen) NS zou dat wel sneller kunnen, maar bij Flex worden ook je reizen met andere vervoerders getoond en daar zit dus een vertraging in. Daar is bijzonder weinig aan te doen, omdat de gegevens aangeleverd moeten worden (bij TLS/OV-chipkaart), die ze vervolgens weer doorgeeft aan NS waarna het Flex systeem de juiste prijs berekent op basis van het abonnement dat je op het moment van die reis had (plus evt. Samenreiskorting of 1e klas toeslag).

@rick01 heeft wel een punt dat het afschaffen van de bijabonnementen per 1 maart tot aanzienlijke kosten leidt (50% meer in het eerste jaar en daarna de volle mep). Dat was ons anders beloofd (de Gezinsabonnementen die er nooit gekomen zijn).

Alleen bij 65+ kost NS Flex net zoveel als het vroegere bijabonnement.

Reputatie 1

Spijtig dat je dat zo ervaart, rick01. Onze app heeft een handige tool, de kostenteller, waarmee je alle gemaakte kosten inclusief abonnementskosten kan inzien zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Bedankt voor de tip van de kostenteller.

Maar, 'spijtig dat ik het zo ervaar’!?!??  Dit zijn gewoon feiten dat het 2x duurder én minder makkelijk wordt. Daar zit niks van gevoel of evaren bij. @Robert B legt het goed uit, en ik snap dat het met Flex niet mogelijk is de kosten eerder in te zien. Maar dat is juist ook het probleem wat door de NS geschapen is. De NS heeft Flex verzonnen omdat het voor de NS makkelijker en goedkoper is, en dat is best begrijpelijk maar hou alsjeblieft op met te verkondigen dat de NS het allemaal doet voor de reiziger. Mijn Altijd DalVrij was helemaal prima en ik had automatisch opladen dus ik had er helemaal geen omkijken naar. Automatisch opladen was veel makkelijker, inzichtelijker en overzichtelijker dan reizen op saldo met Flex.

Bovendien heeft NS bij de introductie van Flex belooft gezinspakketten voor Flex te ontwikkelen zodat er géén extra kosten zouden zijn. Helaas te vroeg gejuicht. Deze belofte gold alleen als bijabonnementen vóór 01-01-2022 werden afgeschaft. NS heeft heel slim 3 jaar gewacht en hoppa twee maanden na die datum schaffen ze het af.

Het is juist deze, op voor bedachte rade, misleidende communicatie die me erg stoort. En dit geldt niet alleen bij Flex, maar voor alle veranderingen bij NS. Ze doen er een of ander leuk strikje omheen om klanten te paaien maar ondertussen draait alles om winst en dat het makkelijker wordt voor de NS zelf. En niet om het de klant makkelijk te maken. Zeg dat dan gewoon en hou op met die marketing praatjes en klanten misleiden.

Wat zou u doen als ze bij de kassa van AH u een kassa bon gaven met nul euro als bedrag ?

’’het spijt me dat u het zo ervaart ?’’

‘’u krijgt binnenkort de rekening ‘’

Op naar de Jumbo!

Reputatie 7

Het spijt mij dat ik Flex ervaar als op zijn zachtst gezegd niet ideaal. Ik had het klassieke Dal Vrij maar ging uiteindelijk overstag en nu dus Flex (ook wel Complex genoemd door deze en gene). Ik zie er geen enkel voordeel in. Een maand pauzeren of zo doe ik niet want ik reis altijd per trein. Tot nu toe alleen gedoe en vraagtekens omtrent niet of erg laat verschenen info in het reisoverzicht, niet makkelijk vanuit Mijn NS na een dag met enkele muiskliks geld terug kunnen vragen omdat je soms 8 dagen moet wachten totdat de reis hopelijk helemaal verschijnt, ontbrekende uitchecks terwijl ik wel uitgecheckt heb, enzovoorts.

Dal Vrij op saldo was wat mij betreft veel beter. Automatisch opladen, gelijk de spitsreis betalen, gelijk zien wat het kost, boter bij de vis. Dat is pas ideaal! Mijn ouders leerden me al op niet op de pof te leven, maar gelijk af te rekenen en anders het product niet aanschaffen c.q. ervoor sparen.

Gelukkig kan ik met overig ov met dit abonnement nog wel op saldo reizen ((BTM uitgezet)

Wat zou u doen als ze bij de kassa van AH u een kassa bon gaven met nul euro als bedrag ?

’’het spijt me dat u het zo ervaart ?’’

‘’u krijgt binnenkort de rekening ‘’

Op naar de Jumbo!

Slecht voorbeeld. Ik heb een Jumbo extra kaart en krijg geen bonnetje bij de kassa meer maar mijn rekening achteraf in de Jumbo app. 

Dal Vrij op saldo was wat mij betreft veel beter. Automatisch opladen, gelijk de spitsreis betalen, gelijk zien wat het kost, boter bij de vis. Dat is pas ideaal! Mijn ouders leerden me al op niet op de pof te leven, maar gelijk af te rekenen en anders het product niet aanschaffen c.q. ervoor sparen.

De Tweede Kamer heeft destijds doorgedramd dat er achteraf betaald moet worden in plaats van boter bij de vis. Vervolgens is daarvoor een ingewikkeld circus opgetuigd dat Flex heet.

Reputatie 7
Badge +1

Het is niet enkel hier-veel eerder zien we-met LONdon als voorloper-al ruim/bijna 3-4 jr, vervanger van de Oyster-dat overgestapt wort op bvb bankpassen-inmiddels ook al in veel NL bussen mogelijk en zo te zien zijn de chippalen daar recent ook toe omgebouwd. Dan heb je helemaal geen melding meer-en zie je de door dat bedrijf bepaalde kosten pas dag/en later.

Hoewel destijds bejubeld als grootse stap voorwaarts bleek al heel snel dat het dat toch niet was/worden zou en het een zeer kostbaar en niet al te lang durend fenomeen zou worden-ze gaan hem nog na-treuren, die chipkaart.

Reputatie 7

Blij dat ik nog steeds dalvrij op saldo heb met automatisch aanvullen saldo gezien alle bezwaren hier. En zolang mogelijk blijf ik hier gebruik van maken en zal zelf niet overstappen 

Badge +3

Blij dat ik nog steeds dalvrij op saldo heb met automatisch aanvullen saldo gezien alle bezwaren hier. En zolang mogelijk blijf ik hier gebruik van maken en zal zelf niet overstappen 

Zou ik zeker doen in jouw geval, alhoewel automatisch opladen ook de nodige risico’s kent (stel je verliest je kaart en die belandt in de ‘verkeerde handen’). Bij NS Flex wordt dat vergoed vanaf het moment van melden.

Voor de rest valt NS Flex wel mee, afgezien van dat je soms (veel) geduld moet hebben voordat je reizen zichtbaar zijn met de juiste prijs erbij (of pas een maand later gefactureerd worden). Zie 

Een groot voordeel van NS Flex is dat je het per direct kunt pauzeren, zoals bij vakantie of als je ziek wordt en tijdelijk niet kunt reizen. Bij Dal Vrij scheelt dat al gauw tientallen euro's.

Reputatie 7

Ben me nog steeds aan het verwonderen over de facturatie bij Flex. Heb via uitcheckgemist twee weken geld terug gevraagd omdat ik niet kon uitchecken. Zou verrekend worden op de factuur, je hoeft zelf niets te doen, aldus de melding op het scherm na de aanvraag. De factuur kreeg ik enkele dagen geleden, maar geen verrekening erop. Wel die 20 euro instaptarief voor dat ultrakorte spitsritje bij Blauwnet in rekening gebracht inderdaad. Ook de ov-fiets die ik drie weken geleden heb gebruikt staat er niet op. Moet ik nu een maand wachten en maar afwachten of het er dan op staat? Makkelijk allemaal.....zo krijg je alleen maar meer werk om alles te controleren en bij te houden 🤔

Reageer