beantwoord

Prijs berekend buiten Dal vrij abonnement

  • 19 October 2023
  • 6 reacties
  • 119 Bekeken

Hoi,

Ik heb bij de reis in de spits ingecheckt. Op een ander station buiten de spitstijden uitgecheckt en weer ingecheckt (8:40) maar nu heeft NS het volledige bedrag dus berekend ipv gratis.

Is dit omdat ik al in de spits had ingecheckt? En is hier wat tegen te doen want ik vind het persoonlijk niet eerlijk dat er vol tarief wordt berekend terwijl je gewoon recht op vrij reizen hebt ivm het abonnement.

 

Alvast bedankt voor het antwoorden.


Groetjes Nicole

icon

Beste antwoord door Isitimela 19 October 2023, 10:16

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ten eerste loopt de spits tot 9:00, dus 8:40 is nog steeds in de spits. Daarnaast moet er minimaal 35 minuten tussen uit- en inchecken zitten om het als nieuwe reis te zien, en daarmee de korting te activeren. 

Andersom werkt dit namelijk hetzelfde: als je in de daluren incheckt, maar in de spits overstapt, zul je ook geen vol tarief hoeven te betalen. Zie ook Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’

Reputatie 7
Badge +3

En is hier wat tegen te doen

 

Je kunt het omzeilen door voor het eerste stuk van je reis een e-ticket te kopen, of met je bankpas in- en uit te checken. Als je dan in de daluren weer met je OV-chipkaart incheckt, wordt dit gezien als nieuwe reis en zullen er geen kosten berekend worden.

En is hier wat tegen te doen

 

Je kunt het omzeilen door voor het eerste stuk van je reis een e-ticket te kopen, of met je bankpas in- en uit te checken. Als je dan in de daluren weer met je OV-chipkaart incheckt, wordt dit gezien als nieuwe reis en zullen er geen kosten berekend worden.

Dankjewel! Ik had het ook met de terugreis wat wel in de daluren was maar inderdaad vol tarief berekend. Als ik geweten had dan had ik het inderdaad anders gedaan maar de verwerking van de reizen duurt zo lang 😐

Ten eerste loopt de spits tot 9:00, dus 8:40 is nog steeds in de spits. Daarnaast moet er minimaal 35 minuten tussen uit- en inchecken zitten om het als nieuwe reis te zien, en daarmee de korting te activeren. 

Andersom werkt dit namelijk hetzelfde: als je in de daluren incheckt, maar in de spits overstapt, zul je ook geen vol tarief hoeven te betalen. Zie ook Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’

Bedankt voor je reactie, ik zat inderdaad verkeerd met de ochtendspits maar in de middag had ik het ook maar vind het wel apart dat het 35 minuten tussen het uit en inchecken moet zitten dat zou betekenen dat je de volgende trein niet eens kan pakken. 

Het is juist bedacht zodat je de volgende trein kunt pakken en met hetzelfde tarief je reis kunt vervolgen. De regel werkt twee kanten op.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het wel omzeilen door het eerste deel van de reis wat in de spits is in en uit te checken met een ander vervoerbewijs, zoals een 2e OV-chipkaart, e-ticket of (wat nu het makkelijkst is) je betaalpas. Je OV-chipkaart met abonnement gebruik je dan alleen voor de reis met incheck in de dalauren en dan reis je wel tegen daltarief. 

Reageer