beantwoord

onduidelijke factuur

  • 14 September 2021
  • 33 reacties
  • 635 Bekeken

Reputatie 1

Wij kan mij mijn facturen uitleggen . De NS kan t niet

 

Ik heb gisteren gebeld met de klantenservice over mijn factuur. De medewerkster kon mij niet helpen en adviseerde te wachten op n volgende factuur. Welnu dat wil ik niet, ik wil nog de mogelijkheid hebben om binnen 14dagen mijn bestelling ongedaan te maken.

 

Ik heb twee dagen geleden via de Klantenservice NS mijn Flexdalvrij laten upgraden naar 1steclass,  Los van de 1steclass supplement zoude dit geen verdere financiele gevolgen hebben aldus de medewerker.

 

Ik ben 65 plus, maak gebruik van de korting op het DALvrij abonnement

 

1 : Welnu ik heb de volgende factuur gekregen: 

NS Flex Dal Vrij Omschrijving Toelichting Bedrag incl. BTW 65+-korting 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 42,00 

1e klas reizen buiten de spits 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 15,40 

1e klas reizen in het weekend 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 4,20 

Subtotaal € 61,60 

 

De periode betreft 20dagen; Dus 61,60. Op maandbasis is  92,40!! En niet 72euro volgens mijn abonnement.

 

2 : Ik heb reeds betaald over de periode tot 2 oktober 46 euro.

 

Onbeperkt reizen buiten de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 75,00 

Onbeperkt reizen in het weekend 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 31,00

 Vol tarief in de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 0,00 

65+-korting 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 60,00 - 

Subtotaal € 46,00.

 

3 : Op mijn account zie ik een creditering van 18 euro?? over de dubbel in rek gebrachte periode van 12-09-21 t/m 02-10-2021. ( waarom geen 30 euro?)

 

Totaal betaal ik dus over de periode van 03-09-2021 ™ 02-10-2021 :

61,60 + 46 minus 18 = 89,60.!! 

Dit terwijl mijn abonnement 72 euro bedraagt.

 

Lang verhaal hoop dat iemand dit begrijpt en mij eea kan uitleggen.

 

icon

Beste antwoord door Robert B 14 September 2021, 18:41

Bekijk origineel

33 reacties

Badge +3

Keurig opgelost, want de teveel gekregen korting compenseert o.a. de € 6,00 gemiste korting die eigenlijk op je factuur van begin juli had moeten staan.

Reputatie 1

Merci Denice.

Voorlopig geen wijzigen in petto. Nu maar hopen dat de volgende factuur klopt.

groet

blom

 

Reputatie 6

Ik heb contact gehad met de betreffende afdeling. Op de laatste factuur is er wat betreft de korting teveel korting toegekend (een overlappende periode berekend van 3 t/m 10 oktober). Dit gaan we, om het niet nóg ingewikkelder te maken, niet herstellen aangezien deze fout bij ons ligt. Ik verwacht, mits HBLOM geen tussentijdse wijzigingen doet, dat de volgende factuur (3 november), netjes aangeeft Dal Vrij 1e klas 3 november - 2 december € 134 - € 62 65+ korting = € 72,00. Zo niet, dan verneem ik dat tegen die tijd graag!

 

Met deze oplossing ben ik blij. Positief voor TS. NS zou wel eens moeten gaan nadenken over een gemakkelijkere facturatie. Volgens mij is het nog steeds het beste om bij beëindiging van een oud abonnement een slotfactuur te maken en het nieuwe abonnement apart te factureren. Zo bliojft .e.e.a gescheiden en duidelijk te volgen.  

Ik heb contact gehad met de betreffende afdeling. Op de laatste factuur is er wat betreft de korting teveel korting toegekend (een overlappende periode berekend van 3 t/m 10 oktober). Dit gaan we, om het niet nóg ingewikkelder te maken, niet herstellen aangezien deze fout bij ons ligt. Ik verwacht, mits HBLOM geen tussentijdse wijzigingen doet, dat de volgende factuur (3 november), netjes aangeeft Dal Vrij 1e klas 3 november - 2 december € 134 - € 62 65+ korting = € 72,00. Zo niet, dan verneem ik dat tegen die tijd graag!

Badge +3

Het zou niet zo moeten zijn dat 4 of 5 mensen , inclusief NS klantenservice, hun hoofd breken over facturen en dat het dan nog niet klopt.

Tja het gaat om € 6,20 korting (die je dus terecht moest ‘terugbetalen’ maar waar is die € 6,00 voor 2e klas Dal Vrij voor die 3 dagen dan gebleven?

Eventeueel op een volgende maandfactuur. Maar die zijn ze bij de NS dus veer vrolijk vergeten!?

Onno heeft dus gewoon recht op € 6,00 terug voor niet genoten korting (je had het 1e klas abonnement niet, die 3 dagen, maar wel hetzelfde 2e klas abonnement!) op de factuur van juli 2021.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou niet zo moeten zijn dat 4 of 5 mensen , inclusief NS klantenservice, hun hoofd breken over facturen en dat het dan nog niet klopt.

Badge +3

Pff, ja @Thom, en voor Onno @HBLOM levert dat dus het volgende op (reagerend op de vorige screenhots):

Je factuur (een tussentijdse) rekent tot de volgende factuurdatum, met te verlenen korting pas op volgende factuur… *zie eerdere reactie van @Denice NS, ik heb het niet bedacht…

Die € 2,20 + € 0,60 terug klopt (klassewissel voor 3 dagen Dal Vrij van 1e naar 2e klas), en de leeftijdskorting terug betalen voor 30-06 t/m 02-07 op zich ook (3/30 dagen × €62 voor 1e klas Dal Vrij omdat je dat toen niet meer had, en dus ook geen recht op had). Factuur 2 is dus helemaal correct.

Je korting (die terug te betalen €62 voor 3 dagen van een maand) is meer dan de prijs van je nieuwe €46 abonnement voor die paar dagen!

Maar er mist dus op je volgende maandfactuur van juli die korting (3/30 × €60) à € 6,00 voor 30-06 t/m 02-07-2021.

* Die heb je dus nooit gekregen! Apart dat op die factuur van eind juni ook alles in de omgekeerde volgorde staat dan je zou verwachten (eerst de abonnementskosten/restutie en daarna de korting zou je verwachten).

Het wordt steeds leuker… nou ja als het niet zo triest was. Onno heeft (afgezien van die suffe laatste factuur) dus € 6,00 tegoed voor 2e klas 65+ korting op Dal Vrij over 30-06-2021 t/m 02-07-2021.

Ik volg het ook niet meer helemaal, maar speel even Willie Wortel in deze soap omdat het de NS (het Flex systeem) dus niet lukt :rofl:

Als je voor 12-09-2021 t/m 11-10-2021 te veel (€62 i.p.v. € 43,40) korting krijgt, lekker zo laten!

Reputatie 7
Badge +4

Mee eens @Thom , maar de Flex abonnementen zijn dus ‘modulair’ opgebouwd, en blijkbaar vindt men dat nodig om op de factuur te specificeren. :disappointed_relieved:

Voorheen was dat geen probleem, je had gewoon Dal Vrij (€106, prijspeil 2021) en declareerde dat bij een werkgever of penningmeester van een vereniging of zo.

Nu zien die €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks en doen daar soms moeilijk over. Maar ja, Weekend Vrij (die €31) is nou eenmaal onderdeel van Dal Vrij.

Dat het 1e klas tarief apart vermeld wordt kan ik me nog wel iets bij indenken (voor vergoeding 2e klas).

@Robert B: Ik moet een beetje om je glimlachen, het is me echt wel helder hoor waarom het gebeurt, maar ik geef aan dat ik dit juist allemaal nergens voor nodig vind. De mensen die hier reageren, en ook een ervaren moderator als @Denice NS, we snappen het wel maar knipperen toch met de ogen als het gaat om de verwerking van de bedragen. Wat moet een modale senior van 65 jaar en ouder dan? NS moet niet communiceren op het niveau van een boekhouder, maar de onnodige informatie gewoon weglaten. Bommel weet genoeg als hij weet wat hij moet betalen en eventueel het verschil kent met de standaardprijs. En Bommel niet alleen. Senioren communiceren niet hetzelfde als de boekhouders van NS. Mensen van boven de 65 zijn al blij als ze het kunnen begrijpen en er mee om kunnen gaan. Een beetje digitraag hoort er vaak bij. Het KISS-principe is beter.

 

Bommel is niet exemplarisch voor deze groep. :innocent:

 

 

Reputatie 1

Dank allen voor de vele reacties. 

Nog enige aanvulling:

Ik had eerder dalvrij1ste class en heb dit laten downgraden naar 2declass eind juni 2021 Reis in de zomer minder met de trein. En flex is flex nietwaar.

Ook toen een onbegrijpelijke factuur, geen correctie later, en de telefonische klantenservice wist er ook geen raad mee. Heb t toen verder laten zitten, had geen zin in al het gedoe en onwetende NS medewerkers.

Hier drie facturen:

1: dalvrij abonnement 1ste class 65+  3juni  factuur klopt

 

2: Factuur 30 juni downgrade naar 2declass per 30 juni. Er wordt een korting inrekening gebracht!?

Lijkt mij dat ik 2,80 retour had moeten krijgen ipv 3,40 te betalen. Dus tegoed van de NS heb ik 6,20

 

3: factuur 3 juli dalvrij 65+ 2de class deze klopt ook

 

Dus Denice zou je dit meteen kunnen meenemen bij een herbereking. Thx.

groet

onno

 

Badge +3

Klopt, met name omdat die korting apart verrekend wordt!

Als er puur met de nettoprijs van een abonnement gerekend zou worden, dan was het gemarkeerde antwoord nog geen 10 regels lang geweest:

2e klas Dal Vrij kost €106 per maand, 65+ geeft €60 korting.
1e klas Dal Vrij kost €134 per maand, 65+ geeft €62 korting.

Het abonnement loopt van de 3e van de maand t/m de 2e van de volgende maand.

Het betaalde bedrag van €46 klopt natuurlijk (puntje 2.) maar je hebt een wissel naar 1e klas gedaan per 12-09-2021 dus daar moet nog wat geld bij (tot de volgende maandelijkse factuur).

Het te betalen bedrag voor 1e klas tot de volgende factuurdatum is 21/30 van €72 = € 50,40
Het terug te ontvangen bedrag voor 2e klas is 21/30 van €46 = € 32,20

Je zou dus een (tussentijdse) factuur verwachten van € 18,20

 

Reputatie 7
Badge +3

“Verdient geen schoonheidsprijs” vind ik nog een understatement. Als deze verkeerd berekende korting op weer een volgende factuur wordt gecorrigeerd duurt het 3 facturen voor het weer klopt na een wijziging. Stel dat TS ergens eind oktober weer terug wijzigt naar Dal Vrij 2e klas of naar een ander abonnemt (bv Weekend Vrij) dan wordt het helemaal onoverzichtelijk. 

Badge +3

Volgens mij heeft de klant nu al 2 maanden achter elkaar een foute factuur. Lijkt mij toch niet de bedoeling. @Thom : ben met je eens dat het uitsplitsen in 3 bedragen voor Dalvrij 1e klas niet zinnig is.

Als het werkt zoals @Denice NS zei (de leeftijdskorting wordt na een wissel pas op de volgende maandfactuur verrekend) dan klopte de vorige factuur, en deze bijna (behalve die verkeerde datum 12-09-2021 t/m 11-10-2021 en het bijbehorende bedrag).

Verdient geen schoonheidsprijs.

Badge +3

Mee eens @Thom , maar de Flex abonnementen zijn dus ‘modulair’ opgebouwd, en blijkbaar vindt men dat nodig om op de factuur te specificeren. :disappointed_relieved:

Voorheen was dat geen probleem, je had gewoon Dal Vrij (€106, prijspeil 2021) en declareerde dat bij een werkgever of penningmeester van een vereniging of zo.

Nu zien die €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks en doen daar soms moeilijk over. Maar ja, Weekend Vrij (die €31) is nou eenmaal onderdeel van Dal Vrij.

Dat het 1e klas tarief apart vermeld wordt kan ik me nog wel iets bij indenken (voor vergoeding 2e klas).

Reputatie 6

Volgens mij heeft de klant nu al 2 maanden achter elkaar een foute factuur. Lijkt mij toch niet de bedoeling. @Thom : ben met je eens dat het uitsplitsen in 3 bedragen voor Dalvrij 1e klas niet zinnig is.

 

Door dit zo te factureren wekt NS ook de schijn op dat dit los zo bestelbaar is (Dalvrij doordeweeks) en dat is nu juist niet zo.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af of een dergelijke specificatie van de kosten voor Dalvrij senioren wel nodig is. Het te betalen bedrag en de opmerking dat er een ouderenkorting is verrekend lijkt mij voldoende informatie. Ik heb ook Dalvrij voor 65 plus en de specificatie voegt niets toe. Wat moet ik er mee dat voor onbeperkt reizen buiten de spits een theoretisch bedrag van € 75 in rekening wordt gebracht? 

Het te betalen bedrag en het kortingsbedrag op het normale tarief biedt voldoende en niet-verwarrende informatie. De vnu verrekening van abonnementen is ingewikkelder maar de huidige specificatie verduidelijkt ook bepaald niet.

 

 

Badge +3

Haha, die korting zou bij 1e klas inderdaad € 43,40 moeten zijn (21/30*62), maar goed ik zou dat natuurlijk lekker zo laten.

De 21/30*60= € 42,00 voor 2e klas over diezelfde periode had je al terugbetaald. Eigenlijk had er op je vorige factuur gewoon € 1,40 aan korting moeten staan, dat was netter geweest.

Heb je die € 18,00 restitutie nog ergens terug kunnen vinden?

Ik ga dit ook even uitzoeken inderdaad want het lijkt er inderdaad op dat er teveel korting is berekend :disappointed_relieved: . Mijns inziens had je de € 42 die je aan ons terug hebt moeten betalen terug moeten krijgen (periode 12 september - 2 oktober) en zoals het nu lijkt is er dus € 20 teveel korting toegepast. Wordt vervolgd.

 

Reputatie 6

Misschien kan Denice opheldering verschaffen, ik zie dat ze dienst heeft vandaag en dit topic onder haar hoede heeft.

Reputatie 6

Uit bovenstaand screenshot blijkt in ieder geval dat je teveel korting ontvangt want van 12-9 t/m 11-10 en van 3-10 t.m 2-11 dan is in ieder geval de periode van 3-10 t/m 11-10 dubbel.

 

Ik vind het nogal chaotisch overkomen. Zou beter zijn als NS een slotfactuur voor het oude abonnement stuurt en dan de volgende maand een nieuwe factuur voor het nieuwe abonnement stuurt. Je bent dan ook gelijk van het gezeur over aanpassing van de datum kwijt, want nieuw abonnement is dan gewoon nieuwe factuurdatum.

Reputatie 1

Nieuwe factuur ontvangen: Dit keer twee maal 65+korting!!! 

Ik wacht nu de factuur van begin november af, voordat ik met de klantenservoce ga bellen.

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Ik wacht af. Ik heb al n tijdje flex dal vrij.

Zodra ik n nieuwe factuur heb kom ik terug op het klantenforum,

ciao

 

Badge +3

Oh, die €18 zou ook nog over restitutie van een ouder abonnement kunnen gaan, maar dat zou normaal gesproken via een aparte factuur gaan, die binnen een week uitbetaald wordt.

Badge +3

Dank @HBLOM (Onno) Inderdaad afwachten (klopt dus weer niets van dat tellertje, en de datum ook niet).

Heb je pas sinds 3 september NS Flex? Dan zal die € 18,00 een terugbetaling van je saldo zijn.

In je Reishistorie staat er dan € Klanten service bij, maar dat heeft weer niets met je abonnement te maken en zo.. Zucht :sleeping:

Hoe dan ook, hier ben je op de juiste plek voor afwijkingen/uitleg over je facturen, ook al kunnen wij (forum/community leden) er verder helemaal niets mee :relieved:

Hou je facturen in de gaten dus.

Reputatie 1

tja, daar staat idd iets anders nl:

Kosten deze periode

Uw eerstvolgende factuur is naar verwachting 30 oktober beschikbaar.

Abonnementskosten

€ -18,00

Dus, afwachten maar:slight_frown:

Badge +3

Onno je zou het alvast kunnen controleren via het tellertje ‘kosten deze periode’ in Mijn NS of de NS app.

Daar zou dan als volgende factuurdatum 3 oktober moeten staan met een bedrag van € 72 - € 43,40 = € 28,60

Helaas is dat tellertje na een wijziging vaak van slag, dus schrik niet als er iets heel anders staat.

Reageer