beantwoord

Wijziging dalvoordeel naar flex

  • 22 April 2024
  • 6 reacties
  • 132 Bekeken

Op 29 maart heb ik gebruik gemaakt van het online advies van NS om na te gaan welk abonnemnent voor mij het beste is op basis van mijn reishistorie, ik was verrast door deze handige service van NS.

Op 29 maart ontving ik per mail bevestiging met de voorwaarden en uit te voeren acties m.b.t. wijziging naar weekend flex. Ik had nog ca. 6 vrij reizen dagen (gelding tot 9 mei 2024) waarvan ik nog een deel goed kon gebruiken in april/ mei. 

Op 12 april heb ik een vrij reizen dag gebruikt en die dag ook het nieuwe abonnement via automaat geactiveerd. 

Op 16 april werd een bedrag teruggestort zonder specificatie (wel was aangekondigd dat terug storting van saldo dat nog op OV kaart staat zal worden teruggestort). 

Op 18 april wilde ik een volgende vrij reizen dag gebruiken maar trof deze niet op de automaat. Met klantenservice onderweg gebeld (2 x) met van beiden, na uitleg situatie, kreeg ik advies om andere automaat te proberen, dit gaf geen ander resultaat. Ondertussen heb ik op die dag 46,10 , vol tarief, kosten gemaakt met treinreizen terwijl ik ervan uitging vrij reizen te kunnen gebruiken.

Bij de informatie van NS was niet duidelijk gemaakt dat de vrij reizen dagen zouden komen te vervallen. 

Thuisgekomen voorwaarden o.a. klachten gelezen en nogmaals gebeld (volgens voorwaarden zal via deze weg direct naar een oplossing worden gestreefd). Hier vond ik geen gehoor voor een redelijke oplossing zodat ik minimaal restitutie kan krijgen voor de kosten op 18 april. Met herroeping van abonnement zouden nog niet de vrij reizen dagen waar ik nog recht op had/heb kunnen worden teruggezet. Via de chatfunctie ook nog de zaak voorgelegd maar geen redelijke oplossing/advies ontvangen. Dan maar een schriftelijke klacht per post (per mail wordt niet als mogelijkheid door NS genoemd). Soortgelijke ervaring , advies ?                

icon

Beste antwoord door MoDe 22 April 2024, 17:29

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Calanova,

Het wordt door NS inderdaad niet duidelijk gecommuniceerd dat bij een overstap naar Flex de Keuzedagen komen te vervallen.
Er zijn soortgelijke ervaringen:

Echt advies heb ik niet, behalve een klacht indienen bij de klanteNService. Als die niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, kun je er voor kiezen de klacht ook in te dienen bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagenabonnement loopt gelijk aan het dal voordeel abonnement op saldo. Op het moment dat je dal voordeel op saldo opzegt, vervallen de resterende keuzedagen. Je hebt op 12 april jouw weekend abonnement geactiveerd en tegelijkertijd dal voordeel van jouw kaart gehaald. Het geld wat jij op 16 april teruggestort hebt gekregen is o.a. restitutie van de resterende keuzedagen.

Uit het feit dat jij vol tarief betaalde op 18 april begrijp ik dat je geen suplement van 40% korting doordeweeks er bij genomen hebt.

Je zult geen restitutie of verrekening   krijgen over 18 april. Jouw keuzedagenabonnement was op 12 april gestopt. Daar heb je zelf voor gekozen door over te stappen naar flex.

Er was onlangs iemand die overstapte naar flex en ontdekte dat de keuzedagen waren vervallen. Diegene wilde terug naar op saldo, maar kon een jaar lang geen nieuwe keuzedagen bestellen.

Bedankt voor de reacties. Het gaat mij er vooral om dat de door NS in het proces van overgang naar flex niet duidelijk is gemaakt wanneer de vrij reizen dagen zullen vervallen. Na ontvangen bevestiging van flex abonnement op 28 maart kon ik op 12 april nog wel een vrij reizen dag gebruiken en op 18 april niet meer (die dag via automaat het flex abonnement geactiveerd maar zelf niet bewust gekozen voor vervallen van de vrij reizen dagen). Ik had bewust voorlopig voor het goedkoopste flex abonnement (weekend) omdat ik nog 6 vrij reizen dagen had. Ik kan redelijk lezen, schrijven en nadenken maar ik ben blijkbaar voor NS te simpel omdat mijn bezwaar en voorstel oplossing via telefoon en chat worden afgewezen (als ook om aan een manager voor te leggen). Benadrukt wordt dat via chat of klantenservice telefoon naar een oplossing wordt gestreefd, hier heb ik niets van vernomen in die richting. Zelfs geen reactie dat NS wellicht de informatieverstrekking kan verbeteren. Met wat andere ervaringen zal ik gebruik van de trein voortaan slecht bij uitzondering kiezen. Excuus dat ik mijn ongenoegen hier zo uit maar misschien dat NS hier toch iets uit oppakt.       

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen lopen gelijk met het dal voordeel abonnement op het moment dat je Dal voordeel opzegt, vervalt het keuzedagenabonnement ook.

Je had in dit geval of eerst jouw keuzedagen moeten opmaken voor je naar flex overging of flex op een nieuwe kaart moeten aanvragen. Op saldo abonnement en flex kunnen niet samen op dezelfde kaart.

Badge +3

Het is inderdaad heel erg zuur dat er niet duidelijker aangegeven werd dat Keuzedagen niet mogelijk zijn i.c.m. NS Flex, en dat je dan beter Weekend Vrij op een (gratis) nieuwe ov-chipkaart zou moeten bestellen.

Herroepen van het Flex abonnement is weliswaar mogelijk (voor € 26,12 terug), maar terug naar de situatie van voor 18 april kan helaas niet

U zou na het herroepen opnieuw Dal Voordeel op saldo kunnen bestellen, maar Keuzedagen kunnen slechts één keer per jaar besteld worden, en de ongebruikte zijn inmiddels aan u gerestitueerd (à € 3,93 per stuk).

Het goede nieuws is dat u per 9 of 10 mei weer kunt wijzigen naar Dal Voordeel op saldo plus een nieuw setje Keuzedagen.

Ik kijk graag voor je na wat ik nog voor je kan betekenen. Zou je mij een privébericht willen sturen en daarnaast je gegevens in je profiel willen aanvullen, Calanova?

Reageer