Betreft de 15 daagse stakingen in het Streekvervoer tot en met vrijdag 7 april 2023 | NS Community

Betreft de 15 daagse stakingen in het Streekvervoer tot en met vrijdag 7 april 2023

  • 25 February 2023
  • 41 reacties
  • 8547 Bekeken

Reputatie 1

 


41 reacties

Ach lekker laten staken. Zo meteen is de stakingskas leeg en houdt het vanzelf op 

Reputatie 7

Staken is alleen maar meer aanleiding voor velen om de bus voorgoed vaarwel te zeggen. Alleen de scholieren en studenten met hun ov-kaart blijven nog over. Ik las dat er inmiddels al 67 dorpen in Nederland zijn zonder enige vorm van ov binnen de bebouwde kom (waaronder ook dorpen met duizenden inwoners). En het worden er steeds meer.

Het personeel doet op den duur zichzelf de das om.

Ik las dat er inmiddels al 67 dorpen in Nederland zijn zonder enige vorm van ov binnen de bebouwde kom (waaronder ook dorpen met duizenden inwoners). 

Je hebt niet helemaal goed gelezen. Er zijn de laatste jaren 67 dorpen bijgekomen die helemaal geen OV meer hebben, het totale aantal is veel groter. Uiteraard gaat het vaak om dorpen van <500 inwoners maar er zijn ook grotere.

Daarnaast zijn er nog veel meer plaatsen zonder OV in de avond en het weekend. Bekend in deze categorie is in Brabant bijv. Schaijk met 8000 inwoners.  

Bij de aanbesteding voor West-Brabant die nu gaande is wordt voor het weekend alleen nog vervoer geëist op de hoofdlijnen, de rest van de lijnen hoeft in het weekend niet meer bediend te worden. En op zondag hoeven er na 21.00 uur helemaal geen bussen meer te rijden. Zoals je zelf al aangeeft blijven alleen scholieren en studenten nog over en die reizen niet in het weekend.

Ter relativering: in Duitsland rijden er op het echte platteland al sinds jaar en dag meestal alleen nog enkele busritten voor scholieren. In Thüringen wordt mensen zonder eigen vervoer die in problemen komen daarom al jaren aangeraden naar de stad te verhuizen.

Reputatie 7

Ik las dat er inmiddels al 67 dorpen in Nederland zijn zonder enige vorm van ov binnen de bebouwde kom (waaronder ook dorpen met duizenden inwoners). 

Je hebt niet helemaal goed gelezen. Er zijn de laatste jaren 67 dorpen bijgekomen die helemaal geen OV meer hebben, het totale aantal is veel groter. 

@Tamzin Je hebt gelijk. Ze zijn er bijgekomen inderdaad. Het nog grotere totale aantal maakt de situatie alleen nog maar erger. 

Ik las over Geffen, een Brabants dorp van 5000 inwoners met nog maar één bushalte op 1,5 km van het dorp. De spoorlijn loopt direct langs Geffen, maar een station is er niet. Je houdt het niet voor mogelijk.

Wat je aangeeft over West-Brabant: triest. Dat is gewoon verder toe werken naar het einde van het openbaar busvervoer. Zonder auto ben je nergens meer. Wat moet je als je onregelmatig werkt en in het weekend of na 21.00 uur nog naar huis moet met de bus?

De trein is oké (hoewel de sprinteruurdiensten nogal ov-gebruikontmoedigend zijn) maar als aansluitend vervoer naar een treinloos dorp ontbreekt ga je sowieso al maar niet met de trein, maar met de auto, als je die optie hebt. Dat scheelt meteen ook weer in het aantal treinreizigers.....

 

Reputatie 7
Badge +1

Ter relativering: in Duitsland rijden er op het echte platteland al sinds jaar en dag meestal alleen nog enkele busritten voor scholieren. In Thüringen wordt mensen zonder eigen vervoer die in problemen komen daarom al jaren aangeraden naar de stad te verhuizen.

De toestand in Duitsland is zeer verschillend van streek tot streek en kun je niet veralgemeniseren.

Ik las dat er inmiddels al 67 dorpen in Nederland zijn zonder enige vorm van ov binnen de bebouwde kom (waaronder ook dorpen met duizenden inwoners). 

Je hebt niet helemaal goed gelezen. Er zijn de laatste jaren 67 dorpen bijgekomen die helemaal geen OV meer hebben, het totale aantal is veel groter. 

@Tamzin Je hebt gelijk. Ze zijn er bijgekomen inderdaad. Het nog grotere totale aantal maakt de situatie alleen nog maar erger. 

Ik las over Geffen, een Brabants dorp van 5000 inwoners met nog maar één bushalte op 1,5 km van het dorp. De spoorlijn loopt direct langs Geffen, maar een station is er niet. Je houdt het niet voor mogelijk.

Vanuit Geffen fiets je in een kwartier naar station Oss West, dat is wat de meeste mensen ook doen omdat ze naar Den Bosch moeten. De bus die door het dorp reed ging niet richting Den Bosch maar alleen via een slingerroute naar station Oss (dat verklaart mede waarom er bijna niemand in zat). Helaas is de frequentie van de trein vanaf Oss West sinds december ook treurig geworden dankzij NS.

De meeste van die 67 plaatsen hebben overigens nog wel OV in de buurt alleen rijdt dat geen rondje door het dorp meer maar over de doorgaande weg langs het dorp. Dat is ook het dilemma op veel plaatsen: als je door ieder dorp een rondje moet rijden duurt het een eeuwigheid en lopen de reizigers ook weg. Aangezien het leeuwendeel van de reizigers scholieren en studenten zijn is een halte aan de rand van het dorp voor de meesten ook geen probleem.

Vergelijk dat laatste ook eens met Boxtel met zo'n 25.000 inwoners waar helemaal geen bussen komen (op enkele buurtbusjes naar wat verder afgelegen gehuchten na). Iedereen wordt daar geacht op eigen gelegenheid naar het station te gaan als hij/zij met het OV op stap gaat. En dat is ook niet op loopafstand vanuit de meeste wijken. De vraag is dus: is het acceptabel als de dichtstbijzijnde halte op een redelijke fietsafstand van huis ligt. Ik las een verhaal van een adviseur van I&M (van Wee van het KiM) die vond dat een stuk moeten fietsen geen probleem is.

Reputatie 1

Streekvervoer nu onbetrouwbaar en ik boycot

 

Het streekvervoer is nu kennelijk onbetrouwbaar. Net vanmiddag kreeg ik uit een tweetbericht te lezen dat er geen treinen en bussen zullen gaan rijden van Connexxion. Er rijden namelijk ook helemaal geen treinen tussen Amersfoort - Barneveld - Lunteren en Ede. 

Dus ik vind het nu in deze tijd zeer onbetrouwbaar en ook tijdens de verkiezingen hebben vooral mensen met een handicap het zwaar omdat er namelijk helemaal niets rijdt. Je zou bijvoorbeeld in Nederhorst wonen en in Weesp moeten gaan stemmen. Daarvoor hebben mensen met een handicap een bus nodig .

 

Maar als dat er namelijk niet is zou dat eerder een verloren stem zijn. Ook hebben ze wel hun stemrecht en dat ze maar 1 keer in de zoveelste jaren kunnen gaan stemmen. Omdat ik het streekvervoer nu helemaal niet meer vertrouw ga ik het streekvervoer echt nu gaan boycotten. Dit is echt een vergaande glorie!

 

Streekvervoer nu onbetrouwbaar en ik boycot

uDs ik vind het nu in deze tijd zeer onbetrouwbaar en ook tijdens de verkiezingen hebben vooral mensen met een handicap het zwaar omdat er namelijk helemaal niets rijdt. Je zou bijvoorbeeld in Nederhorst wonen en in Weesp moeten gaan stemmen. Daarvoor hebben mensen met een handicap een bus nodig .

In Nederhorst is ook gewoon een stembureau. Ik vraag me af er nou werkelijk mensen met het OV naar het stembureau gaan. Ik geloof die verhalen in de krant niet echt.

 

Omdat ik het streekvervoer nu helemaal niet meer vertrouw ga ik het streekvervoer echt nu gaan boycotten. 

Behalve scholieren en studenten zullen er na de stakingen nog weinig reizigers over zijn. Het streekvervoer is een stervende bedrijfstak. In de avond en het weekend rijdt het sowieso grotendeels voor jan met de korte achternaam.

Reputatie 7
Badge +3

Dat stemmen in een andere gemeente kan overigens alleen wanneer je een kiezerspas hebt aangevraagd.  Het verhaal over Nederhorst den Berg wonen en in Weesp gaan stemmen lijkt me daarom totale onzin. 

In Nederhorst den Berg (gemeente Wijdemeren) zijn meerdere stemlokalen. Allemaal te vinden via https://waarismijnstemlokaal.nl Gezien de dichtheid van stemlokalen in Nederland kan ik me niet of nauwelijks voorstellen dat iemand met het OV gaat reizen om te stemmen.

Reputatie 7

Ik las vorige een artikel in de krant over iemand die wel degelijk met OV naar de stembus moest. Het ging over een zeer slechtziende dame die om te stemmen een stemmal nodig heeft. Deze heeft lang niet ieder stembureau, daarom moest ze met de bus kilometers verderop stemmen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik las vorige een artikel in de krant over iemand die wel degelijk met OV naar de stembus moest. Het ging over een zeer slechtziende dame die om te stemmen een stemmal nodig heeft. Deze heeft niet ieder stembureau, daarom moest ze met de bus kilometers verderop stemmen. 

Vrijwel alle stembureaus zijn toegankelijk voor mensen met een beperking. Maar mensen die vanwege slechtziendheid speciale leeshulp nodig hebben kunnen bij maar een paar stembureaus terecht. Ik schat dat het in die groep niet om zoveel mensen gaat die met het OV gaat, de meesten zullen met speciaal vervoer /regiotaxi kunnen gaan.

Ik las vorige een artikel in de krant over iemand die wel degelijk met OV naar de stembus moest. Het ging over een zeer slechtziende dame die om te stemmen een stemmal nodig heeft. Deze heeft lang niet ieder stembureau, daarom moest ze met de bus kilometers verderop stemmen. 

Tja, dat leek me dus echt een beetje door de krant gezocht uitzonderingsgeval want met haar handicap is reizen met de bus natuurlijk ook een drama.

Die mevrouw kan overigens ook een volmacht afgeven of een taxi nemen, ze mag gezien haar handicap vast wel met de wmo-taxi.

Reputatie 7

Het streekvervoer is een stervende bedrijfstak. In de avond en het weekend rijdt het sowieso grotendeels voor jan met de korte achternaam.

Klopt. Het is tekenend. Ik ben laatst op een dinsdagmiddag eens een keer met de streekbus geweest. Op wat jongeren met studentenkaart na zat er niemand in de bus. In de avond teruggegaan omdat de trein niet reed. Dinsdagavond 20.00 uur, twee passagiers.

Zo goed als iedereen van 20+ heeft een auto. Waarvoor staken de chauffeurs eigenlijk nog, zou je bijna zeggen. Het is een aflopende zaak. 

 

Overdag eigenlijk ook. Ik ben laatst op een dinsdagmiddag eens een keer met de streekbus geweest. Op wat jongeren met studentenkaart na zat er niemand in de bus. In de avond teruggegaan omdat de trein niet reed. Dinsdagavond 20.00 uur, twee passagiers.

Overal waar de huidige concessie afloopt zal er een grote kaalslag komen. Met name in de avond, het weekend en in de schoolvakanties zullen er weinig bussen overblijven. Alleen de chauffeurs geloven nog in de sprookjeswereld van de FNV.

Ik vermoed dat de FNV er op gegokt had dat door te gaan staken de provincies wel met extra zakken geld zouden komen maar die vlieger gaat dus niet. Daarnaast is tijdens corona een hele infrastructuur opgebouwd voor thuis werken/studeren waardoor de impact van stakingen zeer beperkt is.

De nieuwe concessie IJssel-Vecht is ingegaan in december en die bood meer bussen dan voor corona. Het kan dus wel gewoon, mits provincies bereid zijn de bezuinigingen uit het verleden terug te draaien. De passagiersaantallen lijken hier ook niet tegen te vallen. Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

 

Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

Dat lijkt me wishful thinking.

Reputatie 7

Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

Daar is hier (Noord-Brabant) nog weinig van te merken. Zoals gezegd, de bussen zijn leger dan ooit ( op de spits na, dan valt het nog mee, maar bijna uitsluitend schooljeugd) maar de wegen stromen vol. Op de auto wordt vaak zo ongeveer het allerlaatst bezuinigd; wordt gezien als een basisbehoefte. Het wegdoen van je auto is voor velen een heftige gebeurtenis, alsof ze letterlijk hun vrijheid afgeven. 

 

Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

Daar is hier (Noord-Brabant) nog weinig van te merken. Zoals gezegd, de bussen zijn leger dan ooit ( op de spits na, dan valt het nog mee, maar bijna uitsluitend schooljeugd) maar de wegen stromen vol. Op de auto wordt vaak zo ongeveer het allerlaatst bezuinigd; wordt gezien als een basisbehoefte. Het wegdoen van je auto is voor velen een heftige gebeurtenis, alsof ze letterlijk hun vrijheid afgeven. 

 

Noord-Brabant heeft dan ook gigantisch bezuinigd, waardoor het streekvervoer daar het slechtste van het land is. Dat een aanzienlijke plaats als Werkendam alleen een spitsbus heeft, is rondom de Veluwe ondenkbaar. Hier zijn vrijwel alle plaatsen zeven dagen per week bereikbaar met het OV, ook kleine dorpjes. Wanneer er echt nauwelijks reizigers zijn, wordt er een belbus gepland. Dat geldt ook voor sommige buurtbussen. Die worden 's avonds en op zondag vervangen door een belbus. Die kost voor de reiziger evenveel als een normale bus. In Noord-Brabant worden bussen gewoon opgeheven omdat er maar twee reizigers in de bus zitten. 

Reputatie 5

Het streekvervoer is een stervende bedrijfstak. In de avond en het weekend rijdt het sowieso grotendeels voor jan met de korte achternaam.

 

Zo goed als iedereen van 20+ heeft een auto. Waarvoor staken de chauffeurs eigenlijk nog, zou je bijna zeggen. Het is een aflopende zaak. 

 

Dat heeft ook te maken met hoe aantrekkelijk je het OV maakt. Als er al nauwelijks bussen gaan, is het ook niet praktisch om die te nemen als je toch al een alternatief hebt. Betrouwbaar, redelijk frequent, snel en niet te duur streekvervoer heeft zeker mogelijkheden. Er zijn genoeg gebieden in NL die met de trein niet bereikbaar zijn en waar een snel interliner-achtig busnet een goede toevoeging kan zijn, ook voor toeristisch vervoer. De treinen zitten (in het weekend) vaak bomvol met dagjesmensen, voor wie snelle buslijnen denk ik een aantrekkelijke aanvulling kunnen zijn.

Het streekvervoer is een stervende bedrijfstak. In de avond en het weekend rijdt het sowieso grotendeels voor jan met de korte achternaam.

 

Betrouwbaar, redelijk frequent, snel en niet te duur streekvervoer heeft zeker mogelijkheden. 

Waar ga je dat van betalen als de salariskosten van de chauffeurs (het leeuwendeel van alle kosten) buiten alle proporties worden? Het huidige busvervoer in Brabant kost de provincie nu al ongeveer €100 miljoen per jaar, qua kosten is de grens bereikt.

En waarom zou de provincie extra geld moeten geven voor 17% verhoging voor de buschauffeurs terwijl hun eigen personeel maar 8% krijgt? Terwijl met dat extra geld dus geen bus extra gaat rijden.

Hoe vervelend ook het OV gaat als zeer arbeidsintensieve sector kapot aan loonkosten. Alsmaar meer subsidie is naar de belastingbetaler niet te rechtvaardigen, te meer daar andere sectoren dat ook niet krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet alleen om de salarisverhoging. Het gaat ook om allerlei zaken als het kunnen nemen van pauzes, de gebroken diensten etc.

Het gaat niet alleen om de salarisverhoging. Het gaat ook om allerlei zaken als het kunnen nemen van pauzes, de gebroken diensten etc.

Chauffeurs hebben nu een doorbetaalde lunchpauze van een halfuur. Schaf dat doorbetalen maar af (niemand anders heeft dat):en gebruik het daarmee uitgespaarde geld maar voor ruimere roosters. 17% eisen is totale kolder. 

Een fulltime buschauffeur verdient gemiddeld inclusief toeslagen en vakantiegeld 4000 euro per maand ofwel bijna 50.000 euro per jaar bruto. Daarvoor zit hij ruim 25 uur per week daadwerkelijk achter het stuur. Hoe denk je dat soort kosten te blijven ophoesten met zo weinig daadwerkelijke arbeidsuren?

Als de lonen over de hele lijn stijgen zullen uiteindelijk de meest arbeidsintensieve sectoren het loodje leggen. Efficiënte bedrijven kunnen verhogingen best betalen, maar voor arbeidsintensieve sectoren houdt het vroeg of laat op. Waarom denk je dat winkels massaal overschakelen op zelfscankassa's? 

Reputatie 7
Badge +3

De loonsverhogingen zullen uiteindelijk aan de klant doorberekend worden, die daardoor nog minder gebruik zal maken van het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

Vrijwel alle vervoerders maken momenteel forse verliezen dus waar ga je dat dan van betalen? Het OV kan op dit moment domweg niet met de lonen concurreren met het bedrijfsleven. Daarvoor zal er eerst iets aan de efficiency moeten gebeuren, maar dat is voor personeel en vakbonden al jaren onbespreekbaar. De lonen toch verhogen zonder een effiencyslag betekent domweg dat de zaak failliet gaat en verdwijnt.

Reageer