beantwoord

Adviesaanvraag Dienstregeling 2025

  • 8 February 2024
  • 33 reacties
  • 898 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

En die HSL treinen gaan dan leeg door naar de Watergraafsmeer? Want die gaan niet meer naar Amsterdam C.

Begrijp ik het goed? Moeten zowel de HSL treinen als de treinen uit het noorden op Schiphol gaan keren terwijl dat station aanhoudend maar beperkt beschikbaar is wegens verbouwing?

Nee dat begrijp je niet goed, de treinen eindigen voor reizigers in Schiphol en gaan dan leeg door naar het opstelterrein in Hoofddorp. Eigenlijk precies dezelfde situatie als nu, maar dan met andere treinserie, nu eindigen de treinen uit Amersfoort en Nijmegen in Schiphol en straks dus de treinen uit Groningen en Leeuwarden.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het nu begrijp wordt het opgeknipt en wordt het deel Groningen/Leeuwarden - Schiphol gereden met de bestaande treinen en zal het stuk Schiphol Rotterdam worden gereden met ICNG (zoals het nu ook rijdt)

Het traject van de treinen die via de HSL rijden wordt via Amsterdam Zuid doorgetrokken tot Lelystad en Amersfoort Schothorst. Die rijden dan dus niet meer naar Amsterdam Centraal, dit vanwege de werkzaamheden daar.

 

Dat de huidige treinen Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal straks maar tot Schiphol rijdt betekent dat Leiden geen directe verbinding meer heeft met het noorden. 

Begrijp ik het goed? Moeten zowel de HSL treinen als de treinen uit het noorden op Schiphol gaan keren terwijl dat station aanhoudend maar beperkt beschikbaar is wegens verbouwing?

Reputatie 7
Badge +1

Als je kijkt naar de enorme technische problemen met ICNG lijkt het me hoogst onaannemelijk dat er eind dit jaar voldoende ICNG rijvaardig zal zijn voor uitbreiding van de HSL-diensten naar Lelystad en Amersfoort. Momenteel mag je al blij zijn als er dagelijks een stuk of vijf stellen inzetbaar zijn. Ik zie dit hele plan in het najaar wel weer uitgesteld worden..

Zoals ik het nu begrijp wordt het opgeknipt en wordt het deel Groningen/Leeuwarden - Schiphol gereden met de bestaande treinen en zal het stuk Schiphol Rotterdam worden gereden met ICNG (zoals het nu ook rijdt)

In de adviesaanvraag van NS staat onderstaand voorbeeld:

 

Dit is het gevolg van de nieuwe lijnvoering rondom Schiphol. De intercity's vanuit Den Haag naar Schiphol rijden nu door naar Groningen en Leeuwarden, maar die gaan vanaf december dus doorrijden naar Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Wanneer men het heeft over een uitbreiding in de spits spreekt men over het aantal treinen, de lijnvoering verandert wel de gehele dag.

Als je kijkt naar de enorme technische problemen met ICNG lijkt het me hoogst onaannemelijk dat er eind dit jaar voldoende ICNG rijvaardig zal zijn voor uitbreiding van de HSL-diensten naar Lelystad en Amersfoort. Momenteel mag je al blij zijn als er dagelijks een stuk of vijf stellen inzetbaar zijn. Ik zie dit hele plan in het najaar wel weer uitgesteld worden..

Dit is het gevolg van de nieuwe lijnvoering rondom Schiphol. De intercity's vanuit Den Haag naar Schiphol rijden nu door naar Groningen en Leeuwarden, maar die gaan vanaf december dus doorrijden naar Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Wanneer men het heeft over een uitbreiding in de spits spreekt men over het aantal treinen, de lijnvoering verandert wel de gehele dag.

@edjepetje365

Een kinderhand is snel gevuld, juich maar niet te vroeg. Vorig jaar kwam NS in februari ook met zo'n prachtig plan voor 2024, eind augustus werd het plan grotendeels teruggedraaid en werden er zelfs nieuwe inkrimpingen aangekondigd.

NS en ProRail roepen steeds dat volgend jaar alles beter wordt en daar komt vervolgens weinig tot niets van terecht. Ieder jaar herhaalt zich deze cyclus opnieuw.

Veel doorgewinterde reizigers zijn door schade en schande inmiddels wijzer/cynisch geworden en nemen dit soort plannen dan ook niet meer al te serieus. Wacht eerst het definitieve plan eind augustus maar.even af.

Reageer