beantwoord

Vergeten check-out functie in de NS app werkt niet wegens onvolledige locatie permissie

  • 7 February 2022
  • 9 reacties
  • 943 Bekeken

In de NS app staan verschillende opties onder het kopie ‘Notificaties’ (Mijn NS):

-Inchecken

-Uitchecken

-Vergeten check-out

 

 

Bij ‘Vergeten check-out’ staat: Vereist ‘altijd’ locatie permissie. Maar in de Android locatie permissie instellingen van mijn telefoon staat die optie niet (Allow all the time).

 

Ik heb ook de OVinfo app en voor deze app is die optie er wel. Ook bij de Facebook app is dit het geval.

 

Wat is hier het probleem? Het lijkt erop dat de NS app op die manier geen toegang MAG hebben tot de locatie. Voor het goed werken van deze functie moet de app ook toegang hebben als de app niet geopend is.

 

In het meldingenscherm wordt zodra je incheckt een permanente notificatie getoond (totdat je uitcheckt) met daarbij de melding dat je in de trein zit of op een bepaaald station bent. Dit werkt dus ook niet als de app niet altijd toegang heeft tot je locatie en dan blijft ie dus naar je locatie zoeken:

 

Iemand een idee of zie ik iets over het hoofd? Ik verbaas me er wel over dat er nog helemaal niemand hier een vraag over heeft gesteld...

icon

Beste antwoord door Daniël NS 7 February 2022, 19:52

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Ik zie vrijwel hetzelfde, behalve de opties ‘altijd vragen/alleen deze keer’ maar volgens mij vraagt de NS app dus helemaal niet aan Android om de permissie ‘permanente toegang’ tot je locatie (ook bij niet-actief), anders zou je die moeten zien.

Ik vind het ook nogal overbodig als de app ‘continu’ mijn locatie zou moeten tracken, die zou hooguit enkele malen per dag in mijn reishistorie moeten kijken of er een incomplete reis is (en dat is pas minimaal 6 uur na een incheck, of direct na een overstap en vaak pas de volgende dag).

De enige apps die bij mij vragen om altijd toegang (en dus wel hebbben) zijn Google Maps en Waze (navigatie), maar als je die op ‘bij gebruik van de app’ zet werken ze ook prima.

Het is dus voldoende om als je gaat reizen de NS app eenmalig op te starten en op de actergrond actief/slapend te houden (door bijv. weer naar je startscherm te schakelen). Ik zal eens meten wat dat aan batterijverbruik kost gedurende een dag.

De andere permissies van de NS app zijn Camera (maar dat is alleen maar om eenvoudig een ov-chipkaart te kunnen toevoegen) en Opslagruimte (voor het bewaren van je tickets, favorieten en geplande reizen).

Overigens werken die notificaties lang niet altijd goed. Zo krijg je soms direct na inchecken al meldingen dat je vergeten bent uit te checken, nog voordat je goed en wel in de trein zit. In hoeverre dat met je locatie te maken heeft weet ik niet, maar o.a. op Utrecht Centraal (geen GPS bereik) schijnt dat voor te komen. Die melding ‘Vergeten check-out service’ krijg je dan soms meerdere keren achter elkaar. Onhandig, op zijn minst.

 

maar volgens mij vraagt de NS app dus helemaal niet aan Android om de permissie ‘permanente toegang’ tot je locatie (ook bij niet-actief), anders zou je die moeten zien.

 

Maar dat is toch juist net het probleem? Dat zou de NS app dus wél moeten doen (anders werkt het niet). Waar moet anders de melding ‘locatie opzoeken’ die je bij de notificatie ziet vandaan komen? Dat komt dus omdat de app niet altijd toegang heeft tot je locatie. Pas als je de app opent, dan verandert de melding van ‘locatie opzoeken’ naar ‘in de trein’ of ‘op station Utrecht Centraal’ of welk station je dan ook voorbijrijdt. Vanmiddag nog gecheckt.

 

Ik vind het ook nogal overbodig als de app ‘continu’ mijn locatie zou moeten tracken, die zou hooguit enkele malen per dag in mijn reishistorie moeten kijken of er een incomplete reis is (en dat is pas minimaal 6 uur na een incheck, of direct na een overstap en vaak pas de volgende dag).

 

Maar de Vergeten check out functie heeft toch juist als doel om je DIRECT te melden dat je bent vergeten uit te checken en niet pas zes uur na een incheck of de volgende dag? Daarom moet je locatie ook continu gevolgd worden.

 

Ik heb begrepen dat op NS stations gebruik wordt gemaakt van beacons op basis van Bleutooth. Dat schijnt nauwkeuriger te zijn dan je GPS signaal. Daar is in 2016 mee getest, maar wat daar uiteindelijk mee gedaan is, weet ik niet. Het lijkt er in ieder geval op dat de app daarmee (ook) niet overweg kan.

Badge +3

maar volgens mij vraagt de NS app dus helemaal niet aan Android om de permissie ‘permanente toegang’ tot je locatie (ook bij niet-actief), anders zou je die moeten zien.

 

Maar dat is toch juist net het probleem? Dat zou de NS app dus wél moeten doen (anders werkt het niet). Waar moet anders de melding ‘locatie opzoeken’ die je bij de notificatie ziet vandaan komen?

Ik las ergens dat zoiets via een ‘Widget’ kan, die zichzelf regelmatig ververst. Dus de app is dan ‘actief/in gebruik’ ook al heb je die niet op de voorgrond.

Maar de Vergeten check out functie heeft toch juist als doel om je DIRECT te melden dat je bent vergeten uit te checken en niet pas zes uur na een incheck of de volgende dag? Daarom moet je locatie ook continu gevolgd worden.

Ik heb begrepen dat op NS stations gebruik wordt gemaakt van beacons op basis van Bleutooth. Dat schijnt nauwkeuriger te zijn dan je GPS signaal. Daar is in 2016 mee getest, maar wat daar uiteindelijk mee gedaan is, weet ik niet. Het lijkt er in ieder geval op dat de app daarmee (ook) niet overweg kan.

In de nieuwe ‘Treinreizen met GPS’ proef (via de NS Lab Beta app) wordt je locatie (station, spoor) inderdaad bepaald op basis van je locatie en dan een ‘geofence’ om te bepalen op welk station of waar op het spoorwegnetwerk (dus in een trein) je je bevindt. Daar is een sticky topic over.

Dat lijkt dus ook al te gebeuren in de huidige NS app, ben je op een station of ergens ‘op de rails’.

De (Wi-Fi en BlueTooth) beacons op de stations zijn om drukte en bewegingspatronen te meten, zoek het topic ‘Loop zelf door’ over de Efteling-achtige omroep op spoor 5/7 in Utrecht. Voor de rest worden die beacons ook gebruikt voor wetenschappelijke onderzoeken van (technische) universiteiten. Geheel anoniem uiteraard.

Reputatie 6

Het is inderdaad op het moment niet mogelijk om de Android app deze permissie te geven, maar het kan al wel in de IOS app. Dat zeggende, alles dient nu wel al naar behoren te werken.

Zou het zo zijn dat je de meldingen niet krijgt of in het geval wat Robert B noemt, te snel of te vaak, dan kan je dit het beste melden met de “App Support” knop in de app zelve. Zo krijgt de verantwoordelijke afdeling ook zo veel mogelijk informatie mee waarmee ze verder kunnen kijken wat hier precies aan de hand is. Je kunt daar ook meteen je suggestie voor een nieuwe permissie doorgeven.

Badge +3

Hoe dan ook, de NS app heeft dus helemaal geen 'permanente locatietoegang' nodig (althans, vraagt daar niet om aan Android) en daarom krijg je die optie ook niet.

Badge +3

Het is inderdaad op het moment niet mogelijk om de Android app deze permissie te geven

Dat is zeker wel mogelijk want andere apps doen dat immers ook (Facebook, Google Maps, Waze...) maar de NS app (Android) vindt/heeft dat dus niet nodig, en ikzelf ook niet eigenlijk :sweat_smile:

Ik heb het idee dat die instelling in de app een ‘widget’ aanmaakt voor die pushmeldingen (op je vergrendelscherm zelfs als je wilt) die dus altijd actief is/blijft, en dat is voldoende.

 

De NS app vraagt er niet om, maar zou dat wel moeten doen, getuige ook hun eigen opmerking: "Vereist 'altijd' locatie permissie", zie afbeelding hieronder. Altijd is altijd en niet alleen tijdens gebruik van de app. Als een widget hiervoor zou zorgen dan is permissie altijd toestaan niet nodig, maar zorgt de widget ervoor dat er alleen permissie gegeven hoeft te worden als de app actief is. En dat is feitelijk vanuit gebruikersoogpunt: tijdens gebruik van de app. Want dat is wat je in zo'n geval zou moeten instellen.

 

En het blijkt ook uit de test die ik in de trein deed. App niet open: “locatie opzoeken”. App open: melding wordt gelijk vervangen door ‘in de trein’ of ‘op station X’. Dat zegt voor mij dat het zou moeten werken op de manier zoals ik aangeef.

 

 

 

De Nederlandse Spoorwegen test een app, BeacoNS, waarmee reizigers een waarschuwing krijgen als ze vergeten uit te checken. Dat gebeurt via bluetooth beacons bij stations. De test vindt plaats op Schiphol en Utrecht Centraal.

BeacoNS NS-testHet systeem werkt nog verre van foutloos, schrijft de Nederlandse site Numrush. In 60 tot 80 procent van de gevallen is de beacon waar te nemen, terwijl in sommige gevallen reizigers ook onterecht een melding krijgen, omdat ze wel hadden uitgecheckt.

Als de test onder 75 mensen een succes is, dan…..

https://tweakers.net/nieuws/112561/ns-test-app-die-treinreizigers-waarschuwt-als-ze-vergeten-uit-te-checken.html

 

Dit is dus weer een andere methode, maar een bericht uit 2016 dus… weet niet wat de stand van zaken nu is. Volgens mij niks mee gebeurd evenals met het plan om in- en uitchecken mogelijk te maken met je telefoon op het moment dat je de trein in- danwel uitgaat.

Badge +3

Dat bericht uit 2016 kan je vergeten.

Maar de push-meldingen vanuit de huidige NS app (met name die ‘vergeten uitcheck service’) werken dus ook al met locatiebepaling (die geofence), om te bepalen waar je bent (station) of onderweg (in een trein), anders heeft die service geen enkele zin (ja na 6 uur na een uitcheck vergeten pas).

Het energieverbruik van de NS app heel de dag actief (op de achtergrond) is overigens totaal verwaarloosbaar, zolang je niet reist.

Dat wil zeggen, als ik de app op de voorgrond zet en ‘Vertrektijden’ opvraag wordt mijn locatie bepaald en meer niets eigenlijk. Het dichtstbijzijnde station is zus en zo. Prima, dat klopt.

Vandaag (op de A2 Eindhoven - Maastricht) een paar keer gedaan en dan krijg ik keurig Heeze - Maarheeze - Weert - Roermond en de Arriva stations zoals Echt, Susteren, Geleen-Lutterade, Beek-Elsloo, Bunde en Maastricht Noord te zien.

Dat dus alleen omdat ik daar dus in de buurt ben (dank je wel gps!) maar totaal niet aan het reizen ben of dat van plan ben.

De NS app doet daar dus verder niets mee en volgt je verder niet (ververst ook niet waar je bent totdat je op Vertrektijden klikt).

Zodra je ergens gaat ‘reizen’ (dus inchecken met je ov-chipkaart en de app dat weet) zal dat wel anders zijn.

Reageer