Dat stemmen in een andere gemeente kan overigens alleen wanneer je een kiezerspas hebt aangevraagd. Het verhaal over Nederhorst den Berg wonen en in Weesp gaan stemmen lijkt me daarom totale onzin.
In Nederhorst den Berg (gemeente Wijdemeren) zijn meerdere stemlokalen. Allemaal te vinden via https://waarismijnstemlokaal.nl Gezien de dichtheid van stemlokalen in Nederland kan ik me niet of nauwelijks voorstellen dat iemand met het OV gaat reizen om te stemmen.
Staken is alleen maar meer aanleiding voor velen om de bus voorgoed vaarwel te zeggen. Alleen de scholieren en studenten met hun ov-kaart blijven nog over. Ik las dat er inmiddels al 67 dorpen in Nederland zijn zonder enige vorm van ov binnen de bebouwde kom (waaronder ook dorpen met duizenden inwoners). En het worden er steeds meer.
Het personeel doet op den duur zichzelf de das om.
Ik las dat er inmiddels al 67 dorpen in Nederland zijn zonder enige vorm van ov binnen de bebouwde kom (waaronder ook dorpen met duizenden inwoners).
Je hebt niet helemaal goed gelezen. Er zijn de laatste jaren 67 dorpen bijgekomen die helemaal geen OV meer hebben, het totale aantal is veel groter. Uiteraard gaat het vaak om dorpen van <500 inwoners maar er zijn ook grotere.
Daarnaast zijn er nog veel meer plaatsen zonder OV in de avond en het weekend. Bekend in deze categorie is in Brabant bijv. Schaijk met 8000 inwoners.
Bij de aanbesteding voor West-Brabant die nu gaande is wordt voor het weekend alleen nog vervoer geëist op de hoofdlijnen, de rest van de lijnen hoeft in het weekend niet meer bediend te worden. En op zondag hoeven er na 21.00 uur helemaal geen bussen meer te rijden. Zoals je zelf al aangeeft blijven alleen scholieren en studenten nog over en die reizen niet in het weekend.
Ter relativering: in Duitsland rijden er op het echte platteland al sinds jaar en dag meestal alleen nog enkele busritten voor scholieren. In Thüringen wordt mensen zonder eigen vervoer die in problemen komen daarom al jaren aangeraden naar de stad te verhuizen.
Ach lekker laten staken. Zo meteen is de stakingskas leeg en houdt het vanzelf op
Ik las dat er inmiddels al 67 dorpen in Nederland zijn zonder enige vorm van ov binnen de bebouwde kom (waaronder ook dorpen met duizenden inwoners).
Je hebt niet helemaal goed gelezen. Er zijn de laatste jaren 67 dorpen bijgekomen die helemaal geen OV meer hebben, het totale aantal is veel groter.
Ik las over Geffen, een Brabants dorp van 5000 inwoners met nog maar één bushalte op 1,5 km van het dorp. De spoorlijn loopt direct langs Geffen, maar een station is er niet. Je houdt het niet voor mogelijk.
Vanuit Geffen fiets je in een kwartier naar station Oss West, dat is wat de meeste mensen ook doen omdat ze naar Den Bosch moeten. De bus die door het dorp reed ging niet richting Den Bosch maar alleen via een slingerroute naar station Oss (dat verklaart mede waarom er bijna niemand in zat). Helaas is de frequentie van de trein vanaf Oss West sinds december ook treurig geworden dankzij NS.
De meeste van die 67 plaatsen hebben overigens nog wel OV in de buurt alleen rijdt dat geen rondje door het dorp meer maar over de doorgaande weg langs het dorp. Dat is ook het dilemma op veel plaatsen: als je door ieder dorp een rondje moet rijden duurt het een eeuwigheid en lopen de reizigers ook weg. Aangezien het leeuwendeel van de reizigers scholieren en studenten zijn is een halte aan de rand van het dorp voor de meesten ook geen probleem.
Vergelijk dat laatste ook eens met Boxtel met zo'n 25.000 inwoners waar helemaal geen bussen komen (op enkele buurtbusjes naar wat verder afgelegen gehuchten na). Iedereen wordt daar geacht op eigen gelegenheid naar het station te gaan als hij/zij met het OV op stap gaat. En dat is ook niet op loopafstand vanuit de meeste wijken. De vraag is dus: is het acceptabel als de dichtstbijzijnde halte op een redelijke fietsafstand van huis ligt. Ik las een verhaal van een adviseur van I&M (van Wee van het KiM) die vond dat een stuk moeten fietsen geen probleem is.
Ik las vorige een artikel in de krant over iemand die wel degelijk met OV naar de stembus moest. Het ging over een zeer slechtziende dame die om te stemmen een stemmal nodig heeft. Deze heeft niet ieder stembureau, daarom moest ze met de bus kilometers verderop stemmen.
Vrijwel alle stembureaus zijn toegankelijk voor mensen met een beperking. Maar mensen die vanwege slechtziendheid speciale leeshulp nodig hebben kunnen bij maar een paar stembureaus terecht. Ik schat dat het in die groep niet om zoveel mensen gaat die met het OV gaat, de meesten zullen met speciaal vervoer /regiotaxi kunnen gaan.
De nieuwe concessie IJssel-Vecht is ingegaan in december en die bood meer bussen dan voor corona. Het kan dus wel gewoon, mits provincies bereid zijn de bezuinigingen uit het verleden terug te draaien. De passagiersaantallen lijken hier ook niet tegen te vallen. Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.
Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken.
Vrijwel alle vervoerders maken momenteel forse verliezen dus waar ga je dat dan van betalen? Het OV kan op dit moment domweg niet met de lonen concurreren met het bedrijfsleven. Daarvoor zal er eerst iets aan de efficiency moeten gebeuren, maar dat is voor personeel en vakbonden al jaren onbespreekbaar. De lonen toch verhogen zonder een effiencyslag betekent domweg dat de zaak failliet gaat en verdwijnt.
Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken.
Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien.
Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand door hopeloze inefficiëncy en inmiddels hoge salarissen.
Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt
Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.
In een rijk land (lees: hoog gemiddeld inkomen) is het logisch dat belastingen percentueel gezien hoger zijn dan in een arm land, omdat publieke diensten arbeidsintensief zijn. Ook met percentueel hogere belastingen ben je in een rijk land absoluut gezien, na afdracht van belastingen, nog steeds rijker dan in een arm land.
Het is een cultureel probleem dat we dit simpele feit niet (willen) erkennen. Rijkdom = hogere belastingtarieven bij gelijkblijvende publieke sector, en ondanks dat ben je onderaan de streep nog steeds rijker.
Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken.
Vrijwel alle vervoerders maken momenteel forse verliezen dus waar ga je dat dan van betalen? Het OV kan op dit moment domweg niet met hogere lonen concurreren. Daarvoor zal er eerst iets aan de efficiency moeten gebeuren, maar dat is voor personeel en vakbonden onbespreekbaar. De lonen toch verhogen zonder een effiencyslag betekent domweg dat de zaak failliet gaat en verdwijnt.
Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien.
Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken.
Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien.
Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand door hopeloze inefficiëncy en inmiddels hoge salarissen.
Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt
Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.
Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken.
Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien.
Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand.
Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt
Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.
Ik heb het over het budget voor het streekvervoer op de balans van provincies. Dat is per inwoner zeker achteruit gegaan.
Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken.
Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien.
Ik heb het over het budget voor het streekvervoer op de balans van provincies. Dat is per inwoner zeker achteruit gegaan.
De balans (?) heeft hier sowieso niets mee te maken. Die gaat over bezittingen en schulden van de provincie, niet over de jaarlijkse uitgaven.
Bij de meeste provincies gaat er momenteel procentueel een groter deel van hun jaarlijkse uitgaven op aan OV dan bijv. 20 jaar geleden. Dat extra geld is echter niet naar betere verbindingen gegaan maar opgegaan aan kostenstijgingen die jaarlijks fors hoger waren dan de inflatie (personeel, elektrische bussen).
Daarnaast zijn de inkomsten uit de kaartverkoop relatief teruggelopen omdat het aantal vol betalende reizigers gestaag is gedaald. Dat laatste hebben de provincies en vervoerders inderdaad wel zelf veroorzaakt door hun OV-beleid alleen maar te richten op scholieren en studenten (die nauwelijks geld in het laadje brengen).
Steeds meer provincies zijn de laatste jaren (mede door de exploderende kosten van het milieubeleid) zelf krap bij kas komen te zitten (met Zeeland als echt probleemgeval) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in.
Steeds meer provincies zijn de laatste jaren zelf steeds krapper bij kas komen zitten (met Zeeland als grootste probleem) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in.
Zeeland als armste provincie van het land probeert het tevergeefs met "hubs", haltetaxi's, belbusjes en deelfietsen. Kunst en vliegwerk om nog ov te behouden maar gedoemd te mislukken door alle obstakels, voorwaarden en ongemak als 2 uur tevoren reserveren, alleen contant betalen, studentenkaart niet geldig, hoge tarieven, niet in het weekend etcetera.
De trein in Zeeland is handig voor scholieren naar school in Goes of Middelburg, maar niet als je je naar andere plaatsen wilt of aanvullend vervoer nodig hebt naar strand, vakantiecomplexen of toeristische dorpjes ( die het hele jaar vollopen met mensen die massaal met de auto komen, zie Domburg).
Steeds meer provincies zijn de laatste jaren zelf steeds krapper bij kas komen zitten (met Zeeland als grootste probleem) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in.
De trein in Zeeland is handig voor scholieren naar school in Goes of Middelburg, maar niet als je naar andere plaatsen wilt of aanvullend vervoer nodig hebt naar strand, vakantiecomplexen en toeristische dorpjes ( die het hele jaar door vollopen met mensen die massaal met de auto komen, zie Domburg).
De vraag is of je je wel op dit soort toeristisch vervoer moet richten. Het is sterk seizoensgebonden, veelal in het weekend (hoge personeelskosten) en zeer verspreid (kleinschalig, dus duur). Misschien kan het OV zich beter richten op scholierenvervoer, forensenvervoer en (al dan niet toeristisch) vervoer van, naar en tussen de wat grotere plaatsen. Er zijn beperkte middelen en die kun je beter inzetten op de nog wat dikkere vervoersstromen.
Ik ben trouwens benieuwd hoe dat nieuwe OV-plan in Zeeland gaat uitpakken. Het lijkt me (van wat ik er over gelezen heb) nogal utopisch.
De vraag is of je je wel op dit soort toeristisch vervoer moet richten. Het is sterk seizoensgebonden, veelal in het weekend (hoge personeelskosten) en zeer verspreid (kleinschalig, dus duur). Misschien kan het OV zich beter richten op scholierenvervoer, forensenvervoer en (al dan niet toeristisch) vervoer van, naar en tussen de wat grotere plaatsen. Er zijn beperkte middelen en die kun je beter inzetten op de nog wat dikkere vervoersstromen.
Ik ben trouwens benieuwd hoe dat nieuwe OV-plan in Zeeland gaat uitpakken. Het lijkt me (van wat ik er over gelezen heb) nogal utopisch.
Er is nu qua ov helemaal niets gericht op de toerist in Zeeland. Ook in de zomer niet. Ik vind het een slechte zaak. Er was ooit een uurlijkse ringlijn- zomerbus vanaf Middelburg langs de stranden en dorpen, deze is allang opgedoekt. Hij was vrij leeg. Hij sloot niet op de trein aan, hij was totaal onbekend bij mensen (nauwelijks reclame ervoor), hij ging veel te laat rijden en stopte weer te vroeg. Kortom: niet goed georganiseerd.
Probleem is natuurlijk ook de zondag: veel mensen en drukte, winkels open in de toeristische Zeeuwse gebieden, maar bijna geen bus te bekennen.
In het Zeeuwse OV-plan heb ik helaas weinig vertrouwen. En de inwoners daar trouwens ook niet, las ik. Vele mensen vinden zelf alternatieve oplossingen voor vervoer, regelen onderling iets. De bus is geen optie.
Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.
Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.
Twee sprinters per uur is gewoon volgens de concessievoorwaarden, de extra intercity is tijdelijk en wordt betaald uit de compensatiegelden voor de afgeblazen marinierskazerne. Zodra die zak geld op is zal die intercity buiten de spits wel weer verdwijnen.
Een groot deel van het vervoer tussen Vlissingen en Bergen op Zoom is volledig regionaal. Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden.
Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden.
En dat is juist de reden waarom de Zeeuwse lijn beter direct gekoppeld kan worden met Roosendaal - Zwolle. Zonder overstap. Ben je gelijk van die vervelende krappe overstap van 3 minuten af.
Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden.
En dat is juist de reden waarom de Zeeuwse lijn beter direct gekoppeld kan worden met Roosendaal - Zwolle. Zonder overstap. Ben je gelijk van die vervelende krappe overstap van 3 minuten af.
Voor de reizigers wel, maar de Zeeuwse bestuurders willen perse een verbinding met de Randstad. Iets met ego's.
Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.
Twee sprinters per uur is gewoon volgens de concessievoorwaarden, de extra intercity is tijdelijk en wordt betaald uit de compensatiegelden voor de afgeblazen marinierskazerne. Zodra die zak geld op is zal die intercity buiten de spits wel weer verdwijnen.
Een groot deel van het vervoer tussen Vlissingen en Bergen op Zoom is volledig regionaal. Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden.
De snelste manier om vanuit Zeeland met de auto naar de Randstad te rijden is via Bergen op Zoom en dan over de A4. Over de eilanden zijn het allemaal wegen met 80 km/uur met verkeerslichten en rotondes. En in de zomermaanden hoef je deze route helemaal niet te proberen. Maar ben even benieuwd Tamzin, wanneer ben je voor het laatst in Zeeland geweest?
Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.
De Intercity naar Vlissingen vertrekt om '03 op het moment dat de trein uit de richting Breda binnenkomt. De overstappers van deze trein zijn dus aangewezen op de sprinter van '08.
Die intercity is sowieso maar tijdelijk tot de compensatiepot leeg is.
Ik was afgelopen zomer nog in Zeeland, ben toen naar een uitvaart in Goes geweest en daarna via de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen. Met de trein ga vanuit Den Bosch liever niet naar Zeeland vanwege de onbetrouwbare aansluiting in Roosendaal.
Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.
Daar is hier (Noord-Brabant) nog weinig van te merken. Zoals gezegd, de bussen zijn leger dan ooit ( op de spits na, dan valt het nog mee, maar bijna uitsluitend schooljeugd) maar de wegen stromen vol. Op de auto wordt vaak zo ongeveer het allerlaatst bezuinigd; wordt gezien als een basisbehoefte. Het wegdoen van je auto is voor velen een heftige gebeurtenis, alsof ze letterlijk hun vrijheid afgeven.
In medische kringen hebben ze hier een term voor bedacht: verslaving.
Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.
Dat lijkt me wishful thinking.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.