Sticky News

Dienstregeling 2024

  • 4 December 2023
  • 42 reacties
  • 2159 Bekeken
Dienstregeling 2024

Toon eerste bericht

42 reacties

Vanaf welk station wil je dan opstappen in Rotterdam?

Rotterdam Blaak

Vanaf welk station wil je dan opstappen in Rotterdam?

Hallo JG31 en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat juist jouw trein eruit is gehaald. Ondanks dat de trein van 06:14 niet rechtstreeks gaat en 2 overstappen kent doet deze trein er maar 6 minuten langer over. Is dat geen optie voor jou?

Die vertrekt van Centraal. Dat is dat 10 minuten verder fietsen, vertrekt 10 minuten eerder en ik kom 13 minuten later aan. Toch een half uur langere reistijd.  
De trein gebruik ik om te werken en elke 20 minuten overstappen helpt niet. Werken in een Sprinter zonder klaptafeltjes ook niet. 

Hallo JG31 en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat juist jouw trein eruit is gehaald. Ondanks dat de trein van 06:14 niet rechtstreeks gaat en 2 overstappen kent doet deze trein er maar 6 minuten langer over. Is dat geen optie voor jou?

Heb je ook gezien dat een deel van die reis niet mogelijk is?

Hallo JG31 en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat juist jouw trein eruit is gehaald. Ondanks dat de trein van 06:14 niet rechtstreeks gaat en 2 overstappen kent doet deze trein er maar 6 minuten langer over. Is dat geen optie voor jou?

Schitterend hoe NS de nieuwe dienstregeling weet te verwoorden.

Al jaren maak ik regelmatig gebruik van de 6:24-trein van Rotterdam naar Goes. Helaas heeft NS uitgerekend die trein geschrapt, maar ‘vergeet’ dat te melden. De klantenservice weet opgewekt het goede nieuws te melden dat ik toch met mijn Dalvrij-abonnement kan blijven reizen, want ik mag binnen 30 minuten na inchecken gewoon elke trein nemen. Dat je een half uur moet staan blauwbekken op een station ‘vergeten’ ze. De andere optie is het dalvrij-abonnement gratis omzetten. Maar dan wel naar een abonnement dat 3x zo duur is. Dat ‘vergaten’ ze ook te melden. En enige coulance of tegemoetkoming is niet mogelijk.

Ik zou bijna denken dat onze vertrekkend premier op dit moment ingewerkt wordt bij NS...

Voor 7.00 uur 's ochtends lijken 4 sprinters tussen Wijchen en Nijmegen me ook wel wat veel, dat is vrijwel nergens in Nederland.

Dat is niet waar, bijna overal werden de kwartierdiensten voorheen al vóór 7 uur opgestart. Maar veel reizigers zullen die eerste treinen waarschijnlijk niet getrokken hebben.

We hebben het hier natuurlijk niet over Zaanstreek-Amsterdam of Den Haag-Rotterdam maar over Wijchen-Nijmegen. Je kunt sowieso wel eens vraagtekens zetten bij het nut van een kwartierdienst op dit traject (en al helemaal op zaterdag), zeker vergeleken met wat er op andere trajecten rijdt (kijk bijv. even naar Alkmaar-Haarlem). 

Daar komt bij dat er natuurlijk geen opstelterrein en personeelsstandplaats in Wijchen is waardoor die hele vroege treinen dus ook nog eerst vrijwel leeg van Nijmegen naar Wijchen moesten rijden. Kortom dit valt dan mijns inziens nog wel onder "slimme aanpassingen" om deze inmiddels beruchte NS-term te gebruiken.

Voor 7.00 uur 's ochtends lijken 4 sprinters tussen Wijchen en Nijmegen me ook wel wat veel, dat is vrijwel nergens in Nederland.

Dat is niet waar, bijna overal werden de kwartierdiensten voorheen al vóór 7 uur opgestart. Maar veel reizigers zullen die eerste treinen waarschijnlijk niet getrokken hebben.

Dat contract bestaat al een tijdje niet meer.

Dan is er sowieso geen bezwaar om die vroege treinen op te heffen want er blijven minimaal twee treinen per uur rijden.

Reputatie 6
Badge

Dat contract bestaat al een tijdje niet meer.

Helaas voor mij geen verbetering van de reis op mijn traject in de ochtend. De sprinter van 6:52 Nijmegen Dukenburg-Arnhem Velperpoort is uit de dienstregeling gehaald. Dan is het de keus om met een latere trein ook nog eens een 15 minuten langere reis te hebben of het laatste stuk vanaf Arnhem centraal de bus nemen en dus elke dag meer te gaan betalen. Terwijl deze sprinter normaal gesproken goed bezet is.

Ik zie nu ook dat de eerste treinen richting Zutphen niet in Wijchen starten maar in Nijmegen. Vanaf 7.22 rijd er wel een trein zonder overstap vanuit Dukenburg.

Voor 7.00 uur 's ochtends lijken 4 sprinters tussen Wijchen en Nijmegen me ook wel wat veel, dat is vrijwel nergens in Nederland. Overigens worden de extra sprinters tussen Wijchen en Nijmegen betaald door de Provincie Gelderland en ik neem dus aan dat dit in overleg met de Provincie Gelderland is afgesproken.

Reputatie 3

Helaas voor mij geen verbetering van de reis op mijn traject in de ochtend. De sprinter van 6:52 Nijmegen Dukenburg-Arnhem Velperpoort is uit de dienstregeling gehaald. Dan is het de keus om met een latere trein ook nog eens een 15 minuten langere reis te hebben of het laatste stuk vanaf Arnhem centraal de bus nemen en dus elke dag meer te gaan betalen. Terwijl deze sprinter normaal gesproken goed bezet is.

Ik zie nu ook dat de eerste treinen richting Zutphen niet in Wijchen starten maar in Nijmegen. Vanaf 7.22 rijd er wel een trein zonder overstap vanuit Dukenburg.

Voor mij ook geen verbetering. Ik mis mijn aansluiting vanuit Gouda in Woerden om 6:04 richting Utrecht. Jammer, want vele reizigers met mij hadden deze overstap de laatste 7 jaar. Deze was top. Waarom deze verandering?

 

Helaas voor mij geen verbetering van de reis op mijn traject in de ochtend. De sprinter van 6:52 Nijmegen Dukenburg-Arnhem Velperpoort is uit de dienstregeling gehaald. Dan is het de keus om met een latere trein ook nog eens een 15 minuten langere reis te hebben of het laatste stuk vanaf Arnhem centraal de bus nemen en dus elke dag meer te gaan betalen. Terwijl deze sprinter normaal gesproken goed bezet is.

Reputatie 7
Badge

SRP weekend is op vrijdag al vanaf 12 uur geldig en ook SRP week is de hele dag geldig. Weekend vrij en weekend voordeel zijn op vrijdag vanaf 18.30 uur geldig. Blijkbaar reizen hierdoor minder mensen in de spits.

Dat kan heel goed en waarschijnlijk werken er dan ook nog meer mensen thuis of helemaal niet en ik begrijp best dat NS dan ook minder treinen laat rijden, hoewel ik deze treinen ook op vrijdag in de spits toch niet bepaald rustig zou willen noemen. Ik kan hooguit iets vaker zitten dan op andere werkdagen om deze tijd.

Maar mijn punt was niet de inhoudelijke wijziging maar de communicatie. Ik vind het jammer dat NS dit bericht over laat komen als overzicht van de veranderingen terwijl feitelijk verbeteringen worden vermeld terwijl een belangrijk deel van de verslechteringen die er wel degelijk ook zijn daarbij achterwege blijft. Als je achter je beleid staat, wees er dan ook open over, en, schreef ik wat gechargeerd, als je denkt dat het op vrijdagochtend zoveel rustiger is, noem het dan ook geen spits meer.

Reputatie 7
Badge +3

De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.

Wel zo eerlijk ook even te vermelden dat dit ook op vrijdag in de spits geldt. Of vindt NS dat echt geen spits meer en worden daluren abonnementen dan ook geldig?

Ik mag op vrijdag voortaan 19 minuten eerder van huis en met een extra overstap 3 minuten of zonder 20 minuten langer onderweg zijn om op tijd op mijn werk te komen. En in de tabel komt de dan grotendeels geschrapte serie 4600 niet eens voor.

SRP weekend is op vrijdag al vanaf 12 uur geldig en ook SRP week is de hele dag geldig. Weekend vrij en weekend voordeel zijn op vrijdag vanaf 18.30 uur geldig. Blijkbaar reizen hierdoor minder mensen in de spits.

Reputatie 7
Badge

De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.

Wel zo eerlijk ook even te vermelden dat dit ook op vrijdag in de spits geldt. Of vindt NS dat echt geen spits meer en worden daluren abonnementen dan ook geldig?

Ik mag op vrijdag voortaan 19 minuten eerder van huis en met een extra overstap 3 minuten of zonder 20 minuten langer onderweg zijn om op tijd op mijn werk te komen. En in de tabel komt de dan grotendeels geschrapte serie 4600 niet eens voor.

Reageer