Wij kan mij mijn facturen uitleggen . De NS kan t niet
Ik heb gisteren gebeld met de klantenservice over mijn factuur. De medewerkster kon mij niet helpen en adviseerde te wachten op n volgende factuur. Welnu dat wil ik niet, ik wil nog de mogelijkheid hebben om binnen 14dagen mijn bestelling ongedaan te maken.
Ik heb twee dagen geleden via de Klantenservice NS mijn Flexdalvrij laten upgraden naar 1steclass, Los van de 1steclass supplement zoude dit geen verdere financiele gevolgen hebben aldus de medewerker.
Ik ben 65 plus, maak gebruik van de korting op het DALvrij abonnement
1e klas reizen buiten de spits 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 15,40
1e klas reizen in het weekend 12-09-2021 t/m 02-10-2021 € 4,20
Subtotaal € 61,60
De periode betreft 20dagen; Dus 61,60. Op maandbasis is 92,40!! En niet 72euro volgens mijn abonnement.
2 : Ik heb reeds betaald over de periode tot 2 oktober 46 euro.
Onbeperkt reizen buiten de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 75,00
Onbeperkt reizen in het weekend 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 31,00
Vol tarief in de spits 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 0,00
65+-korting 03-09-2021 t/m 02-10-2021 € 60,00 -
Subtotaal € 46,00.
3 : Op mijn account zie ik een creditering van 18 euro?? over de dubbel in rek gebrachte periode van 12-09-21 t/m 02-10-2021. ( waarom geen 30 euro?)
Totaal betaal ik dus over de periode van 03-09-2021 ™ 02-10-2021 :
61,60 + 46 minus 18 = 89,60.!!
Dit terwijl mijn abonnement 72 euro bedraagt.
Lang verhaal hoop dat iemand dit begrijpt en mij eea kan uitleggen.
Bladzijde 1 / 2
Geweldig Robert!
Had niet gedacht aan een screenshot, maar wat ik vermeld bij mijn punt 1 en 2 is gekopieerd uit de facturen.
Hoe dan ook, zeer bedankt.
Onno
Amsterdam
Pff, ja @Thom, en voor Onno @HBLOM levert dat dus het volgende op (reagerend op de vorige screenhots):
Je factuur (een tussentijdse) rekent tot de volgende vaste factuurdatum, met te verlenen korting pas op volgende factuur… *zie eerdere reactie van @Denice NS, ik heb het niet bedacht…
Die € 2,20 + € 0,60 terug klopt (klassewissel voor 3 dagen Dal Vrij van 1e naar 2e klas), en de leeftijdskorting terug betalen voor 30-06 t/m 02-07 op zich ook (3/30 dagen × €62 voor 1e klas Dal Vrij omdat je dat toen niet meer had, en dus ook geen recht op had). Factuur 2 is dus helemaal correct.
Maar er mist dus op je volgende maandfactuur van juli die korting (3/30 × €60) à € 6,00 voor 30-06 t/m 02-07-2021.
* Die heb je dus nooit gekregen! Apart dat op die factuur van eind juni ook alles in de omgekeerde volgorde staat (eerst de abonnementskosten/restutie en daarna de korting zou je verwachten).
Het wordt steeds leuker… nou ja als het niet zo triest was. Onno heeft (afgezien van die suffe laatste factuur) dus € 6,00 tegoed voor 2e klas 65+ korting op Dal Vrij over 30-06-2021 t/m 02-07-2021.
Ik volg het ook niet meer helemaal, maar speel even Willie Wortel in deze soap omdat het de NS (het Flex systeem) dus niet lukt
Maar als je voor 12-09-2021 t/m 11-10-2021 te veel (€62 i.p.v. € 43,40) korting krijgt, lekker zo laten!
Het zou niet zo moeten zijn dat 4 of 5 mensen , inclusief NS klantenservice, hun hoofd breken over facturen en dat het dan nog niet klopt.
Ik heb contact gehad met de betreffende afdeling. Op de laatste factuur is er wat betreft de korting teveel korting toegekend (een overlappende periode berekend van 3 t/m 10 oktober). Dit gaan we, om het niet nóg ingewikkelder te maken, niet herstellen aangezien deze fout bij ons ligt. Ik verwacht, mits HBLOM geen tussentijdse wijzigingen doet, dat de volgende factuur (3 november), netjes aangeeft Dal Vrij 1e klas 3 november - 2 december € 134 - € 62 65+ korting = € 72,00. Zo niet, dan verneem ik dat tegen die tijd graag!
Geen zorgen, boekhoudkundig klopt het bij NS allemaal. Ze brengen de kosten gewoon bij mij in rekening.
We gaan even rekenen, en @HBLOM ik zeg voor het gemak maar ‘je’ tegen u (senior) omdat het een redelijk algemeen voorbeeld is
2e klas Dal Vrij kost €106 per maand, 65+ geeft €60 korting. 1e klas Dal Vrij kost €134 per maand, 65+ geeft €62 korting.
Het abonnement loopt van de 3e van de maand t/m de 2e van de volgende maand.
Het betaalde bedrag van €46 klopt natuurlijk (puntje 2.) maar je hebt een wissel naar 1e klas gedaan per 12-09-2021 dus daar moet nog wat geld bij (tot de volgende maandelijkse factuur).
Het te betalen bedrag voor 1e klas tot de volgende factuurdatum is 21/30 van €72 = € 50,40 Het terug te ontvangen bedrag voor 2e klas is 21/30 van €46 = € 32,20
Je zou dus een (tussentijdse) factuur verwachten van € 18,20 (zou dat puntje 3. zijn?) en daarmee is het klaar. Die € 18,20 is dan géén restitutie. @Denice NS, jij zat warm met € 19,60 maar lees even verder..
Die €42 is 21/30 van de €60 korting 2e klas, en die moet je betalen omdat je van 12-09 t/m 02-10 geen recht meer hebt op die korting (want je hebt geen 2e klas Dal Vrij meer).
Korting wordt bij NS Flex altijd apart verrekend en restituties voor abonnementsgeld worden op basis van de prijs zonder korting gedaan (zie dit topic), maar dat is hier niet aan de orde omdat het om een upgrade gaat.
Wat je nu ziet is het verschil tussen 1e en 2e klas Dal Vrij.
Doordeweeks vrij buiten de spits kost 2e klas €75 en 1e klas €97 Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (97-75) = € 15,40
Weekend vrij (vast onderdeel van Dal Vrij) kost 2e klas €31 en 1e klas €37 Bij te betalen bedrag voor 21 dagen: 21/30 × (37-31) = € 4,20
Dat is samen de € 19,60 die Deniece noemt. Maar…
Te verrekenen (door u te betalen) 65+ korting: 21/30 × 60 = € 42,00 Te verlenen (door u te ontvangen) 65+ korting: 21/30 × 62 = € 43,40 Verschil: € 1,40 (in jouw voordeel)
Een screenshot zou handig zijn, maar ik lees dat @Denice NS er al mee bezig is.
Conclusie: Ze zijn je € 43,40 leeftijdskorting gewoon vergeten!
Want € 18,20 + € 43,40 is inderdaad € 61,60
De Klantenservice kan dat wel voor je corrigeren (op je volgende Flex maandfactuur), voor zover dat niet ‘automagisch’ gebeurt..
Dank allen voor de vele reacties.
Nog enige aanvulling:
Ik had eerder dalvrij1ste class en heb dit laten downgraden naar 2declass eind juni 2021 Reis in de zomer minder met de trein. En flex is flex nietwaar.
Ook toen een onbegrijpelijke factuur, geen correctie later, en de telefonische klantenservice wist er ook geen raad mee. Heb t toen verder laten zitten, had geen zin in al het gedoe en onwetende NS medewerkers.
Hier drie facturen:
1: dalvrij abonnement 1ste class 65+ 3juni factuur klopt
2: Factuur 30 juni downgrade naar 2declass per 30 juni. Er wordt een korting inrekening gebracht!?
Lijkt mij dat ik 2,80 retour had moeten krijgen ipv 3,40 te betalen. Dus tegoed van de NS heb ik 6,20
3: factuur 3 juli dalvrij 65+ 2de class deze klopt ook
Dus Denice zou je dit meteen kunnen meenemen bij een herbereking. Thx.
groet
onno
“Verdient geen schoonheidsprijs” vind ik nog een understatement. Als deze verkeerd berekende korting op weer een volgende factuur wordt gecorrigeerd duurt het 3 facturen voor het weer klopt na een wijziging. Stel dat TS ergens eind oktober weer terug wijzigt naar Dal Vrij 2e klas of naar een ander abonnemt (bv Weekend Vrij) dan wordt het helemaal onoverzichtelijk.
Mee eens @Thom , maar de Flex abonnementen zijn dus ‘modulair’ opgebouwd, en blijkbaar vindt men dat nodig om op de factuur te specificeren.
Voorheen was dat geen probleem, je had gewoon Dal Vrij (€106, prijspeil 2021) en declareerde dat bij een werkgever of penningmeester van een vereniging of zo.
Nu zien die €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks en doen daar soms moeilijk over. Maar ja, Weekend Vrij (die €31) is nou eenmaal onderdeel van Dal Vrij.
Dat het 1e klas tarief apart vermeld wordt kan ik me nog wel iets bij indenken (voor vergoeding 2e klas).
@Robert B: Ik moet een beetje om je glimlachen, het is me echt wel helder hoor waarom het gebeurt, maar ik geef aan dat ik dit juist allemaal nergens voor nodig vind. De mensen die hier reageren, en ook een ervaren moderator als @Denice NS, we snappen het wel maar knipperen toch met de ogen als het gaat om de verwerking van de bedragen. Wat moet een modale senior van 65 jaar en ouder dan? NS moet niet communiceren op het niveau van een boekhouder, maar de onnodige informatie gewoon weglaten. Bommel weet genoeg als hij weet wat hij moet betalen en eventueel het verschil kent met de standaardprijs. En Bommel niet alleen. Senioren communiceren niet hetzelfde als de boekhouders van NS. Mensen van boven de 65 zijn al blij als ze het kunnen begrijpen en er mee om kunnen gaan. Een beetje digitraag hoort er vaak bij. Het KISS-principe is beter.
Bommel is niet exemplarisch voor deze groep.
Keurig opgelost, want de teveel gekregen korting compenseert o.a. de € 6,00 gemiste korting die eigenlijk op je factuur van begin juli had moeten staan.
Factuur november ontvangen. Bedragen kloppen zowaar maar eea , specifiek de ingangsdatum, blijft onduidelijk. Ik open daarvoor een nieuw topic.
Allen die op dit topic hebben gereageerd. Merci!
tja, daar staat idd iets anders nl:
Kosten deze periode
Uw eerstvolgende factuur is naar verwachting 30 oktober beschikbaar.
Abonnementskosten
€ -18,00
Dus, afwachten maar
Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd naar NS Flex Dal Voordeel. Het is inmiddels gebruikelijk dat het tellertje dan een of twee maanden dubbele abonnementskosten toont. (De overige 72,36 euro zijn reiskosten.)
Nou, ik heb het even nagevraagd
Uiteindelijk gaat het goedkomen .
In het geval van HBLOM start het abonnement op de 3e van de maand. Rond die datum is ook altijd de facturering.
Bij een wijziging, zelfs al gaat het alleen maar om het toevoegen van de standaard 1e klas optie, ziet ons systeem dit als een opzegging van het oude abonnement. Dit betekent dan ook dat de verkregen korting (deels) terugbetaald moet worden. Dat is in dit geval € 42,00 voor de periode 12 september t/m 2 oktober.
Jammer genoeg zet ons systeem er niet gelijk een nieuwe korting in na het wijzigen van het Dal Vrij abonnement. Deze korting zal pas op de eerstvolgende factuur verschijnen. Kortom, op de volgende factuur (rond 3 oktober) krijgt HBLOM de korting die hij nu dus eerst weer terug moet betalen weer terug. Dat is dan de korting voor de periode 12 september t/m 2 oktober 2021 + op die factuur staat dan natuurlijk ook het factuurbedrag voor de periode 3 oktober t/m 2 november + de € 60,00 65+ korting voor die periode.
Kort gezegd: Jullie zijn toe aan nieuwe systemen. Dit is voor de gemiddelde klant onbegrijpbaar. Zie ook bijvoorbeeld de topics waarbij eerst € 31,00 werd afgeschreven en vervolgens de korting van € 6,00 werd terugbetaald.
Nou, ik heb het even nagevraagd
Uiteindelijk gaat het goedkomen .
In het geval van HBLOM start het abonnement op de 3e van de maand. Rond die datum is ook altijd de facturering.
Bij een wijziging, zelfs al gaat het alleen maar om het toevoegen van de standaard 1e klas optie, ziet ons systeem dit als een opzegging van het oude abonnement. Dit betekent dan ook dat de verkregen korting (deels) terugbetaald moet worden. Dat is in dit geval € 42,00 voor de periode 12 september t/m 2 oktober.
Jammer genoeg zet ons systeem er niet gelijk een nieuwe korting in na het wijzigen van het Dal Vrij abonnement. Deze korting zal pas op de eerstvolgende factuur verschijnen. Kortom, op de volgende factuur (rond 3 oktober) krijgt HBLOM de korting die hij nu dus eerst weer terug moet betalen weer terug. Dat is dan de korting voor de periode 12 september t/m 2 oktober 2021 + op die factuur staat dan natuurlijk ook het factuurbedrag voor de periode 3 oktober t/m 2 november + de € 60,00 65+ korting voor die periode.
Ik post het maar even hier i.p.v. een nieuw topic. De situatie:
Mijn maandelijkse ‘flex datum’ is de 9e (factuurdatum de 10e)
Ik wissel op 29 september van Basis naar Dal Voordeel
Krijg daags erna de verwachte factuur van € 1,70 voor de periode 29-09 t/m 08-10
Ik wissel op 31 oktober terug naar Basis
Krijg daags erna een (credit) factuur van -€ 1,48 voor de periode 31-10 t/m 08-11
Dat is allemaal prima, maar mijn reguliere maandfactuur voor de periode 09-10 t/m 08-11 zou dan € 5,10 moeten zijn zou je denken. En wat zie ik daar?
Kan me niet (actief) herinneren dat ik iets wilde testen en gebruik gemaakt heb van herroepingsrecht.
Heb daarnaast ook nog een (lege) ‘nulfactuur’ met als datum 29 september.
Zelfde kaart, zelfde debiteur/overeenkomstnummer (kan ook niet anders want op die account geen meerdere kaarten).
Dus in feite heb ik voor € 0,22 ca. 32 dagen Flex Dal Voordeel gehad?
Maakt mij niet uit verder want ik heb uiteindelijk niet gereisd, maar het is wel een puzzel op deze manier.
De ingangsdatum na een wijziging zou gefactureerd moeten worden voor tot je vaste maandelijkse factuurdatum.
Hopelijk staat dat er ook zo, op de (tussentijdse) factuur. Een deel van een maand dus. Maar te verrekenen leeftijdskorting (te ontvangen door jou) komt dus pas op de volgende maandfactuur.
Dat is dus nog wel een dingetje. Liever met nettobedragen werken dus (met de korting al verrekend) dan is het veel duidelijker.
De link naar het nog veel ingewikkelder topic (van iets meer dan een jaar geleden) in mijn voorlaatste reactie. Leesvoer voor de ‘liefhebbers’. Bij de NS zelf kwamen ze er ook niet echt uit toen…
@Tochjo bij jou gaat het toch om het verschil tussen Dal Vrij en Weekend Vrij (plus eventueel iets met 1e en 2e klas)? Leeftijdskorting zal niet van toepassing zijn, anders komt dat er ook nog bij qua rekenwerk.
En je volgende factuur komt de Sint persoonlijk brengen…
Merci Denice.
Voorlopig geen wijzigen in petto. Nu maar hopen dat de volgende factuur klopt.
groet
blom
Ik heb contact gehad met de betreffende afdeling. Op de laatste factuur is er wat betreft de korting teveel korting toegekend (een overlappende periode berekend van 3 t/m 10 oktober). Dit gaan we, om het niet nóg ingewikkelder te maken, niet herstellen aangezien deze fout bij ons ligt. Ik verwacht, mits HBLOM geen tussentijdse wijzigingen doet, dat de volgende factuur (3 november), netjes aangeeft Dal Vrij 1e klas 3 november - 2 december € 134 - € 62 65+ korting = € 72,00. Zo niet, dan verneem ik dat tegen die tijd graag!
Met deze oplossing ben ik blij. Positief voor TS. NS zou wel eens moeten gaan nadenken over een gemakkelijkere facturatie. Volgens mij is het nog steeds het beste om bij beëindiging van een oud abonnement een slotfactuur te maken en het nieuwe abonnement apart te factureren. Zo bliojft .e.e.a gescheiden en duidelijk te volgen.
Het zou niet zo moeten zijn dat 4 of 5 mensen , inclusief NS klantenservice, hun hoofd breken over facturen en dat het dan nog niet klopt.
Tja het gaat om € 6,20 korting (die je dus terecht moest ‘terugbetalen’ maar waar is die € 6,00 voor 2e klas Dal Vrij voor die 3 dagen dan gebleven?
Eventueel op een volgende maandfactuur. Maar die zijn ze bij de NS dus weer vrolijk vergeten!?
Onno heeft dus gewoon recht op € 6,00 terug voor niet genoten korting (je had het 1e klas abonnement niet, die 3 dagen, maar wel hetzelfde 2e klas abonnement!) op de factuur van juli 2021.
Och weet je… als het in jouw voordeel is dan laat maar zitten (eerdere reactie van NS in ditzelfde topic).
Andersom gaat die vlieger natuurlijk niet op… 🪁
Welkom bij de Community, HBLOM.
Ik begrijp dat je je Dal Vrij abonnement dus hebt aangepast en 1e klas reizen hebt toegevoegd. Dit is € 28,00 per maand. Jouw periode loopt zo te zien van de 3e van de maand tot en met de 2e van de maand erop. De wijziging heb je gedaan op 12 september begrijp ik. Dus voor de periode 12 september tot en met 2 oktober brengen we de kosten voor de aanpassing naar 1e klas in rekening. Dus voor 21 dagen, dat is € 19,60.
Wel vind ik het vreemd dat je, althans zo lees ik het, ook van de 65+ korting weer € 42,00 dient terug te betalen. Er had dus eigenlijk alleen € 19,60 in rekening gebracht moeten worden. Ik wil je vragen om mij via een privébericht te voorzien van je voorletters, achternaam, geboortedatum en adres. Dan kan ik er bij onze financiële afdeling achteraan.
Eigenlijk mag onderstaand topic ook wel uit het archief, want soortgelijke dingen spelen dus nog steeds (ook al klopt het na een paar maanden uitmiddelen van facturen wel).
Uit bovenstaand screenshot blijkt in ieder geval dat je teveel korting ontvangt want van 12-9 t/m 11-10 en van 3-10 t.m 2-11 dan is in ieder geval de periode van 3-10 t/m 11-10 dubbel.
Ik vind het nogal chaotisch overkomen. Zou beter zijn als NS een slotfactuur voor het oude abonnement stuurt en dan de volgende maand een nieuwe factuur voor het nieuwe abonnement stuurt. Je bent dan ook gelijk van het gezeur over aanpassing van de datum kwijt, want nieuw abonnement is dan gewoon nieuwe factuurdatum.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.