beantwoord

almere-utrecht

  • 14 February 2024
  • 32 reacties
  • 694 Bekeken

Reputatie 1

Heb ik wat gemist? Tot en met gisteren vertrok de trein vanuit almere altijd om 20 en 50 over het hele uur.

Vanochtend kom ik op op het station en blijkt het 9 en 39 te zijn. 

De 1e trein vertrekt dus niet om 5:51 maar 6:09.

Eerst dacht ik t.g.v. de wisselstoring bij/tussen Amsterdam cs - muiderpoort. Maar het is ook morgen en vrijdag.

Ook zijn er werkzaamheden tussen Amsterdam-Utrecht maar daar staat niks vermeld over het traject almere-Utrecht.

Watskebeurt??

 

Mvg

Bastiaan

 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 14 February 2024, 06:07

Bekijk origineel

32 reacties

Intercity's Utrecht-Amsterdam worden gedeeltelijk omgeleid via Hilversum waardoor de dienstregeling in 't Gooi is aangepast.

https://nieuws.ns.nl/aangepast-treinverkeer-amsterdam-centraal-vanwege-werkzaamheden/

Reputatie 1

Dank voor de snelle reactie. Helaas staat ook daar niks vermeld over almere-utrecht

Dank voor de snelle reactie. Helaas staat ook daar niks vermeld over almere-utrecht

Ik heb het persbericht niet opgesteld.

Reputatie 7
Badge

Een bekende van mij liep hier ook al tegenaan en er staat inderdaad echt nergens (ook niet bij de informatie over de werkzaamheden in de reisplanner of zelfs maar bij rijdendetreinen) dat ook deze verbinding hier last van heeft. Alle berichtgeving gaat over Amsterdam-Utrecht terwijl de Gooiboog echt een ander traject is dat blijkbaar wel degelijk ook wordt geraakt. Slechte zaak deze communicatie, en nee @Tamzin dat is geen verwijt aan jou, wel aan NS.

Reputatie 7
Badge

Nog een traject wat onvermeld hierdoor beïnvloed lijkt: 

 

Reputatie 7
Badge

Ik heb 'm even aangekaart.

Badge

Ik bied ook nog de sprinter Amersfoort-Utrecht (serie 5600): die rijdt nu 2 minuten later, waardoor buiten de spits alle busaansluitingen in Bilthoven vernaggeld (en in de spits een stuk riskanter) worden. Geen boe of bah over een aangepaste dienstregeling op dat traject.

Reputatie 7
Badge

Ik had dit topic even gedeeld 😉

Krijg als antwoord dat men er bekend mee is en er wordt aan gewerkt.

Reputatie 3

en nog een - IC Lelystad - Amsterdam Zuid (- Dordrecht) rijdt niet/minder

NS heeft nota bene een aparte communicatie manager voor deze regio in dienst en dan nog wordt vergeten de helft van de essentiële informatie te communiceren. Je vraagt je af of mensen bij NS wel eens beoordeeld worden op hun functioneren.

Overigens is er in de reisplanner zojuist om 11.20 uur onder werkzaamheden een berichtje verschenen.

Reputatie 7
Badge

NS heeft nota bene een aparte communicatie manager voor deze regio in dienst en dan nog wordt vergeten de helft van de essentiële informatie te communiceren. Je vraagt je af of mensen bij NS wel eens beoordeeld worden op hun functioneren.

Overigens is er in de reisplanner zojuist om 11.20 uur onder werkzaamheden een berichtje verschenen.

Mooi snel opgelost met dank aan @Edwin maar dat had natuurlijk vooraf gemoeten en erger, het lijkt nog steeds incompleet.

Vermeld zijn nu Amsterdam-Utrecht, Hoofddorp-Hilversum en Utrecht-Almere, maar de hierboven geconstateerde verschillen op de trajecten Utrecht-Maastricht en Lelystad-Amsterdam Zuid (Almere-Weesp-Duivendrecht is echt een ander traject dan Almere-Hilversum-Utrecht of Weesp-Hilversum) worden daarmee nog niet gecommuniceerd. Het kan natuurlijk zijn dat men daar nu mee bezig is overigens.

Reputatie 7
Badge +3

Niet om.het een en ander, maar er wordt toch al.jaren geadviseerd om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen?

Neemt niet weg dat NS/ProRail wel alle trajecten die beïnvloed kunnen worden door werkzaamheden horen te communiceren. 

Niet om.het een en ander, maar er wordt toch al.jaren geadviseerd om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen?

Ja, maar of dat nu op dagelijkse basis verplicht moet worden? Je mag toch verwachten dat niet iedere dag van het jaar weer een andere dienstregeling geldt.

Het toont mijns inziens het nadeel van de elektronische informatie. In de tijd van het papieren spoorboekje waren NS en ProRail min of meer gebonden aan een jaardienrtegeling waarvan alleen bij uitzondering werd afgeweken. Nu wordt te pas en te onpas voor ieder wissewasje de dienstregeling op dagbasis aangepast.

Reputatie 7
Badge +1

Geheel eens met je laatste alinea @Tamzin Dit is inderdaad één van de grote nadelen van het elektronisch spoorboekje.

Reputatie 7
Badge

NS adviseren maar raak, maar ze zijn ook gewoon verplicht om wijzigingen bekend te maken. Een mogelijkheid bieden om iets op te zoeken is geen bekendmaken en je kunt ook echt niet van mensen die gewoon elke dag in dezelfde trein stappen gaan verwachten dat ze elke dag controleren of die wel gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Niet om.het een en ander, maar er wordt toch al.jaren geadviseerd om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen?

Mensen die iedere dag dezelfde tijd de trein nemen hebben een vaak een vaste routine, een vaste tijd dat de wekker gaat, ze opstaan, ontbijten, doucht, aankleeden en wat al niet meer. Als je trein dan opeens zonder aankondiging eerder vertrekt dan ben je als je kort voor vertrek de reisplanner checkt vaak al te laat om die trein nog te halen. Zoiets wil je van tevoren weten, dan kun je als je die trein wilt halen de wekker wat vroeger zetten. Of je smeert de avond ervoor alvast de boterhammetjes die wilt meenemen (of voor de kinderen) zodat je 's morgens minder tijd nodig hebt. 

En als je wel (op tijd) ziet dat een trein op een andere tijd vertrekt wil je ook graag weten waarom. Als het om werkzaamheden gaat, is zoiets tijdelijk. Dan is het wel fijn wanneer je de werkzaamheden kan vinden waardoor jouw trein op een andere tijd rijdt. 

Reputatie 7
Badge +3

Niet om.het een en ander, maar er wordt toch al.jaren geadviseerd om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen?

Mensen die iedere dag dezelfde tijd de trein nemen hebben een vaak een vaste routine, een vaste tijd dat de wekker gaat, ze opstaan, ontbijten, doucht, aankleeden en wat al niet meer. Als je trein dan opeens zonder aankondiging eerder vertrekt dan ben je als je kort voor vertrek de reisplanner checkt vaak al te laat om die trein nog te halen. Zoiets wil je van tevoren weten, dan kun je als je die trein wilt halen de wekker wat vroeger zetten. Of je smeert de avond ervoor alvast de boterhammetjes die wilt meenemen (of voor de kinderen) zodat je 's morgens minder tijd nodig hebt. 

En als je wel (op tijd) ziet dat een trein op een andere tijd vertrekt wil je ook graag weten waarom. Als het om werkzaamheden gaat, is zoiets tijdelijk. Dan is het wel fijn wanneer je de werkzaamheden kan vinden waardoor jouw trein op een andere tijd rijdt. 

Het is niet mijn advies, maar van NS en zij zeggen dat je ook als regelmatige reiziger dit moet doen. En was is kort voor vertrek? Vaak genoeg meegemaakt dat ik voordat ik de deur uit ging de tijden checkte om erop station achter te komen dat trein niet meer reed of forse vertraging had. En dan woon ik 10 minuten lopen van een station.

Reputatie 7
Badge

Lelystad-Schiphol staat inmiddels ook in de reisplanner. Dan blijft alleen de vraag wat er tussen Utrecht en Maastricht aan de hand is nog over volgens mij, maar bij nader inzien komt die langs Weert-Roermond en waren de werkzaamheden daar al vermeld alleen... vanaf morgen. Dus misschien ligt dat daaraan en is die melding ook onvolledig?

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet fijn dat wanneer je alerts hebt ingesteld voor een vast traject er geen alert komt wanneer de treindienst op dagbasis gewijzigd is.

In dit geval had er een alert moeten komen dat de treindienst tussen bijvoorbeeld Hilversum en Utrecht is aangepast vanwege werkzaamheden elders in het land.

Reputatie 7
Badge +2

 

 

Vaak genoeg meegemaakt dat ik voordat ik de deur uit ging de tijden checkte om erop station achter te komen dat trein niet meer reed of forse vertraging had. En dan woon ik 10 minuten lopen van een station.

Dat dus. Ik heb wel eens +60 opgelopen door die reisplanner-check: toen ik thuis de planner checkte zouden er slechts minder treinen op m'n route rijden. Daarom kwartiertje eerder van huis, daar aangekomen lag het treinverkeer plat door herstelwerkzaamheden van de oorzaak van de storing.

Het was ook altijd ondoenlijk om op basis van de planner te bepalen of ik beter de bus (om de hoek) of de trein (10 minuten lopen) kon pakken bij verstoringen.

Lelystad-Schiphol staat inmiddels ook in de reisplanner. Dan blijft alleen de vraag wat er tussen Utrecht en Maastricht aan de hand is nog over volgens mij, 

Er zijn alleen wijzigingen tussen Utrecht en Den Bosch. Via lange stops in Den Bosch (tot bijna 10 min) rijden de treinen dan vanaf daar op de normale tijden verder. Met de werkzaamheden bezuiden Weert heeft het dus niet te maken 

In het weekend rijden de treinen op weer andere tijden tussen Utrecht en Den Bosch. De intercity's rijden dan ieder halfuur een paar minuten na elkaar. De wachttijden in Den Bosch voor de treinen naar Maastricht zijn dan nog langer om op het 15-15 schema te komen.

In de omgekeerde richting rijden de treinen op de normale tijden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet mijn advies, maar van NS en zij zeggen dat je ook als regelmatige reiziger dit moet doen. En was is kort voor vertrek? Vaak genoeg meegemaakt dat ik voordat ik de deur uit ging de tijden checkte om erop station achter te komen dat trein niet meer reed of forse vertraging had. En dan woon ik 10 minuten lopen van een station.

 

Het is inderdaad het advies van NS, maar jij plaatst het hier wel en wekt daarmee de indruk dat je TS verwijt niet de reisplanner gecheckt te hebben terwijl het NS is die niet aangeeft dat op een bepaald traject de dienstregeling aangepast is vanwege werkzaamheden elders.

En dat een trein vanwege werkzaamheden die al langer bekend zijn gepland op een andere tijd vertrekt is wel wat anders dan dat een trein ongepland vertraging heeft of uitvalt. Als je bij een vertraagde trein op je vaste tijd op het perron staat, sta je alleen wat langer te wachten en mis je die trein niet, wat wel het geval kan zijn bij gepland vroeger vertrekken. 

Zelf woon ik 6 a 7 minuten lopen van het station, checkte ook iedere dag de vertrekttijden en stond ook wel eens voor verrassingen, dat gebeurt nu helaas eenmaal wel eens. Maar ik checkte ook de werkzaamheden zodat als de vertrektijden daardoor aangepast werden of er minder treinen reden, ik dit wist en daarmee rekening kon houden. Als bv de sprinterserie die ik 's morgens altijd nam niet reed maar alleen de andere, dan moest ik of 15 minuten eerder op het station zijn (en dus de wekker wat eerder zetten) of juist 15 minuten later (en dan de dag ervoor even aan mijn collega doorgeven dat ik die dag later was). Maar als je dat pas kort voor vertrek ziet omdat er niets over jouw traject bij de werkzaamheden staat, ben je al te laat voor zoiets. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat dus. Ik heb wel eens +60 opgelopen door die reisplanner-check: toen ik thuis de planner checkte zouden er slechts minder treinen op m'n route rijden. Daarom kwartiertje eerder van huis, daar aangekomen lag het treinverkeer plat door herstelwerkzaamheden van de oorzaak van de storing.

Het was ook altijd ondoenlijk om op basis van de planner te bepalen of ik beter de bus (om de hoek) of de trein (10 minuten lopen) kon pakken bij verstoringen.

Ik keek vaak ook bij Treinposities of de “voorganger” daarvan om te zien wat mijn trein eerder al had gedaan. Was die trein al vertrokken vanaf het beginstation, reed die op dat moment misschien al met vertraging waarvan de verwachting was dat die ingelopen zou worden en daarom niet zichtbaar in de reisplanner of actuele vertrektijden? En zelfs als de trein op tijd reed was het geen 100% garantie dat die dan ook op tijd van mijn station zou vertrekken, want zelfs in de paar minuten die het me kostte om naar het station te lopen kon er nog wat gebeuren. De reisplanner of allerlei andere websites met treininformatie checken blijft gewoon nodig, maar het begint al met de juiste informatie bij werkzaamheden. 

 

Reputatie 7
Badge

Lelystad-Schiphol staat inmiddels ook in de reisplanner. Dan blijft alleen de vraag wat er tussen Utrecht en Maastricht aan de hand is nog over volgens mij, 

Er zijn alleen wijzigingen tussen Utrecht en Den Bosch. Via lange stops in Den Bosch (tot bijna 10 min) rijden de treinen dan vanaf daar op de normale tijden verder. Met de werkzaamheden bezuiden Weert heeft het dus niet te maken 

In het weekend rijden de treinen op weer andere tijden tussen Utrecht en Den Bosch. De intercity's rijden dan ieder halfuur een paar minuten na elkaar. De wachttijden in Den Bosch voor de treinen naar Maastricht zijn dan nog langer om op het 15-15 schema te komen.

In de omgekeerde richting rijden de treinen op de normale tijden.

Dan zie ik deze wijzigingen (nog steeds) helemaal nergens vermeld staan.

Reputatie 7
Badge +3

Het kaartje laat nu wel meer trajecten zien dan vanochtend.

 

Reageer