overstap-onrecht bij keuzedagen

  • 5 January 2024
  • 6 reacties
  • 179 Bekeken

Hot item in de community. Als kersverse keuzedag-gebruiker heb ik op mijn eerste keuzedag ook een vervelende en klant-onvriendelijke ervaring opgedaan met overstappen. Even voor 6.30 ingechenackt bij Blauwnet op station Heino (keuzedag geactiveerd) om vervolgens om 6.40 in Zwolle over te stappen op de NS treinen naar Almere - Amsterdam CS - Alkmaar. Tot mijn verbazing blijk ik voor vol tarief te moeten reizen omdat ik volgens de regels van de NS na 6.30 incheck. Belachelijk! Ik kan er niets aan doen dat NS niet van Zwolle naar Enschede rijdt. Maar het wordt nog gekker: als ik een flex-abonnement zou hebben zou deze overstap wel binnen de overstapregels vallen en zou ik gratis naar Alkmaar hebben kunnen reizen, maar -nog zo'n vreemde regel- aan een flex-abonnement kunnen geen keuzedagen gekoppeld worden, dus eerst moest ik mijn handig flex-abonnement omzetten. En inderdaad: als ik vooraf alle regels had bestudeerd had ik het kunnen weten, maar deze samenloop van bijzondere en onaardige regels herken je pas als je het nadeel ervan ondervindt. Het was mijn eerste keuzedag, het zal mij niet meer overkomen, maar het blijft onrechtvaardig.

Het lijkt mij redelijk als ik de gemaakt onkosten vergoed krijg, maar vooral als deze regels aangepast worden:

  • overstappen ook bij keuzedagen vervoerder-onafhankelijk maken
  • en/of keuzedagen ook mogelijk maken bij flex-abonnementen

Beste NS, ik ontvang graag een persoonlijke reactie op mijn mailadres (bij jullie bekend).


6 reacties

Badge +3

Het probleem is dat NS in de huidige situatie niet kan zien hoe laat u eerder met uw Keuzedag bij Blauwnet had ingecheckt. Omdat het tijdstip van inchecken bij de vorige vervoerder bij reizen op saldo (en bij reizen met Keuzedagen) niet bekend is bij de nieuwe vervoerder, kan de nieuwe vervoerder niet anders dan uitgaan van het nieuwe tijdstip van inchecken. In uw geval: ingecheckt in de spitsuren bij NS betekent reizen tegen vol tarief.

Bij NS Flex handelt NS de facturatie af voor alle reizen, ook die met andere vervoerders, waardoor daar wel gekeken kan worden naar het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder. Keuzedagen bij NS Flex zou inderdaad uw probleem oplossen. Maar helaas voor u wil NS van de Keuzedagen af en zullen ze niet worden toegevoegd aan NS Flex. NS heeft wel voorgesteld om zogeheten Flexdagen te introduceren bij NS Flex als vervanging van de Keuzedagen. Daarmee zou uw probleem opgelost zijn. Helaas is er al lange tijd geen nieuws meer vernomen over deze Flexdagen, dus ze zullen er wel niet snel komen. Bovendien zouden ze ook een stuk duurder worden dan de Keuzedagen.

Deze community is bedoeld om reizigers door andere reizigers te laten helpen. U gaat geen persoonlijke reactie per mail krijgen van NS. Als u een antwoord van een NS-medewerker wil, dan moet u rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice via telefoon (030-751 51 55), chat (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of X (voorheen Twitter) of Facebook.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice is ook de enige manier om kans te maken op een vergoeding van de gemaakte kosten. Zoals u zelf opmerkt, hebt u volgens de voorwaarden het juiste bedrag betaald. U hebt dan ook geen recht op compensatie, maar wellicht is de klantenservice bereid uit coulance u dit keer het prijsverschil te vergoeden.

.En inderdaad: als ik vooraf alle regels had bestudeerd had ik het kunnen weten, maar deze samenloop van bijzondere en onaardige regels herken je pas als je het nadeel ervan ondervindt. 

Dit geldt al zeker 10 jaar en inderdaad was het verstandig geweest om als nieuwe gebruiker even de regels door te lezen in plaats van aannames te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Bij abonnementen op saldo waaronder ook keuzedagen vallen is het altijd al zo geweest dat bij overstap tijdens spits naar een andere vervoerder er een nieuwe reis ontstaat met bijbehorende tarieven.

Altijd handig om te lezen wat de voorwaarden zijn als je een nieuw product aanschaft.

.En inderdaad: als ik vooraf alle regels had bestudeerd had ik het kunnen weten, maar deze samenloop van bijzondere en onaardige regels herken je pas als je het nadeel ervan ondervindt. 

Dit geldt al zeker 10 jaar en inderdaad was het verstandig geweest om als nieuwe gebruiker even de regels door te lezen in plaats van aannames te maken.

Bij abonnementen op saldo waaronder ook keuzedagen vallen is het altijd al zo geweest dat bij overstap tijdens spits naar een andere vervoerder er een nieuwe reis ontstaat met bijbehorende tarieven.

Altijd handig om te lezen wat de voorwaarden zijn als je een nieuw product aanschaft.

Misschien is het handig als jullie er ook even de links plaatsen naar de voorwaarden die TS vooraf had moeten doornemen. 

Reputatie 5

.En inderdaad: als ik vooraf alle regels had bestudeerd had ik het kunnen weten, maar deze samenloop van bijzondere en onaardige regels herken je pas als je het nadeel ervan ondervindt. 

Dit geldt al zeker 10 jaar en inderdaad was het verstandig geweest om als nieuwe gebruiker even de regels door te lezen in plaats van aannames te maken.

Bij abonnementen op saldo waaronder ook keuzedagen vallen is het altijd al zo geweest dat bij overstap tijdens spits naar een andere vervoerder er een nieuwe reis ontstaat met bijbehorende tarieven.

Altijd handig om te lezen wat de voorwaarden zijn als je een nieuw product aanschaft.

Misschien is het handig als jullie er ook even de links plaatsen naar de voorwaarden die TS vooraf had moeten doornemen. 

Inderdaad. Tamzin en MoDe kunnen na jaren studie in het woud van voorwaarden wel met hun opgeheven vingertje Paul Verschuur de les lezen, maar zelfs NS-personeel kan de verschillende regels van keuzedagen, Flex et cetera niet uit elkaar houden. Vraag er maar eens naar aan een loket. Toen ik voor het eerst met Flex reisde, voor de spits had ingecheckt bij Arriva, en in de spits was overgestapt op NS, ervan uitgaand dat die hele rit binnen dalvrij viel, ging ik na aankomst voor de zekerheid naar het loket. "Jammer, meneer, maar deze reis kost u flink wat geld." zei de lokettiste...

Reputatie 7
Badge +3

De voorwaarden krijg je als je een nieuw product besteld of kan men voor het bestellen vinden. Waarom zouden wij linken moeten geven aan mensen die het eerder niet nodig vonden om ze te lezen.

Reageer