beantwoord

"verder met de fiets" stuurt me via CS

  • 14 May 2022
  • 6 reacties
  • 177 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Waarom stuurt de reisplanner me naar een bestemming in de buurt van Amsterdam Zuid via Amsterdam Centraal zodra ik aangeef dat ik het laatste stuk per fiets af wil leggen? Zelfs "via asdz” levert me een rondje via Schiphol naar Amsterdam Centraal op…

 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 15 May 2022, 15:53

Bekijk origineel

6 reacties

Goedemiddag MJS en welkom op de NS Community.

Even een kleine vraag, als je op Google of Apple maps deze reis intypt, of in elk geval vanaf Amsterdam Zuid naar je eindbestemming, hoeveel minuten fietsen geeft hij dan aan? Want anders zou je natuurlijk ook deze route kunnen aanhouden. 

Badge +3

Oh, dat is net zoiets als een reis plannen naar ergens in de buurt van Maarn, en dat je daar maar een fiets moet regelen (die zijn er niet!).

Vanuit Driebergen-Zeist kan je dan beter met een OV-fiets en bovendien rijden er lijnbussen.

Maar goed, een ‘adres-advies’ komt van 9292 dus zou je daar moeten klagen.

Het antwoord dat ik kreeg van 9292 is dat ze het advies met de minste overstappen geven (plus dus aannemen dat je al een fiets hebt?)

Dus plan gewoon naar Amsterdam Zuid of Lelylaan (treinstation) en vanaf daar een stukje fietsen.

Voor @Sanne NS fietsen is een kwartiertje vanaf Zuid. Fietsen vanaf Lelylaan is 8 minuten.

Het is volgens Google Maps slechts 9 minuten fietsen van Amsterdam Zuid - veruit de meest logische keuze. Daar heb ik al een fiets staan, dus dat is niet waar mijn probleem zit - al voel ik met @Robert B mee dat je daar eigenlijk een vinkje voor aan moet kunnen zetten: fiets in de trein vs. OV-fiets nodig.

 

Nee, mijn grootste probleem is dat hij me ZELFS via Amsterdam Centraal stuurt als ik expliciet opgeef dat ik via Zuid wil; zie de omreisroute hieronder (en ja, de IC ut-shl stopt op asdz). Het gaat me niet om mijn eigen advies, daar kom ik wel uit, maar is er niet iets kapot in de planner?

 

Voor wie het zelf wil proberen: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Utrecht%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=52.3523469882904,4.84745134599082&aankomsttype=adres&aankomstlabel=Woestduinstraat,%20Amsterdam&naTransport=BICYCLE&via=Amsterdam%20Zuid&viatype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-05-15T14:53

Badge +3

Die 15 minunten fietsen vanaf Zuid kreeg ik via https://www.openstreetmap.org/directions?engine=fossgis_osrm_bike&route=52.3390%2C4.8734%3B52.3517%2C4.8476#map=15/52.3442/4.8606 (3,4 km dus dat haal je met 15 km/u gemiddeld).

Google Maps is iets te optimistisch als je 3,4 km in 9 minuten fietst, dat is een kleine 23 km/u gemiddeld. Misschien dat het lukt vanaf de noordkant van het station (stalling Strawinskylaan) en alle verkeerslichten op groen, dan zou het maar 2,6 km zijn.

Blijft een punt dat de planner (van 9292) geen fietsroute lijkt te kennen vanaf Zuid, maar je naar Centraal stuurt.

Sterker nog, waarom zou je naar Schiphol gestuurd worden met een ‘via’ Amsterdam Zuid? Tja, fietsen vanaf Schiphol zal 9292 wel niet kennen (of duurt veel te lang).

Vanuit Leiden wordt je ook via Amsterdam Centraal gestuurd, waarbij je net zo goed de sprinter naar Lelylaan kunt nemen en vanaf daar lopen of fietsen (1,7 km).

Ik ga het melden bij 9292 want dit klopt allemaal niet.

Badge +3

Update na contact met 9292: de adviezen voor stad/streek ov (dus bus/tram/metro) komen van 9292 maar die kennen de optie ‘fiets’ helemaal niet (zoals Google Maps en OpenStreetmap).

Dus ik denk dat NS die optie ‘fiets’ voor begin/eindtransport zelf bedacht heeft, en daar dus het nodige aan schort.

Vanaf Amsterdam Zuid of Lelylaan met OV-fiets naar de Woestduinstraat is prima mogelijk en (veel) sneller!

Schiphol in de planner vanuit Utrecht ‘via’ Amsterdam Zuid klopt natuurlijk ook niet.

Reageer