beantwoord

Aansluitingen op laatste treinen niet afgewacht, wanneer verbetering?

  • 27 January 2024
  • 10 reacties
  • 534 Bekeken

Badge

Ik heb nu al tweemaal op rij zien gebeuren dat twee aansluitingen op een laatste trein van de dag niet worden afgewacht.

 

Waarnemingen

De eerste keer op donderdagavond 4 januari: mijn IC 1787 naar Enschede (vertrek 23:52) wachtte op Amersfoort Centraal niet op IC 11687 uit Schiphol Airport (aankomst 23:48 +5), terwijl bovendien onze IC 1787 niet ver na Amersfoort tien minuten stil kwam te staan vanwege een dienst op enkelspoor en een vertraagde tegentrein (die al ten tijde van ons vertrek uit Amersfoort genoeg vertraagd was om ons sowieso te zullen hinderen). Eenmaal in Apeldoorn (aankomst 0:16 +12) was Sprinter 7087 naar Deventer (vertrek 0:20) ook al foetsie, terwijl die trein gezien eerdere observaties zeker 90% van z'n klandizie uit de intercity haalt.

De tweede keer was vanavond: IC 591 naar Groningen (vertrek 1:05) wachtte niet op Sprinter 5889 uit Hoofddorp (aankomst 0:57 +7); de overstap was niet op hetzelfde perron en zelfs de snelst rennende reizigers hebben de intercity niet gehaald. Ook de aansluiting vanuit IC 1591 uit Amsterdam (aankomst 1:03 +9), volgens planning een prachtig gecoördineerde cross-platformoverstap van 3 minuten, werd niet afgewacht.

 

Commentaar

In de herfst leek het beter te gaan met het afwachten van aansluitingen (in het algemeen, niet alleen voor de laatste trein), maar sinds het nieuwe (dienstregelings)jaar holt het hard de verkeerde kant op. Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling die geen vertrouwen inboezemt in het idee van 'netjes thuisgebracht worden door NS'.

Bovendien lijkt nauwelijks bekend bij het publiek dat NS een thuisbrengplicht heeft in zulke gevallen. Zelfs in mijn bovengemiddeld goed geïnformeerde kennissenkring is vrijwel niemand hiermee bekend en is iedereen ervan overtuigd dat je aan je lot wordt overgelaten wanneer een aansluiting op een laatste trein mislukt door vertraging. De reizigers die vanavond hun laatste trein misten, dwaalden ook doelloos door het station en achtten zichzelf naar alle waarschijnlijkheid gestrand. (Ik heb zelf nog nooit van de thuisbrengplicht gebruik gemaakt, dus ik ga er maar even vanuit dat die naar behoren wordt opgevolgd...)

 

Vraag

Hoe en wanneer gaat er meer aandacht gelegd worden op het afwachten van (in al deze gevallen veelgebruikte) aansluitingen op laatste treinen? En hoe en wanneer gaat er werk gemaakt worden van het beter informeren van reizigers over hun rechten wanneer ze stranden?

icon

Beste antwoord door West 27 January 2024, 13:50

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In de eerste plaats welkom terug Ddietzen: tijd gemist. 

 

Om op je vragen terug te komen. Hoe en wanneer gaat er meer aandacht gelegd worden op het afwachten van (in al deze gevallen veelgebruikte) aansluitingen op laatste treinen? 

 

Ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren. De strikt op tijd vertrekken regel is er door de leiding zo bij de conducteurs en machinisten ingetimmerd dat het lijkt alsof het daarvan afwijken onmiddellijk gevolgd wordt door ontslag op staande voet. Dat dit NS bakken met geld kan kosten interesseert de organisatie blijkbaar niet. 

 

En hoe en wanneer gaat er werk gemaakt worden van het beter informeren van reizigers over hun rechten wanneer ze stranden?

 

Ook dit onderwerp is al vele malen teruggekomen op dit forum. De conducteur van de vertraagde trein dient dit bij het bereiken van het eindstation natuurlijk gewoon netjes aan te geven. NS houdt deze regeling gewoon onder de pet en laat de reiziger in vele gevallen aan haar lot over. De klantenservice is overigens bij het stranden van veel reizigers tegelijk vaak gelijk compleet onbereikbaar. 

Reputatie 5

Ik heb ook het gevoel dat treinpersoneel soms niet op de hoogte is van vertraagde overstappen? In de regel geldt natuurlijk "vertreksein groen = verplicht vertrekken". Mijn eigen observatie daarbij is dat het echt van de conducteur en treindienstleider afhangt (en of de vertraagde trein gevraagd heeft om te wachten) of een laatste trein wel of niet wacht.

Vorig jaar heb ik na een concert in een uitverkochte Arena meegemaakt dat veel tieners en gezinnen aan hun lot werden overgelaten. De overstap voor de treinen richting het noorden is op station Amsterdam Zuid 8 minuten. Helaas kwam de trein uit Bijlmer ongeveer 7,5 minuut te laat aan. Wat gebeurde er? Toen de treindeuren opengingen, zagen de reizigers tot hun verbazing en teleurstelling de deuren van hun allerlaatste overstap aan de overkant dichtgaan. Gelukkig kon ik nog een sprinter nemen naar mijn bestemming.

Een paar maanden eerder bevond ik me in een vergelijkbare situatie, op dezelfde stations. Dit keer vertrok de laatste trein een paar minuten later, om "de overstappers van een vertraagde tegentrein op te vangen", aldus de conducteur.

 

Vraag

Hoe en wanneer gaat er meer aandacht gelegd worden op het afwachten van (in al deze gevallen veelgebruikte) aansluitingen op laatste treinen? En hoe en wanneer gaat er werk gemaakt worden van het beter informeren van reizigers over hun rechten wanneer ze stranden?

 

Uiteraard kost het beter informeren de NS veel geld in taxi's. Ik verwacht daarom eerlijk gezegd niet dat ze daar extra moeite voor gaan doen. Vanuit het oogpunt van de organisatie is het natuurlijk goedkoper als ze het de onwetende reiziger zelf laten regelen (óf de reiziger regelt zelf alternatief vervoer, óf ze regelen op eigen initiatief een taxi die ze achteraf natuurlijk niet bij NS kunnen declareren, óf ze stranden). Klantvriendelijk is het natuurlijk niet, maar zolang er geen actie tegen wordt ondernomen (bijvoorbeeld in de vorm van kamervragen o.i.d.), is er weinig wat een dergelijk beleid kan tegenhouden.

Verder ben ik het er helemaal mee eens. Ik kan nog begrijpen dat een willekeurige overstap niet blijft wachten, maar de laatste trein is eigenlijk not-done, zeker als het om enkele minuten gaat. Goed topic!

Reputatie 7

Ik heb ook het gevoel dat treinpersoneel soms niet op de hoogte is van vertraagde overstappen?

 

Dat klopt, wij hebben geen totaaloverzicht per station welke trein op welke exacte tijd en op welk perron binnenkomt. De enige die een dergelijk overzicht bezit is de treindienstleider. Het is dan ook aan hen om een overstap te bewaken in het geval van vertragingen. Zo nu en dan gebeurt dat ook en bij bepaalde overstappen zelfs altijd en dan krijgen we altijd even een belletje en/of blijft het sein op rood.

Reputatie 5

Ik heb ook het gevoel dat treinpersoneel soms niet op de hoogte is van vertraagde overstappen?

 

Dat klopt, wij hebben geen totaaloverzicht per station welke trein op welke exacte tijd en op welk perron binnenkomt. De enige die een dergelijk overzicht bezit is de treindienstleider. Het is dan ook aan hen om een overstap te bewaken in het geval van vertragingen. Zo nu en dan gebeurt dat ook en bij bepaalde overstappen zelfs altijd en dan krijgen we altijd even een belletje en/of blijft het sein op rood.

 

Bedankt voor de opheldering! Ik ging er oorspronkelijk van uit dat dergelijke informatie van de TimTim kon worden afgelezen, maar ik heb natuurlijk geen ervaring als machinist om dat zeker te weten. Interessant om te leren dat de treindienstleider dit rechtstreeks met de machinist regelt. Ik had altijd onterecht vernomen dat de HC hier veel inspraak in had.

 

Overigens was mijn eerdere reactie ook niet gericht als kritiek richting het personeel. Als het boordpersoneel niet inzichtelijk weet of er wel/niet gewacht moet worden, kun je ze het natuurlijk ook niet kwalijk nemen dat ze op tijd volgens dienstregeling vertrekken. 😅

Badge +3

Op zich geeft https://spoorkaart.mwnn.nl en dan filteren op Vertraagd (≥ +5) al een aardig beeld in één oogopslag. Wordt de betreffende trein daar niet getoond dan kan je die in principe binnen enkele minuten verwachten (tenzij er tussen Baarn en Amersfoort ineens 4 minuten bij komt).

En anders natuurlijk https://treinposities.nl/ritinfo/20240126/5889 als je weet dat die onderweg is met overstappers, al moeten die dan nog wel van spoor 7 naar spoor 2 zien te komen.

Overdag is wachten natuurlijk niet te doen (en de overstap valt ook weg uit de Reisplanner) maar als het om de laatste reismogelijkheid naar bijv. Groningen gaat… 

Badge

Ik heb ook het gevoel dat treinpersoneel soms niet op de hoogte is van vertraagde overstappen?

 

Dat klopt, wij hebben geen totaaloverzicht per station welke trein op welke exacte tijd en op welk perron binnenkomt. De enige die een dergelijk overzicht bezit is de treindienstleider. (...)

Jullie hebben niet de NS-app waarin je voor elk station live de aankomsttijden kunt bekijken? Komaan :/

In Amersfoort zal het weinig kwaad kunnen, maar in het algemeen is het wel wenselijk om het overnemen van aansluitingen via de treindienstleider te laten lopen zodat deze het sein op rood kan houden. Anders kan het gebeuren dat andere treinen niet binnen kunnen komen of overwegen te lang dicht liggen. En in situaties waarin een sprinter op een vertraagde IC moet wachten heb je de treindienstleider nodig om te zorgen dat de IC daarna wel als eerste weg mag.

Badge +3

De 5800 en ‘op tijd aankomen’ op Amersfoort Centraal lijkt op zijn minst problematisch in de avond.

Dit voorbeeld van gisteren (26 januari) https://treinposities.nl/treinseries/5800/2024-01-26 (waar er bij Baarn nog weinig vertraging was):

De laatste IC Groningen laten wachten zou dan kunnen, want voor de 5800 (die alleen nog maar tot Vathorst hoeft) maakt natuurlijk weinig uit of die met +7 of +10 (achter de IC aan die dan +2 krijgt of zo, maar dat haal je wel in vóór Zwolle) vertrekt.

Badge

In Amersfoort zal het weinig kwaad kunnen, maar in het algemeen is het wel wenselijk om het overnemen van aansluitingen via de treindienstleider te laten lopen zodat deze het sein op rood kan houden. Anders kan het gebeuren dat andere treinen niet binnen kunnen komen of overwegen te lang dicht liggen. En in situaties waarin een sprinter op een vertraagde IC moet wachten heb je de treindienstleider nodig om te zorgen dat de IC daarna wel als eerste weg mag.

Dan kan het initiatief alsnog van het treinpersoneel komen. Zoals ik het me voorstel: HC ziet (in de NS-app 😉) dat er nog een vertraagde aansluiting aankomt, machinist belt de treindienstleider en vraagt om de rijweg vast te houden of indien nodig het sein te herroepen tot de overstappers aan boord zijn.

Badge

Toch jammer dat een reeds ontkrachte post met onwaarheden als antwoord is gemarkeerd door de moderators :/

Reageer