beantwoord

Beperkingen materieelinzet Den Haag - Eindhoven wel/niet verholpen vanaf dit weekend?

  • 22 February 2024
  • 14 reacties
  • 374 Bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen,

 

Volgens de actuele reisinformatie zouden de beperkingen vanwege beperkte materieelinzet van de IC Den Haag - Breda - Eindhoven morgenavond aflopen.

 

Ik wil graag zaterdag een directe trein nemen van Den Haag naar Breda, maar de reisplanner geeft aan dat dit niet mogelijk is. Een extra overstap blijft noodzakelijk.

 

Zijn de problemen met de beperkte materieelinzet opnieuw niet opgelost dit weekend? En als dat klopt, welke datum is eindelijk deze problematiek wel verholpen?

icon

Beste antwoord door Jan Haverkamp 22 February 2024, 15:49

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 1

Ik zie trouwens dat er meer topics over zijn geopend. Maar of er zaterdag directe treinen rijden is echt nergens te vinden. Volgens de reisplanner niet, maar volgens de storingen van de NS moet alles zaterdag weer gewoon rijden. 

Ik zie trouwens dat er meer topics over zijn geopend. Maar of er zaterdag directe treinen rijden is echt nergens te vinden. Volgens de reisplanner niet, maar volgens de storingen van de NS moet alles zaterdag weer gewoon rijden. 

Neemt u maar gevoeglijk aan dat die treinen niet rijden als ze niet in de reisplanner staan. Omgekeerd zou wel kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is er dit weekend iets anders aan de hand dan de beperkingen die er eerder waren. De serie 1100 (Eindhoven - Den Haag Centraal) rijdt helemaal niet, wel een serie 28500 tussen Eindhoven en Rottterdam en gaat via Dordrecht met stop daar. De ICD rijdt alleen Amsterdam - Rotterdam, niet naar Breda. Zal dus iets zijn met werkzaamheden op de HSL tussen Rotterdam en Breda. Ik kan hier alleen geen werkzaamheden voor vinden in het overzicht, wel staat er iets over de IC naar Brussel, die stopt niet in Breda, extra in Roosendaal en gaat dan volgens de routekaaart op Treinposities ook via Dordrecht (zonder stop). Is NS weer eens vergeten werkzaamheden te melden op hun site?

Volgens mij is er dit weekend iets anders aan de hand dan de beperkingen die er eerder waren. De serie 1100 (Eindhoven - Den Haag Centraal) rijdt helemaal niet, wel een serie 28500 tussen Eindhoven en Rottterdam en gaat via Dordrecht met stop daar. De ICD rijdt alleen Amsterdam - Rotterdam, niet naar Breda. Zal dus iets zijn met werkzaamheden op de HSL tussen Rotterdam en Breda. Ik kan hier alleen geen werkzaamheden voor vinden in het overzicht, wel staat er iets over de IC naar Brussel, die stopt niet in Breda, extra in Roosendaal en gaat dan volgens de routekaaart op Treinposities ook via Dordrecht (zonder stop). Is NS weer eens vergeten werkzaamheden te melden op hun site?

Dat klopt, er zijn werkzaamheden aan de afritten van de HSL van/naar Breda. Eurostar kan dus wel rijden maar de rest van de treinen moet via Dordrecht. Dat is echter nog geen reden waarom de Eindhovense trein niet zou kunnen doorrijden naar Den Haag, de omrit via Dordrecht vergt slechts enkele minuten extra.

Er zijn werkzaamheden tussen Rotterdam - Breda - Antwerpen waardoor de 1100 wordt vervangen door de 28500 tussen Eindhoven en Rotterdam. Deze treinserie wordt vervolgens aan de 3700 gekoppeld waardoor je van het weekend een rondje Eindhoven - Rotterdam - Leiden - Amsterdam Zuid - Utrecht - Eindhoven kan maken in één trein.

Bron: TdR op ovinnederland.nl https://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=16821&start=350

Er rijdt dus wel een rechtstreekse trein vanaf Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI, maar niet vanaf Den Haag Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is echter nog geen reden waarom de Eindhovense trein niet zou kunnen doorrijden naar Den Haag, de omrit via Dordrecht vergt slechts enkele minuten extra.

En toch rijdt die niet door naar Den Haag en deze niet genoemde werkzaamheden (althans niet voor de 1100 en 900) is dan het enige wat ik kan bedenken. Maar het blijft gissen, omdat er niets over gemeld is op de werkzaamheden pagina. Wat me verder opvalt is dat de sprinter 5000 dat weekend rijdt en de 5100 niet rijdt tussen Rotterdam en Dordecht. Op zo'n manier heb je dus niet veel meer aan de werkzaamhedenpagina. Denk je er goed aan te doen de werkzaamhedenpagina van tevoren te checken, sta ja nog voor verrassingen.

@Edwin kun jij dit misschien onder de aandacht brengen? 

Er lijken werkzaamheden in Rotterdam te zijn want bij Rotterdam Blaak staan alle treinen op de sporen 3 en 4 aangekondigd terwijl deze normaal van 2 en 3 vertrekken. Dus ik vermoed dat een van de tunnelbuizen hier niet in gebruik is, al dan niet vanwege werkzaamheden in de tunnel zelf of vanwege werkzaamheden aan de aansluitende sporen aan een of beide kanten.

Er zijn werkzaamheden tussen Rotterdam - Breda - Antwerpen waardoor de 1100 wordt vervangen door de 28500 tussen Eindhoven en Rotterdam. Deze treinserie wordt vervolgens aan de 3700 gekoppeld waardoor je van het weekend een rondje Eindhoven - Rotterdam - Leiden - Amsterdam Zuid - Utrecht - Eindhoven kan maken in één trein.

Dit soort rondjes maakt het steeds vertragingsgevoeliger.

Reputatie 7
Badge

Dat is echter nog geen reden waarom de Eindhovense trein niet zou kunnen doorrijden naar Den Haag, de omrit via Dordrecht vergt slechts enkele minuten extra.

En toch rijdt die niet door naar Den Haag en deze niet genoemde werkzaamheden (althans niet voor de 1100 en 900) is dan het enige wat ik kan bedenken. Maar het blijft gissen, omdat er niets over gemeld is op de werkzaamheden pagina. Wat me verder opvalt is dat de sprinter 5000 dat weekend rijdt en de 5100 niet rijdt tussen Rotterdam en Dordecht. Op zo'n manier heb je dus niet veel meer aan de werkzaamhedenpagina. Denk je er goed aan te doen de werkzaamhedenpagina van tevoren te checken, sta ja nog voor verrassingen.

@Edwin kun jij dit misschien onder de aandacht brengen? 

Doe ik, op z'n minst even een bericht dat die trein door werkzaamheden aan de HSL (en evt de Willemsspoortunnel) niet kan rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn werkzaamheden tussen Rotterdam - Breda - Antwerpen waardoor de 1100 wordt vervangen door de 28500 tussen Eindhoven en Rotterdam. Deze treinserie wordt vervolgens aan de 3700 gekoppeld waardoor je van het weekend een rondje Eindhoven - Rotterdam - Leiden - Amsterdam Zuid - Utrecht - Eindhoven kan maken in één trein.

Bron: TdR op ovinnederland.nl https://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=16821&start=350

Er rijdt dus wel een rechtstreekse trein vanaf Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI, maar niet vanaf Den Haag Centraal.

Maar dus geen rechtstreekse trein naar Den Haag Centaal en niets daarover bij de werkzaamhedenpagina te vinden. 

En plan je bv van Breda naar Den Haag HS dan geeft de reisplanner geen rechtstreekse trein aan maar een overstap op Rotterdam Centraal. Als reiziger weet je op basis van de reisplanner dus niet dat deze 2 series gekoppeld zijn, je zal alleen kort vertrek kunnen zien dat dezelfde stellen doorrijden. Vergelijk dit met de werkzaamheden bij Den Haag Centraal over 2 weken (weekend van 9 maart), de 4300 rijdt vanaf Laan van NOI door naar HS en verder naar Roosendaal (en wordt dan de 5100) en in de reisplanner is geen overstap. 

Dat niet koppelen van twee treinen tot doorgaande rit in de reisinformatie is helaas iets wat erg vaak fout gaat bij aangepaste dienstregelingen.

Reputatie 6
Badge

Een rondje Eindhoven-Eindhoven gaat niet goed in de reisinfo. Daarom kan er hier niet doorgekoppeld worden. Je kan hooguit afvragen of Rotterdam de meest logische plek was voor een knip.

Het probleem wordt verschoven naar een andere lijn, vanaf maandag zijn er beperkingen in de materieelinzet tussen Breda en Amsterdam i.p.v. tussen Rotterdam En Den Haag.

https://nieuws.ns.nl/minder-treinen-op-de-hsl-meer-tussen-den-haag-centraal-en-rotterdam/

Reputatie 7
Badge +3

En toch rijdt die niet door naar Den Haag en deze niet genoemde werkzaamheden (althans niet voor de 1100 en 900) is dan het enige wat ik kan bedenken. Maar het blijft gissen, omdat er niets over gemeld is op de werkzaamheden pagina. Wat me verder opvalt is dat de sprinter 5000 dat weekend rijdt en de 5100 niet rijdt tussen Rotterdam en Dordecht. Op zo'n manier heb je dus niet veel meer aan de werkzaamhedenpagina. Denk je er goed aan te doen de werkzaamhedenpagina van tevoren te checken, sta ja nog voor verrassingen.

@Edwin kun jij dit misschien onder de aandacht brengen? 

Doe ik, op z'n minst even een bericht dat die trein door werkzaamheden aan de HSL (en evt de Willemsspoortunnel) niet kan rijden.

 

En dit staat er vandaag:

 

 

De doorkoppeling en dat je niet hoeft over te stappen staan ook aangegeven, maar bij een kleine vertraging wordt in de reisplanner aangegeven dat de overstap niet mogelijk is. Hopelijk wordt het in de trein zelf wel omgeroepen dat je kan blijven zitten als je vanaf Rotterdam verder wil.

 

Reageer