beantwoord

onduidelijke factuur

  • 14 September 2021
  • 41 reacties
  • 1359 Bekeken

Reputatie 1

Wij kan mij mijn facturen uitleggen . De NS kan t niet

 

Ik heb gisteren gebeld met de klantenservice over mijn factuur. De medewerkster kon mij niet helpen en adviseerde te wachten op n volgende factuur. Welnu dat wil ik niet, ik wil nog de mogelijkheid hebben om binnen 14dagen mijn bestelling ongedaan te maken.

 

Ik heb twee dagen geleden via de Klantenservice NS mijn Flexdalvrij laten upgraden naar 1steclass,  Los van de 1steclass supplement zoude dit geen verdere financiele gevolgen hebben aldus de medewerker.

 

Ik ben 65 plus, maak gebruik van de korting op het DALvrij abonnement

 

1 : Welnu ik heb de volgende factuur gekregen: 

NS Flex Dal Vrij Omschrijving Toelichting Bedrag incl. BTW 65+-korting 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 42,00 

1e klas reizen buiten de spits 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 15,40 

1e klas reizen in het weekend 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 4,20 

Subtotaal € 61,60 

 

De periode betreft 20dagen; Dus 61,60. Op maandbasis is  92,40!! En niet 72euro volgens mijn abonnement.

 

2 : Ik heb reeds betaald over de periode tot 2 oktober 46 euro.

 

Onbeperkt reizen buiten de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 75,00 

Onbeperkt reizen in het weekend 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 31,00

 Vol tarief in de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 0,00 

65+-korting 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 60,00 - 

Subtotaal € 46,00.

 

3 : Op mijn account zie ik een creditering van 18 euro?? over de dubbel in rek gebrachte periode van 12-09-21 t/m 02-10-2021. ( waarom geen 30 euro?)

 

Totaal betaal ik dus over de periode van 03-09-2021 ™ 02-10-2021 :

61,60 + 46 minus 18 = 89,60.!! 

Dit terwijl mijn abonnement 72 euro bedraagt.

 

Lang verhaal hoop dat iemand dit begrijpt en mij eea kan uitleggen.

 

icon

Beste antwoord door Robert B 14 September 2021, 18:41

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Mee eens @Thom , maar de Flex abonnementen zijn dus ‘modulair’ opgebouwd, en blijkbaar vindt men dat nodig om op de factuur te specificeren. :disappointed_relieved:

Voorheen was dat geen probleem, je had gewoon Dal Vrij (€106, prijspeil 2021) en declareerde dat bij een werkgever of penningmeester van een vereniging of zo.

Nu zien die €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks en doen daar soms moeilijk over. Maar ja, Weekend Vrij (die €31) is nou eenmaal onderdeel van Dal Vrij.

Dat het 1e klas tarief apart vermeld wordt kan ik me nog wel iets bij indenken (voor vergoeding 2e klas).

@Robert B: Ik moet een beetje om je glimlachen, het is me echt wel helder hoor waarom het gebeurt, maar ik geef aan dat ik dit juist allemaal nergens voor nodig vind. De mensen die hier reageren, en ook een ervaren moderator als @Denice NS, we snappen het wel maar knipperen toch met de ogen als het gaat om de verwerking van de bedragen. Wat moet een modale senior van 65 jaar en ouder dan? NS moet niet communiceren op het niveau van een boekhouder, maar de onnodige informatie gewoon weglaten. Bommel weet genoeg als hij weet wat hij moet betalen en eventueel het verschil kent met de standaardprijs. En Bommel niet alleen. Senioren communiceren niet hetzelfde als de boekhouders van NS. Mensen van boven de 65 zijn al blij als ze het kunnen begrijpen en er mee om kunnen gaan. Een beetje digitraag hoort er vaak bij. Het KISS-principe is beter.

 

Bommel is niet exemplarisch voor deze groep. :innocent:

 

 

Badge +3

Pff, ja @Thom, en voor Onno @HBLOM levert dat dus het volgende op (reagerend op de vorige screenhots):

Je factuur (een tussentijdse) rekent tot de volgende vaste factuurdatum, met te verlenen korting pas op volgende factuur… *zie eerdere reactie van @Denice NS, ik heb het niet bedacht…

Die € 2,20 + € 0,60 terug klopt (klassewissel voor 3 dagen Dal Vrij van 1e naar 2e klas), en de leeftijdskorting terug betalen voor 30-06 t/m 02-07 op zich ook (3/30 dagen × €62 voor 1e klas Dal Vrij omdat je dat toen niet meer had, en dus ook geen recht op had). Factuur 2 is dus helemaal correct.

Maar er mist dus op je volgende maandfactuur van juli die korting (3/30 × €60) à € 6,00 voor 30-06 t/m 02-07-2021.

* Die heb je dus nooit gekregen! Apart dat op die factuur van eind juni ook alles in de omgekeerde volgorde (eerst de abonnementskosten/restutie en daarna de korting zou je verwachten).

Het wordt steeds leuker… nou ja als het niet zo triest was. Onno heeft (afgezien van die suffe laatste factuur) dus € 6,00 tegoed voor 2e klas 65+ korting op Dal Vrij over 30-06-2021 t/m 02-07-2021.

Ik volg het ook niet meer helemaal, maar speel even Willie Wortel in deze soap omdat het de NS (het Flex systeem) dus niet lukt :rofl:

Maar als je voor 12-09-2021 t/m 11-10-2021 te veel (€62 i.p.v. € 43,40) korting krijgt, lekker zo laten!

Reputatie 7
Badge +3

Het zou niet zo moeten zijn dat 4 of 5 mensen , inclusief NS klantenservice, hun hoofd breken over facturen en dat het dan nog niet klopt.

Badge +3

Het zou niet zo moeten zijn dat 4 of 5 mensen , inclusief NS klantenservice, hun hoofd breken over facturen en dat het dan nog niet klopt.

Tja het gaat om € 6,20 korting (die je dus terecht moest ‘terugbetalen’ maar waar is die € 6,00 voor 2e klas Dal Vrij voor die 3 dagen dan gebleven?

Eventueel op een volgende maandfactuur. Maar die zijn ze bij de NS dus veer vrolijk vergeten!?

Onno heeft dus gewoon recht op € 6,00 terug voor niet genoten korting (je had het 1e klas abonnement niet, die 3 dagen, maar wel hetzelfde 2e klas abonnement!) op de factuur van juli 2021.

Ik heb contact gehad met de betreffende afdeling. Op de laatste factuur is er wat betreft de korting teveel korting toegekend (een overlappende periode berekend van 3 t/m 10 oktober). Dit gaan we, om het niet nóg ingewikkelder te maken, niet herstellen aangezien deze fout bij ons ligt. Ik verwacht, mits HBLOM geen tussentijdse wijzigingen doet, dat de volgende factuur (3 november), netjes aangeeft Dal Vrij 1e klas 3 november - 2 december € 134 - € 62 65+ korting = € 72,00. Zo niet, dan verneem ik dat tegen die tijd graag!

Reputatie 7

Ik heb contact gehad met de betreffende afdeling. Op de laatste factuur is er wat betreft de korting teveel korting toegekend (een overlappende periode berekend van 3 t/m 10 oktober). Dit gaan we, om het niet nóg ingewikkelder te maken, niet herstellen aangezien deze fout bij ons ligt. Ik verwacht, mits HBLOM geen tussentijdse wijzigingen doet, dat de volgende factuur (3 november), netjes aangeeft Dal Vrij 1e klas 3 november - 2 december € 134 - € 62 65+ korting = € 72,00. Zo niet, dan verneem ik dat tegen die tijd graag!

 

Met deze oplossing ben ik blij. Positief voor TS. NS zou wel eens moeten gaan nadenken over een gemakkelijkere facturatie. Volgens mij is het nog steeds het beste om bij beëindiging van een oud abonnement een slotfactuur te maken en het nieuwe abonnement apart te factureren. Zo bliojft .e.e.a gescheiden en duidelijk te volgen.  

Reputatie 1

Merci Denice.

Voorlopig geen wijzigen in petto. Nu maar hopen dat de volgende factuur klopt.

groet

blom

 

Badge +3

Keurig opgelost, want de teveel gekregen korting compenseert o.a. de € 6,00 gemiste korting die eigenlijk op je factuur van begin juli had moeten staan.

Reputatie 1

Factuur november ontvangen. Bedragen kloppen zowaar maar eea , specifiek de ingangsdatum, blijft onduidelijk. Ik open daarvoor een nieuw topic.

Allen die op dit topic hebben gereageerd. Merci! 

Badge +3

De ingangsdatum na een wijziging zou gefactureerd moeten worden voor tot je vaste maandelijkse factuurdatum.

Hopelijk staat dat er ook zo, op de (tussentijdse) factuur. Een deel van een maand dus. Maar te verrekenen leeftijdskorting (te ontvangen door jou) komt dus pas op de volgende maandfactuur.

Dat is dus nog wel een dingetje. Liever met nettobedragen werken dus (met de korting al verrekend) dan is het veel duidelijker.

Badge +3

Ik post het maar even hier i.p.v. een nieuw topic. De situatie:

  • Mijn maandelijkse ‘flex datum’ is de 9e (factuurdatum de 10e)
  • Ik wissel op 29 september van Basis naar Dal Voordeel
  • Krijg daags erna de verwachte factuur van € 1,70 voor de periode 29-09 t/m 08-10
  • Ik wissel op 31 oktober terug naar Basis
  • Krijg daags erna een (credit) factuur van -€ 1,48 voor de periode 31-10 t/m 08-11

Dat is allemaal prima, maar mijn reguliere maandfactuur voor de periode 09-10 t/m 08-11 zou dan € 5,10 moeten zijn zou je denken. En wat zie ik daar? 🤔

Kan me niet (actief) herinneren dat ik iets wilde testen en gebruik gemaakt heb van herroepingsrecht.

Heb daarnaast ook nog een (lege) ‘nulfactuur’ met als datum 29 september.

Zelfde kaart, zelfde debiteur/overeenkomstnummer (kan ook niet anders want op die account geen meerdere kaarten).

Dus in feite heb ik voor € 0,22 ca. 32 dagen Flex Dal Voordeel gehad?

Maakt mij niet uit verder want ik heb uiteindelijk niet gereisd, maar het is wel een puzzel op deze manier. 🙄

Badge +3

Geen zorgen, boekhoudkundig klopt het bij NS allemaal. Ze brengen de kosten gewoon bij mij in rekening.

Badge +3

De link naar het nog veel ingewikkelder topic (van iets meer dan een jaar geleden) in mijn voorlaatste reactie. Leesvoer voor de ‘liefhebbers’. Bij de NS zelf kwamen ze er ook niet echt uit toen… 

@Tochjo bij jou gaat het toch om het verschil tussen Dal Vrij en Weekend Vrij (plus eventueel iets met 1e en 2e klas)? Leeftijdskorting zal niet van toepassing zijn, anders komt dat er ook nog bij qua rekenwerk.

En je volgende factuur komt de Sint persoonlijk brengen… 🤣

Badge +3

Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd naar NS Flex Dal Voordeel. Het is inmiddels gebruikelijk dat het tellertje dan een of twee maanden dubbele abonnementskosten toont. (De overige 72,36 euro zijn reiskosten.)

Badge +3

Och weet je… als het in jouw voordeel is dan laat maar zitten (eerdere reactie van NS in ditzelfde topic).

Andersom gaat die vlieger natuurlijk niet op… 🪁

Badge +3

Eigenlijk mag onderstaand topic ook wel uit het archief, want soortgelijke dingen spelen dus nog steeds (ook al klopt het na een paar maanden uitmiddelen van facturen wel).

 

Reageer