Groepsretour wordt Groepsticket


Reputatie 7
Groepsretour wordt Groepsticket!

Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum nĂ¡ 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreĂ«erd.

De grootste veranderingen op een rijtje:
  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht. (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis. (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren. (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vĂ³Ă³r 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en nĂ¡ 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.

Waarom nog maar tot 7 personen?
- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.

Waarom nu als enkele reis?
- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.

Waarom moeten de reizigers samen reizen?
- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.

Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?
- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.

Wijziging op de poortjes?
Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.
Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.

270 reacties

Geloof je dit in alle ernst zelf als je met een groep reist?
Ja natuurlijk. Je zult maar in een koploper stappen en realiseert je (te laat) dat die sinds 2005 geen doorloopkop meer heeft ;)

De NS moet gewoon een heldere definitie van "samenreizen" formuleren. Als dat net zoals de groepsretour geformuleerd is, dan hoef je natuurlijk helemaal niet fysiek in dezelfde coupe te zitten. Als je maar een "gezamenlijk reisdoel" hebt, dat wil zeggen dat je "met elkaar een activiteit gaat uitoefenen." Uitchecken bij de poortjes lijkt mij een uitstekende en passende activiteit die je "met elkaar" uitoefent ;)


2.Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
Deze personen hebben een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk reisdoel, dat wil zeggen
dat ze met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de plek van bestemming (hierna
‘de Groep’).
Reputatie 7
Badge
De NS wil zoveel, hoe kan je automaten uitrangeren als je Samenreiskorting bv moet activeren via die automaten
(ja samenreiskorting afschaffen)
Het lijkt wel of er alleen maar luchtfietsers werken in de top daar.

iedereen bij geboorte een OV chip in de rechter oorlel?
Hc "Vervoersbewijzen a.u.b."
Klant "A.u.b. conducteur."
Hc "De hoofdboeker is niet aanwezig? Grom grom."
Klant "Nee, conducteur helaas werd hij ziek en kon hij niet mee. Maar hier is zijn e-ticket. Er is voor betaald en hij neemt geen plek in. Kan een andere reiziger mooi zitten. :$"
Hc "Dat mag niet en u allen bent in overtreding. Dat is dan 6 maal een uvb plus de kosten vol tarief van uw enkele reis."
Klanten "#$@%# ????☻?"
Kom vaak genoeg reizigers aan de telefoon tegen "Oh dus je zat tĂ³ch in dat andere treinstel", om ze dan de volgende stop naar het andere stel te zien gaan.
Dacht dat ik de enige was die dat zag. Kom ze ook vaak tegen.
Neuj, ik kom werkelijk alles tegen, inclusief dit soort gevallen. "Oh, de andere achterste?" zeggen ze dan, lol. Al kan ik het me in Utrecht bijvoorbeeld wel voorstellen, als je daar van rijrichting veranderd 🙂
Vooraf melden geeft altijd een voorsprong. De vraag is of men ons dan door de gehele trein moet zoeken of alert blijft als ze ons zien. Ik doel dan op controlerondes of servicerondes. Een woordje klaar hebben zorgt zeker voor discussie. Ik zie liever dat de betreffende groep al bv op zijn smartphone de vertraagde reis paraat heeft staan. Het woordje klaar hebben, ken ik in teveel varianten namelijk.
Denk ook dat er ervaring het verder moet leren. Hoe vaak gaan we hiermee te maken krijgen? De hoofdboeker zou ons in principe kunnen zoeken / aanspreken. Dan hoeft niet de gehele groep te komen. Ik zal er nog eens wat verder over nadenken wat praktisch is.
Even terugkomend op een woordje klaar hebben. Ik heb ooit een reiziger gehad, die problemen had met zijn Keuzedag. Had heel zijn verhaal kwijt, maar ik heb er mijn handen vol aan gehad. Zijn insteek was, het is uw probleem dat ik niet kon reizen. Het zorgt teveel voor een welles nietes discussie, die alleen maar verliezers kent. Bij direct bewijs (reisplanner) maakt het het allemaal makkelijker.

Zit je alleen nog ff met de te vroeg vertrokken treinen en gemiste aansluitingen door ms eigen schuld.
Waarom wordt er dan in de voorwaarden bij vermeld zoveel mogelijk bij elkaar dan wel in dezelfde coupe te moeten zitten.

Het lijkt me ook logisch om bij elkaar te zitten maar bij drukte is dat niet haalbaar en dan geven conducteurs onterecht een boete.

Zet het gewoon in de voorwaarden, ook dat je je vooraf moet melden bij vertraging.

Je kan inderdaad ook door eigen schuld een trein missen en dus vertraging oplopen omdat je met een groep nu eenmaal minder mobiel bent.
Ik wil met nadruk adviseren om bij elkaar in de buurt te gaan zitten, want ik ga tijdens controle niet op zoek naar de hoofdboeker en andere groepsleden. Kost mij teveel tijd en gaat ten koste van andere reizigers. Simpel gezegd, niet in de buurt van de groep, geen geldig vervoersbewijs. Even afgezien van de hoofdboeker. Lijkt mij toch logisch om bij elkaar in de buurt te zitten of zijn.

En daarom gaat er discussie komen. Volgens de voorwaarden moet je enkel samen de reis maken.
Je hoeft niet te zoeken want daar dient het scannen van het kaartje voor.
Aan de hand daarvan moet je kunnen zien wie bij elkaar horen.

Wat de een logisch vind dat hoeft voor de ander niet zo te zijn.
Vooral als iedereen van een ander station komt.
Het kan niet zo zijn dat iedereen de regels op zijn eigen manier gaat interpreteren.
Daarom hoop ik dat de voorwaarden hier geen ruimte voor geeft.
Dat vraag ik mij af MvanGelder. Er staat dat de groep samen moet reizen. Dezelfde trein is een groot begrip. Je kan het probleem oplossen door de hoofdboeker mee te laten lopen naar de rest van de groep. De grote vraag is, wie is waar verantwoordelijk voor. Is de reiziger verantwoordelijk om aan te tonen dat hij of zij een geldig vervoersbewijs heeft in een groep of is een HC dat. Het is vergelijkbaar met de samenreiskorting. Zit je met samenreiskorting niet in de buurt van de abonnementhouder, ben je niet aan het samenreizen. Ik als HC constateer het. Als men verspreidt zit in dezelfde coupe is het nog te overzien. Niet als er 2 bovenin zitten, 2 in het andere treinstel en nog wat verspreidt.

Lijkt mij een leuk proefproces.
Hetzelfde met vertragingen. De reiziger kan dit vaak niet bewijzen, maar de conducteur mag beslissen.

Waarom niet gewoon de duidelijke regel handhaven zolang je ingecheckt bent mag je je reis afmaken.
Dan krijg je helemaal geen discussies meer.
@klant_Jac

Jammer. Zou het qua controle een stuk makkelijker maken. Zeker wat betreft de discussies. Ben benieuwd hoe ik het ga ervaren ?
De NS wil zoveel, hoe kan je automaten uitrangeren als je Samenreiskorting bv moet activeren via die automaten
(ja samenreiskorting afschaffen)

Het lijkt wel of er alleen maar luchtfietsers werken in de top daar.
Bij vertraging mag je dus helemaal niet meer reizen of kijk ik verkeerd ?

(en ja dat hoofdboeken is wel mega slordig natuurlijk, even nalezen voordat je iets op het internet gooit...)
Ik vind het wel een misser dat op de site niets staat dat erop wijst dat je met dit kaartje niet in de trein mag reizen en met veel uitroeptekens erbij dat dit anders is dan allen andere daluren kaartjes en abonnementen.
Die aanvulling zou zeker moeten worden gedaan. Iedereen is er nu aan gewend dat je door mag reizen met alle dalurenkaartjes (op 1 probeersel na) en dalurenabonnementen.


Maar ja dat is verwarrend voor de klant en ook een reden minder om het wellicht te kopen 😃
Reputatie 4
Badge
Vreemd het niet mogen doorreizen in de spits wel duidelijk is vermeld maar dat de uitzondering bij vertraging hierop niet is opgenomen onder het FAQ-tabje. Nu moet je maar net op de hoogte zijn van je rechten als treinpassagier in Europa.

Dag daluren + Kiosk all over again?
In dit concept is de hoofdboeker/reiziger de belangrijkste en dient altijd aanwezig te zijn. Zwart wit gezegd is de groep zonder hun hoofdreiziger aan het reizen zonder geldig vervoersbewijs.
Reputatie 7
Badge +3
In reactie 34 werd op deze vraag al antwoord gegeven door Thomas:

Als de hoofdboeker ziek is, is het ticket niet geldig. Helaas is het technisch nog niet mogelijk om een nieuwe hoofdboeker aan te wijzen.
Op zich wel logisch maar het moet toch wel mogelijk worden gemaakt om vooraf een nieuwe hoofdboeker aan te wijzen bij calamiteiten.
Hoe lang is een Chinees is een slechte grap en soms is het nodig dat de informatie van onderen komt. De jeugd heeft de toekomst en ooit kom ik een ict'er tegen die begrijpt dat tijd relatief is. Of zoiets.....
Laatste kans!



Eenmaal, andermaal, ....
Reputatie 7
Badge
Thom is met het laatste groepssretour op weg naar Gouda... Waar de vlag al uithangt.
Met Thom Poes

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 7
Badge
Mijn Face is vrolijk nu dit book ernstige averij heeft opgelopen! Welke heb je klaarliggen, Jacobus?


Champagne!!

Reageer