Groepsretour wordt Groepsticket | NS Community

Groepsretour wordt Groepsticket


Reputatie 7
Groepsretour wordt Groepsticket!

Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.

De grootste veranderingen op een rijtje:
  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht. (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis. (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren. (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.

Waarom nog maar tot 7 personen?
- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.

Waarom nu als enkele reis?
- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.

Waarom moeten de reizigers samen reizen?
- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.

Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?
- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.

Wijziging op de poortjes?
Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.
Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.

270 reacties

Het grappige is dat zelfs NS toegaf dat die voorwaarde niet handig was, maar blijkbaar leren ze niet van eerder gemaakte fouten.
Beetje een sof, ik betwijfel of dit echt een grote impact gaat maken. Nu gaan 4 kaartjes €7.50 kosten in plaats van €11.50, met de enige voorwaarde dat je samen moet gaan reizen. Die Facebookgroepen gaan echt niet verdwijnen.
Op Facebook zijn de reacties in ieder geval dat de NS nu geld misloopt omdat ze nu in ieder geval nog 7 euro per reiziger krijgen en straks waarschijnlijk niets meer als mensen de trein niet meer instappen omdat het te duur is. Benieuwd of ik straks ook echt geen een asielzoeker meer zie in de trein, of gaan die ook zielige zakdoekjes uitdelen in de trein?
Ik denk ook dat er veel minder geld binnenkomt nu, ook omdat groepen nu met elkaar in moeten stappen en de rare voorwaarde dat je niet meer mag doorreizen in de spits.

Alleen Roemeense bendeleden mogen zakdoekjes uitdelen.
Reputatie 7
Badge
Het meest interessante is dat nu het enkelereiskaartje van de groepsleider op de markt meer waard is, dan dat van de meereizigers. Immers, slechts met dat kaartje mag je alleen reizen. Op de houders van het meereiskaartje rust de last om de leider van het groepskaartje te vinden voor er kaartcontrole is, want anders kans op UvB. Vertrouwen in je onbekende medemens wordt op proef gesteld. Zeker als je de leider niet in de trein kunt vinden...
NS catering gaat petjes met een genummerd vlaggetje erop verkopen?

Mark my words... Hieruit ontstaat een nieuw rating systeem voor de personen die het hoofdkaartje van het betreffende groepsticket hebben, en waarop je als (s)bende(/s)groepslid moet kunnen vertrouwen.
Reputatie 7
Badge
Op Facebook zijn de reacties in ieder geval dat de NS nu geld misloopt omdat ze nu in ieder geval nog 7 euro per reiziger krijgen en straks waarschijnlijk niets meer als mensen de trein niet meer instappen omdat het te duur is. Benieuwd of ik straks ook echt geen een asielzoeker meer zie in de trein, of gaan die ook zielige zakdoekjes uitdelen in de trein?

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen, dat 5 euro voor een enkele reis een te hoog bedrag is. Mocht het wel zo zijn, dan zij het zo, dan zijn er meer zitplaatsen in de trein.
'NS liep jaarlijks €2,4 mln mis door groepsretour'
De Nederlandse Spoorwegen stoppen per 15 januari met de verkoop van het zogeheten 'NS Groepsretour.' Tussenhandelaren zouden massaal fraude plegen met het speciale treinkaartje. De NS is daardoor zo'n €2,4 mln per jaar misgelopen, schat treinexpert Hildebrand van Kuyeren in het AD.

Met het treinkaartje kunnen reizigers sinds 2013 voor €7 per persoon het hele land doorreizen. Hiervoor moeten ze de ticket met een groep van tien mensen tegelijk online aanschaffen, maar hoeven ze niet fysiek bij elkaar in de trein te zitten.

Via Facebook maakten mensen die elkaar niet kenden, daarom afspraken om het ticket gezamenlijk te kopen. Ook zouden er tussenhandelaren actief zijn die de tickets met winst zouden doorverkopen en soms niet zouden leveren, stelt de vervoerder op de website. Het zou gaan om zo'n 20.000 sjoemelende reizigers per maand. De NS spreekt van 'fraude op grote schaal'.

Groepsticket
Per 15 januari zal het groepsretour daarom niet meer te koop zijn op de website van de NS. Bij het nieuwe 'NS Groepsticket' kan een groep van vier tot zeven reizigers met korting samenreizen. Het wordt verplicht om met dit nieuwe ticket fysiek bij elkaar in de trein te zitten, aldus de NS.

Het nieuwe groepsticket zal afhankelijk van de groepsgrootte €30 tot €34,50 kosten en geldig zijn voor een enkele reis.

https://fd.nl/ondernemen/1234464/ns-liep-jaarlijks-2-4-mln-mis-door-groepsretour
Badge
https://fd.nl/ondernemen/1234464/ns-liep-jaarlijks-2-4-mln-mis-door-groepsretour

[slaperighoofd] Paywall, Henk 😞 [/slaperighoofd]
Leuk die schatting, maar dat zijn dezelfde verhalen van platenmaatschappijen e.d.

De meeste fraude reizigers zullen geen gewoon kaartje kopen en in dat opzicht krijg je wellicht nog extra inkomsten hierdoor.

Je had ook de Facebook handelaren aan kunnen pakken.
Paywall, Henk :(
Daarom kopieerde ik het artikel 🙂
Badge
@Henk: m'n edit verduidelijkt vast veel ;)

Ik ga wel even met m'n hoofd tegen een in huizen veel voorkomende bakstenen bouwconstructie zitten bonken.
Ik zou eerder een koffieautomaat gaan zoeken 😳 Neem voor mij dan ook ff een bakkie mee svp.
Badge
Nou nee dank je, als er íéts is op deze planeet dat ik niet lust... :8
Maar ik zal wel een bakkie opsturen hoor. [krenterigehollander] Betaal jij de postzegel? 🙂 [/krenterigehollander]
De opmerking van MvanGelder in https://forum.ns.nl/overige-producten-6/groepstickets-2018-41936/index5.html#post290364 over te vroeg vertrokken treinen is ook wel leuk, daar is geen enkele openbare logging van momenteel. Net als vergeten te stoppen.
Reputatie 4
Badge
Vak 2 op het ticket kan wel wat verbetering gebruiken.
Een duidelijke vermelding dat de reistijd en niet de instaptijd van toepassing is bij e-tickets zou handig zijn. Zeker omdat dit in tegenstelling tot de Dag Daluren + Kiosk test een ticket is dat meestal niet door de reiziger zelf gekocht wordt en die moet zijn informatie dus van de koper of het ticket krijgen.
Daarnaast klopt de vermelding dat Samenreizen met de gehele groep verplicht is niet. Alleen samenreizen met de hoofdboeker is verplicht.
Deze verbeterde uitleg past waarschijnlijk niet in vak 2, dus zou wat mij betreft het reclamevak linksonder opgeofferd kunnen worden.

- Na een vertraging is het toegestaan om in de spits door te reizen maar het is niet mogelijk om over te stappen door poortjes heen of even buiten de poortjes te winkelen. Daar mag ook wel voor gewaarschuwd worden.
Met de poortjes in de middagspits wordt toch een onwerkbare situatie zometeen... :?
Reputatie 7
Badge +3
In het nieuwsartikel op de NS site
http://nieuws.ns.nl/treinreizen-blijft-voordelig-voor-groepen/
vind ik de melding “Het NS Groepsticket is geldig op werkdagen tijdens de daluren” nogal sumier. Hierin kun je net zo makkelijk lezen dat je evenals met de Daluren actiekaartjes met een chip in de daluren kan “inchecken” en in de spits je reis afmaken.
Mee eens, ook een Dalurenabonnement heeft dat, daar mag je ook mee reizen tijdens de daluren.

Maar daar mag je wel mee doorreizen in de spits.
Reputatie 7
Badge +4
Je zult het voor op het kaartje moeten zien dat je je in de spits niet in de trein mag bevinden. Doe je dat niet dan faciliteer je de leugenreiziger. Het ligt niet echt voor de hand dat het zo is. Discussies moet je voorkomen, dat is goed voor de sfeer in de trein.
Reputatie 7
Badge
Je zult het voor op het kaartje moeten zien dat je je in de spits niet in de trein mag bevinden. Doe je dat niet dan faciliteer je de leugenreiziger. Het ligt niet echt voor de hand dat het zo is. Discussies moet je voorkomen, dat is goed voor de sfeer in de trein.
doe er dan een kartonnen leesbrilletje bij! Korting verblindt!
Reputatie 7
Badge +3
De spits beperking zal om te beginnen heel duidelijk vermeld moeten zijn op de bestelpagina zodat mensen weten wat ze bestellen. Zeker omdat er wat dit betreft een groot verschil is met de chipkaartjes. Dus niet alleen de vermelding "alleen geldig in de daluren".

Kijk voor de gein eens bij de vragen/reacties op treinreiziger.nl bij de actiekaartjes, sommige dingen die al duidelijk vermeld zijn in het artikel worden nog 10, 20 keer gevraagd. Afgaand op die vragen krijg ik soms wel eens het idee dat hoe lager de prijs van een kaartje is, hoe lager het IQ van de reiziger is (althans bij een deel).
Misschien dat een moderator van de NS nog een keer in dit topic wil reageren. Of iemand van de groep die dit product hebben bedacht. Er is veel onduidelijkheid en als vele Facebookreizigers ervan gebruik gaan maken, zullen er waarschijnlijk een hoop discussies met de conducteur volgen.
Reputatie 7
Badge
. Afgaan dop die vragen krijg ik soms wel eens het idee dat hoe lager de prijs van een kaartje is, hoe lager het IQ van de reiziger is (althans bij een deel).
al zou dat zo zijn - waarover ik niet wil oordelen - dan zal nog steeds de communicatie afgestemd moeten zijn op de klant. Het "zo zijn de regels" en "ieder wordt geacht de regels te kennen" geldt meer voor ondernemingen.

Dus ben ik het eens dat je op het niveau van "roken is schadelijk" zal moeten communiceren.
En dat je bij doelgroep buitenlandse studenten in het Engels communiceert.
Reputatie 7
Badge +3
De bestelpagina voor deze nieuwe Groepstickets is nog niet online, dus misschien oordeel ik wel te snel. De berichtgeving vandaag in de media en NS nieuws pagina vond ik echter niet uitblinken in duidelijkheid hierover. De focus lag vooral op het als een groep reizen en de nieuwe prijzen.
Reputatie 7
Badge
De berichtgeving vandaag in de media en NS nieuws pagina vond ik echter niet uitblinken in duidelijkheid hierover. De focus lag vooral op het als een groep reizen en de nieuwe prijzen.

marketeers verkopen liever dan dat ze afremmen. Of verkoopresultaten staat een bonus. Op klanttevredenheid een straf.

Reageer