Betreft de 15 daagse stakingen in het Streekvervoer tot en met vrijdag 7 april 2023

  • 25 February 2023
  • 41 reacties
  • 8559 Bekeken

Reputatie 1

 


41 reacties

Reputatie 6

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand door hopeloze inefficiëncy en inmiddels hoge salarissen.

Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt 

Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.

In een rijk land (lees: hoog gemiddeld inkomen) is het logisch dat belastingen percentueel gezien hoger zijn dan in een arm land, omdat publieke diensten arbeidsintensief zijn. Ook met percentueel hogere belastingen ben je in een rijk land absoluut gezien, na afdracht van belastingen, nog steeds rijker dan in een arm land. 

Het is een cultureel probleem dat we dit simpele feit niet (willen) erkennen. Rijkdom = hogere belastingtarieven bij gelijkblijvende publieke sector, en ondanks dat ben je onderaan de streep nog steeds rijker.

Reputatie 6

Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

Daar is hier (Noord-Brabant) nog weinig van te merken. Zoals gezegd, de bussen zijn leger dan ooit ( op de spits na, dan valt het nog mee, maar bijna uitsluitend schooljeugd) maar de wegen stromen vol. Op de auto wordt vaak zo ongeveer het allerlaatst bezuinigd; wordt gezien als een basisbehoefte. Het wegdoen van je auto is voor velen een heftige gebeurtenis, alsof ze letterlijk hun vrijheid afgeven. 

 

In medische kringen hebben ze hier een term voor bedacht: verslaving.

@Marcel Stroo

Die intercity is sowieso maar tijdelijk tot de compensatiepot leeg is. 

Ik was afgelopen zomer nog in Zeeland, ben toen naar een uitvaart in Goes geweest en daarna via de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen. Met de trein ga vanuit Den Bosch liever niet naar Zeeland vanwege de onbetrouwbare aansluiting in Roosendaal.

Reputatie 6

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

 

De Intercity naar Vlissingen vertrekt om '03 op het moment dat de trein uit de richting Breda binnenkomt. De overstappers van deze trein zijn dus aangewezen op de sprinter van '08.

Reputatie 6

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

Twee sprinters per uur is gewoon volgens de concessievoorwaarden, de extra intercity is tijdelijk en wordt betaald uit de compensatiegelden voor de afgeblazen marinierskazerne. Zodra die zak geld op is zal die intercity buiten de spits wel weer verdwijnen.

Een groot deel van het vervoer tussen Vlissingen en Bergen op Zoom is volledig regionaal. Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

De snelste manier om vanuit Zeeland met de auto naar de Randstad te rijden is via Bergen op Zoom en dan over de A4. Over de eilanden zijn het allemaal wegen met 80 km/uur met verkeerslichten en rotondes. En in de zomermaanden hoef je deze route helemaal niet te proberen. Maar ben even benieuwd Tamzin, wanneer ben je voor het laatst in Zeeland geweest?

Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

En dat is juist de reden waarom de Zeeuwse lijn beter direct gekoppeld kan worden met Roosendaal - Zwolle. Zonder overstap. Ben je gelijk van die vervelende krappe overstap van 3 minuten af. 

Voor de reizigers wel, maar de Zeeuwse bestuurders willen perse een verbinding met de Randstad. Iets met ego's.

 

 

Reputatie 7

Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

En dat is juist de reden waarom de Zeeuwse lijn beter direct gekoppeld kan worden met Roosendaal - Zwolle. Zonder overstap. Ben je gelijk van die vervelende krappe overstap van 3 minuten af. 

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

Twee sprinters per uur is gewoon volgens de concessievoorwaarden, de extra intercity is tijdelijk en wordt betaald uit de compensatiegelden voor de afgeblazen marinierskazerne. Zodra die zak geld op is zal die intercity buiten de spits wel weer verdwijnen.

Een groot deel van het vervoer tussen Vlissingen en Bergen op Zoom is volledig regionaal. Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

 

Reputatie 7

De vraag is of je je wel op dit soort toeristisch vervoer moet richten. Het is sterk seizoensgebonden, veelal in het weekend (hoge personeelskosten) en zeer verspreid (kleinschalig, dus duur). Misschien kan het OV zich beter richten op scholierenvervoer, forensenvervoer en (al dan niet toeristisch) vervoer van, naar en tussen de wat grotere plaatsen. Er zijn beperkte middelen en die kun je beter inzetten op de nog wat dikkere vervoersstromen.

Ik ben trouwens benieuwd hoe dat nieuwe OV-plan in Zeeland gaat uitpakken. Het lijkt me (van wat ik er over gelezen heb) nogal utopisch.

Er is nu qua ov helemaal niets gericht op de toerist in Zeeland. Ook in de zomer niet. Ik vind het een slechte zaak. Er was ooit een uurlijkse ringlijn- zomerbus vanaf Middelburg langs de stranden en dorpen, deze is allang opgedoekt. Hij was vrij leeg. Hij sloot niet op de trein aan, hij was totaal onbekend bij mensen (nauwelijks reclame ervoor), hij ging veel te laat rijden en stopte weer te vroeg. Kortom: niet goed georganiseerd.

Probleem is natuurlijk ook de zondag: veel mensen en drukte, winkels open in de toeristische Zeeuwse gebieden, maar bijna geen bus te bekennen. 

In het Zeeuwse OV-plan heb ik helaas weinig vertrouwen. En de inwoners daar trouwens ook niet, las ik. Vele mensen vinden zelf alternatieve oplossingen voor vervoer, regelen onderling iets. De bus is geen optie.

Steeds meer provincies zijn de laatste jaren zelf steeds krapper bij kas komen zitten (met Zeeland als grootste probleem) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in.

De trein in Zeeland is handig voor scholieren naar school in Goes of Middelburg, maar niet als je naar andere plaatsen wilt of aanvullend vervoer nodig hebt naar strand, vakantiecomplexen en toeristische dorpjes ( die het hele jaar door vollopen met mensen die massaal met de auto komen, zie Domburg). 

De vraag is of je je wel op dit soort toeristisch vervoer moet richten. Het is sterk seizoensgebonden, veelal in het weekend (hoge personeelskosten) en zeer verspreid (kleinschalig, dus duur). Misschien kan het OV zich beter richten op scholierenvervoer, forensenvervoer en (al dan niet toeristisch) vervoer van, naar en tussen de wat grotere plaatsen. Er zijn beperkte middelen en die kun je beter inzetten op de nog wat dikkere vervoersstromen.

Ik ben trouwens benieuwd hoe dat nieuwe OV-plan in Zeeland gaat uitpakken. Het lijkt me (van wat ik er over gelezen heb) nogal utopisch.

Reputatie 7

Steeds meer provincies zijn de laatste jaren zelf steeds krapper bij kas komen zitten (met Zeeland als grootste probleem) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in.

Zeeland als armste provincie van het land probeert het tevergeefs met "hubs", haltetaxi's, belbusjes en deelfietsen. Kunst en vliegwerk om nog ov te behouden maar gedoemd te mislukken door alle obstakels, voorwaarden en ongemak als 2 uur tevoren reserveren, alleen contant betalen, studentenkaart niet geldig, hoge tarieven, niet in het weekend etcetera. 

De trein in Zeeland is handig voor scholieren naar school in Goes of Middelburg, maar niet als je je naar andere plaatsen wilt of aanvullend vervoer  nodig hebt naar strand, vakantiecomplexen of toeristische dorpjes ( die het hele jaar vollopen met mensen die massaal met de auto komen, zie Domburg).

 

 

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

 

Ik heb het over het budget voor het streekvervoer op de balans van provincies. Dat is per inwoner zeker achteruit gegaan.

De balans (?) heeft hier sowieso niets mee te maken. Die gaat over bezittingen en schulden van de provincie, niet over de jaarlijkse uitgaven.

Bij de meeste provincies gaat er momenteel  procentueel een groter deel van hun jaarlijkse  uitgaven op aan OV dan bijv. 20 jaar geleden. Dat extra geld is echter niet naar betere verbindingen gegaan maar opgegaan aan kostenstijgingen die jaarlijks fors hoger waren dan de inflatie (personeel, elektrische bussen).

Daarnaast zijn de inkomsten uit de kaartverkoop relatief teruggelopen omdat het aantal vol betalende reizigers gestaag is gedaald. Dat laatste hebben de provincies en vervoerders inderdaad wel zelf veroorzaakt door hun OV-beleid alleen maar te richten op scholieren en studenten (die nauwelijks geld in het laadje brengen).

Steeds meer provincies zijn de laatste jaren (mede door de exploderende kosten van het milieubeleid) zelf krap bij kas komen te zitten (met Zeeland als echt probleemgeval) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in. 

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand.

Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt 

Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.

Ik heb het over het budget voor het streekvervoer op de balans van provincies. Dat is per inwoner zeker achteruit gegaan.

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand door hopeloze inefficiëncy en inmiddels hoge salarissen.

Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt 

Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

Vrijwel alle vervoerders maken momenteel forse verliezen dus waar ga je dat dan van betalen? Het OV kan op dit moment domweg niet met hogere lonen concurreren. Daarvoor zal er eerst iets aan de efficiency  moeten gebeuren, maar dat is voor personeel en vakbonden onbespreekbaar. De lonen toch verhogen zonder een effiencyslag betekent domweg dat de zaak failliet gaat en verdwijnt.

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

Vrijwel alle vervoerders maken momenteel forse verliezen dus waar ga je dat dan van betalen? Het OV kan op dit moment domweg niet met de lonen concurreren met het bedrijfsleven. Daarvoor zal er eerst iets aan de efficiency moeten gebeuren, maar dat is voor personeel en vakbonden al jaren onbespreekbaar. De lonen toch verhogen zonder een effiencyslag betekent domweg dat de zaak failliet gaat en verdwijnt.

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

Reputatie 7
Badge +3

De loonsverhogingen zullen uiteindelijk aan de klant doorberekend worden, die daardoor nog minder gebruik zal maken van het OV.

Het gaat niet alleen om de salarisverhoging. Het gaat ook om allerlei zaken als het kunnen nemen van pauzes, de gebroken diensten etc.

Chauffeurs hebben nu een doorbetaalde lunchpauze van een halfuur. Schaf dat doorbetalen maar af (niemand anders heeft dat):en gebruik het daarmee uitgespaarde geld maar voor ruimere roosters. 17% eisen is totale kolder. 

Een fulltime buschauffeur verdient gemiddeld inclusief toeslagen en vakantiegeld 4000 euro per maand ofwel bijna 50.000 euro per jaar bruto. Daarvoor zit hij ruim 25 uur per week daadwerkelijk achter het stuur. Hoe denk je dat soort kosten te blijven ophoesten met zo weinig daadwerkelijke arbeidsuren?

Als de lonen over de hele lijn stijgen zullen uiteindelijk de meest arbeidsintensieve sectoren het loodje leggen. Efficiënte bedrijven kunnen verhogingen best betalen, maar voor arbeidsintensieve sectoren houdt het vroeg of laat op. Waarom denk je dat winkels massaal overschakelen op zelfscankassa's? 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet alleen om de salarisverhoging. Het gaat ook om allerlei zaken als het kunnen nemen van pauzes, de gebroken diensten etc.

Het streekvervoer is een stervende bedrijfstak. In de avond en het weekend rijdt het sowieso grotendeels voor jan met de korte achternaam.

 

Betrouwbaar, redelijk frequent, snel en niet te duur streekvervoer heeft zeker mogelijkheden. 

Waar ga je dat van betalen als de salariskosten van de chauffeurs (het leeuwendeel van alle kosten) buiten alle proporties worden? Het huidige busvervoer in Brabant kost de provincie nu al ongeveer €100 miljoen per jaar, qua kosten is de grens bereikt.

En waarom zou de provincie extra geld moeten geven voor 17% verhoging voor de buschauffeurs terwijl hun eigen personeel maar 8% krijgt? Terwijl met dat extra geld dus geen bus extra gaat rijden.

Hoe vervelend ook het OV gaat als zeer arbeidsintensieve sector kapot aan loonkosten. Alsmaar meer subsidie is naar de belastingbetaler niet te rechtvaardigen, te meer daar andere sectoren dat ook niet krijgen.

Reputatie 5

Het streekvervoer is een stervende bedrijfstak. In de avond en het weekend rijdt het sowieso grotendeels voor jan met de korte achternaam.

 

Zo goed als iedereen van 20+ heeft een auto. Waarvoor staken de chauffeurs eigenlijk nog, zou je bijna zeggen. Het is een aflopende zaak. 

 

Dat heeft ook te maken met hoe aantrekkelijk je het OV maakt. Als er al nauwelijks bussen gaan, is het ook niet praktisch om die te nemen als je toch al een alternatief hebt. Betrouwbaar, redelijk frequent, snel en niet te duur streekvervoer heeft zeker mogelijkheden. Er zijn genoeg gebieden in NL die met de trein niet bereikbaar zijn en waar een snel interliner-achtig busnet een goede toevoeging kan zijn, ook voor toeristisch vervoer. De treinen zitten (in het weekend) vaak bomvol met dagjesmensen, voor wie snelle buslijnen denk ik een aantrekkelijke aanvulling kunnen zijn.

Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

Daar is hier (Noord-Brabant) nog weinig van te merken. Zoals gezegd, de bussen zijn leger dan ooit ( op de spits na, dan valt het nog mee, maar bijna uitsluitend schooljeugd) maar de wegen stromen vol. Op de auto wordt vaak zo ongeveer het allerlaatst bezuinigd; wordt gezien als een basisbehoefte. Het wegdoen van je auto is voor velen een heftige gebeurtenis, alsof ze letterlijk hun vrijheid afgeven. 

 

Noord-Brabant heeft dan ook gigantisch bezuinigd, waardoor het streekvervoer daar het slechtste van het land is. Dat een aanzienlijke plaats als Werkendam alleen een spitsbus heeft, is rondom de Veluwe ondenkbaar. Hier zijn vrijwel alle plaatsen zeven dagen per week bereikbaar met het OV, ook kleine dorpjes. Wanneer er echt nauwelijks reizigers zijn, wordt er een belbus gepland. Dat geldt ook voor sommige buurtbussen. Die worden 's avonds en op zondag vervangen door een belbus. Die kost voor de reiziger evenveel als een normale bus. In Noord-Brabant worden bussen gewoon opgeheven omdat er maar twee reizigers in de bus zitten. 

Reputatie 7

Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

Daar is hier (Noord-Brabant) nog weinig van te merken. Zoals gezegd, de bussen zijn leger dan ooit ( op de spits na, dan valt het nog mee, maar bijna uitsluitend schooljeugd) maar de wegen stromen vol. Op de auto wordt vaak zo ongeveer het allerlaatst bezuinigd; wordt gezien als een basisbehoefte. Het wegdoen van je auto is voor velen een heftige gebeurtenis, alsof ze letterlijk hun vrijheid afgeven. 

 

Reageer