Alternatief voor snellere verbinding richting Brussel


Reputatie 5

Rover en TreintramBus hebben een nieuw idee bedacht voor nieuwe snellere verbinding richting Brussel: 

https://www.rover.nl/nieuws/31-internationaal/2399-nieuwe-snelle-ic-naar-brussel-kan-veel-aantrekkelijker#:~:text=Rover%20en%20TreinTramBus%20pleiten%20voor,geen%20Belgische%20stops%20te%20verdwijnen.

Hun bezwaar is dat één van de vier IC versneld moet worden tussen Brussel - Antwerpen om de serie 9500 een snelle rijpad tussen Brussel (Noord) - Antwerpen Centraal te geven. Waardoor de binnenlandse NMBS IC een aantal stations moet overslaan. 

Oplossing is dus volgens TreintramBus en ROVER om de IC Charleroi richting Amsterdam Zuid/Lelystad te verlengen. 

Valt wat voor te zeggen. Volgens TreintramBus en ROVER is er straks een lange stop bij Antwerpen Centraal. Aan de andere kant heeft NMBS veel treinen tussen Antwerpen Centraal - Mechelen - vliegveld Brussel/Vilvoorde - Brussel Zuid. 

En zal de IC Charleroi - Essen dan blijven bestaan? Van Belang voor treinreizigers uit Zeeland/Zuidwest Brabant als ze een overstap bij Essen maken voor bestemmingen ten zuiden van Antwerpen. 

Vermoed dat NS, NMBS, ProRail en Infrabel al besloten hebben voor de serie 9200 (NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam) en serie 9500 (,snelle rechtstreekse Intercity Direct Brussel - Amsterdam Zuid). Eurostar zal hun treinvloot niet uitbreiden tot 2030. NMBS participeert zelf in Eurostar. Dan is het beter dan er ook een goedkopere flexibelere alternatief is. 

Het plan van TreintramBus en ROVER zal ten opzichte van de plannen van NS en NMBS met de serie 9200 en serie 9500 een aantal voordelen en nadelen hebben. 


22 reacties

Rover en TTB merken terecht op dat de versnelde Benelux straks nog maar op zo weinig stations stopt dat de trein daardoor voor veel reizigers weinig aantrekkelijk meer is omdat ze onderweg zullen moeten overstappen op andere binnenlandse treinen. Of doortrekken van de trein uit Charleroi echter een goed idee is betwijfel ik. Welk materieel zou daar trouwens ingezet moeten worden?

Volgens mij staat daarvoor de icng op de planning.

Volgens mij staat daarvoor de icng op de planning.

Ja, maar niet voor het traject Brussel-Charleroi. Dan zou je nog behoorlijk wat treinstellen moeten bijbestellen.

Dat klopt, ik durf daar niet zo snel antwoord op te geven.

Van Brussel naar Charleroi is een uur, dus heen en terug heb je twee extra sets ICNG nodig. Voor de geplande verbinding van Lelystad - Brussel heb je 7 setjes nodig, voor Lelystad - Charleroi kom je dan uit op 9. Als ze allemaal met 2xICNG8 rijden heb je dus 18 stellen nodig. Dat zou net kunnen zodra alles afgeleverd is maar is wel krap qua reserve. Ik heb geen idee of het qua reizigersaantallen zou passen om enkele ritten met solo ICNG8 uit te voeren.

Van Brussel naar Charleroi is een uur, dus heen en terug heb je twee extra sets ICNG nodig. Voor de geplande verbinding van Lelystad - Brussel heb je 7 setjes nodig, voor Lelystad - Charleroi kom je dan uit op 9. Als ze allemaal met 2xICNG8 rijden heb je dus 18 stellen nodig. Dat zou net kunnen zodra alles afgeleverd is maar is wel krap qua reserve. Ik heb geen idee of het qua reizigersaantallen zou passen om enkele ritten met solo ICNG8 uit te voeren.

Met een achtwafenstel ga je de brede spits rond Brussel niet afdekken.

Reputatie 5

Rover en TTB merken terecht op dat de versnelde Benelux straks nog maar op zo weinig stations stopt dat de trein daardoor voor veel reizigers weinig aantrekkelijk meer is omdat ze onderweg zullen moeten overstappen op andere binnenlandse treinen. Of doortrekken van de trein uit Charleroi echter een goed idee is betwijfel ik. Welk materieel zou daar trouwens ingezet moeten worden?

Er zijn tussen Brussel - Vilvoorde/Airport Brussel - Mechelen - Antwerpen voldoende treinen. Dus zal dan een snellere IC Brussel Noord - Antwerpen Centraal v.v. zo nadelig zijn voor vele Belgische reizigers? 

Bovendien zal de serie 9200 Brussel - Breda - Rotterdam wel in Mechelen en Antwerpen Berchem stoppen. Dus wat is het probleem? Zeker als tussen Brussel Zuid - Antwerpen Centraal de Eurostar niet eens genomen kan worden. Die zijn uitsluitend bestemd voor internationale treinreizigers van/naar Parijs/Londen. 

Tussen Charleroi - Essen heb je Locomotief reeks 18 met M 6 rijtuigen en Desiro treinen. Kortom enkeldekstreinen kan wel. En dan krijg je Charleroi - Lelystad met ICNG en/of NMBS Traxx + I - 11 rijtuigen. Lijk me onwerkbaar. 

 

Reputatie 5

Van Brussel naar Charleroi is een uur, dus heen en terug heb je twee extra sets ICNG nodig. Voor de geplande verbinding van Lelystad - Brussel heb je 7 setjes nodig, voor Lelystad - Charleroi kom je dan uit op 9. Als ze allemaal met 2xICNG8 rijden heb je dus 18 stellen nodig. Dat zou net kunnen zodra alles afgeleverd is maar is wel krap qua reserve. Ik heb geen idee of het qua reizigersaantallen zou passen om enkele ritten met solo ICNG8 uit te voeren.

Als NMBS de serie 9200 Brussel - Breda/Rotterdam inzet vullen ze de serie 9500 aan. De Eurostar zal dan specifiek gebruikt worden voor reizigers richting Parijs/Londen. 

 

Er zijn tussen Brussel - Vilvoorde/Airport Brussel - Mechelen - Antwerpen voldoende treinen. Dus zal dan een snellere IC Brussel Noord - Antwerpen Centraal v.v. zo nadelig zijn voor vele Belgische reizigers? 

Het probleem is dat er voor de versnelde Behelux bij binnenlandse treinen tussenstops geschrapt moeten worden en dat vindt men in de betrokken plaatsen geen goed idee.

Verder valt ook het schrappen van Mechelen, Berchem, etc. als halte van de Benelux slecht. Het verwijt is dat Nederland van de Benelux een kopie van de Eurostar wil maken die niets toevoegt omdat hij geen extra stations bedient.

Reputatie 5

 

Er zijn tussen Brussel - Vilvoorde/Airport Brussel - Mechelen - Antwerpen voldoende treinen. Dus zal dan een snellere IC Brussel Noord - Antwerpen Centraal v.v. zo nadelig zijn voor vele Belgische reizigers? 

Het probleem is dat er voor de versnelde Behelux bij binnenlandse treinen tussenstops geschrapt moeten worden en dat vindt men in de betrokken plaatsen geen goed idee.

Verder valt ook het schrappen van Mechelen, Berchem, etc. als halte van de Benelux slecht. Het verwijt is dat Nederland van de Benelux een kopie van de Eurostar wil maken die niets toevoegt omdat hij geen extra stations bedient.

Begrijpelijk dat ze vinden dat de serie 9500 een kopie van de Eurostar is tussen Brussel Noord - Antwerpen Centraal. Maar in tegenstelling tot Eurostar is het toegankelijk. Tenzij er reserverings plicht voor de serie 9500 is. En het zal in vergelijking met Eurostar een budgettrein zijn. 

Er zullen treinreizigers zijn die het waarderen om sneller tussen Brussel - Antwerpen te kunnen reizen met een goedkopere flexibelere IC in plaats van Eurostar. Maar er zullen ook treinreizigers zijn voor wie het niet uitkomt. 

Maar de serie 9500 is in eerste instantie bedoeld voor de Nederlandse treinreizigers. We wilden al vele jaren een snellere goedkopere flexibelere Intercity in plaats van de dure Eurostar. Moet je dan weer een geïntegreerde Intercity zoals de huidige Beneluxtrein als serie 9200? Tenzij de nieuwe voorgestelde verbinding van TreintramBus en ROVER net zo snel is als de serie 9500. 

 

 

 

 

Maar de serie 9500 is in eerste instantie bedoeld voor de Nederlandse treinreizigers. . 

De trein is net zo goed bedoeld voor Belgen die naar Nederland gaan als Nederlanders die naar België gaan. Niet in eerste instantie voor Nederlanders dus. In België lijkt men voldoende stopplaatsen belangrijker te vinden dan een snellere verbinding.

Reputatie 7
Badge

Wat Nederlanders betreft stroomt de trein in Antwerpen vrijwel leeg en stroomt ‘ie vervolgens weer vol met nieuwe reizigers. Als Brussel Zuid de enige bestemming wordt, vraag ik mij af of dat een succes wordt qua aantal instappers.

Verder wel wat lachwekkend om een nieuwe “snelle” verbinding te introduceren waarbij 10 minuten oponthoud/langzamer rijden tussen Rotterdam en Antwerpen plus een stop van 10 minuten in Antwerpen dan het resultaat van “snel” lijkt te zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zet ook vraagtekens bij het voorgestelde stoppatroon. Ik zou Mechelen, Brussel Noord en Brussel Centraal niet schrappen. Mechelen en Brussel Noord zijn handige overstapstations en Brussel Centraal is het station voor de Nederlandse toeristen die een dagje Brussel doen. 

Een extra overstap in Antwerpen Centraal is bepaald geen aantrekkelijke optie. Tenzij je liefhebber bent van spoorwegarchitectuur.

Reputatie 5

Wat Nederlanders betreft stroomt de trein in Antwerpen vrijwel leeg en stroomt ‘ie vervolgens weer vol met nieuwe reizigers. Als Brussel Zuid de enige bestemming wordt, vraag ik mij af of dat een succes wordt qua aantal instappers.

Verder wel wat lachwekkend om een nieuwe “snelle” verbinding te introduceren waarbij 10 minuten oponthoud/langzamer rijden tussen Rotterdam en Antwerpen plus een stop van 10 minuten in Antwerpen dan het resultaat van “snel” lijkt te zijn.

 

Inderdaad. Kunnen ze de "snelle" serie 9500 geen betere rijpad geven? Natuurlijk hoeven andere treinseries niet te wijken voor de serie 9500. Maar op deze manier wordt er geen maximale tijdswinst geboekt. 

Hopelijk helpt het wel met een goede punctualiteit als Infrabel en ProRail zulke forse marges plant. Dat is dan weer een voordeel. 

Belangrijkste is hoe treinreizigers het ervaren. De serie 9500 lijkt me vooral een trein voor toeristen. En daarnaast de forenzen en overige reizigers. Reken maar dat komende zomer weer druk wordt in de Beneluxtrein. Ondanks dat NS bewust niet stimuleert om binnenlandse treinreizigers te laten reizen met de Beneluxtrein via NS Reisplanner. 

Reputatie 5

Ik zet ook vraagtekens bij het voorgestelde stoppatroon. Ik zou Mechelen, Brussel Noord en Brussel Centraal niet schrappen. Mechelen en Brussel Noord zijn handige overstapstations en Brussel Centraal is het station voor de Nederlandse toeristen die een dagje Brussel doen. 

Een extra overstap in Antwerpen Centraal is bepaald geen aantrekkelijke optie. Tenzij je liefhebber bent van spoorwegarchitectuur.

Er zullen een aantal afwegingen zijn. Waarom willen ze de serie 9500 en serie 9200? Eerder wilde NMBS niet meewerken aan de snelle IC richting Brussel. 

Nu is het geen taboe. Komt dat omdat Eurostar (met aandeelhouder NMBS) voorlopig geen extra treinstellen zal aanschaffen? Terwijl het aantal internationale treinreizigers wel groeit. 

 

 

Inderdaad. Kunnen ze de "snelle" serie 9500 geen betere rijpad geven? Natuurlijk hoeven andere treinseries niet te wijken voor de serie 9500. Maar op deze manier wordt er geen maximale tijdswinst geboekt. 

Maximale tijdwinst is een doel op zich geworden, een soort wedstrijdje wie het verste kan plassen net als bij de Berlijn-trein. Waar het om draait is optimale bruikbaarheid voor de klant.

Reputatie 5

Je zou ook alle stations voorbij kunnen rijden, dan is de tijdwinst maxima, de reizigers minimaal en de rest van de treinen overal aan de kant om de snelheid erin te houden.

Daar zal dus een evenwicht in gevonden moeten worden.

Reputatie 5

Je zou ook alle stations voorbij kunnen rijden, dan is de tijdwinst maxima, de reizigers minimaal en de rest van de treinen overal aan de kant om de snelheid erin te houden.

Daar zal dus een evenwicht in gevonden moeten worden.

Mee eens. De plannen van TreintramBus en ROVER is het overwegen waard. 

En een IC Charleroi - Lelystad is best wel apart en uniek. 

Reputatie 4

Van Brussel naar Charleroi is een uur, dus heen en terug heb je twee extra sets ICNG nodig. Voor de geplande verbinding van Lelystad - Brussel heb je 7 setjes nodig, voor Lelystad - Charleroi kom je dan uit op 9. Als ze allemaal met 2xICNG8 rijden heb je dus 18 stellen nodig. Dat zou net kunnen zodra alles afgeleverd is maar is wel krap qua reserve. Ik heb geen idee of het qua reizigersaantallen zou passen om enkele ritten met solo ICNG8 uit te voeren.

Met een achtwafenstel ga je de brede spits rond Brussel niet afdekken.

Wellicht wel als het mogelijk is om het tweede stel alleen tussen Charleroi-Rotterdam in te zetten, en dit stel in Rotterdam af te koppelen van de doorgaande trein richting Lelystad. dan kan de tegentrein op hetzelfde spoor binnenkomen en achter het stel gekoppeld worden om weer richting België te rijden.

Want ook vroegerrr, met de Benelux-hondekoppen, werd regelmatig aan- en afgekoppeld.

 

En een IC Charleroi - Lelystad is best wel apart en uniek. 

Dit lijkt me een slecht idee. Het heeft voor de reiziger geen toegevoegde waarde maar staat er wel voor garant dat vertragingen zich maximaal ver voortplanten.

Reputatie 5

 

En een IC Charleroi - Lelystad is best wel apart en uniek. 

Dit lijkt me een slecht idee. Het heeft voor de reiziger geen toegevoegde waarde maar staat er wel voor garant dat vertragingen zich maximaal ver voortplanten.

Het heeft inderdaad geen toegevoegde waarde. Vooral tussen Amsterdam Zuid - Lelystad en Brussel - Charleroi. Maar het is bekend dat vanwege verbouwing van station Amsterdam Centraal is dat de ICNG zoal tussen Lelystad - Schiphol - Brussel gaat rijden. 

En via die flessenhals tussen Brussel Zuid - Schaarbeek moeten rijden is ook een bron van vertragingen. Wie weet moet ze dan forse marges op een aantal stations plannen waardoor de IC Charleroi - Lelystad vertragingen kan inlopen. 

Reputatie 5

....Wellicht wel als het mogelijk is om het tweede stel alleen tussen Charleroi-Rotterdam in te zetten, en dit stel in Rotterdam af te koppelen van de doorgaande trein richting Lelystad. dan kan de tegentrein op hetzelfde spoor binnenkomen en achter het stel gekoppeld worden om weer richting België te rijden.....

Interresante gedachtegang, maar qua sporengebruik en punctualiteit natuurlijk een gewaagde zet om dit zo te gaan plannen.

Of de keertijd is kort en bij vertraging van één van de twee treinen heb je een logistiek probleem, of de keertijd is lang en het wachtende treinstel neemt een nuttig perron in beslag.

Verder is Rotterdam qua infra nogal een station, mede door de tunnel, met tegenwoordig twee duidelijke rijrichtingen, bij jou idee moet in elk geval één trein tegen de richting inrijden, wat zeker gepaard gaat met lagere snelheden en meer kruisende bewegingen.

Reageer