beantwoord

Intercity Groningen, via Leeuwarden!?

  • 26 April 2024
  • 18 reacties
  • 217 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Onderstaande reisadvies kwam bij mij plots uit de reisplanner. Ik kan alleen maar concluderen dat hier iets is misgegaan, want dit zijn wel erg vreemde routes voor NS treinen.

De reisplanner is er met de laatste treinen van vandaag in ieder geval goed door van slag, want die geeft nu onterecht dat er treinen niet rijden (maar tegelijkertijd ook wel).

icon

Beste antwoord door Momo 26 April 2024, 21:55

Bekijk origineel

18 reacties

Goedenavond JurgenH,

Dat is inderdaad een vreemde route. Ikzelf kom de reis niet tegen in de reisplanner. Jij nog wel steeds? 

Reputatie 7
Badge +1

Ja, ze staan er nog steeds in. Wanneer ik van Zwolle naar Leeuwarden plan om 23:13 krijg ik de trein uit het bovenste screenshot.

Wanneer ik naar Groningen plan, om dezelfde tijd, krijg ik de trein van de onderste screenshot.

Als ik het treinnummer op treinposities.nl invoer, dan zie ik dat deze trein oorspronkelijk naar Leeuwarden zou rijden maar nu naar Groningen?

Het lijkt er op dat er e.a. is gewisseld in de planning qua materieelinzet en dat er nu 2 dingen doorelkaar lopen.

Reputatie 2

Het lijkt bij jou dat 2 treinen samengevoegd zijn, ik zie deze wel los in de planner staan. Bij jouw screenshot staat er ook treinstel onbekend dus dat lijkt me een fout, ik zie alleen in de planner bij Rotterdam dat de 7543 ingepland is en op Zwolle geen gepland materieel. Misschien dat het daar fout gaat.   
 

 

Reputatie 7
Badge +1

In jouw screenshot zie ik dezelfde fout. De Intercity richting Groningen om in Leeuwarden te komen. Dat klopt dus niet.

Op Rotterdam stap je volgens de reisplanner op de Intercity naar Leeuwarden, en wordt je nu onterecht in Zwolle een overstap op de Intercity naar Groningen geadviseerd.

Dan kom je dus allesbehalve in Leeuwarden.

Reputatie 2

In jouw screenshot zie ik dezelfde fout. De Intercity richting Groningen om in Leeuwarden te komen. Dat klopt dus niet.

Op Rotterdam stap je volgens de reisplanner op de Intercity naar Leeuwarden, en wordt je nu onterecht in Zwolle een overstap op de Intercity naar Groningen geadviseerd. 

Nu je het zegt, ja, maar wel raar dat de mijne dan niet die 43 minuten vertraging weergeeft. App heeft wel weer bijzondere kuren de laatste tijd

Reputatie 7
Badge +1

De 43 minuten vertraging krijg je op de trein naar Groningen, omdat je dan onterecht in de trein naar Leeuwarden gestuurd wordt.

Badge +3

Die rit 300681 is in ieder geval een extra trein maar die vertrekt helemaal niet uit Rotterdam, en gaat niet naar Groningen maar naar… Leeuwarden!

https://treinposities.nl/ritinfo/20240426/300681

De 681 gaat van Rotterdam tot Zwolle 

Mweh, logisch is anders… maar om 23:15 spoor 6 in Zwolle gaat naar Leeuwarden en 4 minuten later gaat er vanaf spoor 7 een trein naar Groningen ❓

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben benieuwd hoe dit dan op de CTAs komt te staan straks. 

Intercity richting Groningen om in Leeuwarden te komen, intercity Leeuwarden om in Groningen te komen?

Beide intercitys vertrekken vanaf hetzelfde perron, maar gaan na Meppel allebei de andere kant op.

Het lijkt mij verstandig dat dit snel wordt rechtgezet voordat er mensen uit Groningen opeens in Leeuwarden terecht komen en andersom.

Ik heb nu overigens per ongeluk het antwoord van @Robert B als beste antwoord geselecteerd. Dat was niet helemaal de bedoeling 😅

Erg vervelend! Ik heb het gemeld. Hopelijk wordt de reisplanner snel aangepast. Mijn excuses voor de foutieve informatie.

Badge +3

Haha, is zeker niet het beste antwoord.

En dit is natuurlijk onzin 

Om 23:15 (gewijzigd) spoor 7 in Zwolle gaat de 300681 naar Leeuwarden en 4 minuten later gaat er vanaf spoor 6 een 300781 naar Groningen?

Dat zal wel goed komen op de borden, al verwacht je de overstap in Zwolle misschien niet.

Het lijkt erop dat het materieel van de treinen Rotterdam - Leeuwarden en Den Haag - Groningen in Zwolle omgewisseld wordt, mogelijk om te zorgen dat materieel op de juiste plek uitloopt aan het einde van de dag. Beide treinen staan langs hetzelfde perron in Zwolle dus een kwestie van iedereen over laten stappen (inclusief machinist en conducteur) en verder onder een ander treinnummer. Dat is alleen een beetje verkeerd in de reisinformatie terecht gekomen.

Reputatie 7
Badge +3

Beide treinen zijn extra ingelegde treinen nadat de oorspronkelijke trein is komen te vervallen, te zien aan de 300xxx in het trein nummer. De 600 serie gaat normaal naar Leeuwarden en dat gaat die 300681 nu ook, de 700 gaat naar Groningen en dat gaat de 300781 ook.

Op Treinposities zijn bij de trein naar Leeuwarden de stations onderweg naar Groningen doorgestreept en bij de trein naar Groningen is dat het geval bij de trein naar Leeuwarden. Misschien is het een kwestie van verkeerde invoer van de extra ingelegde treinen, wat vervolgens gecorrigeerd is en dit verwarrende beeld oplevert.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het meest verwarrend is hier de eindbestemming. In de reisplanner (en ook treinposities.nl) staat dat de intercity naar Groningen eindbestemming Leeuwarden heeft en andersom dus ook.

Treinposities geeft wel netjes de "verkeerde" stations doorgestreept weer. De NS reisplanner echter niet.

Badge +3

Wie uit Den Haag komt en niet overstapt in Zwolle komt uit in Leeuwarden, en wie vanuit Rotterdam dacht naar Leeuwarden te reizen komt uit in Groningen.

Als het personeel ook van trein wisselt komt het zeker goed.

Reputatie 7
Badge +3

Haha, is zeker niet het beste antwoord.

En dit is natuurlijk onzin 

Om 23:15 (gewijzigd) spoor 7 in Zwolle gaat de 300681 naar Leeuwarden en 4 minuten later gaat er vanaf spoor 6 een 300781 naar Groningen?

Dat zal wel goed komen op de borden, al verwacht je de overstap in Zwolle misschien niet.

 

Bijzonder hieraan is de geplande aankomsttijd in Groningen en de +43. Je screenshot is van de 300781, de 781 rijdt normaal naar Groningen, de 700781 nu ook. De aankomsttijd van de 781 is normaal 00:23, niet de aangegeven 23:44. Met de +4 vanaf Zwolle is de verwachte aankomstijd nu 00:27, wat 43 minuten later is dat foutief aangegeven 23:44. En die 23:44 zou op meerdere stations de aankomsttijd zijn, onmogelijk. 

 

 

Badge +3

Tja, die +4 (en spoorwijziging 6/7) in Zwolle is wel te verklaren natuurlijk.

Het zal geen wedstrijdje zijn zoals om 23:15 vertrekken vanuit Eindhoven en dan ergens na Boxtel (in dit geval Meppel) de reizigers in de andere trein kunnen uitzwaaien 🤣

https://www.youtube.com/watch?v=3pY_P97oF2U Hoppa, samen met 140 km/u door de tunnel in Best en zo.

Reputatie 7
Badge +1

In Meppel zal het hooguit de machinist zijn die kan zwaaien naar de conducteur in de trein ervoor. Die moet daarvoor wel in de achterste cabine zitten natuurlijk. 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie het nu pas, maar treinposities heeft er een mooie route van gemaakt. NS maakt gewoon alvast gebruik van de (denkbeeldige) Lelylijn 😂

 

Reageer