beantwoord

Wat is het juiste tarief

  • 6 January 2023
  • 35 reacties
  • 916 Bekeken

Reputatie 1

Klacht Volgens tarievenlijst 2023 van NS staat op pagina 4 dat een Dalvrij abonnement voor 65+ en 1e klas EUR 87,95 kost. Als ik via mijn eigen NS account mijn Flexibele basis tarief wijzigt in Dalvrij voor 65+ op basis van 1e klas komt er een bedrag van EUR 89,95 uit. Een verschil van Eur 2 per maand. Graag dit verschil oplossen.

Via de helpdesk kom ik geen stap verder en weten dit niet op te lossen: te weinig kennis. Gissteren zelfs 2 uur aan de telefoon gezeten zonder rfesultaat

icon

Beste antwoord door Erryt NS 24 January 2023, 18:46

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 1

Vanmiddag bericht ontvangen van NS. Ze zullen de teveel betaalde euro's vergoeden en voortaan het juiste tarief van EUR 87,95 incasseren. Ik bedank Erryt voor zijn bijdrage aan de klacht. Persoonlijk vind ik het klachtenproces niet goed bij de NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Voorheen verschilde de leeftijdskorting bij Dal Vrij een paar euro tussen 1e en 2e klas (62 resp. 60 euro korting in 2021), zie dit topic 

Maar goed, in dit geval klopt de tarievenlijst dus niet. Voor 2e klas krijg je 65 euro leeftijdskorting en voor 1e klas 70 euro, terwijl dat volgens de tabel 72 euro zou zijn? Lijkt me nogal royaal…

Kan zijn. Maar zo lang dan de tarievenlijst niet is aangepast, zal NS het tarief uit die lijst moeten toepassen.

87.95 zou het moeten zijn:

 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet alleen om Herman51. Op Twitter was er gister ook iemand die al een Dal Vrij 1e klas voor 65+ had en deze maand gewoon een rekening van €89,95 krijgt ondanks dat de tarievenlijst €87,95 aangeeft.

Ik vind het eerlijk gezegd schandalig dat NS een hogere prijs factureert dan in de eigen tarievenlijst staat.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap niet dat er überhaupt iets uitgezocht zou moeten worden. “Waar het verschil vandaan komt”, “waarom dit het geval is” is allemaal totaal niet interessant. NS adverteert prijs X en factureert prijs Y. Dat is gewoon simpelweg verboden en klanten die teveel betalen moeten gewoon gecorrigeerd worden. En niet pas als ze zelf aan de bel trekken. Echt, wat een aanfluiting weer.

Ik hoop dinsdag met het antwoord te komen.

Badge +3

Ik heb nog geen antwoord mogen vernemen en heb een reminder gestuurd. Ik geef zo snel mogelijk een update. Er is niet een specifieke collega van mij die jouw dossier in beheer heeft.

Nee, natuurlijk is die er niet want er zijn al (veel) meer meldingen over. Het lijkt me zaak om (in ieder geval totdat bekend/aangepast is waar het fout gaat/staat) iedereen die verwacht € 87,95 te betalen te compenseren.

Ik heb inmiddels ook een terugkoppeling gehad dat het is opgelost. Alle getroffen reizigers krijgen op de eerstvolgende factuur het te veel betaalde bedrag terug in de vorm van een verrekening. Ook moet het technische gedeelte weer goed werken zodat nieuwe klanten geen last ervaren met dit probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Bij bestellen van een nieuw abonnement wordt nu inderdaad het juiste bedrag gegeven. 

 

Badge +3

Overigens krijgt men pas een jaar na ingangsdatum Flex met die verhoging te maken

Dat klopt niet meer; tariefverhogingen voor NS Flex-abonnementen gaan sinds 1 januari 2022 in per 1 januari, ongeacht op welk moment in het jaar het abonnement is afgesloten. Zie deze adviesaanvraag van NS. Daarvoor was het wel zo dat de verhoging pas na een abonnementsjaar plaatsvond.

Dal Vrij op saldo kon maandelijks betaald worden.

Reputatie 1

Ik ben het eens met Momo. Vreemd dat alles zo lang duurt en dat je aan Klantenservice niets hebt: niet voldoende kennis. Ik snap ook niet dat je geen gewone klachtenafdeling hebt bij de NS. Alles loopt via Klantenservice, maar zij kunnen je niet doorverbinden. Telefonisch contact met de juiste afdeling is bij de NS niet mogelijk. Een ontvangstbevestiging van de klachtenafdeling heb ik ook niet gehad met een klachtennummer. Daarin kan men ook aangeven wat de doorlooptijd van de klacht is. Dan weet je tenminste wat.Nu duurt alles heel lang. Ik ben wel blij dat Erryt zich erin gaat verdiepen. Liefst heb ik telefonisch contact en hoop op een snelle terugkoppeling

Badge +3

Daarin kan men ook aangeven wat de doorlooptijd van de klacht is. Dan weet je tenminste wat.Nu duurt alles heel lang. Ik ben wel blij dat Erryt zich erin gaat verdiepen. Liefst heb ik telefonisch contact en hoop op een snelle terugkoppeling

Ga er gerust vanuit dat klanten -zolang de tarieftabellen niet aangepast worden*- gewoon gecompenseerd gaan worden met 2 euro per maand.

* ook al zal er vast ergens staan ‘druk- en zetfouten voorbehouden’, de (interne) tabel is overduidelijk over het bedrag van € 87,95

Edit: precies dat staat er dus ook op de laatste pagina van ns.nl/tarieven

In de VS noemen ze dat ‘truth in advertising’, dus als er op het schap in een winkel staat dat een product $ 7,99 kost en je bij de kassa vervolgens $ 9,99 moet afrekenen heb je gewoon recht op $2,00 terug.

Als er in een reclamefolder of website een overduidelijk foute prijs (druk/zetfout) staat wordt het een ander verhaal (ook al valt dat soms wel te winnen), maar dat is hier niet aan de orde.

We wachten de reactie van @Erryt NS natuurlijk in spanning af.

Reputatie 1

Helaas heb ik dinsdag 17 januari geen reactie ontvangen van Erryt NS. Helaas is mij ook niet meegedeeld het waarom en wanneer ik verder iets kan vernemen. Elke keer moet ik er zelf achteraan gaan over mijn klacht. Van wie krijg ik nou eens een duidelijke communicatie en wie heeft mijn dossier in beheer? Het gaat nog steeds over het prijsverschil van EUR 2 per maand. Na meer dan 2 uur aan de telefoon gezeten te hebben en vele mails nog steeds geen resultaat of goede communicatie. 

 

Ik heb nog geen antwoord mogen vernemen en heb een reminder gestuurd. Ik geef zo snel mogelijk een update. Er is niet een specifieke collega van mij die jouw dossier in beheer heeft.

Reputatie 1

Helaas nog geen reactie op mijn klacht inzake tarief Dalvrij 65+ 1e klas. Ook nog geen reactie van Erryt NS

Badge +3

Amen… 🙏 (Van Dale zegt):

zo zij het; slotwoord van gebeden: ja en amen op iets zeggen er kritiekloos mee instemmen; (België) amen en uit afgelopen, voorbij

Dit viel te verwachten natuurlijk! 🤣

Dat bij de NS (met name het Flex systeem, en dan met name dingetjes tussen vervoerders) het eind soms zoek is… 😴💤

Badge +3

Oke, men is dus nogal royaal door 72 euro leeftijdkorting te verlenen op 1e klas terwijl het voor 2e klas ‘slechts’ 65 euro is. In 2021 was das nog 62 resp. 60 euro, dus een veel kleiner verschil.

Aan de andere kant zou de prijs van € 73,30 naar € 89,95 wel een verhoging van 22,7% zijn, dus misschien heeft men die iets proberen te dempen (tot 20%) door die 2 euro extra korting te geven?

Maar ja, dan moet je die wel krijgen… 🤣

Badge +3

Overigens krijgt men pas een jaar na ingangsdatum Flex met die verhoging te maken, zie https://twitter.com/SchrijverH/status/1689328891909779464?s=20

Beste heer Schrijver,  Het tarief van uw doorlopende abonnement verandert binnenkort. Momenteel betaalt u voor uw abonnement € 73,30 per maand. Voor het komende abonnementsjaar geldt het volgende tarief en betaalwijze: :Dal Vrij Maand Abonnementsprijs: € 87,95 per maand.

Reputatie 7
Badge +3

Zou die dan niet nog Dal Vrij op saldo hebben? Dat kan nog steeds jaarlijks verlengd worden en dan gaat de prijsverhoging in op de oorspronkelijke ingangsdatum.

Badge +3

Zou die dan niet nog Dal Vrij op saldo hebben? Dat kan nog steeds jaarlijks verlengd worden en dan gaat de prijsverhoging in op de oorspronkelijke ingangsdatum.

Vroeg ik me ook al af, maar kon je Dal Vrij op saldo per maand betalen? Bij ik meen @Tochjo of @mrfreeze ook pas de verhoging na een jaar Flex, toch? Dat impliceerde dat NS Flex toch eigenlijk een soort (doorlopend) jaarcontract was… 🤔

Badge +3

Dat klopt niet meer; tariefverhogingen voor NS Flex-abonnementen gaan sinds 1 januari 2022 in per 1 januari, ongeacht op welk moment in het jaar het abonnement is afgesloten. Zie deze adviesaanvraag van NS.

Dal Vrij op saldo kon maandelijks betaald worden.

Ah, dan heeft die persoon op X/Twitter blijkbaar 1e klas Dal Vrij 65+ op saldo, en gaat binnenkort dus 20% meer betalen (€ 87,95 i.p.v. € 73,30).

Heb al verwezen naar dit topic, het is alsnog € 72,00 minder dan de jongere dalurenreizigers die er inmiddels 160 euro voor betalen.

Over de materieelinzet (solo ICM4 in de spits tussen Rotterdam en Utrecht) hebben we het maar niet… en over de ‘bezetting’ van de 1e klas ook niet.

Reputatie 1

Hoe staat het met mijn klacht NS over tariefverschil bij Dalvri Flex abonnement 1e klasse. voor 65+(zie bovenstaand)

Ik hoor maar niets. Wanneer krijg ik wat te horen?

Mijn collega Erryt is hiermee bezig. Zodra hij meer weet krijg je dit uiteraard zo snel mogelijk te horen via dit topic.

Ik ben er nog mee bezig en zal zo snel mogelijk een reactie plaatsen als ik meer weet.

Goedemiddag Herman51 en welkom bij de NS Community.

Het spijt me om te lezen dat de werkelijke prijs niet overeen komt met de aangekondigde prijs. Ik vrees echter dat je via de Community niet anders geholpen kan worden dan via onze Klantenservice. De Community zelf heeft sowieso geen toegang tot jouw klantgegevens, en Moderators kunnen niets meer dan onze collega's.

Ik ga ervan uit dat mijn collega's op zijn minst een vraag hebben uitgesteld om te controleren waar dit verschil vandaan komt? Wat is er precies besproken?

Reageer