Bij toeval kwam ik er onlangs achter dat bepaalde in de NS reisplanner getoonde overstappen niet gelden als officiele overstap.
Situatie: de sprinter HC- Dordrecht komt normaal tegelijk met de IC AMS-Vlissingen binnen op HS (en ze vertrekken beide 2 minuten later), maar was nu 1 minuut later binnen omdat voor vertrek gewacht moest worden op een kruisende trein. De HC van de IC naar Vlissingen floot en sloot de deuren terwijl wij uitstapten (-renden). Een aantal weken eerder had ik datzelfde meegemaakt, maar in al de vele jaren daarvoor bijna nooit, opvallend genoeg. Extra navrant omdat in de weken ervoor geen enkele treinreis zonder - flinke - vertraging was, maar vooral omdat ik hierdoor mijn eindbestemming niet meer zou kunnen bereiken.
Ik zocht de conducteur op (die overigens verbaasd was dat zijn door de verkeersleiding ingeseinde collega net wachtte) en legde hem mijn probleem voor. Hij zei dat de regeling
Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.
in dit geval niet zou gelden, omdat 3 minuten overstaptijd niet als aansluiting geldt. Dat wist ik niet - had ik dat geweten, dan had ik natuurlijk voor een andere verbinding gekozen!
Mijn vragen:
- is er onlangs iets veranderd?
- wanneer precies geldt een overstap als officiele overstap?
Beste antwoord door Stijn NS
Bekijk origineel