beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 October 2022, 11:57

Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Plannen naar treinstation is in veel gevallen aan te raden. Wil je nog een advies vanaf station naar een adres kun je dat nog apart doen. Tenminste, dat die ik zelf liever.

Even testje gedaan: reis van mijn station De Vink naar het adres van mijn oude werkgever waarbij ik vanaf station naar werkadres zou willen fietsen (en dus bij werkadres ook fietsen selecteer).

Bij niet uitzetten van bus, tram en metro krijg ik naast de reisadviezen met fietsen vanaf station Delft ook reisadviezen met bus 69 en dan nog 5 minuten lopen en met de bus 40 of 174 en dan nog 5 of 7 minuten fietsen (ja, maar mijn eigen fiets staat in de stalling van het station, niet bij een bushalte).

Fietsen vanaf station Delft staat daar aangegeven als 20 minuten, wat ik nogal lang vind, ik deed er hooguit 15 minuten over. De NS reisplanner geeft een langere route aan. Of rekent de NS reisplanner ook de looptijd van perron naar fietsenstalling en het zoeken naar je fiets als je even niet meer zo goed weet waar je hem de vorige neer had gezet mee? 

 

Zet ik bus, tram en metro wel uit, dan kan ik kiezen tussen reizen met de trein naar Delft of Delft Campus. Maar vanaf Delft Campus laat de reisplanner me 28 minuten lopen naar het werkadres. Eh, ik had toch gevraagd fietsen? Jammer dat er geen tuktuk meer is vanaf Delft Campus. 

Ik krijg nog wel een zeer onverwacht advies en dat is vanaf station Delft de waterbus te nemen en dan nog 18 minuten lopen Waterbus? In Delft? Dat ken ik niet. Is zo te zien nieuw. Als je dit niet wilt, dan ook nog even veerboot uitvinken. En doet die waterbus echt 20 minuten over dat stukje? Dat fiets je in minder dan de helft van de tijd. 

Badge +3

Ook grappig: van Deventer naar Amsterdam Lelylaan kan/mag tegenwoordig niet meer via Schiphol als ik de app geloof.

https://x.com/nancystrijbos/status/1701671348668408260 waar is die 20:54 in mijn reisadvies (met een boel lopen, dus dat had een belletje moeten laten rinkelen?) 😥

Plannen naar treinstation (Nm) werkt natuurlijk wél.

Badge +3

Oei, https://twitter.com/martienj/status/1592775614523912192

@NS_online sinds enkele dagen staat de trein vertrek 08:04 Amsterdam - Maastricht niet meer in de planner terwijl hij wel rijdt.

Vreemd, die rijdt inderdaad gewoon maar de planner zegt voor naar Utrecht:

Tja, de ICE is enkele minuten minder reistijd (geen stop op Amstel), maar om die uit de planner weg te krijgen moet je dus de optie ‘Treinen met verplichte reservering’ uit zetten! 😥 (of plannen tot ergens voorbij Utrecht).

(Twitter persoon stapt over vanuit Heemstede, met reguliere overstap 9 minuten).

Badge +3

Deze is in ieder geval toeslagvrij 😅

Via https://twitter.com/TravelVogel/status/1591888048412925952

Reputatie 7
Badge +1

Hebben sommige regionale treinen ook niet spiegels? 😂

De weergave van dit soort ritten is op deze manier echt niet duidelijk. Zeker omdat de busritten nu ook dwars door alle andere reisadviezen worden getoond. Tenzij je dat handmatig uitzet.

En in de screenshot een mooi voorbeeld met alles door elkaar. Intercity's en Sprinters van NS hebben de welkbekende IC en SPR, bussen (trams en metro's ook dacht ik) opeens icoontjes met slechts het lijnnummer en de regionale treinen wel voluit geschreven.

Enige consistentie is hier geen overbodige luxe. Schrijf dan alles voluit.

Badge +3

Och ja… en de pictogrammen in de planner maken het niet veel duidelijker.

Oh, is dat een bus? Ja joh, want die heeft een rechterbuitenspiegel 🤣

https://twitter.com/mark_jansen/status/1591127170390568960

NS, los dit op! Een “NS” reisplanner zou eerst en default de treinverbindingen moeten laten zien. En alleen na aanvinken ook de andere opties. Niet andersom zoals het nu geïmplementeerd is.

Badge +3

En de looptijd (die 9292 overigens wel toont?!) van halte naar treinstation of andersom vergeten we maar even… of is die inbegrepen in het NS Reisplanner advies? 😴

Reputatie 7
Badge +1

@Momo De bus moet dan wel natuurlijk precies op tijd zijn...

Reputatie 7
Badge +3

Keren kan op zich wel, maar is niet de bedoeling en gezien de klacht dat De Vink (halte Trompweg) wordt overgeslagen doen ze het het ook niet en nemen ze bij verkeerd rijden de hele Leidseweg. Maar gezien de tweet van die bewoner dat er nog maar heel en toe een bus langs rijdt, nemen de meeste bussen gelukkig wel de juiste route. Vanaf morgen, of eigenlijk al over een paar uurtjes, is alles weer normaal en rijden de treinen, het was 's nachts met open raam juist zo lekker stil. 

 

En dan geeft de reisplanner van De Vink naar Leiden tussendoor weer vrolijk adviezen met een bus die 4 keer zo lang duren dan met de trein. Maar toch fijn om te weten dat als je nou net de trein van 11:07 mist je nog wel de bus van 11:10 kan nemen en dan 1 hele minuut eerder op Leiden Centraal bent dan wanneer je een kwartier op de volgende trein had gewacht. 

 

 

Badge +3

Keren op de Trompweg is geen probleem toch (die lus op de kaart)?

Maar ja, als je daar niet mag komen met een bus, toch maar ergens op de Dobbedreef (keren daar geen optie maar de lijnbussen hebben een halte!)

Reputatie 7
Badge +3

Dit is de route die de bussen zouden moeten rijden. Het gedeelte van de Leidseweg vanaf het kruispunt Piet Heynlaan (rechtsonderaan) tot kruispunt Trompweg mogen ze niet nemen (dat zijn op het bord genoemde huisnummers), nemen ze die toch komen ze niet langs de bushalte, tenzij ze eerst de Trompweg opgaan en dan 180 graden keren en de Trompweg weer de andere kant op nemen. 

Dus 1) die route mag niet en 2) komt niet langs de bushalte.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ze klaagt er al jaren over, heb de tweets vaker gezien. Maar een bus die dat deel van de Leidseweg neemt en bij de kruising rechtdoor gaat en de rest van de Leidseweg neemt, die komt niet langs de halte op de Trompweg en rijdt dus verkeerd. En dan heb je behalve klachten van omwonden ook nog klachten dat er geen bus komt bij De Vink.

Badge +3

Dat er niet (meer) over de Leidseweg gereden mag worden was al lang bekend bij de busvervoerders (maar doe maar gewoon, we zien wel...)

Na alle klachten van (zullen er wel meerdere geweest zijn) bewoners dat dan toch maar niet meer doen resulteert in… Er rijdt niets meer van/naar De Vink!? 🤔

Reputatie 7
Badge +1

Ze had ook al op donderdag geklaagd zie ik nu.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de situatie zoals in de foto's, foto 2 is de fietsoversteekplaats hoek Leidseweg/Trompweg die ik neem als ik naar Leiden Zuid-West fiets) . De bussen die ik vrijdag zag reden daar niet. Die reden Admiraal de Ruytersingel, Trompweg (waar de halte is) en dan de Leidseweg met huisnummers hoger dan 507 (vanaf de Tromweg links, het punt waar de foto's zijn genomen is vanaf Trompweg rechts). Als er bussen wel die verboden route hebben genomen, hebben ze de Leidseweg helemaal genomen en ja, dan komen ze niet langs de halte op de Trompweg. Die wisten dan misschien niet de juiste route. 

Vrijdagmiddag rond een uur of 5 zag in nog geen kwartier tijd (even boodschappen doen net over de gemeentegrens in Voorschoten) wel 4 of 5 bussen die wel de Ruyter singel/Trompweg/Leidseweg namen) of de andere kant op. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat er geen bussen meer naar De Vink reden kan ook hiermee te maken hebben. Er is vrijdag van een bewoner in Voorschoten een klacht geweest over het busverkeer dat een verboden route nam.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ah, je was in Leiden.

Die EBS bussen weten in ieder geval de weg, wat van de chauffeurs van de NS bussen niet altijd gezegd kan worden.

 

En De Vink slaan we dan maar even over.

 

Reputatie 7
Badge +2

Wel lekker makkelijk natuurlijk: NS heeft nu volop capaciteit in z'n treinvervangende bussen en de omgeleide IC tussen Leiden en Den Haag reed dit weekend best wel leeg rond.

Niet dat er geen reizigers waren hoor: de bussen van EBS puilden uit. Kwam zelf deze nog tegen, een goed gevulde gelede bus 45 (Den Haag - Leiden) met een half uur vertraging. De regionale vervoerders hebben dus even hun omlopen overhoop mogen gooien om de klanten van NS te vervoeren.

@Momo Ik zag dat lijn 45 en 43 op elkaar keren in Leiden. De 45 van mijn foto ging als 43 terug bijvoorbeeld. Dus beide lijnen reden geleed.

Reputatie 7
Badge +3

Voor Leiden naar Delft wordt het inderdaad nog leuker… 

 

Wat betreft Leiden - Den Haag,  EBS dacht wel even mee, die hadden een wat langere bus ingezet voor lijn 45. Geen idee of ze dat voor de 43 ook gedaan hebben, die heeft een wat kortere reistijd dan de 45. 

 

https://twitter.com/DickvanderGoot/status/1586008509514145793/photo/1

 

Zelf zag ik vrijdag een aantal NS bussen rijden, echt kort op elkaar. Reisplanner gaf aan elke 5 minuten, maar sommige reden dichter op elkaar dan dat. De NS bushalte die eerder aangegeven stond bij station De Vink op de werkzaamhedeninfo klopte niet, er stond eerst bij het busstation, maar halte was gewoon zoals anders aan de Trompweg. In plaats van de juiste halte te vermelden is de halte voor De Vink daarna maar helemaal weggelaten.

Overigens snap ik dit advies niet:

  • Tussen De Vink en Voorschoten/Den Haag C. reist u via Leiden C.

De stopbus stopt op alle stations, waarom dan via Leiden C reizen? Reisplanner geeft dat ook niet aan en bij de lijnbushaltes aan beide kanten van de Trompweg stonden gewoon tijdelijke paaltjes.

Badge +3

Het zal wel wennen… https://twitter.com/bbbraa/status/1586810843118899201

@NS_online er zit een fout in de reisplanner! Als je voor morgen 7:30 Oudenbosch - Breda plant krijg je allerlei verbindingen met bus 311 waaronder ook een reis van 46 minuten terwijl het met treinen via Lage Zwaluwe in 38 min kan. De planner geeft die snellere optie niet.

 

Meteen weer de reden gevonden (is al eerder ontdekt), want de intercity stopt op Etten-Leur.

Zonder bus ben je dus ietsje langer onderweg (en dat wil je!):

 

Badge +3

Gewoon in de appstore, aanmelden als bèta user, even later was de bèta versie te installeren.

Edit: bij de reguliere NS app klikken op het verhaal over bèta testen.

Aanmelden als beta user kon ik zo gauw niet vinden, maar de reguliere Android app heeft nu ook alle gewenste opties (na een handmatige update). Versie 7.4.2

 

Vandaag moest ik van Hoofddorp naar Bijlmer Arena.

Ik wil met de trein, de bus kan immers vast komen te zitten in het verkeer.

Vooral de terugweg is niet meer te plannen met die NS app, maar wat ook irritant is, er stond op alle reisadviezen dat er een verstoring was op die route.

Bleek alleen de HSL te zijn, daar komt helemaal niet op Bijlmer Arena!! 

Luister naar je gebruikers en verbeter de app 

Badge +3

Wellicht dat forensen die contact opnemen de € 2,70 (of € 1,62 in de daluren) toeslag mogen claimen? 🤣

Voor Leiden naar Delft wordt het inderdaad nog leuker… 

Zonder ICd dus ellende!

 

Reputatie 7
Badge +1

Oei, als je a.s. vrijdag van Leiden naar Rotterdam wilt krijg je alleen maar IC direct (toeslag) en bus+tram+metro adviezen… en dat zijn geen treinvervangende.

Mag hopen dat de IC direct toeslagvrij wordt verklaard, want via Utrecht ben je 1:45 onderweg.

 

Op Twitter wordt al gezegd van niet, dus zal het waarschijnlijk straks wel toeslagvrij worden verklaard.😀 Gaat natuurlijk wel weer een dingetje worden donderdag want de werkzaamheden starten midden in de week en daar houden de forenzen geen rekening mee. 

Reageer