Bij een voordeelabonnement (of vrij reizen abonnement met incheck op saldo buiten de spits) zou het instaptarief overigens € 10,00 moeten zijn. Of reis je (Flex Basis) altijd voltarief? Dan zou het vergelijkbaar zijn met een anonieme kaart of persoonlijke kaart zonder abonnement, waarbij het inderdaad € 20,00 is.
Maar goed, het staat natuurlijk raar zoals nu, want er wordt niets ingehouden omdat je reist op rekening i.p.v. op saldo. Lijkt me redelijk eenvoudig aan te passen.
Zo te lezen heb je Dal Vrij, omdat je zegt "100% korting of voltarief". Dat kun je dan zelf natuurlijk wel zien aan het tijdstip van inchecken of je betaalt of vrij reist, toch?
Klopt, maar gewenning is dat ik het ook tijdens het inchecken zie. Maar als dat niet op de kaart staat, wordt het lastig om dat te tonen bij inchecken.
Ik ga de komende weken op zoek naar meer eigenaardigheden. Heb ik wat te doen tijdens het wachten op de trein.
Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50
Wat is nu slim om te doen?
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij? Bij controle ziet men immers slechts ‘reizen op rekening’ en kan men niet controleren of ik een abonnement heb en dus mensen mee kan nemen met Samenreiskorting.
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij?
Ja, dat kan, en dat volgt uit
dit topic.
Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50
Wat is nu slim om te doen?
Alleen bij Flex Basis en Weekend Voordeel betaal je € 10,- aanmeldkosten. Bij andere abonnementen zijn die kosten er niet en krijg je de ov-chipkaart er gratis bij.
Als je al een ov-chipkaart hebt (zonder abonnementen er op) gaat Flex direct bij het bestellen in (zodra je het op je kaart zet als bestelling bij een automaat of supermarkt).
Bij een nieuwe kaart is dat na een week (of zelf te bepalen ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst). Die week is wegens de levertijd van de (gratis) kaart.
Een vraag aan NS flex gebruikers.
- Zijn de reizen en kosten die bij andere trein vervoerders worden gemaakt zichtbaar in de reishistorie van mijn NS?
- Kloppen de kosten van treinreizen altijd die eerst bij vervoerder A zijn gemaakt en daarna verder bij NS?
Voorbeeld om uit te leggen wat ik bij vraag 2 bedoel:
Deel 1 vervoerder A, losse reis is 1,93 EUR
Deel 2 NS, losse reis is 13,10 EUR
De totale reis van deel 1 en deel 2 samen, inclusief lange afstand korting op deel 2 is 13,73 EUR
Op een traject vrij factuur wordt vermeld (als deze correct is):
Deel 1 vervoerder A: 1,93 EUR
Deel 2 NS: 11,80 (13,73 - 1,93) EUR
Nu blijkt de laatste tijd dat dit niet altijd goed gaat bij traject vrij. Soms wordt er 1,93 + 13,10 in rekening gebracht, soms het correcte bedrag. In het laatste half jaar is dit 4x bij mij niet goed gegaan. Als het goed is, krijg ik het verschil binnenkort terug, maar het is wel omslachtig.
Dus ik ben benieuwd naar ervaringen met NS flex op dit gebied.
Ik vroeg mij af hoe NS Flex werkt in combinatie met een studentenreisproduct.
@daniellew Eigenlijk (nog) niet. Aangezien het NS Flex abonnement werkt via Reizen op Rekening en het studentenreisproduct met Reizen op Saldo, zal dit ongetwijfeld conflicten op leveren wanneer je incheckt. In hoeverre het later mogelijk gemaakt wordt om beide abonnementen te combineren op dezelfde kaart (zoals je nu bijvoorbeeld een studenten weekabonnement kan combineren met een NS Weekend Vrij abonnement) durf ik niet te zeggen, maar voor nu is dat af te raden. Mocht je toch graag het NS Flex abonnement willen proberen, dan kun je deze het beste bestellen op een nieuwe OV-chipkaart.
Ik heb braaf mijn maand uitgezeten en heb vanochtend mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement omgezet naar een eerste klas-abonnement. Het is echter in Mijn NS niet goed te zien dat ik nu een abonnement voor de eerste klas heb en dat vind ik wel verwarrend.
Op het Dashboard staat bijvoorbeeld precies hetzelfde als voorheen:
En als ik klik op "Bekijk en wijzig abonnement", dan kan ik alleen uit de productprijs afleiden dat het gaat om een abonnement voor de eerste klas:
Voorstel: neem "1e klas" of "2e klas" op achter de abonnementsnaam, dus toon in mijn geval op beide pagina's "NS Flex Dal Vrij 1e klas".
Hmmm, dat schept natuurlijk enige verwarring. De prijs en ingangsdatum kloppen wel, dus dit moet goed gegaan zijn. Dunkt mij.
Daar twijfelde ik ook niet aan, want ik had een e-mailbevestiging ontvangen.
Vanmiddag werd ik in de trein gecontroleerd met een check-in in de daluren. De conducteur liet me even zien wat hij zag: er stond keurig "Reizen op Rekening", en vrijwel meteen verscheen daarnaast "1e klas". Kennelijk is er al enige koppeling gerealiseerd tussen het apparaat van de conducteur en de backoffice. Ik had verwacht dat het net zo zou gaan als met een upgrade voor de Business Card, dat de conducteur zou moeten aangeven dat ik eerste klas reisde omdat hij het zelf niet kon zien.
Jup, er is en komt koppeling met een backoffice. Heb er laatst wel over geschreven, maar toen vond Jouke dat ik aannames de wereld in aan het helpen was
Ik had die berichten wel gezien, maar
je sprak over september, dus ik dacht dat het nog wel enige maanden zou duren. Maar misschien ging dat alleen over de zichtbaarheid van het abonnement en niet over de klasse? Mooi in ieder geval wel dat het nu al zo werkt, scheelt weer discussie in de trein met conducteurs die hun huiswerk niet hebben bijgehouden.
Betekent die MCL-koppeling met de backoffice dat ook E-tickets kunnen worden gevalideerd?
Technisch hoeft het geen beperking te zijn, maar etickets zal wel hetzelfde feestje blijven. NS Flex is een totaal ander verhaal :)
Ja klopt idd Tochjo, ik ken de exacte roadmap niet (niet mijn domein immers) en wilde niet té optimistisch zijn haha.
Het valt me op dat de tarieven voor 1e klas Dal Vrij en Altijd Vrij nogal vreemd zijn:
Altijd Vrij: € 334 plus € 199 extra voor 1e klas (60% duurder, da's normaal)
Dal Vrij: € 103 plus € 99 extra voor 1e klas (96% duurder, daar zou je hooguit € 62 verwachten)
Die prijzen kloppen niet. De meerprijs voor 1e klas bij Altijd Vrij is 227 euro per maand en bij Dal Vrij 27 euro per maand.
Hoe kom je bij 99 extra?
Die foute tarieven staan
op deze pagina genoemd.
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Dat is 'm inderdaad 😃
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. 🙂
When you want to check your traveling record, it has to be done at:
https://www.ov-chipkaart.nl/home-1.htm#/
NS van deur tot deur is not the right place, but I do understand your confusion.
Edit, thanks to Robert: You will pay your traveling fee for within ten days after the monthly expiration date.
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. :)
With NS Flex you should be able to check your traveling record from Bus, Tram and Metro on My NS under ''travel history - train'', so not under ''door to door'' (oddly enough). You don't have to go to ov-chipkaart.nl, as you can't see the costs of your trips there.
I received my monthly invoice about two days after the first month of my subscription ended, and the payment will automatically take place three days after the invoice.
You cannot combine a GVB subscription with NS Flex on the same OV Chipcard, but you can just get a separate OV chipcard and put your GVB subscription on that one.
You will pay your traveling fee for NS about ten days after the monthly expiration date. Tram, bus and metro are paid by your balance.
That is incorrect. With Flex, there is no need for balance in the entire public transport.
Bus, tram, metro transactions are not visible in Mijn NS (at the moment) but will appear on your monthly invoice. Alternatively (as Thom said) you can see them in a
My OV-chip account, although no prices will be listed.
Door to door in Mijn NS is mainly for OV-fiets (bicycle) rental, storing your own bike and NS Zonetaxi.