beantwoord

WinterCity 1e klasse Upgrade €1

  • 26 December 2023
  • 28 reacties
  • 656 Bekeken

Reputatie 4

Tientallen topics over deze geliefde upgrade, maar geen een met een antwoord op mijn vragen. Daarom een nieuwe, hopelijk kunnen jullie mij helpen:

 

  1. De upgrade is geldig in de daluren. Maar zijn die er ook in de kerstvakantie? (geplande reisdatum is 29.12.2023)
  2. Zo ja, hoe gelden de daluren dan? Moet ik om stipt 16.00 van 1e klasse naar 2e klasse wisselen, mag ik doorreizen als mijn reis in de daluren is begonnen, wat? 

Toelichting op vraag 2: vorig jaar mocht je ook gewoon in de spits 1e klasse reizen, daar had je tenminste wat aan, maar dit jaar staat er ergens heel klein dat het een upgrade voor de daluren is. Verder geen toelichting, zoals elk ander dalurenticket dat wel heeft. Vandaar mijn twijfel. Weet iemand dit?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 December 2023, 10:52

Bekijk origineel

28 reacties

Badge +3

Hi Ruben,

Vorige keren was die upgrade ook een (standaard) daluren e-ticket maar deed men blijkbaar niet moeilijk i.c.m. een incheck buiten de spits. Zal er wel aan liggen wie je treft, strikt genomen moet je inderdaad bij aanvang spits de 1e klas verlaten. 🤔

Voor de rest gelden in de kerstvakantie de normale daluren (op 27-29 december en vanaf 2 januari).

Reputatie 7
Badge

Is dit wel waar? In de wintercity staat "een dagje". In de actievoorwaarden (een votje zonder opmaak met een paar regels tekst overigens) staat wel daluren, maar bij bestellen werd ik weer doorgeleid naar een bestelpagina waar alleen staat dat het om een upgrade naar eerste klas op de opgegeven datum gaat (dus die hele dag) en op het ticket dat ik kreeg (in de app) staat geen enkele indicatie dat het uitsluitend in de daluren geldig zou zijn (terwijl volgens de AVR-NS op een vervoersbewijs staat wanneer het geldig is).

Badge +3

Dus op je ticket staat niet zoiets? En Wintercity staat ook nergens:

En zie ook (of er nu € 0,01 of € 1,00 of de reguliere € 10,00 staat doet er niet toe, het ticket is verder identiek)

Op de bestelpagina waarschijnlijk niets over daluren inderdaad (oude versie van soortgelijke actie hier):

 

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zou er in de kerstvakantie geen spits zijn? VDU, het enige abonnement waarmee je tussen kerst en oud & nieuw de hele dag met korting kon reizen bestaat al een paar jaar niet meer.

Daluren zijn tussen 9-16 uur en 18.30-6.30 uur. Tussen deze tijden is de upgrade volgens de voorwaarden geldig. Normaal gesproken mag je met een daluren e-ticket niet tijdens de spits in de trein zijn.

Onderstaand voorwaarden upgrade wintercity.

 

Reputatie 7
Badge

Dus op je ticket staat niet zoiets? En Wintercity staat ook nergens:

 

Ik heb hem helaas niet bewaard maar wel twintig keer gekeken en nee, dat stond er echt niet. Nou ja, dat ene cruciale woord "Daluren" niet dan. Ik kreeg de indruk dat die actievoorwaarden van vorig jaar zijn ofzo en het dit jaar om een hele dag gaat.

Ik zal hierbij het verlossende woord geven. De upgrade is alleen geldig tijdens de daluren. Tijdens de kerstvakantie behalve tijdens de feestdagen gelden dezelfde daluren als in de rest van het jaar.

Reputatie 7
Badge

Dank voor de duidelijkheid over de bedoeling, @Erryt NS maar toch even de kritische vraag: waar staat dat herkenbaar voor iemand die controleert? En zou zo'n belangrijke voorwaarde niet duidelijk in het bestelproces vermeld moeten worden in plaats van alleen in een apart documentje met actievoorwaarden? Ik zal eerlijk zijn: ik had het compleet gemist en heb er mee in de spits gereisd, had daarbij blijkbaar een keer profijt van het gebrek aan controle maar dit was geen onwil en ik hoorde pas dagen later toevallig van een collega die hem ook besteld had dat hij had zien staan dat het alleen in de daluren geldig zou zijn. Vandaar ook dat we toen kritisch hebben gekeken en ik durg te beweren dat het niet op het ticket staat.

Misschien goed om eens na te gaan of de codes wel juist worden verwerkt. Ik heb sterk de indruk dat je, ondanks dat het in de actievoorwaarden staat en blijkbaar ook zo bedoeld is, in het bestelproces gewoon een ticket voor een hele dag krijgt.

Badge +3

Ik zal hierbij het verlossende woord geven. De upgrade is alleen geldig tijdens de daluren. Tijdens de kerstvakantie behalve tijdens de feestdagen gelden dezelfde daluren als in de rest van het jaar.

Dit beantwoordt de tweede vraag niet:

hoe gelden de daluren dan? Moet ik om stipt 16.00 van 1e klasse naar 2e klasse wisselen, mag ik doorreizen als mijn reis in de daluren is begonnen, wat? 

Ik weet niet precies hoe een conducteur dit kan controleren en hoe dit op het kaartje zelf staat. Dit zal ongetwijfeld wel bekend zijn onder het rijdend personeel. 

 

Deze upgrade is geldig tijdens de daluren. Het moment van inchecken met het bijbehorende vervoerbewijs is niet van toepassing. Je dient dus tijdens de spits om 16:00 van klasse te wisselen.

Reputatie 5

Volgens mij klopt je antwoord niet @Erryt NS. Ik heb de upgrade verzilverd voor mijn vrouw (heb zelf vrij reizen 1e klas) en we hebben er vorige week mee gereisd en ook in de spits. Volgens de conductrice was dit ook allemaal in orde.

 

Er staat op het kaartje ook nergens dat de daluren zijn uitgesloten. Sterker nog er staat vrij duidelijk 'geldig op 1 dag voor 1 persoon'.

 

 

Het staat ook niet overal en het is inderdaad lastig te achterhalen dus ook voor mijn collega's in de trein. De volgende informatie is bij ons intern bekend:

 

•    Geldig voor 1 dag voor 1 persoon in combinatie met een geldig 2e klas vervoerbewijs in de daluren.

Reputatie 7
Badge +3

Ook lullig dat de interne medewerkers er dus niet mee in de spits mogen reizen, maar de rest van Nederland wel.

Kan NS niet beter met die Wintercity ongein stoppen? 

Reputatie 6

het onderscheid tussen verschillende tickets waarbij sommige de incheck tijd geldt en sommige niet, is ook niet zo heel snugger... 

Reputatie 4

Volgens mij klopt je antwoord niet @Erryt NS. Ik heb de upgrade verzilverd voor mijn vrouw (heb zelf vrij reizen 1e klas) en we hebben er vorige week mee gereisd en ook in de spits. Volgens de conductrice was dit ook allemaal in orde.

 

Er staat op het kaartje ook nergens dat de daluren zijn uitgesloten. Sterker nog er staat vrij duidelijk 'geldig op 1 dag voor 1 persoon'.

 

 

Ben toch zeer benieuwd hoe oud dit ticket is en/of er nog steeds Connexion i.p.v. RRReis staat...

Reputatie 4

Ik weet niet precies hoe een conducteur dit kan controleren en hoe dit op het kaartje zelf staat. Dit zal ongetwijfeld wel bekend zijn onder het rijdend personeel. 

 

Deze upgrade is geldig tijdens de daluren. Het moment van inchecken met het bijbehorende vervoerbewijs is niet van toepassing. Je dient dus tijdens de spits om 16:00 van klasse te wisselen.

Maar bedankt voor jullie antwoorden - ik denk dat ik in de trein rond 16.00 de conducteur even opzoek om antwoord te krijgen. 2e klasse reis je sowieso, 1e klasse zou leuk zijn :)

Reputatie 5

Ben toch zeer benieuwd hoe oud dit ticket is en/of er nog steeds Connexion i.p.v. RRReis staat...

Ticket is van afgelopen vrijdag.

 

 

Reputatie 7
Badge

Nu er wat overtuigender bewijs staat @Erryt NS conform voorwaarden, ticket en redelijkheid kan er - ook gezien het bestelproces - niets mis zijn met gebruik van dit ticket in de spits, toch? Dat NS volgens de actievoorwaarden en de interne documentatie die jij eerder aanhaalde mogelijk bedoeld heeft iets anders aan te bieden, kan daarbij m.i. onmogelijk relevant zijn.

Reputatie 4

Ben toch zeer benieuwd hoe oud dit ticket is en/of er nog steeds Connexion i.p.v. RRReis staat...

Ticket is van afgelopen vrijdag.

 

 

Kritisch dat dat dus nog niet is veranderd. Puntje voor NS om aan te werken… Incorrecte voorwaarden lijken me niet de bedoeling. Bedankt voor het sturen!

Reputatie 4

Nu er wat overtuigender bewijs staat @Erryt NS conform voorwaarden, ticket en redelijkheid kan er - ook gezien het bestelproces - niets mis zijn met gebruik van dit ticket in de spits, toch? Dat NS volgens de actievoorwaarden en de interne documentatie die jij eerder aanhaalde mogelijk bedoeld heeft iets anders aan te bieden, kan daarbij m.i. onmogelijk relevant zijn.

Je kunt het risico nemen dat een conducteur je wegstuurt, maar ik vind €50 dan toch weer net te veel om dat risico te nemen.

Reputatie 7
Badge

Nu er wat overtuigender bewijs staat @Erryt NS conform voorwaarden, ticket en redelijkheid kan er - ook gezien het bestelproces - niets mis zijn met gebruik van dit ticket in de spits, toch? Dat NS volgens de actievoorwaarden en de interne documentatie die jij eerder aanhaalde mogelijk bedoeld heeft iets anders aan te bieden, kan daarbij m.i. onmogelijk relevant zijn.

Je kunt het risico nemen dat een conducteur je wegstuurt, maar ik vind €50 dan toch weer net te veel om dat risico te nemen.

Voor mij speelt het niet meer want ik heb mijn upgrade dus - onwetend van deze voorwaarde in de spits maar zonder gecontroleerd te worden - al gebruikt, maar ik ben er inmiddels behoorlijk van overtuigd dat je desnoods na beroep tegen de afhandeling van een klacht gelijk zult krijgen hier.

Badge +3

Als er op het ticket zelf geen ‘Daluren’ staat (en dus ook niet bij de voorwaarden op het uitgeprinte A4’tje) dan sta je volledig in je recht om er tijdens de spits 1e klas mee te reizen, uiteraard in combinatie met een 2e klas vervoerbewijs waar je ook mee in de spits mag reizen.

Let bij controle en reizen met NS Flex wel op dat je éérst die upgrade toont en daarna pas je ov-chipkaart, anders is een correctie bijna gegarandeerd.

Badge +3

Je kunt het risico nemen dat een conducteur je wegstuurt, maar ik vind €50 dan toch weer net te veel om dat risico te nemen.

Er kan eigenlijk nooit sprake zijn van 50 euro met een geldige 2e klas incheck.

Bij Flex is dat 20 euro, en bij reizen op saldo met een incheck buiten de spits zul je hooguit weggestuurd worden als je vergeten bent om na 16.00 te ‘verklassen’ 🤣

Reputatie 4

Je kunt het risico nemen dat een conducteur je wegstuurt, maar ik vind €50 dan toch weer net te veel om dat risico te nemen.

Er kan eigenlijk nooit sprake zijn van 50 euro met een geldige 2e klas incheck.

Bij Flex is dat 20 euro, en bij reizen op saldo met een incheck buiten de spits zul je hooguit weggestuurd worden als je vergeten bent om na 16.00 te ‘verklassen’ 🤣

Ik reis met SRP en dat is dus geen Flex. Voorheen met zo'n upgrade toonde ik wel eerst OV-kaart, maar dan keek de conducteur me even vreemd aan, omdat er tegenwoordig op het controleapparaat vrij groot vermeld staat voor welke klasse het vervoersbewijs is. Zal nu wel eerst mijn upgrade tonen. 

Maar mocht ik dan een boete (UvB) krijgen voor het reizen in de verkeerde klasse, dan is die volgens mij wel gewoon €50, oder?

Reputatie 7
Badge +3

Bij op saldo is het de boete + ritprijs.

Reageer