beantwoord

Adviesaanvraag Dienstregeling 2025

  • 8 February 2024
  • 33 reacties
  • 898 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat de huidige treinen Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal straks maar tot Schiphol rijdt betekent dat Leiden geen directe verbinding meer heeft met het noorden. 

Maar die rechtstreekse verbinding zou met het doortrekken van de IC-Direct sowieso verloren gaan toch?

De trein die nu naar Den Haag gaat, zou dan volgens de plannen uiteindelijk in plaats van naar Den Haag (over conventioneel spoor), via de HSL naar Rotterdam gaan.

Reputatie 6
Badge

Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse verbinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats. 

Nee, Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Groningen en Leeuwarden. Den Haag wordt via Schiphol en Utrecht rechtstreeks verbonden met Arnhem. En Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Amersfoort en Enschede.

Reputatie 7
Badge +1

Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse vebinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats. 

Zoals ik het begreep gaat de huidige trein vanuit Groningen/Leeuwarden naar Rotterdam (over Utrecht) dan naar Den Haag i.p.v. Rotterdam.

Daarmee behoudt Den Haag, weliswaar via een andere route, zijn rechtstreekse verbinding met het noorden.

Reputatie 7
Badge +3

Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse verbinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats. 

Nee, Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Groningen en Leeuwarden. Den Haag wordt via Schiphol en Utrecht rechtstreeks verbonden met Arnhem. En Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Amersfoort en Enschede.

OK, ik was niet volledig, bedoelde de huidige verbinding via Schiphol. En daarmee ook geen rechtstreekse verbinding meer met Flevoland. De 3100, waar de vraag over ging, is dan de vervanger tussen Den Haag Centraal en Schiphol.

Als ik het goed zie verdwijnen vanaf Den Haag de 700/1800 en de 2000 en komen daarvoor terug de 3100 en 500/600. 

Reputatie 5

En die HSL treinen gaan dan leeg door naar de Watergraafsmeer? Want die gaan niet meer naar Amsterdam C.

De IC Brussel lijkt te gaan eindigen in Lelystad. De overige IC direct’s, naar Lelystad en Amersfoort Schothorst.

Reputatie 7

Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse verbinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats. 

Nee, Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Groningen en Leeuwarden. Den Haag wordt via Schiphol en Utrecht rechtstreeks verbonden met Arnhem. En Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Amersfoort en Enschede.

Waarom toch die focus op Den Haag? Vanuit Noord en Oost bijna alles naar Den Haag?

Omdat je van Rotterdam naar Groningen/Leeuwarden straks sneller bent via Schiphol.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom toch die focus op Den Haag? Vanuit Noord en Oost bijna alles naar Den Haag?

Valt mee. De huidige trein naar Den Haag verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt (uiteindelijk) een nieuwe snellere trein naar Rotterdam. De huidige trein naar Rotterdam gaat dan na Gouda naar Den Haag ipv Rotterdam. Aan het einde van de streep heb je evenveel treinen naar Den Haag en Rotterdam als nu. 

Reageer