beantwoord

overzicht en risico van OV-chipkaart op rekening

  • 13 April 2024
  • 9 reacties
  • 187 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb een OV chipkaart op rekening (met daluren korting) die ik af en toe gebruik. Als deze zou worden gestolen kan het enige tijd duren voordat ik dat constateer. Nergens kan ik zien of deze is/wordt gebruikt door iemand anders. Pas als de NS met mij wil gaan afrekenen, zou ik pas kunnen constateren dat er met mijn kaart gereisd is. Twee vragen:

  1. is er een vorm van beveiliging om te voorkomen dat iemand anders met mijn kaart gaat reizen. 
  2. waarom kan ik niet direct zien, wat de stand van rekening is?

Kortom zijn de risico's van een chipkaart op rekening niet veel groter dan de voordelen??

icon

Beste antwoord door Robert B 13 April 2024, 15:32

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het verschilt weinig van een kaart met saldo die iemand van je steelt, en al helemaal niet als ‘automatisch saldo laden’ aan staat (waar je pas dagen later achter zou komen als je je kaart niet mist maar wel je bankrekening nauwlettend in de gaten houdt, of een melding van elke betaling krijgt op je telefoon).

De enige vorm van ‘beveiliging’ is om goed op je kaart te letten, net als een (contactloze) bankpas die gestolen kan worden..

Iemand die mijn bankpas steelt kan daar tot wel 150 euro mee pinnen, dat is namelijk de limiet voor het totaal aan contactloze betalingen voordat opnieuw de pincode ingevoerd moet worden. Overigens kan ik contactloos (of de gehele pas) op elk moment blokkeren/deblokkeren, of de limiet voor contactloos terug zetten naar 150 euro , zodat ik niet mijn pincode hoef in te toetsen (ik krijg keurig een meldig als die bijna bereikt is).

De ultieme beveiliging is natuurlijk controle onderweg (in de trein), waarbij iemand die jouw kaart gebruikt door de mand valt….

Als je op elk moment wilt kunnen zien wat er met je kaart gebeurd is, dan maak een Mijn OV-chip account aan https://www.ov-chipkaart.nl/in-en-uitchecken

Je moet dat wel zelf in de gaten houden, want je krijgt geen meldingen als je kaart gebruikt wordt. In de NS app kan dat wél (een melding op je telefoon bij elke in/uitcheck).

Reputatie 7
Badge +3
  1. Wanneer de persoon die jouw kaart heeft gestolen met die kaart gaat reizen en wordt gecontroleerd dan zal de conducteur constateren dat de foto niet overeen komt en dat die persoon met de persoonlijke kaart van iemand reist, de kaart wordt dan ingenomen. Zonder controle van treinpersoneel kan die persoon doen wat die wil zolang de kaart niet geblokkeerd is door jou.
  2. Je kunt wel de reishistorie in je MijnNS account checken. Daar komen de reizen met kosten in te staan voor je de factuur ontvangt. Het kan alleen soms wel langer duren voor een reis in de reishistorie staat. Alle check-in en check-out gegeven staan wel sneller bij de transacties bij je OV-chipkaart account, maar je kunt natuurlijk veel beter kijken of je je kaart nog hebt. 

Belangrijkste is goed op je OV-chipkaart (en andere persoonlijk eigendommen) te letten en deze in goed afsluitbare zakken of vakken van je jas of tas bij je te hebben. 

Reputatie 7
Badge

En elke dag kijken of je die kaart nog in je bezit hebt.

Reputatie 7
Badge

In de NS app kun je notificaties aanzetten: Van elke in- en uitcheck bij NS (dus niet van andere vervoerders) krijg je gelijk een pushmelding. Erg handig!

Reputatie 7
Badge +4

Het is heel simpel: u bent aansprakelijk voor wat er met uw kaart gebeurt. Als een ander er mee gaat reizen moet u betalen. Dat kan tegen uw wil of gevoel voor rechtvaardigheid zijn, maar zo is de wetgeving in dit land. En een wet is geen discussie, waardoor u er onderuit zou komen. We zien dit ook als auto's geflitst worden. De eigenaar die geregistreerd staat, krijgt de boete thuis.

die ik af en toe gebruik. Als deze zou worden gestolen kan het enige tijd duren voordat ik dat constateer. 

Dat maakt echt niet uit.

Gewoon. goed op uw kaart letten, omdat het anders geld kan kosten. Het is uw verantwoordelijkheid te zorgen dat er niks mee gebeurt. 

Het is niet te zien op uw afrekening of iemand anders er mee gereisd heeft, maar u moet wel betalen en daar mag u alles van vinden, maar zo werkt het helaas wel. Dat het oneerlijk voelt, is begrijpelijk maar het is een goede raad om toch maar zorgvuldig met uw kaart om te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Als u het risico van een Flex abonnement op rekening te hoog vindt en alleen maar een Dal Voordeel abonnement heeft, kunt u er ook voor kiezen om een Dal Voordeel abonnement op saldo te nemen, dat is het enige abonnement wat nog als saldo abonnement verkrijgbaar is. En als dat zonder automatisch opladen is, kan het u dan nooit meer geld kosten dat wat er aan saldo op de kaart staat plus €4 (omdat je €4 in de min mag staan. 

Bedenk ook dat er bij NS Flex automatisch ook de mogelijkheid is om een OV-fiets te huren. Als iemand dat met uw gestolen kaart doet en de fiets niet terug brengt wordt u €350 in rekening gebracht en bij een OV-ebike is dat zelfs €1750.

Het is zaak uw OV-chipkaart net zo goed en veilig te bewaren als uw bankpas, ID bewijs, rijbewijs of andere waardevolle spullen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik onderschrijf wat @Robert B schrijft. Zet vooral in de NS-app aan dat je een notificatie krijgt wanneer er is in- of uitgecheckt met je kaart. Je weet dan meteen dat je kaart door iemand anders gebruikt wordt wanneer je niet zelf die handelingen hebt verricht.

Hiermee kun je de risico’s behoorlijk beperken maar zeker niet uitsluiten.

Badge +3

En als dat zonder automatisch opladen is, kan het u dan nooit meer geld kosten dat wat er aan saldo op de kaart staat plus €4 (omdat je €4 in de min mag staan.

Voor negatief saldo betaal je pas als je saldo zou laden, maar je kaart is gestolen 😅

OV-chipkaart doet trouwens niet moeilijk over wat negatief saldo bij een kaartvernieuwing/vervanging. Je krijgt daar een (geautomatiseerd) mailtje over maar die mag je weg gooien.

Reputatie 1

Ik zou ook niet weten wat het voordeel is van het op rekening reizen, vind het erg storend en jammer dat er geen andere mogelijkheid is als je een flex abonnement wilt. Normaal zag je gewoon gelijk wat je uit had gegeven bij het in- en uitchecken, dan is eerst helemaal inloggen in je account (die dan vaak niet eens up to date is) echt wel een heel stuk omslachtiger. Dus ja je kan goed op je spullen passen en dingen achteraf checken zoals iedereen noemt maar het makkelijkste zou toch gewoon zijn als je de keuze hebt om op saldo te reizen en zelf kan kiezen of je automatisch oplaadt of niet, en dat zou de NS natuurlijk gewoon kunnen invoeren als ze dat zouden willen...

Reageer