Planner app: filteren bussen/trams | NS Community
beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 October 2022, 11:57

Bekijk origineel

110 reacties

Badge +3

Pima, maar volgens mij mag je met een NS vervoerbewijs vandaag ook met de metro van Lelylaan naar Zuid of Sloterdijk. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-10-08/amsterdam-lelylaan

In de vroege ochtend en late avond rijden er bussen, al betwijfel ik of die elke paar minuten gaan zoals bovenstaande link suggereert.

Eigenlijk kan je het dus al zien aan dat Rijden de Treinen bussen weergaf, die moeten via de API van de NS binnenkomen want logischerwijs gebruikt die app niet de open data van de busvervoerders.

Waarschijnlijk gebruikt NS nu dan inderdaad een datastroom van 9292 en geeft die ook door via zijn API. Ze zullen vast niet apart ook nog de data van alle busvervoerders zelf in zitten te lezen.

Ho, Mlab heeft wel degelijk in eerste instantie allerlei BTM-dingetjes zelf gedaan, maar vooral een planner bouwen is een stuk complexer dan een view op een dienstregeling van een rit. De planner-adviezen zijn idd van RIG/9292. 
 

Ander alternatief: gebruik de planner van NS Internationaal (of DB, of NMBS, of …). Dat plant ook trein-trein. 

Reputatie 6
Badge +1

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Dat ligt niet zozeer aan de app maar de gewijzigde informatie, alle reisplanners hebben/hadden daar last van.

Via de Reisplanner op de NS website kun je sinds kort wel filteren op trein, bus, tram, metro (en veerpont), bij 9292 kon dat altijd al.

Bij Rijdendetreinen (website en app) worden alleen nog treinen getoond (je kunt daar ook geen adres of halte invoeren) dus dat is eigenlijk precies wat je wilt.

Denk dat de NS app die optie om te filteren binnenkort ook wel krijgt, maar voorlopig ben je dus beter af met de app van Rijdendetreinen.

De NS-app krijgt die functionaliteit binnenkort inderdaad. Sterker nog: het is al gebouwd, maar bevindt zich nu nog in testfase. Het zal vast niet lang meer duren tot het wordt uitgerold. 
 

 

Badge +3

De NS-app krijgt die functionaliteit binnenkort inderdaad. Sterker nog: het is al gebouwd, maar bevindt zich nu nog in testfase. Het zal vast niet lang meer duren tot het wordt uitgerold. 

Precies, en wegens de werkzaamheden mag je dit weekend gewoon met een NS Metro van/naar Lelylaan 😅

Geen tussenstops? Dat is dan een heel speciale NS Metro (want Burg. de Vlugtlaan, Jan van Galenstraat en Postjesweg slaan we over?!) 🤣

https://www.gvb.nl/sites/default/files/daglijnenkaart2022.pdf

Voor bovenstaande reis gaat Rijdendetreinen wel de mist in, want daar wordt bij ‘nu vertrekken’ (19:00) vanuit Eindhoven pas een trein om 22.34 naar Sloterdijk getoond, en dan een NS bus om 0:20 naar Lelylaan (aankomst 0:30) 😥

Men heeft overal volk tekort, ook bij reisinformatie. Zo rap mogelijk die alternatieve dienstregeling er in krijgen heeft dan prioriteit, en dan krijg je idd dit als uitwerking. Technisch kan het wel als GVB, netjes met tussenstops, maar praktisch momenteel niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er ook bij reisinformatie zo'n tekort is, had men het beter kunnen laten zoals het was, gewoon alleen treinen bij plannen van treinstation van treinstation. Doe het goed of doe het niet. En goed is voor mij standaard alleen treinen. Wie ook bussen enzo wil zien kan dat dan aanvinken. Nu moeten alle reizgers die alleen treinen willen zien (want dat is denk ik de reden dat de meeste mensen de NS reisplanner gebruiken) extra handelingen doen om die bussen en andere reut eruit te filteren. Als je als reiziger zo graag allerlei ander OV wilt zien gebruik dan 9292 of vink dat aan de NS reisplanner. 

Misschien helpt het als iedereen hier massaal over blijft klagen. Ik weet nog jaren geleden dat de reisplanner op de website een andere lay out kreeg die niet beviel bij reizigers. Binnen korte tijd was het weer terug zoals het daarvoor was. 

Robert z’n screenshot gaat over een vervangmetro vanwege werkzaamheden lijkt me, niet? Dán is dit inderdaad de snelle optie en nodig om te voorkomen dat reizigers niet of totaal onmogelijke adviezen krijgen. Die komen dan “gewoon” uit de treinplanner van NS zonder inmenging van 9292. 
 

Als dit een “normaal” BTM advies is terwijl er ook treinen rijden is het echt heel erg fout inderdaad. 

Reputatie 7
Badge +3

Robert z’n screenshot gaat inderdaad over vervangend vervoer met de metro vanwege werkzaamheden. Maar door het standaard al weergeven van bus, tram en en metro kan het daardoor voor reizigers wel verwarrrend worden of een metro advies is vanwege werkzaamheden of omdat deze nu standaard worden weergegeven. Het verschil is dan wel dat er staat “NS metro ipv trein” ,aar dat betekent ook dat reizigers meer moeten opletten. En iemand die nu bij ieder reisadvies zelf al bus, tram en metro uitzet omdat die geen reisadvies met overig OV wilt zien, krijgt dan ook die “NS metro” niet te zien. 

Daarnaast geeft de NS reisplanner niet altijd een reisadvies met een “NS metro”, ook reisadviezen met de gewone metro (waarbij je dus extra moet betalen). 

 

Vanaf Eindhoven mag je dus wel met je NS vervoerbewijs in de metro van Amsterdam Zuid naar Lelylaan, maar vanaf Leiden niet?  Vink je die metro uit, dan krijg je het grootste gedeelte van de dag geen reisadvies vanaf Leiden, en alleen heel laat / 's nachts een NS bus van A’dam Zuid naar Lelylaan.

Adviezen zonder BTM zouden nog altijd die vervangende metro moeten laten zien, anders is dat een issue. Alternatief, door NS georganiseerd vervoer moet “gewoon” als trein worden aangemerkt.

 

Toen ik op een ander forum schreef dat het continu, ongevraagd tonen van 9292-adviezen als een bug mag worden gezien vielen er een aantal mensen over me heen, want het was een “verbetering”. Dat klinkt allemaal hartstikke tof, maar het heeft allerlei ongewenste effecten. We zien dat hier opnieuw. Die 9292-adviezen passen niet tussen de NS Metro-adviezen, of in ieder geval in deze opzet is het ontzettend onduidelijk. Weghalen die onzin als er niet is gevraagd om een BTM-advies.

Reputatie 7
Badge +3

Adviezen zonder BTM zouden nog altijd die vervangende metro moeten laten zien, anders is dat een issue. Alternatief, door NS georganiseerd vervoer moet “gewoon” als trein worden aangemerkt.

Zouden ja, maar de praktijk is dit, dat je dan het grootste gedeelte van de dag geen reisadvies krijgt:

 

Toen ik op een ander forum schreef dat het continu, ongevraagd tonen van 9292-adviezen als een bug mag worden gezien vielen er een aantal mensen over me heen, want het was een “verbetering”. Dat klinkt allemaal hartstikke tof, maar het heeft allerlei ongewenste effecten. We zien dat hier opnieuw. Die 9292-adviezen passen niet tussen de NS Metro-adviezen, of in ieder geval in deze opzet is het ontzettend onduidelijk. Weghalen die onzin als er niet is gevraagd om een BTM-advies.

 

De toevoeging van BTM adviezen kan best voor een aantal mensen een verbetering zijn, maar naar mijn mening is het voor meer mensen juist een verslechtering. Nu moeten meer reizigers extra handlingen doen om overig OV niet te zien ipv andersom. 

Ik ben an sich niet tegen de BTM-toevoeging, maar deze implementatie zorgt voor verwarring en problemen. Ik schreef daarover laatst ook al op een ander platform:

 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee. als ik een reis met een trein wil maken ga ik naar de NS reisplanner (want NS is een bedrijf wat treinen rijdt) en verwacht daar een reisadvies met een trein te krijgen. Als ik met bus, tram of metro wil reizen gebruik ik wel 9292. En als er dan wel aan de NS reisplanner BTM adviezen worden toegevoegd moet dat een optie zijn die je zelf aan kunt vinken, net als de al bestaande opties/voorkeuren die standaard uit staan. 

Badge +3

Via Twitter van Rijdendetreinen een reactie:

Sinds afgelopen week geeft de reisplanner van RdT inderderdaad weer alleen treinen terug, was change vanuit NS voor nodig.

Maar dat treinvervangend vervoer er {dan} uit gaat is niet {de} bedoeling, ik contact NS hierover.

https://twitter.com/rijdendetreinen/status/1579234967472992256

Reputatie 1

Ik vermijd liever dat trein vervangende vervoer, want ik vertrouw er niet op dat mijn ov chip kaart dat allemaal weet als ik opnieuw in- en -uitcheck om van trein naar metro over te stappen. Die controleurs/ns politieluitjes weten volgens mij ook niet alles (beetje oneerbiedig gezegd).

Toevallig stopte er op de terugweg in Deventer een internationale trein. Die stond helemaal nergens, in geeneen app, vermeld, maar ik dacht: alles wat rijdt in de goede richting, daar spring ik in. 
ik kan me voorstellen dat deze nieuwe app stress verhogend werkt, vooral nu er ook zoveel mis gaat. Lees ook dat de ns weer een politicus aan het roer krijgt. Het blijft dus pappen en nathouden, net zoals bij die vorige die zich altijd liet vervoeren door auto met chauffeur en heeft verzaakt om op tijd treinstellen te bestellen.

Ach ja misschien is het allemaal teveel gevraagd. Laat het management bij de ns ook wat te doen hebben.

Badge +3

Er is best wel wat te zeggen voor het tonen van bus/tram/metro adviezen, want als die getoond worden zijn ze ‘sneller’ (kortere reistijd óf eerdere aankomst dan met de volgende trein), en als je zonder abonnement (of in de spits) reist is BTM relatief goedkoop voor korte afstanden.

Maar dat moet dan wel een zelf te kiezen optie zijn. Iemand met een vrij reizen NS abonnement heeft weinig aan die adviezen, zeker als er ook gewoon treinen rijden (die vervolgens niet getoond worden in jouw Reisadvies).

Reputatie 1

Voor reizen vanaf Nijmegen Heyendaal is de ns app totaal onbruikbaar geworden door een waslijst met busopties

Badge +3

Voor reizen vanaf Nijmegen Heyendaal is de ns app totaal onbruikbaar geworden door een waslijst met busopties

De workaround voor de app is voorlopig om ‘alleen sprinters’ als optie aan te zetten, krijg je in ieder geval die bussen niet naar Nijmegen.

Reputatie 1

Ik de k me zo in dat een jonge manager bij de ns weinig te doen had en dit erdoor heeft gedrukt, zonder over enige kennis van zaken te beschikken. Een klein testje vooraf zou al hebben laten zien dat al die pagina’s met bussen, lopen, metro’s e.d. je helemaal niet naar je bestemming brengen.

Ook grappig: van Deventer naar Amsterdam Lelylaan kan/mag tegenwoordig niet meer via Schiphol als ik de app geloof. Gelukkig ken ik die route en met nu die andere app erbij switch ik tussen beide apps om te zien wat de beste optie is. Ook reis ik tegenwoordig met 2 mobieltjes zodat ik meerdere apps open heb staan.

Reputatie 7
Badge +1

De workaround voor de app is voorlopig om ‘alleen sprinters’ als optie aan te zetten, krijg je in ieder geval die bussen niet naar Nijmegen.

Voor sprintertrajecten werkt dat inderdaad prima, maar het is toch eigenlijk te zot voor woorden dat je zoiets in nota bene de app van NS zelf moet gebruiken om adviezen voor de trein te krijgen.

Wat wellicht ook een optie is, is de startpagina van NS.nl op het startscherm van je telefoon te plaatsen. In de reisplanner op de website zit het filter waarmee je elk ander vervoer uitzet namelijk wel.

Al moet je dan dus nog wel steeds handmatig al het overige vervoer uitzetten…

Reputatie 2

Er is best wel wat te zeggen voor het tonen van bus/tram/metro adviezen, want als die getoond worden zijn ze ‘sneller’ (kortere reistijd óf eerdere aankomst dan met de volgende trein), en als je zonder abonnement (of in de spits) reist is BTM relatief goedkoop voor korte afstanden.

Maar dat moet dan wel een zelf te kiezen optie zijn. Iemand met een vrij reizen NS abonnement heeft weinig aan die adviezen, zeker als er ook gewoon treinen rijden (die vervolgens niet getoond worden/werden).

Dit dus, de app heeft de mogelijkheid in te voeren op basis van welk abonnement de prijzen aangegeven moeten worden en dan toch van die busadviezen op een tijdstip dat je vrij reizen hebt.

Erger nog: tijdens de spits dan wel het treinadvies terwijl je een dalvrij hebt 😂😂😂

Reputatie 7
Badge +1

Ook in de app zijn de filteropties bij mij nu beschikbaar. De app lijkt de gemaakte keuze ook te onthouden, zodat je dat niet steeds opnieuw hoeft in te stellen.

Badge +3

Dat is mooi, ik zie het nog niet (Android) maar komt er vast binnenkort aan.

Ik mis in jouw screenshot wel de optie ‘extra overstaptijd’ of staat die er nog ergens onder?

Reputatie 7
Badge +1

Die staat inderdaad wat verder naar beneden:

 

Reputatie 2

Ik begreep wel spontaan wat er gebeurd was toen ik van de week de “Je reis begint met de NS-app” reclame op de radio hoorde en later op TV zag.

Dit is verre van een “foutje” geweest, dit is een bewuste verandering in de app geweest, waarbij men wel in september een nieuwe versie uitrolde met BTM erin, maar niet de mogelijkheid de BTM eruit te filteren.

 

Leuk dat men probeert de concurreren met andere reis-apps, maar als je dan zelfs in je eerste versie de app niet laat werken op basis van de ingevoerde abonnementen maar mensen die “gratis” kunnen reizen in een dure bus stuurt dan heb je je prioriteiten gewoon niet op orde.

Als ik de NS app niet nodig had om te kunnen schakelen tussen eerste en tweede klas dan was ik er met dit grapje wel klaar mee geweest.

Reputatie 2

Net de bètaversie (android) maar gedownload en daarin gelukkig de mogelijkheid bussen uit te schakelen.

Het zou echt fijn zijn als het reisadvies ook gebaseerd wordt op het ingevoerde abonnement, dat is in ieder geval nog niet zo, want als ik bussen ook een optie maak krijg ik alleen nog maar busreizen als ik van huis naar het station wil fietsen 😂🤐

 

Reageer