Sticky

Groepsretour wordt Groepsticket


Reputatie 6
Groepsretour wordt Groepsticket!

Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.

De grootste veranderingen op een rijtje:
  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht. (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis. (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren. (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.

Waarom nog maar tot 7 personen?
- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.

Waarom nu als enkele reis?
- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.

Waarom moeten de reizigers samen reizen?
- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.

Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?
- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.

Wijziging op de poortjes?
Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.
Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.

270 reacties

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/regels-omtrent-spitsbeperking-44619/index1.html#post301892
Chips (censuur door andere moderator, bedankt voor de melding)
LOL
Reputatie 7
Badge +4
😉
Reputatie 7
Badge +4
Nee
Is er bug op het forum dat het plaatsen van enkel een link verhinderd?

Nee, dat is geen bug. Je moet meerdere woorden plaatsen voor een reactie. Een link wordt als 'één woord' gezien.
Is er bug op het forum dat het plaatsen van enkel een link verhinderd?
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/regels-omtrent-spitsbeperking-44619/index1.html#post301231

Edit: Graag ook in dit topic lees ik het resultaat terug.
Reputatie 7
Badge
... Je moet alleen zo plannen dat je om 15:59 de trein verlaten hebt, dat mag ook een tussenpunt zijn waar je dan netjes 2,5 uur wacht voor je weer instapt.dat lijkt ne een logische variabele, die je met een kopie van het bijbehorende reisadvies kunt onderbouwen. Al met al gaat het er om dat de groep niet sjoemelt.
Reputatie 4
Badge
U(w groepsleider) had om 15.59 uur op het eindstation moeten zijn.
Die voorwaarde heb ik niet kunnen vinden. Je moet alleen zo plannen dat je om 15:59 de trein verlaten hebt, dat mag ook een tussenpunt zijn waar je dan netjes 2,5 uur wacht voor je weer instapt.
Reputatie 7
Badge +4
Heb nog 2 vragen m.b.t. het groepsticket waar ik het antwoord niet op heb na het lezen van dit topic, de pagina van NS en Goedkoop-treinkaartje.nl

1.) Moet je echt aantoonbaar bij elkaar zitten in dezelfde trein? Want dit zie ik nergens staan en het blijft hierdoor fraudegevoelig natuurlijk.

2.) Stel je checkt in rond 15:45 uur en rond 16:10 moet je overstappen van vervoerder om je eindbestemming te halen. Kan dit of moet je dan wachten tot na de spits?


Aanvulling op wat Jac zegt: U moet bij elkaar zitten in dezelfde trein en om ellende te voorkomen niet te ver van elkaar. Als u de hoofdreiziger niet bij u kunt roepen, rijdt u zwart. door niet bij de hoofdreiziger in de buurt te zijn, laadt u op zijn minst een verdenking op zich. U heeft een geldig kaartje nodig, geen verhaal.
U mag uw reis alleen afmaken als u de bestemming die normaal voor vier uur had kunnen bereiken, heeft gemist door aantoonbare vertraging. Is dat niet het geval, dan reist u zwart. Dat kost al snel vijftig euro plus reiskosten.

Het reizen in de spits is niet Ja, mits maar Nee, tenzij.

Zorg dat u niet na vier uur in de trein zit en houdt u zich gewoon aan de regels, dan zijn er ook geen problemen. Wie de grens opzoekt, loopt kans hem te overschrijden.
Reputatie 7
Badge
Stel je checkt in rond 15:45 uur en rond 16:10 moet je overstappen van vervoerder om je eindbestemming te halen. U mag zich niet in de trein bevinden in de spitsuren. Alleen bij vertraging mag u uw reis afmaken.
U dient tevoren een reisadvies op te vragen bij NS reisplanner waaruit blijkt dat u de gehele reis naar de eindbestemming van de hoofdtickethouder kunt afmaken voor de spitstijd van 6.30 of 16.00 begint. Overstappen rond 16:10 is sowieso fout. U(w groepsleider) had om 15.59 uur op het eindstation moeten zijn.
Neem het reisadvies op papier of screenprint mee, zodat u bij onverwachte vertraging aan NS personeel kunt laten zien dat het geen opzet is.
1.) De NS geeft daar geen antwoord op. Het is aan de conducteur om te oordelen.
2.) U mag zich niet in de trein bevinden in de spitsuren. Alleen bij vertraging mag u uw reis afmaken.
Reputatie 1
Heb nog 2 vragen m.b.t. het groepsticket waar ik het antwoord niet op heb na het lezen van dit topic, de pagina van NS en Goedkoop-treinkaartje.nl

1.) Moet je echt aantoonbaar bij elkaar zitten in dezelfde trein? Want dit zie ik nergens staan en het blijft hierdoor fraudegevoelig natuurlijk.

2.) Stel je checkt in rond 15:45 uur en rond 16:10 moet je overstappen van vervoerder om je eindbestemming te halen. Kan dit of moet je dan wachten tot na de spits?
Er is een verschil tussen het oude Facebookgroepsretour en abonnementhouders. De één reist sporadisch en de ander reist naar zijn werk.
Badge +3
Ik ook en ook voor abonnementhouders.
Niet waarschijnlijk. Mensen met een abonnement hebben een incheck en betalen het bijbehorende tarief als dat in de spits is (traject)vrij, 20% korting of de volle mep.

Met een e-ticket (actiekaartjes maar dus ook groepsticket) kan dat niet.
Het is een rare voorwaarde, abonnementhouders mogen ook gewoon doorreizen in de spits als je ingecheckt zijn voor de spits.
Tja, maar bijvoorbeeld je fiets weer niet! Ik vrees dat dit in de toekomst wel voor meer goedkope actiekaartjes gaat gelden.


Ik ook en ook voor abonnementhouders.
Badge +3
Maar het e-ticket is een slecht product, het zou technisch wel mogelijk moeten zijn om in te checken ermee met tijdsweergave.
Dan moeten eerst alle stations punten hebben waar je met een e-ticket kunt 'inchecken' (optische scanners op de paaltjes of een soort stempelautomaten of zo) en dat zie ik zo gauw niet gebeuren.
Badge +3
Het is een rare voorwaarde, abonnementhouders mogen ook gewoon doorreizen in de spits als je ingecheckt zijn voor de spits.
Tja, maar bijvoorbeeld je fiets weer niet! Ik vrees dat dit in de toekomst wel voor meer goedkope actiekaartjes gaat gelden.
Je kan deze voorwaarde niet handhaven, dat probleem heb ik er mee
Reputatie 7
Badge
Met goedkope dagkaarten mag je ook in de spits doorreizen na een geldige incheck ervoor. Met goedkope abonnementen ook.
Klopt allemaal, maar ook die goedkope kaartjes kosten geen 7,50 per reis.
We gaan steeds meer naar een economie toe waarbij schaarste en overvloed realtime in de prijs zicht-/voelbaar zijn.
[/quote]
Met deze e-tickets moet je wel het poortje openen en dat gaat niet met deze e-tickets in de spits, dus in die zin kan je het wel een beetje inschatten.

Bovendien geldt jouw argument voor alle andere e-tickets ook en daar mag je wel mee doorreizen in de spits.

Maar het e-ticket is een slecht product, het zou technisch wel mogelijk moeten zijn om in te checken ermee met tijdsweergave. Daarom is deze voorwaarde juist zo belachelijk voor het Groepsticket, juist omdat je niet kan bewijzen dat jij je reis voor de spits bent begonnen.
Reputatie 7
Badge +3
Met een e-ticket kun je niet inchecken en weet je dus niet wanneer de reis werd begonnen, met een gewoon abonnement wel.
Het is een rare voorwaarde, abonnementhouders mogen ook gewoon doorreizen in de spits als je ingecheckt zijn voor de spits.
het is net zo'n rare voorwaarde als bij Ryanair, die bij priority tickets een extra handbagage toelaat.
Gaat simpel om de prijs: 7,50 euro niet in de beide spitsen. 12,50 niet in de ochtendspits


Met goedkope dagkaarten mag je ook in de spits doorreizen na een geldige incheck ervoor. Met goedkope abonnementen ook.

Ik vind de voorwaarde best begrijpelijk maar in het huidige systeem kan je het niet handhaven zonder de last bij de reiziger neer te leggen.

En wees dan consequent maar verbied dan iedereen door te reizen in de spits die een vervoersbewijs heeft waarbij dat niet mag.
Reputatie 6
@DannenbergW Wij monitoren alle topics dagelijks, zo ook deze, maar ons is tot op heden nog geen reden geboden om bepaalde berichten te verwijderen. Naast informatieverschaffing over dit nieuwe product, blijft het forum ook het sentiment van het nieuwe product meten. Dit kan positief en negatief zijn, kritisch of juist heel tevreden, alle feedback is ons dierbaar. Daarnaast is de directe aanleiding tot het veranderen van het oude Groepsretour de fraude die met dit product is gepleegd. Opmerkingen hierover zijn dus goed gegrond.

Reageer