beantwoord

Alleen stations in NS-app

  • 14 April 2024
  • 17 reacties
  • 304 Bekeken

Reputatie 2

Is het mogelijk alleen stations te tonen als ik een reis wil plannen in de NS-app.

Waar ik tegenaan loop: ik maak graag gebruik van de stationsafkortingen en die kent de NS-app ook. Als ik van bijvoorbeeld Uitgeest (utg) naar Amersfoort (amf) wil krijg ik als eerste opties Utgongen in Beetsterzwaag en het Amfibiplein in West Knollendam. Ongetwijfeld toplocaties die de moeite van het bezoeken waard zijn maar voor mij absoluut irrelevant. Waarom verkiest de NS-app straten boven stations?

Ik maak gebruik van de Android app.

icon

Beste antwoord door MoDe 15 April 2024, 08:41

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je alle opties aangevinkt: trein, bus, metro, tram, boot? In de app kun je onder opties alleen trein aanvinken.

Er wordt de laatste tijd weer ontzettend gerommeld met deze functionaliteit. Nu komen er wel weer stations boven de bushaltes/straten, maar de exacte afkortingen kwamen vroeger helemaal bovenaan.

 

Ik plan vaak naar Amsterdam Sloterdijk (ass) en dat scheelt superveel typen. Sloterdijk staat hier helemaal niet meer bij de eerste opties:

 

Bij Heemstede-Aerdenhout (had) is beter te zien wat er gebeurt, omdat het station daar wel nog in het eerste rijtje staat:

 

Een extra reden dat dit zo vervelend is, is dat de stations+afkortingen lokaal staan en de bushaltes/straten via internet worden opgehaald. Dan krijg je:

  • Je typt "had"
  • Station staat bovenaan
  • Vlak voordat je erop drukt komen de online resultaten binnen en klik je dus precies mis

Ik snap dat het een beetje een nerd-functionaliteit is om met stationsafkortingen te plannen, maar die paar treinnerds worden er wel heel blij van als het goed werkt. 😊

(ik heb bij type vervoer alleen Trein ingeschakeld)

Reputatie 7
Badge +1

De dag dat NS heeft besloten om allerlei bestemmingen buiten treinstations in de planner op te nemen, blijft voor mij een dag met een zwart randje. Er is gewoon een uitstekende planner die deze functionaliteit al heeft en dat is www.9292.nl. Er is ook op dit forum al genoeg tegen geageerd, maar telkens keert een dergelijk topic weer terug en NS komt alleen maar met het excuus dat sommige reizigers het wel handig vinden. Ik vind dat die reizigers dan maar van www.9292.nl gebruik moeten maken en dat de NS reisplanner alleen treinstations dient te geven.

Reputatie 7
Badge +3

Met onder opties alleen trein aan te vinken krijg ik geen bushaltes.

Reputatie 7
Badge +1

Met onder opties alleen trein aan te vinken krijg ik geen bushaltes.

Heb je misschien nog een oudere versie van de app (ik heb nu 7.29.1 - 18897p)? Met alleen maar Trein ingeschakeld krijg ik nog steeds bushaltes te zien. Ik kan de genoemde voorbeelden met "ass” en "had” reproduceren.

Reputatie 7
Badge +3

Met onder opties alleen trein aan te vinken krijg ik geen bushaltes.

Heb je misschien nog een oudere versie van de app (ik heb nu 7.29.1 - 18897p)? Met alleen maar Trein ingeschakeld krijg ik nog steeds bushaltes te zien. Ik kan de genoemde voorbeelden met "ass” en "had” reproduceren.

Met 2 letters, zoals As en Ha krijg ik alleen treinstations, maar met Ass en Had krijg ik inderdaad ook bushaltes. Ik voer normaal alleen 1e 2 letters of hele plaatsnaam in.

Met 2 letters, zoals As en Ha krijg ik alleen treinstations [...]

Maar dan weer niet Amsterdam Sloterdijk of Heemstede-Aerdenhout - omdat “as” en “ha” niet in de naam zit maar alleen in de afkorting. Wat prima is; toon die stations inderdaad alleen als de gebruiker blijkbaar iets met die afkorting wil en ‘m helemaal invoert.

Badge +3

Vergelijkbaar (en recent). Probeer maar eens op https://www.ns.nl/stationsinformatie Den Helder in te tikken (of te vinden in een dropdown), lukt me niet. (met andere browser of incognito venster ook niet)

En Hdr ook niet, dat houdt bij Hd (Harderwijk) op. Gremlins 😥

Reputatie 7
Badge +2

Vergelijkbaar (en recent). Probeer maar eens op https://www.ns.nl/stationsinformatie Den Helder in te tikken (of te vinden in een dropdown), lukt niet.

Welles…

Al moet ik zeggen, dat lukte pas na het meerdere keren proberen met stug doortypen van de volledige stationsnaam. In eerste instantie sprong ‘ie constant naar Den Haag.

Maar als je op die pagina “Do” typt komt in het zoekvak al “Doetinchem” te staan (en dat blijft er staan) terwijl als je verder typt met een “r” erachter wel “Dordrecht” bovenaan de dropdown komt te staan.

Badge +3

Welles…

Al moet ik zeggen, dat lukte pas na het meerdere keren proberen met stug doortypen van de volledige stationsnaam. In eerste instantie sprong ‘ie constant naar Den Haag.

Maar als je op die pagina “Do” typt komt in het zoekvak al “Doetinchem” te staan (en dat blijft er staan) terwijl als je verder typt met een “r” erachter wel “Dordrecht” bovenaan de dropdown komt te staan.

Wow… magisch.opgelost. Bij mij werkt het (na eergisteren niet meer) ook ineens weer!

Kwam bij Hdr echt niet verder dan Harderwiijk, leuk voor @Harderwijk_Verdient_IC-stop 😅

Hopelijk werkt dat in de app en zo ook weer ‘normaal’ (treinstations eerst)

As geeft Assen, en Ass geeft Sloterdijk in ieder geval (zoals we zouden willen en/of gewend waren). 😴

De NS app lijkt ook weer braaf te zijn voor Vertrektijden op een zelf gekozen station, en niet spontaan na een paar seconden terug te springen naar de tijden van het station waar je telefoon denkt in de buurt te zijn 😅 Dat was trouwens redelijk makkelijk te omzeilen, de NS app locatietoegang weigeren.

Hopelijk werkt dat in de app en zo ook weer ‘normaal’ (treinstations eerst)

Heb me voor de gelegenheid aangemeld voor het bètaprogramma van de NS-app, maar in de nieuwste versie (15 april, 7.32.0, 19507, Android) helaas nog geen verbetering.

De NS app lijkt ook weer braaf te zijn voor Vertrektijden op een zelf gekozen station

Dit lijkt inderdaad opgelost.

Badge +3

Wow… magisch.opgelost. Bij mij werkt het (na eergisteren niet meer) ook ineens weer!

Kwam bij Hdr echt niet verder dan Harderwiijk, leuk voor @Harderwijk_Verdient_IC-stop 😅

Hopelijk werkt dat in de app en zo ook weer ‘normaal’ (treinstations eerst)

As geeft Assen, en Ass geeft Sloterdijk in ieder geval (zoals we zouden willen en/of gewend waren). 😴

De NS app lijkt ook weer braaf te zijn voor Vertrektijden op een zelf gekozen station, en niet spontaan na een paar seconden terug te springen naar de tijden van het station waar je telefoon denkt in de buurt te zijn 😅 Dat was trouwens redelijk makkelijk te omzeilen, de NS app locatietoegang weigeren.

Te vroeg gejuicht. Hdr werkt inderdaad om Den Helder te krijgen maar bij intikken van Den Helder scrolt de pagina bij intikken van de spatie naar beneden alsof je helemaal niets aan het intikken bent. Ondertussen blijft er rechts in beeld een chat venster zijn best doen om te laden… 

De tekst Den Helder plakken in de zoekbalk werkt wél.

Reputatie 3

blijft de vraag van TS openstaan.

Als ik kan aangeven dat ik geen busreizen wil, waarom kan ik niet aangeven dat ik geen bushaltes wil ?

Badge +3

blijft de vraag van TS openstaan.

Als ik kan aangeven dat ik geen busreizen wil, waarom kan ik niet aangeven dat ik geen bushaltes wil?

Het principe is dat treinstations als eerste getoond worden, mits correct gespeld (volledige naam of stationsafkorting).

Bij geen directe match gaat 9292 (de adresadviezen) ermee aan de slag, ongeacht of je géén busadvies wilt (maar misschien wel lopend of met de fiets of de auto naar een station wilt).

Overigens gaat het al een stuk beter dan voorheen, want als je een klein foutje maakt zoals Breeda of Bredaa dan krijg je in ieder geval nog wat treinstations als eerste, en geen onzinnig advies vanuit het stadscentrum van Breda (te voet, fiets of ov).

WIl je helemaal die 9292 locaties (dus bushaltes en zo) niet, gebruik de app of website van Rijdendetreinen (al houdt die helaas geen rekening met opengestelde metrolijnen bij werkzaamheden).

Reputatie 7
Badge +2

 

WIl je helemaal die 9292 locaties (dus bushaltes en zo) niet, gebruik de app of website van Rijdendetreinen (al houdt die helaas geen rekening met opengestelde metrolijnen bij werkzaamheden).

Jawel hoor, als die in de NS Planner zitten (met alleen "trein" aangevinkt) dan komen de NS Metro's ook gewoon in je advies bij Rijden de treinen te staan.

Badge +3

Jawel hoor, als die in de NS Planner zitten (met alleen "trein" aangevinkt) dan komen de NS Metro's ook gewoon in je advies bij Rijden de treinen te staan.

In de NS planner wel, maar bij Rijdendetreinen (en 9292 met BTM uit) niet.

Althans, dat was een tijdje geleden het geval. Iemand die achter de app/website van Rijdendetreinen zat ging uitzoeken of dat aangepast kon worden.

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn nu geen werkzaamheden waarbij dit valt te checken, maar NS vervangend vervoer heeft gewoon treinnummers en komt op die manier ook in andere planners als trein tevoorschijn.

Toen NS in eerste instantie BTM had toegevoegd aan de planner (nog zonder optie het uit te zetten) kwam bv. dat BTM ook uit RdT via de datafeed van NS.

Reageer