Betreft de 15 daagse stakingen in het Streekvervoer tot en met vrijdag 7 april 2023 | NS Community

Betreft de 15 daagse stakingen in het Streekvervoer tot en met vrijdag 7 april 2023

  • 25 February 2023
  • 41 reacties
  • 8549 Bekeken

Reputatie 1

 


41 reacties

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

Vrijwel alle vervoerders maken momenteel forse verliezen dus waar ga je dat dan van betalen? Het OV kan op dit moment domweg niet met hogere lonen concurreren. Daarvoor zal er eerst iets aan de efficiency  moeten gebeuren, maar dat is voor personeel en vakbonden onbespreekbaar. De lonen toch verhogen zonder een effiencyslag betekent domweg dat de zaak failliet gaat en verdwijnt.

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand door hopeloze inefficiëncy en inmiddels hoge salarissen.

Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt 

Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand.

Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt 

Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.

Ik heb het over het budget voor het streekvervoer op de balans van provincies. Dat is per inwoner zeker achteruit gegaan.

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

 

Ik heb het over het budget voor het streekvervoer op de balans van provincies. Dat is per inwoner zeker achteruit gegaan.

De balans (?) heeft hier sowieso niets mee te maken. Die gaat over bezittingen en schulden van de provincie, niet over de jaarlijkse uitgaven.

Bij de meeste provincies gaat er momenteel  procentueel een groter deel van hun jaarlijkse  uitgaven op aan OV dan bijv. 20 jaar geleden. Dat extra geld is echter niet naar betere verbindingen gegaan maar opgegaan aan kostenstijgingen die jaarlijks fors hoger waren dan de inflatie (personeel, elektrische bussen).

Daarnaast zijn de inkomsten uit de kaartverkoop relatief teruggelopen omdat het aantal vol betalende reizigers gestaag is gedaald. Dat laatste hebben de provincies en vervoerders inderdaad wel zelf veroorzaakt door hun OV-beleid alleen maar te richten op scholieren en studenten (die nauwelijks geld in het laadje brengen).

Steeds meer provincies zijn de laatste jaren (mede door de exploderende kosten van het milieubeleid) zelf krap bij kas komen te zitten (met Zeeland als echt probleemgeval) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in. 

Reputatie 7

Steeds meer provincies zijn de laatste jaren zelf steeds krapper bij kas komen zitten (met Zeeland als grootste probleem) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in.

Zeeland als armste provincie van het land probeert het tevergeefs met "hubs", haltetaxi's, belbusjes en deelfietsen. Kunst en vliegwerk om nog ov te behouden maar gedoemd te mislukken door alle obstakels, voorwaarden en ongemak als 2 uur tevoren reserveren, alleen contant betalen, studentenkaart niet geldig, hoge tarieven, niet in het weekend etcetera. 

De trein in Zeeland is handig voor scholieren naar school in Goes of Middelburg, maar niet als je je naar andere plaatsen wilt of aanvullend vervoer  nodig hebt naar strand, vakantiecomplexen of toeristische dorpjes ( die het hele jaar vollopen met mensen die massaal met de auto komen, zie Domburg).

 

 

Steeds meer provincies zijn de laatste jaren zelf steeds krapper bij kas komen zitten (met Zeeland als grootste probleem) en nog meer geld voor OV zit er niet meer in.

De trein in Zeeland is handig voor scholieren naar school in Goes of Middelburg, maar niet als je naar andere plaatsen wilt of aanvullend vervoer nodig hebt naar strand, vakantiecomplexen en toeristische dorpjes ( die het hele jaar door vollopen met mensen die massaal met de auto komen, zie Domburg). 

De vraag is of je je wel op dit soort toeristisch vervoer moet richten. Het is sterk seizoensgebonden, veelal in het weekend (hoge personeelskosten) en zeer verspreid (kleinschalig, dus duur). Misschien kan het OV zich beter richten op scholierenvervoer, forensenvervoer en (al dan niet toeristisch) vervoer van, naar en tussen de wat grotere plaatsen. Er zijn beperkte middelen en die kun je beter inzetten op de nog wat dikkere vervoersstromen.

Ik ben trouwens benieuwd hoe dat nieuwe OV-plan in Zeeland gaat uitpakken. Het lijkt me (van wat ik er over gelezen heb) nogal utopisch.

Reputatie 7

De vraag is of je je wel op dit soort toeristisch vervoer moet richten. Het is sterk seizoensgebonden, veelal in het weekend (hoge personeelskosten) en zeer verspreid (kleinschalig, dus duur). Misschien kan het OV zich beter richten op scholierenvervoer, forensenvervoer en (al dan niet toeristisch) vervoer van, naar en tussen de wat grotere plaatsen. Er zijn beperkte middelen en die kun je beter inzetten op de nog wat dikkere vervoersstromen.

Ik ben trouwens benieuwd hoe dat nieuwe OV-plan in Zeeland gaat uitpakken. Het lijkt me (van wat ik er over gelezen heb) nogal utopisch.

Er is nu qua ov helemaal niets gericht op de toerist in Zeeland. Ook in de zomer niet. Ik vind het een slechte zaak. Er was ooit een uurlijkse ringlijn- zomerbus vanaf Middelburg langs de stranden en dorpen, deze is allang opgedoekt. Hij was vrij leeg. Hij sloot niet op de trein aan, hij was totaal onbekend bij mensen (nauwelijks reclame ervoor), hij ging veel te laat rijden en stopte weer te vroeg. Kortom: niet goed georganiseerd.

Probleem is natuurlijk ook de zondag: veel mensen en drukte, winkels open in de toeristische Zeeuwse gebieden, maar bijna geen bus te bekennen. 

In het Zeeuwse OV-plan heb ik helaas weinig vertrouwen. En de inwoners daar trouwens ook niet, las ik. Vele mensen vinden zelf alternatieve oplossingen voor vervoer, regelen onderling iets. De bus is geen optie.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

 

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

Twee sprinters per uur is gewoon volgens de concessievoorwaarden, de extra intercity is tijdelijk en wordt betaald uit de compensatiegelden voor de afgeblazen marinierskazerne. Zodra die zak geld op is zal die intercity buiten de spits wel weer verdwijnen.

Een groot deel van het vervoer tussen Vlissingen en Bergen op Zoom is volledig regionaal. Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

Reputatie 7

Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

En dat is juist de reden waarom de Zeeuwse lijn beter direct gekoppeld kan worden met Roosendaal - Zwolle. Zonder overstap. Ben je gelijk van die vervelende krappe overstap van 3 minuten af. 

Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

En dat is juist de reden waarom de Zeeuwse lijn beter direct gekoppeld kan worden met Roosendaal - Zwolle. Zonder overstap. Ben je gelijk van die vervelende krappe overstap van 3 minuten af. 

Voor de reizigers wel, maar de Zeeuwse bestuurders willen perse een verbinding met de Randstad. Iets met ego's.

 

 

Reputatie 6

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

Twee sprinters per uur is gewoon volgens de concessievoorwaarden, de extra intercity is tijdelijk en wordt betaald uit de compensatiegelden voor de afgeblazen marinierskazerne. Zodra die zak geld op is zal die intercity buiten de spits wel weer verdwijnen.

Een groot deel van het vervoer tussen Vlissingen en Bergen op Zoom is volledig regionaal. Voor vervoer van/naar de Randstad is de route via Roosendaal een te grote omweg en dat vervoer gaat daarom voor het leeuwendeel met de auto via de eilanden. 

De snelste manier om vanuit Zeeland met de auto naar de Randstad te rijden is via Bergen op Zoom en dan over de A4. Over de eilanden zijn het allemaal wegen met 80 km/uur met verkeerslichten en rotondes. En in de zomermaanden hoef je deze route helemaal niet te proberen. Maar ben even benieuwd Tamzin, wanneer ben je voor het laatst in Zeeland geweest?

Reputatie 6

Ik zie dat er nog steeds 2 treinen per half uur rijden tussen Roosendaal en Vlissingen een intercity om 3 over het heel/half en de stoptrein 8 over het heel/half. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er in die stoptreinen overdag veel mensen zitten. Misschien rond de schooltijden maar anders toch echt niet.  

 

De Intercity naar Vlissingen vertrekt om '03 op het moment dat de trein uit de richting Breda binnenkomt. De overstappers van deze trein zijn dus aangewezen op de sprinter van '08.

@Marcel Stroo

Die intercity is sowieso maar tijdelijk tot de compensatiepot leeg is. 

Ik was afgelopen zomer nog in Zeeland, ben toen naar een uitvaart in Goes geweest en daarna via de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen. Met de trein ga vanuit Den Bosch liever niet naar Zeeland vanwege de onbetrouwbare aansluiting in Roosendaal.

Reputatie 6

Met de grote toestroom van vluchtelingen en andere migranten bestaat wel perspectief voor het OV. En voor uitkeringsgerechtigden wordt de auto zo langzamerhand onbetaalbaar.

Daar is hier (Noord-Brabant) nog weinig van te merken. Zoals gezegd, de bussen zijn leger dan ooit ( op de spits na, dan valt het nog mee, maar bijna uitsluitend schooljeugd) maar de wegen stromen vol. Op de auto wordt vaak zo ongeveer het allerlaatst bezuinigd; wordt gezien als een basisbehoefte. Het wegdoen van je auto is voor velen een heftige gebeurtenis, alsof ze letterlijk hun vrijheid afgeven. 

 

In medische kringen hebben ze hier een term voor bedacht: verslaving.

Reputatie 6

Tegelijkertijd moeten de vervoerders wel genoeg betalen om mensen te interesseren om voor ze te werken. 

 

Je kunt ook overwegen om de bezuinigingen van de afgelopen veertig jaar voor een gedeelte terug te draaien. 

Per saldo is er helemaal niets bezuinigd, er is alleen wat bijgestuurd. Het is hetzelfde verhaal als over "bezuinigingen" in de zorg, ook daar lopen de kosten jaar in jaar uit onveranderd uit de hand door hopeloze inefficiëncy en inmiddels hoge salarissen.

Als je kijkt wat de overheid per jaar aan OV uitgeeft is dat momenteel meer dan ooit te voren. Alleen gaat er steeds meer geld op aan personeelskosten en niet aan een beter product. Er worden in de OV-sector steeds minder uren gemaakt voor steeds hogere salarissen. En ook voor de overheid is de grens nu langzamerhand wel bereikt 

Ik ben best voorstander van OV maar ik ben ook belastingbetaler en ik pas er voor om zo meteen 60% belasting te gaan betalen omdat de collectieve sector een gat in zijn hand heeft.

In een rijk land (lees: hoog gemiddeld inkomen) is het logisch dat belastingen percentueel gezien hoger zijn dan in een arm land, omdat publieke diensten arbeidsintensief zijn. Ook met percentueel hogere belastingen ben je in een rijk land absoluut gezien, na afdracht van belastingen, nog steeds rijker dan in een arm land. 

Het is een cultureel probleem dat we dit simpele feit niet (willen) erkennen. Rijkdom = hogere belastingtarieven bij gelijkblijvende publieke sector, en ondanks dat ben je onderaan de streep nog steeds rijker.

Reageer