beantwoord

studenten ov

  • 8 February 2023
  • 6 reacties
  • 244 Bekeken

Hoi, ik heb zelf een studenten week ov en heb voor in het weekend reizen op rekening aan staan. Nu kreeg ik deze maand een rekening van €116. Ik vind dat erg veel en ging de factuur dus bekijken. Nu zie ik staan dat ik in het weekend blijkbaar de volle prijs betaal ipv de 60% die ik hoor te betalen als student.

icon

Beste antwoord door JurgenH 8 February 2023, 16:07

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat komt omdat het Studentenreisproduct niet samengaat met een NS Flex abonnement op dezelfde OV-Chipkaart.

Als je reizen op rekening wilt met 40% korting, zul je NS Flex Weekend Voordeel moeten afsluiten op een andere (persoonlijke) OV-Chipkaart dan die waar je Studentenreisproduct op staat.

Tja, helaas is lezen voor veel studenten anno 2023 wat te veel gevraagd. Op de site van DUO staat heel duidelijk vermeld dat een Studenten-OV niet samen met andere reisproducten op dezelfde kaart kan worden gezet.

Badge +3

Als je 100% betaalt omdat je NS Flex Basis hebt naast een week-SRP betekent dat dat NS Flex blijkbaar voorrang krijgt in de periode dat je niet vrij reist met je SRP.

Dat zou betekenen dat Flex Weekend Vrij zou kunnen werken met een SRP op één kaart. 🤔 

Reputatie 7
Badge +1

Als je 100% betaalt omdat je NS Flex Basis hebt naast een week-SRP betekent dat dat NS Flex blijkbaar voorrang krijgt in de periode dat je niet vrij reist.

Dat zou betekenen dat Weekend Vrij zou kunnen werken met een SRP op één kaart. 🤔 

Bij alle gevallen die ik hier voorbij heb zien komen bleek Flex voorrang te krijgen op het SRP. Op die manier zou het wel moeten kunnen werken.

Maar wat ik mij dan afvraag: Heeft Flex dan niet ook voorrang op het week-vrij abonnement? Dan zou er met doordeweekse reizen de volle pond in rekening worden gebracht. Al zou TS in dat geval een nog hogere rekening moeten krijgen voor de reizen die zijn gemaakt doordeweeks.

Uit interesse: @Stein 123456, welk NS Flex abonnement heb je?

Reputatie 7
Badge +3

Zowel op de NS site als op de site van DUO staat dat SRP (reizen op saldo) en flex (reizen op rekening) niet met elkaar gecombineerd kunnen worden. Hoe moeilijk is het om als je een nieuw reisproduct wilt afsluiten om eerst de voorwaarden te lezen.

Die €116 is leergeld, deze gaat niet vergoed worden. Onder stap 3 voor nieuwe studenten op www.studentenreisproduct.nl had je dit kunnen lezen.

 

Badge +3

Het is een feit dat vrij reizen BTM (zone/ster/regio) abonnementen eigenlijk altijd prima samen gaan met NS Flex. Bij BTM kortingsabonnementen is het vragen om problemen.

Als je dat doortrekt naar een SRP (doordeweeks vrij reizen, op zaterdag en zondag 40% korting) dan zou Flex Weekend Vrij alleen aangesproken worden in het weekend.

Maar het kan ook goed zijn dat apparatuur van NS zoiets wél goed doet, maar het bij Blauwnet/Arriva (trein) of bij BTM toch mis gaat. Op eigen risico dus, zoals in de waarschuwing van DUO/Studentenreisproduct.

Zodra je in zo’n situatie doordeweeks ‘Reizen op Rekening’ te zien krijgt is het mis. Krijg je in het weekend een melding ‘Studentenreisproduct’ dan heb je in ieder geval 40% korting (ook bij BTM dus).

Flex Basis samen met een SRP is een totaal onzinnige combinatie, want je verspeelt daarmee dus (blijkens het verhaal van TS) je korting in het weekend.

Reageer